Wereldreis plannen

Hallo reizigers!:zon02:

binnenkort ga ik met mijn vriend op wereldreis, een lang gekoesterde droom die nu eindelijk in vervulling gaat!:wub:

We hebben veel mooie plannen, maar we hebben nog wel wat advies nodig van ervaren reizigers, of mensen die ook bezig zijn met zo’n planning!

Allereerst onze planning:

Azië, 3 maanden April, mei, juni:

India
China
Laos
Thailand
Vietnam
Maleisië
Indonesië

Australië & Nieuw-Zeeland 2 maanden: juli, augustus

Zuid/midden- Amerika 3 maanden: september, oktober, november

Mexico
Guatemala
Cuba
Honduras
Nicaragua
Costa Rica
Panama
Brazilië

Afrika 3 maanden: december januari februari (per auto)

Zuid-Afrika
Mozambique
Malawi
Tanzania
(Zanzibar)
Kenia

Zoals je ziet een hele lijst! :wereld:

Dit is een beetje de grove lijn, maar we horen graag tips over waar we ECHT heen moeten.

• We hebben al via Kilroy geïnformeerd naar tickets, maar is het niet slimmer (&goedkoper) om zelf een aantal tickets te boeken, en dan ook over land te reizen?

• Hebben jullie tips over wat we niet mogen missen?

• Moeten we ver vooruit vliegtickets boeken, of kan je beter ter plekke boeken?

• Heeft iemand tips over plekken waar we vrijwilligerswerk kunnen doen?

• Wat zijn jullie ervaringen wat betreft budget?

Super bedankt voor jullie hulp alvast!

Groetjes,

Marthe

Ik zou eens beginnen met óf twee keer zoveel tijd voor je reis uit te trekken, óf de helft van de landen te schrappen. Je hebt 11 maanden, die kun je in Azie alleen al makkelijk volkrijgen…

Hoi Jenny,

Ik snap wat je bedoeld, maar onze vraag is dan dus ook; WAT moeten we in hemelsnaam kiezen?! :vak02:

Daarnaast hebben we in principe 12 maanden, dus dat geeft wat speling.

Ook is dit voor ons eigenlijk de enige kans om zoveel van de wereld te kunnen gaan zien, dus we grijpen onze kans zoals je ziet! :slight_smile: >>>

Nog tips?

Groetjes Marthe

In 12 maanden zou ik kiezen voor ongeveer 12 landen. Omdat ik tijdens mijn lange reis zo min mogelijk wilde plannen en zo veel mogelijk wilde beleven heb ik besloten me te beperken tot een werelddeel. Zie www.outofasia.nl.

Jullie willen 3 maanden per continent blijven. Dat is ook een keus. Qua vliegtickets kun je alles het beste ver vantevoren regelen, prijzen stijgen anders enorm. Je kan soms kiezen voor flexibele tickets, welke uiteraard duurder zijn dan tickets met een fixed date.

Vliegen via Afrika is HEEL duur. Het Afrika-deel van je reis zal echt een hap uit je budget zijn.

Ik heb op verschillende plaatsen vrijwilligerswerk gedaan, en ik vond dat echt heel bijzonder. Op www.ikreis.net staan m’n ervaringen en wat tips waar je wat kan regelen.

Aangezien je route niet vast staat, kan ik over je budget niet veel zeggen. Azië kost 20-30 euro per dag, Zuid-Amerika is duurder. In zuidelijk Afrika ben ik slechts in Zuid-Afrika, Mozambique en Swaziland geweest. Met name Zuid-Afrika kan heel duur worden.

Een ticket naar Azië kost 700-800 euro. Voor een beetje extra ben je met airasia of een andere burgermaatschappij in Australië. Een round-the-world ticket zal beginnen bij 1500-2000 euro. Afrika komt daar bovenop: voor die prijs stop je niet in Afrika. Misschien dat je uitkomt op 4000 euro aan tickets? Vul alles maar eens in in een bookingsite.

Ik kan niet beslissen wat te doen, je moet zelf je reis plannen. Begin met lezen op dit forum en met reisverhalen van anderen.

1 like

Qua Azie zou ik slechts drie landen kiezen die dicht bij elkaar liggen en waar je geen visum vantevoren moet regelen…
Zoiets als:
Laos
Thailand
Vietnam
of
Indonesie
Maleisie
Filipijnen

Voor AUS en NZ is 2 maanden volgens mij niks.

Alleen Midden-Amerika, aan 3 maanden alleen al in Brazilie heb je niet genoeg.

Afrika, weet dat zuid afrika goed per auto te doen is. De rest weet ik niet.

1 like

Hoi Marthe,

Mocht je nog info zoeken over het budget, wij hebben toevallig vandaag online gezet wat wij het afgelopen jaar op reis per land hebben uitgegeven. Kosten zijn per dag voor 2 personen. Uiteraard zal dit voor iedereen verschillend zijn, maar het is een goede indicatie.

De info staat in de volgende blog, een beetje naar beneden scrollen:
http://ilsemarcel.reismee.nl/reisverhaal/214225/eindbestemming-nederland/

Succes met de voorbereidingen en vooral veel plezier!
Groeten,
Ilse

1 like

Ook ik zou het houden bij maximaal 12 landen. Zelf heb ik in een jaar 5 landen bereisd op 3 continenten en dat was heerlijk. Zo krijg je veel mee van de cultuur en van hoe de normale mensen leven, in plaats van alleen maar toeristische highlights.
Vergelijk het met een bezoek van 2 weken aan Amsterdam, Utrecht, Maastricht en Hoge Veluwe (waarbij je dus diverse kanten van ‘Nederland’ mee krijgt), versus alleen maar 1 middag het Anne Frankhuis, volgende dag Eiffeltoren, volgende dag London Eye, volgende dag 1 dagje Ierland, etc. Jullie huidige plannen komen neer op het laatste…

Je zegt dat dit jullie enige kans is. Hoezo? Hebben jullie een terminale ziekte?

Ik heb zelf na dat jaar reizen, nog vele andere reizen gemaakt van 4 of 5 weken en een keertje 9 weken, en wie weet ga ik nog wel een keer een paar maanden reizen ooit.

Je kan inderdaad zoals Jenny al aangaf, kiezen voor of een jaar in een continent, of een paar maanden per continent. Dat is natuurlijk wel leuk, allerlei verschillende culturen, sferen, talen, eten, muziek. Maar ook iets meer geregel en goed plannen, en duurder qua vliegtickets.
Kijk eens op www.backpackgek.nl voor tips over het voorbereiden en over hoeveel alles kost.
Ook via mijn handtekening vind je gratis tips voor het voorbereiden van een lange reis.

Als je gaat voor meerdere continenten, ben ik het eens met Saywhat: kies landen die logistiek makkelijk te combineren zijn.

Let ook op klimaat. Jullie komen nu midden in de winter in Australië en Nieuw-Zeeland aan. In de zuidelijke helft van Australië betekent winter: 15 graden en veel regen. :frowning:
Bovendien zijn Australië en Nieuw-Zeeland zeker 2x zo duur als Zuidoost Azië en vliegt je geld dus je portemonnee uit. Da’s echt frustrerend hoor! Beter bewaar je de dure landen voor later (als jullie geen terminale ziekte hebben) als je meer geld te besteden hebt.

Brazilië is ook duur (ook ongeveer 35-40 euro p/p/p/d minstens), en om er te komen zullen jullie moeten vliegen. Ik zou in Latijns Amerika met 3 maanden ook kiezen voor maximaal 3 landen, of als het ‘kleine’ landen betreft (zoals Belize) dan misschien 4 landen in 3 maanden. De taal is daar ook een factor, ik zou gaan voor 3 maanden Brazilië (en dan Portugees leren, van tevoren of ter plaatse), of 3 maanden naar Spaanstalige landen (en dan Spaans leren).

Voor Afrika geldt nog meer dan elders dat je niet teveel landen moet willen proppen in kort tijdsbestek, want alles gaat langzamer in Afrika. Vertragingen (van uren) zijn eerder regel dan uitzondering. Gewoon je tijd vullen met een goed boek, kletsen, spelletjes. Maar geen continent voor strakke reisschema’s.
Malawi vond ik superleuk. Tanzania is ook erg mooi en divers. (M’n blogs vind je via mijn handtekening.)
Voor Afrika geldt dat safari-dagen (en Kilimanjaro-klimdagen) vele malen duurder zijn dan gewone reisdagen (ongeveer EUR130 of meer per persoon per dag versus EUR 20-25 p/p/p/d). Het aantal safaridagen heeft dus grote invloed op je budget.

Zuidoost-Azië is goedkoop (ongeveer EUR20-25 p/p/p/d) en heel goed ingericht op reizigers, relatief veilig, veel keuze uit hotels en dingen te doen, meestal goed weer, lekker eten.

Oh ja!! De bedragen die ik noem, gelden alleen voor rustig aan reizen (een land per maand ongeveer), NIET als je 2x zoveel in een maand wilt proppen! Dan wordt het ook 1,5 tot 2x zo duur. Snel reizen is duurder want dan heb je natuurlijk vaker bustickets en zelfs vliegtickets nodig, en zul je veel meer dagen met uitjes en georganiseerde tourtjes hebben dan wanneer je gewoon rustig aan doet, en ook eens een dagje ‘niks doet’ door bv. lekker naar de markt te gaan, op een pleintje te zitten, zelf een wandeling te maken…

Over vrijwilligerswerk: meestal kost dat geld. En meestal hebben de mensen daar er alleen wat aan als je een half jaar of langer blijft. Maar wie weet vind je hier toch iets, in ruil voor verblijf: www.workaway.info.
Als je echt ‘goed wilt doen’, zoek dan gewoon lekker na terugkomst in Nederland vrijwilligerswerk, bijvoorbeeld bij Oxfam Novib of Warchild of een andere organisatie die invloed heeft op de landen waar jullie geweest zijn, of met eenzame bejaarden in NL of bij de Voedselbank ofzo.

Succes met alle keuzes. :cheer::cheer:LESS IS MORE!

1 like

Bedankt, we hebben ons schema aangepast met hulp van je tips!

April mei juni: Afrika (z-Afrika, Mozambique, Tanzania, Kenia)
Juli aug sept: India, Thailand, Loas, Cambodja, Vietnam
Okt: Australië
Nov: Nieuw-Zeeland
Dec, Jan feb: Mexico, Guatamala, Belize, Nicaragua, Panama.
Maart: Brazilië (carnaval)

Heb je misschien tips over must-sees of leuke tripjes?

Hey Cecilia!

Fijn dat je met ons meedenkt!
We zijn ons nog aan het inlezen over vrijwilligerswerk, binnenkort gaan we ook naar die open dag van dit forum over vrijwilligerswerk, ben benieuwd!

Dankzij je tips hebben we inderdaad het schema om gegooid ivm het klimaat, het is nu als volgt geworden:

April mei juni: Afrika (z-Afrika, Mozambique, Tanzania, Kenia)
Juli aug sept: India, Thailand, Loas, Cambodja, Vietnam
Okt: Australië
Nov: Nieuw-Zeeland
Dec, Jan feb: Mexico, Guatamala, Belize, Nicaragua, Panama.
Maart: Brazilië (carnaval)

Natuurlijk heb je altijd wel ergens minder weer, maar in de winter in australie is natuurlijk niks aan :thumbsdown:

In Australie en Nieuw-zeeland hebben we familie en kennissen waar we misschien bij kunnen overnachten, dat zou wel schelen. Denk je dat we qua budget wel uit kunnen komen in dit tempo?

Ik denk dat als we inderdaad teveel aan het rennen& vliegen zijn dat we uiteindelijk gewoon keuzes moeten gaan maken, maar dit schema lijkt me goed te doen. :slight_smile:

Ik kan niet wachten tot we gaan! Leuk ook om jou ervaringen te lezen! Daar krijg je inspiratie van!

Liefs Marthe

Hoi Ilse,

Super bedankt voor je reactie! Wauw jullie hebben wel een flink bedrag uitgegeven! haha, wij hopen wel op iets minder uit te komen, anders moeten we vervroegd naar huis!

Ik zie dat jullie veel hebben uitgegeven in Afrika, denk je dat er ook een manier is waarop je daar zuiniger kunt zijn? Hebben jullie bijvoorbeeld luxe verblijven gekozen soms?
En ik vroeg me af waar jullie het budget voor de voorbereidingen aan hebben besteed? Zijn dat visums en reisboeken ouzo?

Bedankt! Jullie verhalen zijn super leuk om te lezen, we kunnen niet wachten tot wij ook mogen! :vak01:
Hebben jullie nog tips voor ons?
Groetjes Marthe

Tanzania: Zanzibar, vooral Stone Town, de markt daar, de kleine straatjes, 's avonds verse vis eten op de boulevard, de slavencellen, de sultanspaleizen; op het vasteland van Tanzania een culturele tour doen (te boeken via Tanzania Tourist Board, Boma Road, Arusha, en andere kantoortjes, zie ook Lonely Planet), ik kan vooral de gids Moshi Changai van harte aanbevelen: www.tanzaniaculturaltours.com. Een soort culturele safari waarbij je lokale ambachtslieden bezoekt, plantages bezoekt, lokaal eten eet, een waterbron ziet, 4000 jaar oude rotstekeningen krijgt uitgelegd door een archeoloog, kunt jagen met bosjesmannen, etc. En echt nog niet toeristisch (ik ben in 3 dagen 0 andere blanken tegengekomen).
Verder op safari gaan, zelf vind ik 4 dagen achter elkaar wel genoeg. Safari’s zijn duurder dan in Kenia.
Zie mijn eerdere post voor de kosten van Afrika!! (Gezien jullie vraag aan Ilne die zoveel geld hebben uitgegeven daar… ik kon op niet-safaridagen rondkomen voor 15-20 euro per dag.) De Ngorongoro Crater (erg veel dieren, wel ook veel jeeps), Serengeti, ik vond Lake Manyara ook mooi maar er zijn nog meer wildparken.

Kenia: op safari gaan want goedkoper dan Tanzania; Lake Nakuru maar check eerst even of de flamingo’s er wel zijn (bij goede waterstand miljoenen flamingo’s, bij droogte niet veel); Nairobi national park schijnt leuk te zien omdat je dan wilde giraffes én wolkenkrabbers ziet.
Van Nairobi naar Arusha gewoon de public bus nemen: is goedkoper dan een dure shuttle, en brengt je tenminste naar het centrum in plaats van de rand van de stad.

Laos: Luang Prabang (prettig stadje met veel tempels en mooie watervallen in de buurt, leuke markten, weeffabriekjes in de buurt), Kong Lor Cave (7km lange rivier door grot heen), Bolaven Plateau (bv. Tat Lo waterval en dorpje zijn leuk). Meer te lezen in mijn blog via mijn site. Voor Vang Vieng rekenen op cultuurschok (party-town, maar wel prachtige natuur).

Nicaragua: de stad León (kun je makkelijk een week blijven zonder te vervelen), vulkaanboarden van de Cerro Negro vulkaan af (zittend of staand op speciaal board); Las Peñitas bijna onontdekt strand, weinig toeristen; de koffiestad Estelí en het cafe / parkje daar inde buurt; een homestay bij een lokale familie in Miraflor national park, te regelen in Estelí via Luz & Luna; de stad Granada en Las Isletas kleine eilandjes; kayaken op Isla de Ometepe vanuit Merida. Zie ook mijn blog via mijn website (zie handtekening).

Brazilië: overweeg carnaval te vieren in Olinda, waar het allemaal kleinschaliger is en je gewoon tussen de bands kunt lopen in de straten, en achter ze aan kunt lopen, en waar vooral Brazilianen feesten. Zie foto’s en filmpjes op mijn website. In Rio moet je een kaartje kopen voor een tribune en is het heel gelikt, en enorm veel toeristen.
Reken in populaire carnavalplaatsen zoals Rio, Salvador, Olinda, Recife op belachelijke hotelkosten, letterlijk 10x de normale prijs. Ook homestays en een appartementje huren zijn duur. Vaak wil een hotel dat je minstens 5 nachten afneemt.
Let vooral tijdens carnaval ook heel erg op zakkenrollers, het is overal stervensdruk en de handjes zijn vlug en je weet niet altijd waar ze vandaan komen. Brazilianen dragen tijdens die dagen hun geld in hun schoenen. Ik had mijn kleine cameraatje continu met mijn hand vast in mijn broekzak, maar elke keer als ik foto’s of filmpjes maakte (met lus om mijn pols), werd ik wel gewaarschuwd door Brazilianen dat ik moest oppassen voor dieven. Maar het is goed gegaan.
Het noordoosten is sowieso een erg leuk gebied met veel te zien en doen. Chapada Diamantina national park op 6-7 uur ten westen van Salvador da Bahia is een grote aanrader, met dagenlang vertier in meertjes, watervallen, op tafelbergen, met gekleurd zand, (snorkelen of lopen in) grotten, etc. Een goeie basis daarvoor is het dorp Lençóis wat ook een superfijn dorp is, met mooie koloniale architectuur en relaxte sfeer ondanks dat er veel toeristen zijn. Ook veel goeie restaurantjes.

Over vrijwilligerswerk blijf ik bij wat ik eerder zei: doe dat gewoon lekker na terugkomst in Nederland. Want jullie reizen zo snel, dat jullie helemaal geen tijd hebben om echt iets bij te dragen ter plekke, behalve je geld slim uitgeven aan de kleine lokale handelaren in plaats van grote internationale ketens.

Succes en veel plezier!

Ik zet er nog steeds mijn vraagtekens bij.

India is groot genoeg om je een paar maanden te vermaken.

Voor het rondje Thailand - Laos - Cambodja - Vietnam zou ik minstens 3 maanden uittrekken. Het probleem is nu eenmaal dat de wegen slecht zijn en afstanden lang.

Je kan vliegen naar BKK, en dan in een week naar het noorden van Thailand reizen. Van Chieng Mai reis je naar Laos. Je kan in een week doorsteken naar Vietnam, maar ik zou proberen minstens twee weken in het noorden te blijven.

In het noorden van Vietnam zou ik zeker naar Halong Bay en Sapa gaan. Dat zal een week kosten. Per bus of vliegen naar Hue, afzakken naar het zuiden. Vietnam in minder dan 3 weken is gekkenwerk. Dan door naar Cambodja, en zo naar Thailand. Ook dit duurt minstens een week. Eventueel kun je vliegen van Siem Reap naar BKK, dat spaart een lange reisdag. Op en neer vanuit BKK naar een eiland, ook dat weer vliegen.

Het komt op mij over dat je alleen zoveel mogelijk stempels in je paspoort wilt hebben, en vliegvelden wilt zien. Zonde!

Ik kan alleen maar advies geven mbt Rio, waar ik woon, stuur me een PM voor specifieke vragen. Succes met plannen!

Hoi Marthe,

Wij hebben in Afrika inderdaad voor iets duurdere verblijven gekozen. Het was het einde van de reis en wisten beter wat we te besteden hadden. Maar hadden dit ook bewust achtergehouden voor Afrika omdat we er nog nooit waren geweest en beetje voor veiligheid wilde kiezen. Daarom kozen we soms voor wat duurdere slaapplekken waar een restaurant bij zat. Achteraf was dat niet nodig geweest, maar het was wel heel lekker:) Je hebt ook goedkopere slaapplekken, maar verwacht geen prijzen zoals in Azie.
Daarnaast hebben wij twee prive safari’s gemaakt. We hebben er bewust voor gekozen om deze prive te maken, daar betaal je alleen wel wat voor. Als je met meer mensen deelt, scheelt dat in de kosten.
En Zanzibar kan ook nogal een dure bestemming zijn.

In de voorbereiding zit de reisverzekering (met z’n 2en goed voor 1200), daarnaast een kleine laptop, reisboeken, vaccinaties etc.

Veel succes met de voorbereiding,
Groeten,
Ilse