We hebben het plan om in juli/augustus 2010 een rondreis te gaan maken door de Westkust van Amerika. Hieronder staat ons reisschema, heeft iemand nog tips??? Misschien dat we een dag minder LA doen aan het begin en een dag meer San Francisco, we moeten nog even goed kijken wat we allemaal willen zien in de steden. We willen ook graag naar de Hoover Dam, kunnen we dat beter doen als we in Las Vegas zijn of als we bij de Grand Canyon zijn? (vandaar tussen haakjes) Ook willen we graag weten hoeveel tijd we voor de verschillende NP’s moeten rekenen. We staan open voor ideeen en tips, laat het ons weten!
Route West-Amerika
Dag 1 Brussel --> Los Angeles
Dag 2 Los Angeles
Dag 3 Los Angeles
Dag 4 Los Angeles
Dag 5 LA - Palm Springs - Joshua Tree NP - Phoenix
Dag 6 Phoenix - Flagstaff - Grand Canyon
Dag 7 Grand Canyon
Dag 8 Grand Canyon - Navajo NM
Dag 9 Navajo NM - Canyonlands NP - Arches NP
Dag 10 Arches NP - Salt lake City
Dag 11 Salt lake city - Yellowstone park
Dag 12 Yellowstone park
Dag 13 Yellowstone Park - Salt lake City - Bryce NP
Dag 14 Bryce Np - Zion NP - Las Vegas
Dag 15 Las Vegas
Dag 16 LV
(Dag 17 Colorado river/Hoover Dam)
Dag 18 LV - Sequoia/Kings Canyon NP
Dag 19 Kings Canyon NP - Yosemite NP
Dag 20 Yosemite - Sacramento - San Francisco
Dag 21 San Francisco
Dag 22 SF
Dag 23 SF - via highway 1 - Los Angeles
Dag 24 LA
Hi Beachy.
Je probeert een reis van 5 weken in ruim 3 weken te doen. Je tijd voor bv de omgeving van Moab (Canyonlands Island in the Sky, Arches, Castle Valley, Dead Horse Point etc.) is al erg kort om maar niet te spreken van Yellowstone. Dat ligt veel te ver uit de route. Niet alleen Yellowstone maar ook Grand Teton NP. Voor een beetje bezoek zou je in totaal 3-4 volle dagen moeten tellen. Dan wil je in een dag van Yell naar Bryce met een RV. Dat is geen dagtocht. En wanneer wil je Yosemite NP bekijken? Dagtocht van Seki naar Yosemite en voor Yosemite minstens een dag, beter 2.
Als deze route voor jou vaststaat laat in de adviezen graag aan anderen over. Ik zou in ieder geval SLC en Yellowstone voor een andere reis bewaren. Als je met een RV op pad gaat wil je toch genieten van die prachtige NP’s en niet een soort race ervan maken. Navajo NM is onderweg naar Monument Valley. Plan daar een nacht ipv Navajo NM. GC naar MV is ongeveer 4 uur rijden. En kijk ook eens naar de mogelijkheden in Page. Daar is Glen Canyon Dam net zo imposant als Hoover Dam en veel gemakkelijker te bezichtigen (en goedkoper).
Yeehaw
Bedankt voor je reactie. Dit soort reacties hebben we nou juist hard nodig. Omdat we de ervaring missen.
Denk je dat er een mogelijkheid is om toch yellowstone park in de route te houden en het toch wat rustiger te hebben? (we zagen zelf ook al dat dit erg uit de route lag maar blijft een mooi park uiteraard , wat ik er over gehoord heb )
Overigens is dit onze eerste plan en staat nog helemaal niet vast. Deze route is uiteraard al ingekort mbt de quick en dirty route die we in gedachten hadden… maar goed er is ook zoveel te zien daar…
Indien Yellowstone echt gewoon te ver weg is dan kunnen we beter dus SLC en YS uit de route schrappen en die dagen voor bv. Yosimite en Monument Valley inplannen. ?
Ik zou beslist Yell voor een andere reis bewaren. Het is al ongeveer 2 dagen rijden van Moab naar Yell/GTNP. Dirtroads met een RV? Nou vergeet dat maar…
Je hebt bv Phoenix in je route staan. Phx? In july? En nog een omweg naar GC ook.
Misschien heb je iets aan deze (al drukke) route. Ik zou een bezoek aan LA tot het eind van je reis uitstellen. Als er geen jetlag meer is.
Dag 1: Aankomst LA. Overnachting hotel
Dag 2: RV ophalen, uitgebreide instructies en dan de rustige rit naar Joshua Tree NP (3 uur van LA) Probeer de RV zo vroeg mogelijk op te halen. Trouwens, LA-PS-Joshua Tree-Phx in een dag zal niet meevallen…
Dag 3: Na een kampeernacht in Joshua Tree NP en een rit door het park zou je via Twentynine Palms, Amboy Road naar Amboy, National Trails Hw (oude R66) naar Needles in Needles kunnen overnachten of doorrijden naar Kingman. Ik zou voor Kingman kiezen…
Dag 4: Naar GCNP via R66 via Hackberry en Seligman. Stop in Seligman bij Delgadillo’s Snow Cap voor een ijsje of een burger. Dan via Williams naar GC. Stock up in Williams. Neem de eerste afrit, dan rechtsaf en na 1 miles is er een Safeway aan je rechterhand (met een Starbucks) en een deli en alle dranken. Gooi meteen je tank vol in town.
Dag 5: Hele dag om van GC te genieten
Dag 6: Onderweg naar Page. In Page is Antelope Canyon, Horseshoebend overlook, Glen Canyon Dam en Lake Powell. Zelf zou ik hier 2 nachten logeren omdat er veel te doen is…
Dag 7: Misschien nog de morgen voor Page en dan naar Monument Valley. Page-MV is 2.5 uur rijden. Ik zou Navajo NM overslaan eerlijk gezegd.
Dag 8: De morgen voor MV. Je kan een guided tour nemen of de Mittens vanaf het VIC bekijken. Ik zou een RV niet aan de 17 miles selfdrive tour wagen. Dan in de middag naar Moab. Dat kan via Gooseneck SP en Moki Dugway. Moki Dugway is een steile klim (ut261) en niet iedereen vindt het leuk dit met een RV te doen maar het kan wel. 3 miles uphill en unpaved maar de bochten zijn verhard. Je kan ook via Bluff naar Moab. Gemakkelijker maar nie mooier.
Dag 9 en 10: 2 Dagen Moab. Minimaal…
Dag 11: Van Moab naar Torrey. Onderweg is de verharde sidetrip naar Goblin Valley en bij GV is ook Wild Horse Canyon, een slot canyon te bereiken via een onverharde weg. Zou ik alweer niet doen met een RV. 's middags heb je voor het prachtige Capitol Reef NP. De zijwegen vanaf scenic drive zijn goed te doen met welk voertuig dan ook. Ik weet niets van kamperen maar Fruita Campground in Capitol Reef is erg mooi. Dat heb ik toevallig gezien.
Dag 12: Dag voor ut12 www.scenicbyway12.com Kijk maar eens rustig naar die site. Ut12 is schitterend en je zou bij Bryce Canyon NP kunnen blijven die dag.
Dag 13: Bryce Canyon NP en de rit naar Zion NP aan het eind van de dag.
Er zijn restricties voor RV en Zion Tunnel www.nps.gov/zion/planyourvisit/directions.htm
Vlak voor Zion tunnel is Canyon Overlook Trail maar parkeren is moeilijk.
Dag 14: Zion all day
Dag 15: Zion via Valley of Fire SP naar Las Vegas
Dag 16: Las Vegas
Dag 17: Las Vegas-Sequoia NP. www.nps.gov/seki Dit is een hele lange rit en ongeveer de saaiste tijdens je reis. Helaas mag je niet door Death Valley met je RV in de zomer dus cruisecontrol aan en blik op oneindig.
Houd er rekening mee dat de rit naar Three Rivers en Sequoia een steile klim is voor een gedeelte. Terugschakelen is het motto hier.
Dag 18: Via Seki naar Yosemite
Dag 19: Yosemite
Dag 20: Yosemite naar San Francisco
Dag 21-22: San Francisco
Dag 23: San Francsico langs de kust naar Cambria
Dag 24: Cambria naar Los Angeles…
Zoals je ziet kom je op deze route met 24 dagen al te kort en dan hebben we het nog niet over Yellowstone. De afstanden in de USA zijn enorm. Ik vind dit schema al erg druk eerlijk gezegd en dan heb ik nog diverse plaatsen niet genoemd. Kijk hem maar rustig aan, ga strepen en toevoegen etc. Planning is half the fun.
Yeehaw
Dag 2 Los Angeles
Dag 3 LA -> Joshua Tree NP (267 km)
Dag 4 Joshua Tree Np -> Kingman (360 km)
Dag 5 Kingman -> Grand Canyon (277 km)
Dag 6 Grand Canyon
Dag 7 Grand Canyon -> Monument Valley State Park (288 km)
Dag 8 Monument Valley -> Moab (233 km)
Dag 9 Moab + Canyonlands NP + Arches NP
Dag 10 Moab -> Capitol Reef NP -> Bryce Canyon NP (453 km)
Dag 11 Bryce Canyon NP -> eind vd dag Zion NP (141 km)
Dag 12 Zion NP -> Las Vegas (261 km)
Dag 13 LV
Dag 14 LV -> Sequoia/Kings Canyon NP (667 KM)
Dag 15 Kings Canyon NP -> Yosemite NP (328 KM)
Dag 16 Yosemite -> SF (339 KM)
Dag 17 SF
Dag 18 SF
Dag 19 SF -> via highway 1 …
Dag 20 … -> LA (704 KM)
Dag 21 LA
Dag 22 tot … Hawaii
Sommige stukken zijn beste einden maar het is even niet anders denk ik… er is ook zoveel te zien
Kan iemand vertellen hoe de campersite te boeken zijn? Moet je deze van te voren boeken? of kan je gewoon ter plaatse boeken?Wat is verstandig!!
waarom een camper op jullie reis rond de canyon?? je bent met een auto en lekker slapen in een motel veel beter af dan een camper. je kan op elke hoek een motel vinden voor rond de 50$.
verder zou ik goed naar yeehaw luisteren want jullie willen teveel in 1 keer.
je moet je voor deze keer beperken tot een rondje grand canyon en geen yellowstone inplannen want zo te zien ga je geen 4 weken maar hooguit 3.
ik heb als ideale route een 8 genomen waarbij in L.A gestart wordt en geeindigd in San Fr.
L.A San Diego las Vegas Zion richting Arches naar Grand canyon village Las vegas Death valley Yosemite San francisco.
je kruist 2 keer bij Las Vegas maar slapen daar is alleen maar leuk. zorgen dat je doordeweeks slaapt in Las Vegas anders kan het weleens erg vol zijn en minder betaalbaar.
voor de parken Yosemite en Arches ben je 3 volle dagen zoet, voor \zion zeker 2 volle dagen.
ik heb aardig wat planningservaring en wat yeehaw ook zegt plannen is zeer belangrijk en veel plezier vooraf. gr peter
Ik vind het wel erg kort om te stellen dat je met een auto en hotels beter af bent. Goedkoper wellicht wel, als je met twee mensen bent, maar een camper heeft absoluut ook heel veel leuke dingen! Zeker als je een natuurmens bent, kom je met een camper vaak op de mooiste overnachtingsplekken. Na zes camperreizen van gemiddeld een maand weet ik ook wel een beetje waar ik het over heb
Wat betreft de planning:
Helemaal niet verkeerd, maar ik zou een dag Moab meer nemen (één dag voor Canyonlands en Dead Horse Point en een extra dag voor Arches). Een Jeep huren in Moab is voor ons altijd weer het hoogtepunt van een reis in het Zuidwesten.
Je hebt een dag te weinig in Yosemite in mijn ogen, maar ook zeker een dag te weinig aan de kust. Twee overnachtingen (Monterey en Pismo Beach) vind ik ideaal tussen SF en LA. Eigenlijk is 21 dagen voor het hele rondje altijd net te weinig.
Ik ben het met Yeehaw eens: het is te kort om alles in deze route echt tot zijn recht te laten komen. Met pijn in mijn hart het advies om óf Moab te laten vallen óf de reis te stoppen in San Francisco en vanaf daar naar Hawaii te vliegen.
Of helemaal niet naar Hawaii en een aantal dagen extra in het Zuidwesten, dan kan je zovéél meer doen!
Je wilt eigenlijk gewoon te veel in te weinig tijd. En die camper? Als je dat wilt, gewoon doen, het is geweldig!
Voor camperervaringen en veel Amerika kan je onze reisverslagen eens bekijken op www.nieuwenoord.nl.
Bedankt voor de vele reacties! We hadden eerst ook het plan om met de auto te gaan maar met een camper leek het ons veel leuker en lekker in de natuur. We hebben echter onze route alweer aangepast en we zijn weer terug gegaan naar ons eerste idee. De steden San Francisco, Los Angeles en Las Vegas, met daarbij de parken die we ‘tegen’ komen. En het liefst gaan we wel naar Hawaii, want daar gaan we familie bezoeken. Onderstaand is de route die we nu hebben en waar we verder mee gaan puzzelen. Wel jammer dat we Moab eruit hebben gehaald, ik denk dat daar wel reacties over komen maar we willen ook de tijd nemen voor de rest. Ik heb een stukje gezien van RTL Travel over highway 1 en dat lijkt mij wel erg gaaf om daar langs te rijden.
Dag 1 Brussel - Los Angeles
Dag 2 Los Angeles
Dag 3 LA - Joshua Tree NP (267 km)
Dag 4 Joshua Tree Np - Kingman (360 km)
Dag 5 Kingman - Grand Canyon (277 km)
Dag 6 Grand Canyon
Dag 7 Grand Canyon - Zion NP (402 km)
Dag 8 Zion NP - Las Vegas (265 km)
Dag 9 LV
Dag 10 LV - Sequoia NP - Kings Canyon NP (667 KM)
Dag 11 Kings Canyon NP - Yosemite NP (328 KM)
Dag 12 Yosemite
Dag 13 Yosemite - SF (307 KM)
Dag 14 SF
Dag 15 SF
Dag 16 SF - via highway 1 - Santa cruz - Big sur (231 km)
Dag 17 Big sur - LA (474 KM)
Dag 18 LA
Dag 19 tot … Hawaii
Ik denk dat je hier gewoon wel verstandig aan doet, hoe geweldig ik Moab ook vind. Moab moet je bewaren voor een volgende reis, die komt er vast wel!
Ik zou persoonlijk misschien maar één nacht bij de Grand Canyon blijven en de andere nacht kiezen voor een extra dag Zion, omdat je daar prachtig kan wandelen. En Page is ook weer super … Maar anderzijds: het is ook weer heerlijk om een keer niet meteen weer de volgende dag op te hoeven breken.
Grand Canyon - Zion is wel een pittig stuk hoor!
Je krijgt geen spijt van Highway 1, maar de accomodatie voor RV’s bij Big Sur is niet echt dik gezaaid. Misschien kan je beter kiezen voor San Simeon.
Ik zou ik even naar Sedona gaan en als je tijd hebt naar petrified forest national park. LA vonden wij niet zo spannend. Ook de Highway 1 vonden wij niet zo. Ik weet niet of jullie al eens in Australie zijn geweest maat de zuidkust van Australie is 10 x zo mooi als die van Californie.
Bryce canyon is veeeeeel mooier dan Zion.
Wij vonden Canyonlands 1 van de mooiste parken van Amerika.
Ook vind ik monumentvalley niet te missen.
Wij vonden de highway 95 in Utah de mooiste weg die we gereden hebben in Amerika en wij hebben inmiddels 44 staten gezien.
Ook is death valley zeker de moeite waard.
Verwacht niet teveel van de steden in Amerika. Las Vegas is geen stad maar een pretpark dat je gezien moet hebben.
Jullie gaan in het hoogseizoen en dan zou ik absoluut van te voren reserveren. Zeker in Yosemite is er een zeer bijzonder systeem. Je moet vijf maanden van te voren reserveren (precies op de 15e van de maand en dan om 7 AM local tijd gaan de reserveringssites open en moet je toeslaan).
Langs de kust zit alles vrij snel vol en voor de rest in de weekenden ook. De tijd van ‘op de bonnefooi’ gaan is niet slim meer tegenwoordig.
Ik reserveer zelf waar mogelijk de campings online, er zijn meestal prima beveiligde reserveringsformulieren waarbij je je creditcardgegevens e.d. invult. Meestal houden de campings 1 nacht alvast in op je creditcard (spreidt de kosten lekker!). Wel alles bewaren voor het geval je moet annuleren om een of andere reden.
Hebben ze geen reserveringssysteem dan stuur ik een mail met de volgende inhoud (als voorbeeld):
Arrival Date: July 7.
Departure Date: July 9
Motorhome, 32 ft., 1 slide-out
Party of 2 (adults)
En als er geen mailadres bekend is (soms gebeurt dat), dan bel ik gewoon. Na een mail moet je soms trouwens ook nog bellen om je creditcardgegevens door te geven, maar dat hoor je vanzelf.
Alles wat jij opnoemt is wel prachtig hoor! Maar als je maar zo weinig tijd hebt, moet je keuzes maken. En Death Valley mag je in juli/augustus niet met de camper in, geen verhuurder die dat toestaat vanwege de extreme hitte.
En ja, bij mij staat Canyonlands ook met stip op nummer 1, maar Moab combineren met Los Angeles en San Francisco in zo’n korte tijd is gewoon bijna niet te doen. Hetzelfde geldt eigenlijk al voor Monument Valley.
Alleen als je vanuit Phoenix vertrekt, kan je dit programma een beetje rondzetten.
Wat betreft de kust van Californië: als je niet in Australië geweest bent (zoals ik) geniet je denk ik met volle teugen van de ruige kust van highway 1.
Nou Schoentje, ik wil toegeven dat de stranden van Australia vaak mooier zijn dan de stranden aan de US Westcoast maar jij praat waarschijnlijk over GOR (Great Ocean Road). De gehele kustlijn van het zuiden van Australia is 4000 km lang en toevallig hebben wij die route (Sydney-Perth)een half jaar geleden weer gereden en vaak kom je helemaal niet zo dicht bij de kust, zeker niet tussen Adelaide en Esperance tenzij je via Eyre Pen. rijdt. GOR is ons goed bekend en zeker een fraai stuk tussen Lorne en Port Campbell maar om nu te zeggen dat die route 10x zo mooi is als highway 1 tussen Monterey en Cambria is sterk overdreven, om niet te zeggen…onjuist. Gelijkwaardig imo en als iemand hw1 nog niet gereden heeft mag je hem niet missen imo.
Beachy, 2 nachten aan de GC is natuurlijk het beste maar een nacht kan ook, zeker als je van relatief dichtbij komt (Kingman). Het probleem met een nacht is wel dat het een erg verre rit van GC naar Zion wordt want je zal zeker stops willen maken langs east rim naar Desert View. Choices, choices…
Yeehaw
Meestal reserveerden we 1 of 2 dagen van te voren online. De enige plek waar dit niet lukte wat LA en moesten we noodgedwongen uitwijken naar een minder uitgebreide camping.
(Yosemite zijn we niet geweest, dus dan zou ik bovenstaand advies opvolgen.)
Op de bonnefooi lukt vaak prima, maar kom niet 1 minuut voor sluitingstijd van het kampingkantoor binnenzetten.