Roadtrip westkust Amerika eind juni/begin juli

Dag liefhebbers van Amerika…

Ik ben aan het kijken om een selfdrive in de westkust te doen voor de periode van 23 juni t.e.m. ± 15 juli.
Het gaat om ik en nog een vriend, beide 23 jaar, en we weten totaal niet wat we wel of niet moeten bezoeken.

We willen van LA naar San Francisco gaan ofwel van LA naar LA… Is de kustlijn de moeite waard om te doen? Welke steden zijn echt memorabel en welke steden ontwijk je beter? Welke restaurants, welke hotels, welke natuurparken zijn echt top? We hebben al een paar offertes gedaan via Tioga Tours maar ik denk dat het interessanter is om zelf alles te regelen, niet? Dan hebben we ook nog de vraag via welke luchtvaartmaatschappij de tickets het goedkoopst zijn en via welke firma is het best om een huurauto te regelen?

Ik weet het, veel vragen… Maar je zou hier ons een enorm plezier mee doen door ons een beetje wijzer te maken inzake onze roadtrip!

Alvast bedankt voor de eventuele genomen moeite!

Beste liefhebber,
Wij hebben de reis geboekt bij D-reizen. Echter hebben we ons eerste georienteerd op het net, en daar alle mogelijkheden door genomen. vliegreis retour en binnenlandse vluchten in 1-ticket (4 reizen binnen de 1000 euro).

Voor 30 euro regelen ze alles voor je bij D-reizen.

Autohuur via D-reizen bij Alamo, 8 dagen 480 euri incl gps extrabestuurder en drop-off in San Francisco (geen extra kosten).

Hotel en motels te over in alle prijs klasse. Dus ter plaatse boeken

Dus de kustweg in je eigen tempo afrijden.

Ik laat je weten hoe wij het hebben gehad.

welkom noppemathieu

Selfdrive
Als persoonlijk heb ik West-Amerika als een fantastisch reisland ervaren.
Een reis die geheel is opgezet uit de antwoorden, welke ik heb ontvangen van dit forum, het lezen van reisverslagen en reisboeken.
Jullie voorbeeld is de Tioga Tours. Dit is de basis waar mee je kunt beginnen.
En wat voor de een mooi is, hoeft voor de ander niet mooi te zijn.

Vlucht
Waarom starten vanaf LA. Mijn reis was in de voorbereiding ook vanaf LA, maar door een aanbieding van connections be, startte ik mijn reis vanaf Phoenix. Hiermee ging ik in een lus via de NPs naar San Francisco, alwaar mijn retourvlucht was. Advies: volg de prijzen van de boekingssites, zoals chaeptickts.nl connections.be etc. Kijk ook bij de luchtvaartmaatschappijen. Op de site vliegervaringen.com, vindt je de referenties van luchtvaartmaatschappijen. Belangrijk is ook de kosten naar de luchthaven vice versa mee te nemen.
Vindt je voor jou de juiste prijs dan deze vast leggen.

Huurauto
Persoonlijk boek ik mijn huurauto`s bij Eautohuur.nl Op deze site wordt een vermelding gemaakt van usareisen.de. Een drop-off sheet als bijlage voeg ik hierbij toe.

De kustlijn
Info ANWB Wereldreisgids Verenigde Staten Zuid-West
De Kust van de grote oceaan tussen San Francisco en Los Angeles vormt een van de bekendste landschappen van het Amerikaanse Westen, waar zee en vasteland elkaar ontmoeten ontstaan schilderachtige plaatsen, zoals Big Sur of langs de 17-mile drive bij Montery. Niet voor niets hebben Pacific Coast Highway 1 en Highway 101 op de circa 800 km grote afstand tussen de beide metropolen de bijnaam dreamroad gekregen.

Steden, natuurparken, hotels/motels, restaurants
Wat heeft LA te bieden, wat heeft SF te bieden, wat heeft Las Vegas te bieden?
Enkele antwoorden vindt je terug op vorige topics van dit forum.
Persoonlijk vond ik dat je Las Vegas meegemaakt moet hebben, maar meer dan dat ook niet.
Mijn reis eindigde in SF, maar kon evengoed eindigen in LA.
Op het forum ontving ik het advies dat SF meer te bieden heeft dan LA.
De high lights van de parken waren voor mij Yosemite NP, Zion NP, Bryce Canyon NP, Arches NP, en de Grand Canyon.
Mijn restaurants haal ik uit De Trotter, een reisboek voor de Back packer.
Hotels/motels, heb ik geen ervaring mee. Ik ben al reizend met een tent door West-Amerika gegaan. Een voordeel is, dat je midden in de parken ligt. Tevens ben je ook wat vrijer in omgang. Persoonlijk hecht ik geen waarde aan tophotels. Je slaapt er toch maar.

Ga eerst voor jullie zelf na, met als voorbeeld de reis van Tioga tours, welke route jullie willen maken.
Zet deze op het forum.
Koop de Lonely Planet of De Trotter, waar de goede restaurants en overnachtingen instaan.
De forumleden van deze site zijn best bereid om aansluitende adviezen te geven.

Wil je tips, dan ga naar mijn site voor het verslag, route en foto`s van mijn reis.

Veel succes met de voorbereiding
Henk
Mijn website

@Tjitsketromp: Bedankt voor de informatie! Weet je soms ook de tarieven voor bestuurders van 23 jaar of hangt dit af van de maatschappij? En alles ter plaats boeken wat betreft hotels en motels is iets riskant niet? Bijvoorbeeld in het natuurpark van Grand Canyon…?
@ Zitterd: Ik had jouw blog al eens doorgenomen ;)! Dus jouw advies is om wel de kustlijn te doen? We zouden graag op 4 juli in San Francisco, Las Vegas of Los Angeles zitten… San Francisco is waarschijnlijk een mooie grote stad maar LA heeft wel Hollywood en daar zou ik ook wel graag een dagje voor willen uitrekken… Bedankt alvast voor het advies!

We hebben een voorlopige route maat ik denk dat jullie meer weten of dit haalbaar is om te doen… De periode is ook iets te kort, we zouden willen gaan tot ± 13 juli dus we hebben nog een paar dagen extra dan dat onze route vooropstelt.

Dit is onze voorlopige route:

23-06-2013 Los Angeles, Californie
24-06-2013 Los Angeles, Californie
25-06-2013 Los Angeles, Californie
26-06-2013 Lake Havasu, Arizona
27-06-2013 Grand Canyon, Arizona
28-06-2013 Las Vegas, Nevada
29-06-2013 Las Vegas, Nevada
30-06-2013 Las Vegas, Nevada
01-07-2013 Death Valley, Californie
02-07-2013 Yosemite (zuid ingang Oakhurst), Californie
03-07-2013 Yosemite (zuid ingang Oakhurst), Californie
04-07-2013 San Francisco, Californie
05-07-2013 San Francisco, Californie
06-07-2013 San Francisco, Californie

Indien jullie mij kunnen helpen om deze te optimaliseren… Aarzel niet om tips te geven ;)!

Hoewel San Francisco heel tof en Las Vegas knetterget zijn ben ik voor de rest geen fan van de steden. Dit komt ongetwijfeld door de verpletterende natuurpracht die je kan zien in dit deel van de wereld. Ik zou mijn pijlen daarop richten. Een dag of 2 San Francisco, een dagje en een vooral een nachtje :wink: Las Vegas, LA vermijden en verder… Yosemite NP, Sequoia NP, Kings Canyon, Death Valley, Zion, Bryce, Arches, Canyonlands, Monument Valley, Antelope Canyon, Grand Canyon, Sedona, Joshua Tree NP,… allemaal mogelijkheden.

Iedereen zijn ding natuurlijk.

Death Valley is gruwelijk heet dan en van DV naar Oakhurst is geen goed idee. Probeer te overnachten in Lone Pine na de rit van Las Vegas door Death Valley en dan via Tioga pass de volgende dag naar Yosemite. Oakhurst ligt nog 1.5 uur van de valley af maar het zal al moeilijk genoeg zijn om iets te reserveren in Yosemite en Grand Canyon.
De Pacific coastdrive hw1 is zeker de moeite waard maar je kan ook bv van Yosemite naar Ca,bria en dan via Monterey naar San Francisco en dan van SF terugvliegen. Een loop van GC naar Monument Valley-Page-Bryce-Zion is aanbevolen.
Yeehaw

We hebben in 2009 een zeer uitgebreide rondreis gedaan o.a. door het Westen. Alles wat hierboven is geschreven, is waar en zijn goede tips. Echter het gaat wel om jullie persoonlijke voorkeuren. Wij reisden met kinderen van 7 en 9 en hebben een mix van steden, parken en pretparken gedaan. Ik heb nog een uitgebreide website met reisverslagen en fotos. Als je me een prive bericht stuurt zal ik je de website url terugsturen. We zijn o.a. in de parken Yoshua Tree, Yosemite, Death Valley, Brice, Zion geweest. Escalante is een state park maar zeker niet minder mooi dan een national park. Hier is echt prachtig natuurschoon te vinden, oa, Kodachrome Basin State Park. Escalante is zeer rustig en misschien wel het mooiste wat we gezien hebben. Een erg goede reisgids is Frommers’ national parks of the West. Verder zijn uiteraard LA en SF 'must do’s. In SF natuurlijk Golden Gate, Pier 39 met zijn zeehonden en Alcatraz (2 weken vantevoren reserveren via internet anders VOL). In LA zijn voor de kinderen naar Universal Studios geweest. Ook erg leuk. Accommodatie in NP’s moet je maanden van te voren reserveren via internet. Wij hebben dit echter alleen voor Yellowstone gedaan (=mooiste park in VS, maar ligt voor jullie erg noordelijk). Yosemite hebben we 3 dagen van te voren gereserveerd. Annuleren is kosteloos en gebeurt dus met regelmaat. Last minute, een paar keer per dag kijken kan wel degelijk mogelijkheden opleveren. Alleen yosemite in het westen (en yellowstone) is aan te raden om te reserveren (of laatst minute gok) omdat je niet het park in en uit wilt rijden, dat is ver. Andere parken kun je 's ochtends in en 's avond eruit. Accommodatie in np’s is wel behoorlijk aan de prijs. Hotels zijn makkelijk op de dag zelf of een dag ervoor te reserveren. Bijna alle hotels hebben gratis wifi. Wij kozen vaak voor Holiday inn of holiday in express. Goede 3 sterren standaard en in de VS niet echt duur. We hebben wel eens noodgedwongen in de goedkopere ketens overnacht, zoals 8motel en days inn, maar in het algemeen zijn dit geen aanraders. Zorg dat je Vegas door de week bezoekt en het weekend mijdt, hotels zijn dan 3x zo duur. LV en SF bieden juist weer in het weekend goedkopere hotels, vanwege afwezigheid zakenreizigers. Auto huren zou ik in NL uitzoeken wat de goedkoopste aanbieder is en rechtstreeks reserveren VANUIT NL. Dan heb je nl (meestal, afh, van maatschappij en staat) geen last van de CDW (eigen risico, cq verantwoordelijk voor eigen schade bij ongeval). Dit ter plaatse bijboeken is erg duur! Wij hebben afgelopen jaar een auto bij Hertz gehuurd via internet vanuit NL en dit was redelijk goedkoop. Check in jullie geval de leeftijdsgrens. Creditcard is noodzaak in de VS. Huur een middenklasse en geen Toyota yaris. Dat voelt niet prettig tussen de pick-ups van 3 ton en vrachtwagens die net zo hard rijden als personenwagens. Veel plezier!!!

Dank je allemaal! Ik heb jullie reacties allemaal grondig gelezen.

We hebben nu besloten om de kustlijn toch te doen en te overnachten in Cambria en Santa Barbara (goed plan?).
In The View Hotel in Monument Valley zou ik graag logeren, maar in de andere NP’s wil ik de kosten doen dalen… Is slapen in de auto of in een tentje aan te raden of niet?
Zou iemand ook de extra kosten weten van 2 bestuurders van 23 jaar?
Wat betreft de vluchten, via US Airways heb ik een heen- en terugvlucht gevonden van € 712…
Inzake de huurauto, ik heb eens gekeken op eautohuur.nl en we twijfelen om een Chrysler Cabrio (iets duurder) of een Ford Escape te huren. Iemand hier ervaringen mee?
We hebben er ook ietwat voor gezorgd om op the 4th of July in Las Vegas te zitten, zal waarschijnlijk wel de moeite zijn…

Hieronder is onze nieuwe, voorlopige, route te vinden… Indien jullie nog kunnen verbeteren of tips geven, aarzel dan niet om te reageren ;)!

23/06: Los Angeles
24/06: Los Angeles
25/06: Los Angeles, Hollywood
26/06: Phoenix
27/06: Grand Canyon
28/06: Grand Canyon
29/06: Monument Valley
30/06: Page
01/07: Bryce
02/07: Zion
03/07: Las Vegas
04/07: Las Vegas
05/07: Lone Pine
06/07: Yosemite National Park
08/07: Yosemite National Park
09/07: San Francisco
10/07: San Francisco
11/07: San Francisco
12/07: Cambria
13/07: Santa Barbara
14/07: Los Angeles

Alvast bedankt

Vriendelijke groeten
Mathieu

Mathieu
Slapen in een auto zou ik niet doen. In een tent kan in de NP’s. Ook hier geldt tijdig reserveren voor een camping plaats. Je kunt wel de pech hebben bij een RV (camper) in de buurt te staan die zijn airco EN aggregaat heeft aanstaan en dan slaap je niet veel.

Hier is een link: Which car rental company accepts teenage drivers? waar info staat over jeugdige bestuurders. Vaak onder 25 jr een ‘surcharge’ (toeslag). Zoek dit van tevoren goed uit. Je krijgt hem echt niet mee als ter plaatse blijkt dat je te jong bent. Zorg in ieder geval voor een int rijbewijs van de anwb. Dit verlangen een aantal verhuurders. Ik zou direct via internet in de VS boeken bij bijv. Hertz, Butget, Enterprise, Alamo etc Cabrio zou ik niet doen. Alhoewel de criminaliteit lager is dan in NL, ga je wel naar de dichtstbevolkte staat (CA) in de VS en in LA en SF gaat het er echt niet altijd netjes aan toe. Zeker niet als je auto vol vakantie spullen liggen. Bovendien (muv LA, SF en yosemite) is het echt heet, temperaturen van boven de 40 gr zijn geen uitzondering en dan wil je, je dak dicht en de airco aan! Huur lekker een compacte suv (ford escape, rav4, etc).

4th of july in Vegas: Half amerika zit dan daar en hotel prijzen zullen echt hoog zijn. Wij zijn off-season geweest en zelfs toen was het voetje voor voetje aanschuiven.

Britisch airways vliegt voor hetzelfde geld en heeft iets meer opties (vertrektijden). Persoonlijk zou ik me iets prettiger voelen bij BA als bij AA.

Reisschema:

[ul]
[li]Ik zou zowel LA als SF 1 dag korter maken, tenzij je natuurlijk voor de steden gaat en minder voor de parken.[/li][li]Grand canyon (south rim) kun je in 1 volle dag doen als je tenminste niet wil afdalen de canyon in. Dit kan, maar zijn 1000 hoogte meters en het is meer dan 40 gr onderin![/li][li]Ik zou na Bryce een dag Grand Staircase-Escalante National Monument en Kodachrome State Park. Dit zijn echt pareltjes waar weinig toeristen komen.[/li][li]Wij hebben phoenix afgesneden via de 60 en 89. Dit is met name een gebied van de reuze cactussen en zeer hoge temperaturen. Bij Sedona heb je red rock state park en slide rock state park. Bij de laatste heb je snelstromende riviertjes en natuurlijke glijbanen tussen de rotsen door. Erg leuk![/li][li]Van Lone pine naar yosemite kom je aan zo ongeveer aan het begin van de Tioga pas aan de oost ingang bij een zout meer ‘monolake’. Leuk om mee te pikken.[/li][li]Death valley is leuk maar niet spectaculair. Erg heet: seen it done it[/li][li]Zuidzijde Yosemite: Mariposa grove met sequoia’s[/li][li]Kustlijn tussen SF en LA highway 1 en 101 zijn erg mooi, maar vond ik niet spectaculair na alle NP’s gezien te hebben, maar dat is persoonlijk natuurlijk[/li][/ul]

Je hebt mijn website en tel nummer via PM, dus als je vragen hebt meld je maar! Anders heel veel plezier, want je gaat een schitterende reis tegemoet en het plezier begint al bij het uitzoeken!

Hallo Mathieu

Vlucht
Aankomst Los Angeles en dan verder naar Phoenix een rit van 373 mijl ( 596 km)
Phoenix zelf is geen toeristische stad volgens insiders.
Gelet de afstand wordt het alleen maar om te overnachten.
Wat wel een mooie route is, is richting Sedona.
Dit rij je via de interstate 10, langs Joshua Tree National park, via HW 60, HW 71 en HW 89 richting Prescott, 379 mijl (606 km) Overnachten dan de HW 89A, richting Sedona. Van hier uit richting GC. 178 mijl ( 284 km)

Alternatieve vlucht
Een vlucht vanaf Brussel met US airway`s voor € 715,00, via chaeptickets.nl
Aankomst Phoenix en terugvlucht Los Angeles
Omdat je bij de stop over al door de emigratie bent geweest, kan je zo door de douane.
Wat bespaar je hiermee?
Een rit van Los Angeles naar Phoenix, mits je bovengestelde mooie route neemt.
Mochten andere hier anders over denken dan wordt dit wel geplaatst op het forum.
Wel denken aan het aanvragen van het ESTA visum

Overnachten
Je geeft zelf aan, dat je wilt besparen op overnachtingen.
De aankomstvlucht, Las Vegas en Los Angeles zou ik zeer zeker overnachten in een hotel/motel.
Voor Las Vegas een tip, direct liggend aan de strip, aanbevolen door de Trotter en vakantiereiswijzer: Hotel Excalibur***. Persoonlijk heb ik deze geboekt via Booking.com
Voor de rest, mijn tip: met de tent.
Persoonlijk heb ik geen last gehad van de aggregaat en de airco`s, terwijl ik op bepaalde plaatsen, direct naast de campers stond.
De tent en attributen zijn makkelijk te koop bij Walmart. Rond de $100,00 heb je de spullen bijeen.
Mijn tent (gewicht 1,6 kg) heb ik in Nederland gekocht.
En wat heerlijk om midden in de natuur wakker te worden en niet eerst naar de parken hoeven te rijden.
Al met al, had ik een bagage bij me van 18 kg. Uit ervaring weet ik, dat je op iedere camping de was kan doen. M.a.w., alleen het hoognodige mee nemen.
Gelet jullie reisschema zal ik wel, als je met een tent gaat tenminste reserveren in GC, Zion en Yosemite NP.
Langs de kust liggen ook diverse campings.

Succes met de voorbereiding
Henk
Mijn website

Hallo leontrum

Mathieu schrijft over een vlucht met US Airways en niet American Airlines (AA)
Persoonlijk heb ik zelf gevlogen met BA (Zuid-Afrika) en US airways (West-Amerika)
Van beiden vond ik zowel de service als de vlucht goed.
Als je naar vliegervaringen.com gaat en je ziet de referentie van AA dan heeft deze bij algemeen en eten dezelfde waardering als BA. BA scoort een halve ster hoger bij service en beenruimte.
Bij US airways is de scoren bij eten minder.

Henk

Henk, Je hebt helemaal gelijk met de vlucht van US Airways. Ik heb daar overheen gelezen. Mbt Phoenix vermijden had ik exact dezelfde tip gegeven om via HW 60+89 via prescott te rijden. MVrGr Leon

In Phoenix en Scottsdale is heel veel te zien net als in Death Valley maar ik zou ook aanraden om via 60 en 89A te rijden met eerst een overnachting in Prescott. Je kan ook in een dag (ca 8 uur rijden) van LA naar Sedona maar dan niet via Prescott naar via Phx (loop 101 west). De tijd die je neemt voor bv Page en Zion is wel kort. Voor de overnachtingen tussen SF en LA zou ik kiezen voor Monterey en Cambria. Monterey naar Cambria lijkt niet lang maar met alles dat er te zien is kan je gemakkelijk een dag vullen. Naar MNorro Bay, SLO en Pismo Beach kan ook. En voor Monterey zou je nog naar Santa Cruz kunnen gaan.
Yeehaw

Vandaag is het gebeurd! We hebben onze vlucht, onze auto en ons hotel in Las Vegas al geboekt!

Onze vlucht via Air Canada, vanuit Parijs naar LA en terug voor € 690 pp. We worden gevoerd op 23 juni naar Parijs door mijn maat zijn ouders en ook terug opgehaald op 14 juli in Parijs. Toeval of niet, het is dan net Nationale feestdag in Frankrijk maar dat zullen we hen maar later vertellen ;)!

Onze auto hebben we gehuurd via eautohuur.nl… we wachten nog op een bevestigingsmailtje! We hebben een Ford Escape gehuurd van 24 juni t.e.m 13 juli. Dat kost ons per persoon € 240, zonder de bijkomende kosten daar gerekend die we zullen moeten betalen omdat we allebei nog maar 23 jaar zijn…

En dan ons hotel in Las Vegas hebben al geboekt omdat het dan net 4th of July is en we geen risico’s willen nemen. We willen zo veel mogelijk in een tent slapen en motels slapen, maar in Las Vegas hebben we vooraf gezegd dat we in de Bellagio gingen overnachten en hebben dit dan ook gedaan!

Nu voor de rest is er nog niets vastgelegd dus kunnen we nog wat aan onze route werken…

Wat zouden jullie doen wat betreft de natuurparken? Voor welke moeten we 2 dagen uitrekken en welke zijn er haalbaar in 1 dag?
En van San Francisco naar LA… Is Monterey en Cambria dan mooier dan de steden die ik eerst vooropgesteld heb?

Alvast bedankt!

Mathieu

Zou zeker yosemite doen (2 dagen), Zion en Bryce ( misschien 3 dagen nemen in totaal voor beide parken, kan ev in 2 dagen), monument valley (1 dag zeker genoeg). Als je kan ook zeker moab doen, heeft 2 mooie parken namelijk arches en canyonlands (elk minstens 1 dag). Page is ook zeker een aanrader!

San francisco is een heel leuke stad, LA veel minder dus daar zou ik max 2 dagen voor uit trekken.

Grand canyon nog vergeten. Een helikoptervlucht boven de grand canyon is de max, mr is wel duur.

Oh nee, niet met een helicopter over de Grand Canyon, dat is zo’n geluidsoverlast en irritatie voor de mensen op de grond. Ik haat die dingen als ik daar ben, die verpesten het echt voor de natuurliefhebbers. >>>

Beste reisgenoten

Ik zou graag nog eens jullie mening hebben over het volgende… Wij hebben intussen al alles geboekt (vlucht via Air Canada, auto via rentalcars-Edreams, internationaal rijbewijs en - paspoort zijn geregeld, onze ESTA is ook in orde). Nu hebben we gekozen om geen enkel hotel vooraf te boeken, op uitzondering na van Las Vegas omdat we daar toekomen op 4 juli… Op die manier hebben we toch een beetje vrijheid maar is dit een goed plan? Vind je ter plaats zelf gemakkelijk nog slaapplaatsen of is het echt zoeken? Onze route bevat normaal de volgende steden/parken: Los Angeles, Phoenix, Grand Canyon, Bryce, Zion, Monument Valley, Lone Pine, Las Vegas, Yosemite National Park, San Francisco, Cambria, Montery… Alcatraz willen we ook pas boeken de eerste dag dat we in San Francisco toekomen, we zijn van plan om daar 3 dagen te verblijven en op de 3e dag zouden we Alcatraz bezichtigen. Riskant of niet? Graag jullie mening :)!

Alvast bedankt iedereen!

Groeten
Mathieu Noppe

Ik ben 4 keer in Las Vegas geweest en heb altijd vrij snel een hotel gevonden voor een mooie prijs. Ik reserveer nooit van tevoren. Maar ik kom meestal aan rond half 5 en dan lukt het. Ik weet niet of het lukt als je veel later aankomt. In de VS hebben ze zo ontzettend veel hotels, daar is altijd wel ergens een kamer te krijgen.

Een fijne vakantie, Mathieu! :slight_smile:

Alcatraz zou ik van te voren boeken. In 2011 had ik ook van te voren geboekt, maar werd mijn vlucht naar SF geannuleerd, hierdoor hebben wij onze trip naar Alcatraz gemist. Ik heb nog geprobeerd in SF zelf wat te boeken, maar alle trips richting Alcatraz waren vol, dus heb dit niet mee kunnen maken.