Zo hee, dat klinkt wel als een fantastisch plan, heerlijk zo lang weg. Jullie leren toch wel van tevoren Spaans (en misschien Portugees?).
Het is erg moeilijk (onmogelijk) om een totaalbedrag te noemen dat je moet sparen. Want bijvoorbeeld in Brazilië was ik gemiddeld US$50 per dag kwijt en in Peru $15-20 aan precies dezelfde manier van reizen, eten, toertjes doen. Dus als jullie veel tijd in Brazilië gaan doorbrengen, tja dan moet je flink meer sparen!
In jullie reisgidsen staan vast kostenindicaties per land. Of leen anders even een Lonely Planet bij de bieb, die geeft wel goeie kostenindicaties: zoveel per dag voor low-budget, zoveel per dag voor gemiddelde luxe, zoveel per dag voor erg luxe.
In sommige landen kan het lonen om te kamperen (ik geloof dat het in Argentinië wel flink goedkoper is dan hotelletjes), in andere weer helemaal niet (bv. in Bolivia in het Andesgebergte is het erg koud, zijn bijna geen campings en zijn hotels erg goedkoop, 5 of 10 euro voor een kamer).
Het meeste vrijwilligerswerk kost veel geld, de mensen moeten jou immers opleiden en tijd in jou investeren, voordat jij wat gaat opleveren voor hén! Voor sport kun je het het beste proberen in Brazilië, kijk eens op www.fairgroundsessions.nl > projecten. (En met Google kom je vast nog veel soortgelijke initiatieven tegen).
Zelf heb ik Engelse les gegeven in Puno, Peru tegen betaling. De meeste scholen in Cusco vroegen om certificaten / een lerarenopleiding en/of referenties. In Puno was die school heel blij met ons ondanks dat we dat allemaal niet hadden. “Jullie spreken beter Engels dan onze eigen leraren!” We spraken inmiddels ook redelijk Spaans, wat wel helpt natuurlijk. Je kunt meer lezen over deze ervaring en hoeveel (weinig) het betaalde enzo, op mijn website > Travel > Round the World 1997-1998 > Teaching English in Peru. Ik denk niet dat diezelfde school nog steeds buitenlanders aanneemt, maar je kunt 't altijd proberen.
We kwamen ook een Hollander tegen die in Buenos Aires Engelse conversatieles had gegeven aan zakenlui voor $10 per uur.
Het klinkt misschien gek, maar werken onderweg is een erg leuke en fijne onderbreking van ‘alleen maar leuke dingen doen’. Het is op een gegeven moment wel fijn om je hersens weer te gebruiken en je nuttig te voelen. Leuke dingen doen gaat op een gegeven moment zelfs vervelen… “oh alweer een ruïne”… vooral met twee jaar reizen is het denk ik wel prettig om dat telkens te onderbreken met werk-achtige dingen. Daarna waardeer je de mooie omgeving ook weer veel meer.
Overigens hebben we in Bolivia 1 dagje vrijwilligerswerk gedaan zonder er zelf voor te hoeven betalen. In het krantje The Bolivia Times (toen in papieren versie) stond een oproepje om te komen helpen bij voorbereidingen voor een kerstmaal voor de armen, in een gaarkeuken. We hebben toen 600 kleine Boliviaanse aardappeltjes met onze nagels gepeld, en later de soep uitgedeeld. Velen hadden niet eens een kop, maar alleen een plastic zakje waar we de soep voor ze in moesten gieten.
Ik ben wel eens een Nederlands meisje van 18 tegengekomen dat veel geld had betaald om vrijwilligerswerk te doen in Peru, en door dat (Nederlandse) bureau (Tertulia in Cusco) werd uitgezonden in haar eentje de jungle in, om een hele groep Peruaanse mannen te helpen een weg te bouwen! Nou sorry hoor… maar die mannen hadden haar ook heus wel gratis laten helpen!!! En haar misschien nog eten gegeven ook!
Ergens vind ik het dus ook heel raar al die projecten die geld vragen… ik snap het wel hoor… maar er is vast ook wel van alles te doen, gratis. Ik denk dat scholen het altijd wel leuk vinden als jij bijvoorbeeld aanbiedt om een middagje gratis sportles te geven, en/of een paar weken / maanden Engelse les. Of om gewoon (in het Spaans) aan die kinderen te komen vertellen over Nederland, en dat heus niet elke Nederlander een ticket naar Peru kan betalen.
Je kunt ook zelf iets opzetten, een informeel sportschooltje ofzo.
Maar ik denk dat zij jou beter kunnen leren voetballen dan andersom, vooral in Brazilië! 
Tip: kijk ook eens op http://thorntree.lonelyplanet.com, bijvoorbeeld bij The Long Haul, en bij South America. Lees oudere posts, en met een Advanced Search (rechtsboven) kun je met diverse trefwoorden oude wijsheid opzoeken, bijvoorbeeld over die combi van Zuid- en Midden-Amerika.
Veel succes en plezier,
Cécile