Vanaf begin september ga ik voor een nog onbepaalde tijd reizen door Zuid Amerika (totdat het geld en de zin op is :))
Ik vroeg mij af of er wellicht mensen zijn met dezelfde plannen die willen meeten en of er deskundigen zijn die weten hoe je aan een goedkoop ticket komt. Ik zie wel berichten op fora van mensen die er voor 400 euro heen zijn gevlogen maar ik kom niet onder de 1000+.
Mijn plan is vliegen op Buenos Aires, Rio de Janeiro of Sao Paulo (wat goedkoper is). Van daaruit in ieder geval Argentinie, Uruguay, Paraguay, Chili, Bolivia, Peru, Equador en Colombia. En als er zelfs dan nog geld en zin over is (denk dat mijn geld eerder opraakt dan mijn zin :() wil ik richting midden Amerika en via Mexico terug naar ons koude kikker landje.
Mochten er overige tips/ tricks zijn die ik absoluut moet weten of bezienswaardigheden of avonturen die ik absoluut niet mag overslaan sta ik er open voor!
Kijk hiervoor tips om goedkope vliegtickets te vinden. Let wel op dat veel landen er moeite mee hebben als jij met een enkeltje hun land binnen komt. Ze willen graag weten of je ook wel weer weggaat. Het tonen van een busticket het land uit, kan dan helpen.
Probeer het ook eens via Kilroy, Vliegwinkel, Kayak en andere vergelijkingssites. Dan kun je altijd daarna nog kijken op de site van een airline zelf, of het nog ietsje goedkoper is als je het daar bestelt.
Als je langer met je geld wilt doen, reis dan vooral in de goedkopere landen zoals Bolivia, Peru, Ecuador⦠In een Lonely Planet reisgids vind je indicaties voor hoeveel je per dag nodig hebt.
Voorbeeldje: in Bolivia kun je prima rondkomen voor ongeveer 15-20 euro gemiddeld per dag, in Braziliƫ is het heel lastig onder de 40 euro per dag gemiddeld te blijven. Kortom in Bolivia kun je met het zelfde geld twee keer zo lang rondreizen als in Braziliƫ.
Let met je reisvolgorde ook op het klimaat.
Misschien kun je nog eens her en der onderweg werken om geld te besparen en eventueel iets te verdienen. Ik heb Engelse les gegeven aan studenten en leerkrachten in Peru, je leest er meer over op mijn website > Travel > Round the World 1997-1998.
Klinkt goed, die reis die je gaat maken.
Ik vertrek zelf half september voor 7 maanden naar midden/zuid amerika.
Mijn ticket koste rond de 900 euro (geboekt via Kilroy)
Het kon nog goedkoper maar dan was ik 3x langer onderweg, en die tijd spendeer ik liever aan land. Ik vlieg overigens aan op Nicaragua en vertrek weer vanuit Argentiniƫ.
Na 1,5 Nicaragua (wil daar beginnen met een cursus Spaans) wil ik Costa Rica, Panama, Cuba, Peru, Bolivia en Argentiniƫ (+evt. Chili) bezoeken.
Ik wil zo min mogelijk vastleggen maar lijk daar toch niet aan te ontkomen ivm vliegticket panama-cuba-peru.
Wellicht kruisen onze wegen elkaar ergens! :wereld:
Dank voor je tips, hier kom ik weer even een stukje verder mee. Heb je website gezien en opgemerkt dat je een aantal leuk reizen hebt gemaakt! Ik ga van het weekend eens lekker een potje knokken met de verschillende boekingssites, moet gaan lukken lijkt mij! Nogmaals dank voor je tips! Groetenā¦
Dank voor je berichtje⦠Jij hebt ook leuke plannen gemaakt lees ik. Ik ben van plan een enkeltje te boeken, of een retour en dan dus de terugreis cancellen en van daaruit verder zien. Ik wil net als jij de meeste verplichtingen uit de weg gaan en gewoon lekker rondtrekken. Wellicht is het wel een leuk idee contact te houden tijdens het reizen, op die manier kunnen we het toeval misschien een beetje sturen. Je kunt mij vinden op facebook, Mark van der Tol, Zwanenburg. Aan jou de keuze⦠Ontzettend veel succes met je reis en have fun!
Ik zag je toppic staan. Ik heb dezelfde reisplannen. Vliegen op Brazilie. Dan een auto regelen en rondtrekken maar. Via Uruguay, Argentinie, Chili, Bolivia, Peru, Equador, Colombia, Venezuela, Colombia, Panama, Costa Rica, Mexico. Dus ik denk dat ik je maar eens ga volgen voor je verhalen Waar ga je ze plaatsen?
Leuk! Wanneer ga jij? Ik heb een waarbenjij.nu account onder mijn naam op internet. Je kunt mij ook terugvinden op facebook wanneer je op mijn naam in zwanenburg zoekt. Beide paginaās zijn gekoppeld (als het goed is) en komen mijn verhalen op te staan. Met de auto deze trip doen wordt nog een heel avontuur denk. Groeten!
Ik weet niet of je al geboekt hebt?
Kijk bijv op http://www.condor.com/ daar zie ik een enkeltje amsterdam-salvador op 5 september voor 407,99 euro.
Op vliegwinkel.nl vertrek 5 september vanaf treinstation brussel naar sao paulo, terug op 12 september 638,68 euro. En bijv 18 sept vanaf treinstation brussel naar rio, terug op 25 september 643,68 euro.
Ik heb inmiddels geboekt. Het probleem is dat je niet met een enkeltje het land in komt. Enerzijds omdat je bewijs nodig hebt dat je binnen 90 dagen het land weer verlaat, anderzijds omdat een vliegtuigmaatschappij je verplicht is veilig thuis af te zetten. Ik heb nu een ticket van amsterdam naar sao paulo en met een maand of twee van san jose terug naar amsterdam. Zodra ik geland ben zal ik terugvlucht omboeken naar een jaar later waar wel extra kosten mee gemoeid zijn maar het is de enige meest flexibele optie op dit moment. Thanks voor het meedenken! Groeten.
De enige die hier eventueel op let zijn de vliegtuigmaatschappijen, in brazilie vraagt niemand om je ticket. Maar je hebt het opgelost nu. Veel plezier!
hoi!
Ik ga in januari ook rondreizen vooralsnog!
Ik begin in Argentiniƫ en wil eindigen in Mexico en dan ergens onderweg een leuke baan zoeken waar in januari 2014 kan beginnen :), maar ik wil in elk land vrijwilligerswerk doen in ruil voor onderdak en een maaltijd. Dat scheelt in de kosten!
Maar ik vroeg me af of er niet een soort working holiday visum is zoals in Australie. Ik kan er op internet niks over vinden!
Leuk al die reisplannen, ik ga jullie een beetje volgen!
Misschien kan www.Joho.nl je helpen (ga eens langs bij zoān winkel), maar ik weet niet of het legaal is om daar te werken. Bedenk ook dat de kosten van levensonderhoud in ArgentiniĆ« erg hoog liggen. Ik weet niet of je al Spaans spreekt, maar ook cursussen Spaans zijn in ArgentiniĆ« veel duurder dan bijvoorbeeld in Peru of Nicaragua.
Vrijwilligerswerk doen KOST meestal juist veel geld. Misschien is er wel een kans om in hostels (vrijwillig) te werken en daar dan gratis te mogen slapen.
Maar je moet er niet heen gaan met de verwachting dat je in weeshuizen of met dieren vrijwilligerswerk kunt doen voor niks, en er dan ook nog wat voor krijgt. Ook hierover kunnen mensen van Joho je vast meer vertellen.
hoi!
Ik heb Spaans gestudeerd aan de uni, dus dat zit wel goed
Ik heb een vriend in argentiniƫ, dus ik ga daar sowieso dan verblijven. Weet dat t idd wel duur is!
Er is een organisatie die op deze manier vrijwilligerswerk aanbiedt, maar ben even de naam vergeten!
Zodra ik die heb achterhaald bij mijn reismaatje, dan post ik die hier, misschien ook leuk voor anderen!
Je kunt kiezen uit de meeste l-am landen en t werk is zeer verschillend. Van werken in een hostel tot aan werken in een vlindertuin!
Ik ga iig JOHO checken, super bedankt voor de tip!
Meer tips zijn welkom!
Daar zullen veel mensen inderdaad heel blij mee zijn. Want de meeste organisaties vragen (veel) geld voor vrijwilligerswerk.
Lees mijn gratis reistips via mijn handtekening.
Verder geldt voor Latijns Amerika:
Houd rekening met de hoogte, de Andesbergen zijn hoog, reis langzaam omhoog. Vooral voordat je een trekking gaat maken, zorg dat je eerst een dag of 3 of meer op grote hoogte geacclimatiseerd bent.
De Inca Trail naar Machu Picchu is meestal maanden van tevoren volgeboekt, dus boek op tijd. In februari is die trail gesloten voor onderhoud (en regent het meestal veel). Er zijn ook alternatieve trails zoals Salkantay, Lares, Inca Jungle Trail. Of de trein.
Voor Machu Picchu zelf schijn je tegenwoordig ook van tevoren te moeten boeken, er zit een maximum aan het aantal mensen dat daar op mag.
De Uyuni-tour kun je het beste doen als āstreepā (van A naar B, bv. startend in San Pedro de Atacama (of Tupiza??) en eindigend in Uyuni) in plaats van als rondje (zelfde weg terug, bv. Uyuni - Uyuni⦠veel dubbel reizen).
Bezoek niet alleen steden, veel highlights liggen juist buiten de steden, bijvoorbeeld prachtige canyons, drijvende rieten eilanden waar mensen op wonen, zoutvlaktes, gekleurde meren, watervallen, grotten, gletsjers, eilandjes vol zeeleeuwen, etc etc.
De kosten verschillen enorm per land, bijvoorbeeld BraziliĆ« is twee keer zo duur als Bolivia voor wat betreft eten, slapen, bussen etc. Een jungletour kun je dus beter in Bolivia doen (het is hetzelfde Amazonegebiedā¦). Costa Rica is twee keer zo duur als Nicaragua. Stem het aantal dagen per land af op de kosten en jouw budget, en pas eventueel ook je luxeniveau aan (bv. couchsurfen, een hostelbed, of kamperen in Chili, en een eigen hotelkamer in Bolivia of Peru).
Vliegen binnen een land kan soms goedkoop, vliegen de grens over is vaak erg duur in Zuid-Amerika.
Landen die behoorlijk onveilig schijnen te zijn: Venezuela, Honduras, Guatemala, bepaalde delen van Mexico. Colombia schijnt juist veiliger te zijn dan het imago dat het heeft.
In alle landen is enorm veel zakkenrollerij en stiekeme diefstal van tassen, dus wees altijd alert op je waardevolle spullen en laat je niet afleiden door trucjes. Je valt natuurlijk altijd overal op als buitenlander (behalve misschien in Argentiniƫ en in zuidelijk Braziliƫ waar ook veel lange blonde locals zijn), dus als wandelende goudmijn. Wees het minst makkelijke target, dan kiezen ze een ander.
Hi,
Check deze site! http://www.workaway.info/
Hier bieden ze kost en inwoning in ruil voor een paar uur werk per dag over de hele wereld.
Ik vind het zelf helemaal te gaaf.
Succes!
wij zijn een nederlands-braziliaans koppel woonachtig in natal.
hier in de buurt van natal,heb je een kitnet,klein appartement met voorzieningen voor 200 reais in de maand, dat is ongeveer omgerekend 80 euro.
tevens heb je voldoende kilorestaurants,waar je naar hartlust je bord, kan volproppen voor 8 reais,ongeveer 3 euro.
variatie in vlees,vis,kip,salades,fruit,daar krijg je meteen een suco ,bij,een vruchtensap,wat wil je nog meer ???
onze familie zit in het toerisme van natal te werken,mijn neef heeft een buggy en kan je langs de mooiste plekken van natal en omgeving rijden.
ook worden er excursies naar recife,pipa,fortaleza gedaan.
de andere neef is gids en weet alles van litoral noord en zuid,hij heeft reeds 15 jaar ervaring in het toerisme en kan je ook wegwijs maken in het noordoosten van brazilie.
wij zijn een nederlands-braziliaans koppel woonachtig in natal.
hier in de buurt van natal,heb je een kitnet,klein appartement met voorzieningen voor 200 reais in de maand, dat is ongeveer omgerekend 80 euro.
tevens heb je voldoende kilorestaurants,waar je naar hartlust je bord, kan volproppen voor 8 reais,ongeveer 3 euro.
variatie in vlees,vis,kip,salades,fruit,daar krijg je meteen een suco ,bij,een vruchtensap,wat wil je nog meer ???
onze familie zit in het toerisme van natal te werken,mijn neef heeft een buggy en kan je langs de mooiste plekken van natal en omgeving rijden.
ook worden er excursies naar recife,pipa,fortaleza gedaan.
de andere neef is gids en weet alles van litoral noord en zuid,hij heeft reeds 15 jaar ervaring in het toerisme en kan je ook wegwijs maken in het noordoosten van brazilie.