5 weken rondreizen West Amerika: Camper of auto?

Hoi!

Nog een bericht over een rondreis in west Amerika. :slight_smile:
Maar er is zoveel te doen, zoveel te lezen, ik zie even door de bomen het bos niet meer!

Tickets zijn geboekt, we vliegen heen op Los Angeles, en terug vanaf New York. Dit omdat we 4 dagen naar NY willen, dus we zitten sowieso aan een binnenlandse vlucht gekoppeld.
Verder willen we een auto gaan huren, beginnen met highway one, en dan doorreizen richting Las Vegas? Of misschien toch de heel andere kant op. God, zoveel om te zien en doen.

Ik hoop dat jullie wat tips hebben.
Alle parken die er zijn, hebben jullie tips voor overzichtelijke websites waar je wat vindt, zodat ik kan bekijken welke voor ons de moeite waard zijn?
We komen aan op vrijdagavond in LA, dus sowieso een overnachting daar. We dachten zelf 2 overnachtingen en dan op zondag gaan rijden. Maar ik lees meerdere berichten over LA, voornamelijk: niet doen. Waarom is dit? We dachten om aan het strand te verblijven, is dat ook zo vreselijk?

Auto huren, camper of auto. Ik twijfel enorm. Heeft iemand beide ervaringen? Ik ben benieuwd wat het reizende publiek hier als voorkeur heeft.
Is het beter om de auto daar ter plaatsen te regelen, of beter om in Nederland te boeken?

Ik reis samen met mijn vriend en we zullen de hele maand juni daar zijn. We willen alle twee graag highway one afrijden, maar daar ben je natuurlijk bij lange na geen vijf weken mee bezig. Dan rij je vanaf LA natuurlijk omhoog. Logisch zou zijn om dan vanaf daar verder te rijden. Arizona trekt me ook. Zou het logisch zijn om van San Fransico naar Las Vegas te rijden, en vanaf daar richting Arizona?

Is het ook zo dat je regelmatig campings/hotels tegen komt? Of moet je dat echt wel van te voren een beetje uitzoeken?

Oja, en wat is een leuke plek om een paar dagen te relaxen aan het strand? Eventueel te leren surfen?

Alle soorten tips en adviezen zijn welkom. Ik zie even door de bomen het bos niet meer. :slight_smile:

Groetjes THV

ik kan niet al jouw vragen beantwoorden, maar ik doe mijn best.
Start in LA en via Hw 1 naar San Franscisco, een paar dagen SF en van daaruit verder naar LV is al zeker geen slecht begin. Als je van SF onderweg bent naar LV, dan kun je door Yosemite en Death valley heen rijden. Heb je al twee parken te pakken. Na LV doorrijden naar Grand Canyon. Van daaruit kun je weer kiezen (of delen) uit Monument Valley of een andere kant op naar Zion en verder op naar Bryce.
Alle genoemde parken zijn absoluut de moeite waard. Dat is het lastige van een vakantie in West-USA: je kunt niet kiezen.

Hebben jullie die binnenlandse vlucht al geboekt? Als bekend is waar die vlucht start, dan kun je daar je route en het bezoek aan de parken op afstemmen.

Ik had op mijn Amerikareis geen hotels oid geboekt van te voren. Je komt mi voldoende motels/hotels/campings tegen. Onderweg kun je natuurlijk altijd nog vragen. Maar je moet deze manier van reizen wel prettig vinden natuurlijk. Overigens is het wel van belang wanneer je gaat. In het hoogseizoen is het bij de Nationale parken wel drukker en kan het verstandig zijn om iets van te voren te boeken.

LA is een grote stad. Het heeft een paar bezienswaardigheden (o.a Hollywood, universal studios) en verder is het een grote stad. SF is een veel mooiere stad om te zien.

1 like

Wij hebben in 2009 een rondje van 5 weken gemaakt. Misschien heb je iets aan ons reisverslag
Wij reizen het liefste met de camper, maar dat is natuurlijk ook heel persoonlijk.
Afhankelijk van wanneer je gaat moet je wel of niet van te voren reserveren.
Met de camper kom je genoeg campings tegen, of state parks. Alleen wanneer je ook in Yosemite valley wilt verblijven zul je moeten reserveren.
Wij hebben in 2009 wel veel gereserveerd, maar dit was omdat het voor ons toen de eerste keer was, en wij nog niet wisten hoe alles zou lopen enz. In het naseizoen was het buiten Yosemite niet nodig geweest om te reserveren.

1 like

In 2007 hebben we een flinke tour gemaakt in 4 weken. Alleen Yosemite zat er niet in, maar wel Yellowstone en Grand Teton.

Zie ook ons dagboek voor impressies en voor inspiratie.

Voor camper vs. auto: in het Canadaforum hadden we daar een tijdje terug een goede discussie over met alle voor- en nadelen van beiden opties. Praktisch geen verschil met de VS op dat gebied, dus goed leesmateriaal: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=90574

1 like

Wij zijn verleden jaar 4 weken gaan rondtoeren in het westen van de USA.
Kan U wel aanbevelen Yellowstone in uw rondreis op te nemen.
Dit was voor ons het mooiste park in de USA.
Onze toer hebben wij thuis op de computer helemaal voor bereid met het programma Tyre kan je hier downloden.

Daarna hebben we ze geupload naar onze Tomtom zodat we ginder nergens onze weg moesten zoeken.
De auto zou ik zeker vanuit Nederland regelen.
De slaapplaatsen in de parken zou ik zeker al boeken maar denkelijk ben je al telaat.Voor de hotels moet je zelf de keuze maken of je ze op voorhand boekt of van ginder uit.Wij zelf boeken alles van hieruit.Voor dit jaar heb ik al de parken geboekt en de andere plaatsen heb ik met Priceline geboekt.
Priceline is een website waar je een bod kunt doen op een klasse van hotels en pas na bevestiging krijg je te zien welk hotel je hebt verkregen.
Verleden jaar hebben wij ook een blog bijgehouden tijdens onze reis.
Iedere dag maakte ik een klein verlsag met foto’s voor de thuisblijvers.
Dit verslag vindt je hier:

http://blog.seniorennet.be/1948guido/

Nadien heb ik er ook nog een paar filmpjes opgeplaatst.Kan U zeker dat van Yellowstone aanbevelen met het risico als je naar het filmpje kijkt je zo verloren bent en Yellowstone bezoekt.

Nog een prettige voorbereiding en nog vragen? Mailen hé

Ria en Guido

1 like

Onwijs bedankt alle vier voor de ontzettend informatieve reacties. Hier kunnen we wat mee!
Ik ga de reisverslagen en discussie mbt camper vs auto doorlezen en als ik nog vragen heb, zal ik ze plaatsen.

Hartstikke fijn, bedankt!

Overigens, is zondag in Los Angeles net zoals hier een rustdag? Of denken jullie dat het goed mogelijk is dan de auto op te halen? En hebben jullie nog tips mbt een stop voor een paar dagen waar je ook kunt zwemmen? Strand of meer, maakt niet zo gek veel uit.

Groetjes THV

Oef, een interessante maar verwarrende discussie.
Ik ga het prijsverschil vanavond even uitzoeken.

In principe voel ik meer voor de locaties waar je met een camper komt. Het op je klapstoeltje voor de camper aan het kampvuurtje zitten terwijl je een worstje van de bbq trekt met een biertje in je hand. :slight_smile: Maar ondanks dat we niet voor de grote steden gaan, willen we wel naar San Francisco en Las Vegas, daar zie ik ons niet echt doorheen touren met de camper? Of zie ik dat verkeerd? Ergens de camper achterlaten en met het OV verder reizen zie ik op voorhand al niet zo zitten.

Ik las ergens een argument: Met de camper ga je niet s’avonds nog even makkelijk het dorp in om een biertje te halen. Of zoiets. Hoe denken jullie camper-reizende hierover?
Ik hoef niet elke avond op stap, maar een keer of wat zullen we beiden wel willen.

Ik voel meer voor het logeren op een camping dan in motels, maar ik ben bang dat je jezelf wat beperkt door met een camper te reizen. Mocht iemand hier tegen in willen gaan, gaat uw gang. J

even een korte reactie. Als je door een stad wil reizen, dan is een camper niet gemakkelijk. Niet zo zeer vanwege het rijden, als wel vanwege het parkeren.
Als je de camper op het kampeerterrein achterlaat en je gaat met het openbaar vervoer de stad in, dan lijkt het me dat dat goed moet kunnen (camper blijft niet onbewaakt achter).

Alleen als je een stad wilt bezoeken, dan lijkt een camper mij beperkter dan een auto. Voor het overige, de wegen in USA zijn breed genoeg en zal een camper volgens mij verder geen beperkingen opleveren.

San Francisco is inderdaad geen aanrader voor campers. Wij hadden die stad als begin- en eindpunt, dus de taxi heeft de verbinding tussen de stad en de camperverhuurder (andere kant van de baai) verzorgd. In San Francisco is het OV erg goed: bussen, trams en uiteraard de cable cars.

In Las Vegas kun je op de KOA camping van Circus Circus staan. Een groot geasfalteerd parkeerterrein voor RV’s, maar dat deert niet: eigen zwembad om af te koelen en je zit direct aan de strip, waardoor je alles lopend kan doen. Als je sneller naar de andere kant wilt, pak je de monorail tot de MGM Grand.

Biertje doen in het dorp kan nog steeds, maar je moet een flink parkeerterrein hebben voor het bakbeest. In plaats daarvan sla je eerder een tray in bij de supermarkt en trek je je blikje/flesje open op de camping en klets je met de kamperende Amerikaan ipv de local in het dorp.

Wanneer je San Francisco in je route opneemt, kun je dat het beste aan het begin of het eind van je reis doen. Je kunt dan een hotel nemen downtown, of ergens anders waar het leuk is om te zitten (Fishermans warf). Wanneer San Francisco ergens halverwege je reis zit kun je met de camper op Marin park gaan staan. Qua campground stelt het niet veel voor heb ik begrepen, maar je kunt met de ferry naar San Francisco, de opstapplaats hiervoor ligt op 10 min lopen van de campground.
In Las Vegas kun je inderdaad naar Circus Circus. Dit gaan wij dit jaar voor het eerst doen. Voor 5 dolar per dag kun je gebruik maken van de bus, welke de hele strip afgaat.
Wij hebben in 2009 op Sam’s Town gestaan. Prima campground, voor weinig geld. Sam’s Town heeft een shuttle bus naar de strip. Deze bus rijdt een aantal keer per dag. Wij zijn toen heen met de shuttle bus naar de strip gegaan, en terug met de taxi (kost ook niet zo heel veel)

Wanneer je ook naar Moab gaat kun je op een campground midden in Moab gaan staan. Van daar loop je zo Moab in om bijvoorbeeld naar een restaurant te gaan of een cafe op te zoeken. De supermarkt ligt ook naast de campground.

In Springdale (zion) kun je ook op campgrounds staan welke op loopafstand van restaurantjes liggen.

Wij zelf zoeken juist bewust de campgrounds buiten de steden op. Wij staan graag in de nationale of state parks. Heerlijk 's avonds buiten, naast de camper, met eerst de bbq aan, en later een paar houtblokken erop, vuurtje stoken, en dan onder de meest geweldige sterrenhemels met een drankje in je hand een beetje in het vuur staren.

In plaats daarvan sla je eerder een tray in bij de supermarkt en trek je je blikje/flesje open op de camping en klets je met de kamperende Amerikaan ipv de local in het dorp.

Ook iets wat me opviel in het topic over de camper versus auto.
Wij reizen in het na seizoen en komen eigenlijk alleen maar andere amerikanen tegen op campgrounds. Je maakt ontzettend makkelijk contact met de mede kamperende amerikanen, vaak beginnen zij trouwens het praatje met je, en als ze dan horen dat je uit Nederland komt, zijn ze gelijk enthousiast en willen ze alles van je weten :smiley:

Hoi Allemaal,

We zijn druk aan het nadenken, uitzoeken en rondkijken.

Ik twijfel nog steeds erg over de camper vs auto. Nu hoor ik weer veel om me heen, dat het beeld dat ik heb (mooie natuur, bbq, kampvuurtje, pick nick tafel etc) veel minder vaak voorkomt dan de geasfalteerde parkeer/camping plekken met niets meer dan een plek en that’s it.
Hoe zijn jullie ervaringen hierin?

Ook speelt de gedachte om van LA naar SF te rijden, van daar naar LV, en vanaf LV naar Miami.
We hebben 5 weken de tijd waarvan we de laatste 4 dagen in NY door willen brengen. We zullen dus ook ergens een binnenlandse vlucht moeten pakken.
Is dit teveel? Te korte tijd?

Ik hoor graag jullie visie hierop.

Groetjes THV

Ik twijfel nog steeds erg over de camper vs auto. Nu hoor ik weer veel om me heen, dat het beeld dat ik heb (mooie natuur, bbq, kampvuurtje, pick nick tafel etc) veel minder vaak voorkomt dan de geasfalteerde parkeer/camping plekken met niets meer dan een plek en that’s it.
Hoe zijn jullie ervaringen hierin?

Ik kan alleen maar spreken over het gedeelte waar we zelf geweest zijn. Maar volgens mij kun je, als je dat wilt bijna iedere dag op een campground in de natuur staan. Je moet dan zorgen voor een plek in state parcs of nationale parken/monuments. In de steden kom je inderdaad uit op de geasfalteerde plekken/campgrounds.
Wij proberen het een beetje af te wisselen, je hebt toch af en toe elektriciteit nodig en wilt wel eens iets wassen, een of twee dagen natuur en dan weer een dag op een grote campground.

Dat ligt eraan. Als je in 5 weken tijd alleen LA, SF, LV, Miami en NY bezoekt, dan heb je tijd genoeg. Maar zijn jullie van plan om nationale parken te bezoeken, of enkele stops aan zee tussen LA en SF, hoeveel dagen wil je spenderen in Miami, etc. ?.
Er is zoveel te zien, dat een bezoek aan ZW-USA, ZO-USA en NO-USA in 5 weken normaal gesproken veel te krap is. Het ligt er aan wat je allemaal wilt doen.
Persoonlijk zou ik me meer toeleggen op een bepaald gebied in de VS, dus alleen ZW-USA of alleen NO-USA. Maar niet samen in een vakantie.
Nu zijn de vliegtickets al geboekt, dus jullie zijn aangewezen op LA en NY. Weten jullie zeker dat jullie Miami er bij nemen (en niet bewaren voor een andere vakantie)?

Och, je raakt al snel te enthousiast met de planning heb ik gemerkt. Ik werd net een beetje raar aangekeken toen ik zat te verkondigen dat we best van LA naar Miami konden rijden én alles met gemak konden zien aan parken, steden, gebieden noem het maar. :slight_smile:

Miami geschrapt. Het is inderdaad beter om dit te bewaren voor een andere vakantie.

Maar van LA naar SF, naar LV en zo naar Arizona zal beter te doen zijn, toch? Ik probeer wat meer info over New Mexico te vinden, want dat lijkt me ook prachtig, maar daar vind ik nog niet zoveel op. Iemand hier nog ervaringen om te delen?

Mochten jullie nog concrete campings of aparte verblijfplaatsen hebben, absolute do’s en don’ts dan zijn die meer dan welkom.

Fijn, al die mensen die hier zo geduldig alle posts van nieuwreizigers beantwoorden. :nod:

ik probeer wat meer info over New Mexico te vinden, want dat lijkt me ook prachtig, maar daar vind ik nog niet zoveel op. Iemand hier nog ervaringen om te delen?

Wij zijn vorig jaar in New Mexico geweest. Misschien heb je iets aan ons verslag van vorig jaar

Twee prachtige campgrounds in New Mexico zijn: City of rocks bij Deming en Lake Abiquiu bij Abiquiu.

wat denk je van de volgende route?:

• LA - SF - LV - Salt Lake City, waarbij je allerlei nationale parken kunt aandoen (Grand canyon, Monument valley, Bryce, Zion, Yosemite etc) en dat in pakweg 4 weken tijd
  • vanuit Salt Lake City naar New York voor de laatste dagen.

Dat is goed te doen. Een mooie route vol natuur. Tevens geschikt voor de camper.

Super, bedankt! Ik ben begonnen met lezen en wauw, wat prachtig zeg.

Dat klinkt als een goede route! Bedankt. Vanavond gaan we verder uitstippelen en uitzoeken en ik ga dan verder in op deze route. Als ik het zo zie op Google Maps, ziet het eruit als een goede route.

Weet iemand toevallig of het overal verplicht is een eindstation voor de camper/auto in te geven? Of kun je ter plekke nog wijzigen?

Oooh, 5 weken westkust USA… ik ben absoluut niet jaloers :wink:

Ik vond het zelf heerlijk om met de auto rond te reizen, de motels zijn voordelig en je hebt dan toch net iets meer comfort. Bovendien móet je in Las Vegas gewoon op The Strip logeren (dat is niet eens heel duur!). Mocht je in het hoogseizoen gaan (mei-augustus) dan is het handig om in of bij de parken wel iets te reserveren. Als je van Yosemite naar San Francisco gaat, zou je kunnen stoppen in Santa Cruz, superleuke badplaats. Beetje hippieachtig en veel surfers, leuke caféetjes en goede restaurants. Als je van San Francisco weer terug gaat rijden naar LA zou je ook in Big Sur kunnen stoppen.

Veel plezier!

1 like