Rondreis West-Amerika 2011 - auto huren of camper?

Hoi wij willen (2 volwassenen en 2 kids van dan 8) volgend jaar zomervakantie een rondreis gaan maken door west-amerika.
Zelf twijfel ik sterk of we een auto moeten huren of een camper. Wat adviseren jullie?

Welkom op het forum.
Helaas valt je vraag moeilijk te beantwoorden. Zowel een auto als een RV heeft zijn fans. Eigen voorkeur dus. Als je een auto huurt huur dan een niet al te kleine. Een hogere positie opde weg heeft zo zijn voordelen dus ik zou een SUV huren. Houden de kinderen van kamperen? Heb je ervaring met RV’s? Ga je veel steden in? (Niet zo lekker met een RV).
Yeehaw

Hoi Jeehaw, ik ben blij dat jij reageert. Zag al verschillende malen tips van jou en volgens mij ben jij een echte expert!
We hebben een voorlopige planning gemaakt (alles is natuurlijk nog te veranderen) het belangsrijkste vind ik dat we niet te veel km per dag moeten reizen. 3 uur reizen per dag vind ik max. (een uitzondering daargelaten) Ik heb alleen geen benul van de afstanden tussen de verschillende plaatsen.
Zou jij eens naar de haalbaarheid van deze planning willen kijken? En wellicht heb je nog andere tips of voorstellen.

Trouwens onze voorkeur gaat toch een beetje uit naar een camper(geen ervaring) vanwege het feit dat we niet iedere dag 3x uit eten hoeven en dat we 's avonds gewoon lekker kunnen gaan zitten als de kids op bed liggen. In een hotel is dat toch wat lastiger denk ik.

Ik kijk uit naar je reactie en reacties van andere ervaringsdeskundigen zijn natuurlijk ook van harte welkom.

Reisprogramma:

Dag 1 Vlucht ………→ San Francisco
Dag 2 San Francisco
Dad 3 San José (familie woont daar)
Dag 4 San Francisco → Yosemite National Park
Dag 5 Yosemite National Park
Dag 6 Yosemite National Park → Death Valley
Dag 7 Death Valley → Las Vegas
Dag 8 Las Vegas
Dag 9 Las Vegas → Zion National Park
Dag 10 Zion National Park → Bryce Canyon National Park
Dag 11 Bryce Canyon National Park → Page
Dag 12 Page → Monument Valley
Dag 13 Monument Valley → Grand Canyon National Park
Dag 14 Grand Canyon National Park
Dag 15 Grand Canyon National Park → Kingman
Dag 16 Kingman → Palm Springs
Dag 17 Palm Springs → Los Angeles
Dag 18 Los Angeles
Dag 19 Los Angeles → Santa Barbara
Dag 20 Santa Barbara
Dag 21 Santa Barbara
Dag 22 Santa Barbara → San Francisco
Dag 23 San Francisco
Dag 24 terugvlucht

Tja…een mooie route, maar met een RV mag je Death Valley niet in in de zomer, dus dat zou al afvallen. DV in de zomer is 120F en daar moet je wel tegen kunnen.
Je moet je niet fixeren op maar 3 uur rijden per dag. Het reizen in de USA is erg gemakkelijk en 3 uur zijn zo voorbij, zeker op de interstates.
Verder zijn 3 maaltijden in restaurants ook niet nodig. Als je een full breakfast op hebt taal je voorlopig niet naar eten. Koop na aankomst een behoorlijke cooler bij bv Walmart maar vele supermarkten hebben ze ook, en maak sandwiches voor onderweg. Een Picnic is toch veel leuker dan een restaurant? En er zijn talloze fastfood ketens maar ook bv pop&mom restaurants. Reken er wel op dat de tax in restaurants nog betaald moet worden net als de fooi (voor restaurants ong 15%, niet verplicht maar fooien zijn een onderdeel van het Amerikaanse systeem en vormen een belangrijke bron van inkomsten voor het personeel,). Tevens hebben vele supermakerkets een zg Deli afdeling waar je warm eten kunt kopen. Vaak heel lekker.
Koop een America the Beautiful pass bij de ingang van je eerste National Park, in dit geval Yosemite. Kost $ 80,-- voor car and passengers en is een jaar geldig. Zal je geld besparen… voor de NP’s check www.nps.gov
Reservering zijn noodzakelijk in bv Yosemite en Grand Canyon. www.nps.gov/yose en www.nps.gov/grca
Als je met een RV gaat kan je die pas de dag na aankomst ophalen en in SF heb je geen eigen vervooer nodig. Kan best met het openbaar vervoer en parkeren is er duur.
San Jose. Wist je dat San Jose meer inwoners heeft dan SF? SJ is de derde stad van California. (LA, San Diego, SJ, SF)
San Francisco-Yosemite is 4 uur rijden. Neem ca120 voor de mooiste route maar 140 kan ook.
Yosemite naar Death Valley is nauwelijks een dagtrip te noemen. Prachtige rit over Tioga Pass en langs de Eastern Sierras. Ik denk dat Lone Pine ver genoeg is, anders Yosemite naar Lee Vining/Mamoth Lakes/June Lake of zoiets en dan de volgende dag naar DVNP (als je met de auto gaat). Met de RV moet je een andere route kiezen. Daar zal ik nu nog niet op ingaan maar kan je uiteraard wel advies geven.
Las Vegas. 2 nachten. Met kinderen is dat lang genoeg imo. Sam’s Place met een RV is een populaire plek volgens veel forumleden. Probeer Las Vegas in het weekend te vermijden.
Las Vegas-Zion 3 uur. In Zion is zoveel te zien en te doen dat 2 nachten aan te bevelen zijn.
Zion-Bryce: 2 uur. In theorie want er is weer veel te zien onderweg zoals Red Canyon. Ook leuk voor de kinderen is Best Friends Animal Sanctuary boven Kanab. Zij verdienen alle steun. Bryce 1 nacht is vaak genoeg.
Bryce-Page 3 uur (ik ga uit van autotijden, tel er tijd bij met een RV)
Na al die woestijn is Page een oase met Lake Powell. Leuke campground bij Wah Weap. Antelope Canyon, Glen Canyon Dam, Horseshoe bend en de smooth riverraft www.raftthecanyon.com
Monument Valley 1 nacht meer dan genoeg. Page-MV is 2.5 uur.
MV naar GCNP is 3.5 uur maar weer veel langer omdat je bv in Cameron voor de Trading Post wil stoppen en de tijd nemen voor Desert View en langs eastrim. 1 nacht GC is vaak genoeg tenzijde je heliflights gaat maken of een beetje de canyon in wil wandelen. Lees hier echter eerst over. Naar Kingman is het maar een uur of drie en een stop in Seligman is een must voor de kids en jullie. Delgadillos Snow Cap in Seligman heeft een verrassing in petto maar ik verraad niets. Je kan ook een stuk R66 rijden daarna.
Van Kingman kan je over IR10 rijden, de oude R66 over Sitgreaves pass en Oatman. Een van de beste stukken R66 en Oatman is heel leuk met de “wild” burros. Waarom wil je naar Palm Springs? Wij zitten er regelmatig om te golfen en te R&R maaar de kids willen wellicht naar Disneyland of de andere pretparken in LA zoals Universal en SixFlags om maar iets te noemen dus zou ik overwegen om meteen naar LA te rijden.
Santa Barbara, de Amerikaanse riviera. Wat voor plannen heb je hier? Er is idd van alles te doen maar SB naar SF is echt veel te ver. Probeer een overnachting in Cambria, bezoek Hearst Castle, neem de tijd voor die prachtige hw1 met stops in Big Sur en in Point Lobos en wellicht een whale watch cruise in Monterey en het Monteray Bay Aquarium (iets bizonders).
OK, dit is maar een korte samenvatting. Oneindig veel meer plaatsen om te bezoeken. Overdrijf het niet, neem de tijd, sla iets over als het moet en ik garandeer je dat je niet laat naar bed zult gaan. Daarvoor zijn de indrukken onderweg te indrukwekkend.
Als je nog meer wil weten hoor ik het wel.
Happy planning
Yeehaw

Hoi Jeehaw, wederom super bedankt.

We gaan je tips eens rustig bekijken en bij vragen weet ik je te vinden:)

Hallo Eckie,

Camper of auto… Het blijft een eeuwige discussie. Laatst was deze op het Canadaforum ook weer aangewakkerd, waarbij toch een hele hoop argumenten voor en tegen zijn behandeld. Uiteindelijk komt het vooral neer op slim boeken (i.v.m. kosten) en simpelweg wat je het leukste lijkt. Wellicht kun je er iets nuttigs uithalen: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=90574

Hoi Yeehaw,

We zijn inmiddels wat verder met onze reis…
Vlucht is geboekt. Vertrekken 12-7 en vliegen op 05-8 weer terug. Verder hebben we toch voor een camper gekozen en ook deze is inmiddels geboekt. Nu heb ik nog wel een aantal vragen voor jou;
Is het mogelijk om in 1 dag vanuit Yosemite naar Las Vegas te rijden (buiten death valley om) of is dit te veel? Hoe moeten we uberhaupt om death valley heen?
Indien we Monument valley overslaan, moeten we page dan ook overslaan en rechtstreeks van Bryce naar de grand canyon of zou jij toch adviseren Monument valley aan te doen.
Ik wil nl. ergens een dag meer rust inplannen aan de kust…zie reisschema Dit wordt anders te veel…

Reisprogramma:

Dag 1 12-7 Vlucht Dusseldorf→ San Francisco
Dag 2 t/m 4 San Francisco
Dag 5 en 6 San José (familie woont daar)
Dag 7 18-7 San Francisco → Yosemite National Park
Dag 8 19-7 Yosemite National Park
Dag 9 20-7 Yosemite National Park→ ?
Dag 10 21-7 ? → Las Vegas
Dag 11 22-7 Las Vegas
Dag 12 23-7 Las Vegas → Zion National Park
Dag 13 24-7 Zion NP
Dag 14 25-7 Zion NP → Bryce Canyon NP
Dag 15 26-7 Bryce Canyon NP → Page
Dag 16 27-7 Page → Monument Valley
Dag 17 28-7 Monument Valley → Grand Canyon National Park
Dag 18 29-7 Grand Canyon National Park Heliflight
Dag 19 30-7 Grand Canyon National Park → Kingman of Laughlin
Dag 20 31-7 Kingman → LA
Dag 21 01-8 LA (Universal studio’s +Hollywood)
Dag 22 02-8 LA→ Carlsbad (lego city)
Dag 23 03-8
Dag 24 04-8 Monteray-bay →San Francisco (Camper inleveren)
Dag 25 05-08 terugvlucht

Zoals je ziet erg druk…dus alle hulp is bruikbaar.

Alvast weer bedankt

Groetjhes uit de USA (zitten nu in de buurt van San Diego)
Yosemite via Tioga Pass en naar Las Vegas in een dag is niet alleen onverstandig het is ook vbrijwel onmogelijk. Neem de tijd voor Tioga Pass en bezoek Mono Lake. Ik zou ook een bezoek aan Bodie kunnen aanraden maar dan moe je 3 miles over een dirtroad en met een RV is dat niet zo lekker. Ik zou dus zeggen een tussenstop in Lee Vining of zelfs Tonopah. Daarna via 95 naar beatty en naar Las Vegas. Echt niet in een dag doen!
Ik vindt dat je route er mooi uitziet. Sla vooral Brycxe niet over. Ik zou zelf overwegen om Monument Valley er uit te halen en een extra dag Page to doen. Zo veel te zien daar…
je kan een dag winnen door Carlsbad er uit te halen. Legoland is voor kinderen en imo niet iets dat je beslist zou moeten zien.
Ok, I’m off now voor een rondje golf (75F strakblauw en een lege golfbaan. WOW.
Yeehaw

TXS, Heerlijk dat je daar nu zit…geniet ervan…Wij kunnen weer even verder…
Legocity is vooral voor de kids een nr. 1 wens vandaar dat die erin zit.Ik denk inderdaad dat we monument valley schrappen en dat bewaren voor een andere keer…

Is de Lego City echt zo bijzonder in de VS (ten opzichte van de andere parken wereldwijd)? Anders zou je een binnen-Europa-trip naar Denemarken (Billund) of Engeland (Windsor) naar één van de LegoLand parken kunnen maken.

Universal Studios is zeker de moeite waard met de kids. Dit is een waanzinnig park dat je niet even in Europa kunt bezoeken!

Voor een dagje sprokkelen zou je wellicht aan het begin een dag van San Francisco af kunnen halen. Als de twee dagen bij de familie in San José echt vastliggen, zou je kunnen beslissen de camper iets eerder af te halen en Yosemite net voor San José te plakken.
Door de plaatsing van San José zou ik zelfs denken dat je de route om kan draaien en juist de hele rits aan parken op de terugweg naar San Francisco kan pakken. Volgens mij spring je dan zuiniger met je tijd en kilometers om. Alleen zul je wellicht wat extra camperhuur moeten betalen (maar als dat in het budget past…)

Legoland is OK. De favoriete pretparken zijn meer Disneyland, California Adventure, Knotts Berry Farm, SeaWorld, en Universal Studios.
Check ook http://www.socalfunplaces.com/

Eckie4 het schijnt dat jullie een leuke trip voor de boeg hebben. San Franciso een van mijn favoriete Cal city. San Jose… niet vergeten het Winchester house te bezoeken.

Als jullie in Orange County zijn kan je hier overnachten Ronald W. Caspers Wilderness Park | OC Parks voordat je richting San Diego/Carlsbad gaat. Het is een park waar wij graag camperen met onze RV om even buiten te zijn en toch niet te ver van huis. Het is niet duur en in de middel van de natuur. (Wij wonen zelf in Anaheim (2 minuutjes van Disney)).
Hier is een website met parken/campings in California Camping Information

In Las Vegas verblijven we meestal http://www.oasislasvegasrvresort.com/ . Het ligt iets buiten de strip en er zijn complimentary shuttles die je naar de Vegas Strip brengen en weer ophalen.
12 July … reken op de hitte in Nevada, Utah, en Arizona. Grand Canyon prachtig. Wat leuk is om te doen met de kinderen, als jullie tijd hebben , om in Williams te camperen en de Grand Canyon train te nemen. De wagons zijn gerestoreerd in de orginele staat er is ook een trein shoot out en train robbery. http://www.thetrain.com/grand-canyon-train-5677.html

Als je niet zoveel om Legoland geeft, zouden jullie op je gemak terug gaan naar Frisco en genieten van de California Coast via de Pacific Coast Highway. En een paar stops maken…Morro Bay (overnachten), Cambria, San Simeon, Monterey Bay.

Heel heel veel plezier… en als jullie in de buurt zijn kom even langs. We zitten dicht bij de I5 Freeway (5min) zo je hoeft niet ver inland.

Peggy

1 like

Prima info van Peggy. Ik wil geen zout op slakken gaan leggen maar de benaming van hw1 (de kustroute langs de Pacific) als Pacific Coast Hw is niet juist. Pacific Coast Highway loop van ongeveer San Clemente naar Oxnard (the greater LA area). Daarna heet hij Cabrillo Hw maar als je de route noord van Oxnard wil gaan rijden let dan vooral op de borden: hw1

Hi Frankie.
Welkom op het forum. je heb gepost in een oude thread en ik zou je willen aanraden een nieuw topic to openen waarop je meer reacties zult krijgen.

1 like

Voor een ieder die wilt reageren…

We hebben onlangs onze trip voor medio juli 2013 (totaal 22 dagen) (2volw en kind 8-11 jr) geboekt. We hebben met de camper exact 20 dagen de tijd om een prachtige rondreis te maken. We landen in LA en dit is tevens ons vertrekpunt naar huis. Wat zou je ons kunnen aanraden qua route en camperplaatsen?

We zouden het leuk vinden om bijv. als het kan eens te overnachten in een tipi of op een cowboy ranch om de kinderen het “western” gevoel te geven… We lezen zoveel ideeën en tips dat we eigenlijk door de bomen het bos niet meer zien. Wellicht dat je ons een aanbeveling van een route zou kunnen doen? (email: jan.baan@ziggo.nl)

Allen ontzettend bedankt voor evt. genomen moeite.