Ook ik zou het houden bij maximaal 12 landen. Zelf heb ik in een jaar 5 landen bereisd op 3 continenten en dat was heerlijk. Zo krijg je veel mee van de cultuur en van hoe de normale mensen leven, in plaats van alleen maar toeristische highlights.
Vergelijk het met een bezoek van 2 weken aan Amsterdam, Utrecht, Maastricht en Hoge Veluwe (waarbij je dus diverse kanten van ‘Nederland’ mee krijgt), versus alleen maar 1 middag het Anne Frankhuis, volgende dag Eiffeltoren, volgende dag London Eye, volgende dag 1 dagje Ierland, etc. Jullie huidige plannen komen neer op het laatste…
Je zegt dat dit jullie enige kans is. Hoezo? Hebben jullie een terminale ziekte?
Ik heb zelf na dat jaar reizen, nog vele andere reizen gemaakt van 4 of 5 weken en een keertje 9 weken, en wie weet ga ik nog wel een keer een paar maanden reizen ooit.
Je kan inderdaad zoals Jenny al aangaf, kiezen voor of een jaar in een continent, of een paar maanden per continent. Dat is natuurlijk wel leuk, allerlei verschillende culturen, sferen, talen, eten, muziek. Maar ook iets meer geregel en goed plannen, en duurder qua vliegtickets.
Kijk eens op www.backpackgek.nl voor tips over het voorbereiden en over hoeveel alles kost.
Ook via mijn handtekening vind je gratis tips voor het voorbereiden van een lange reis.
Als je gaat voor meerdere continenten, ben ik het eens met Saywhat: kies landen die logistiek makkelijk te combineren zijn.
Let ook op klimaat. Jullie komen nu midden in de winter in Australië en Nieuw-Zeeland aan. In de zuidelijke helft van Australië betekent winter: 15 graden en veel regen. 
Bovendien zijn Australië en Nieuw-Zeeland zeker 2x zo duur als Zuidoost Azië en vliegt je geld dus je portemonnee uit. Da’s echt frustrerend hoor! Beter bewaar je de dure landen voor later (als jullie geen terminale ziekte hebben) als je meer geld te besteden hebt.
Brazilië is ook duur (ook ongeveer 35-40 euro p/p/p/d minstens), en om er te komen zullen jullie moeten vliegen. Ik zou in Latijns Amerika met 3 maanden ook kiezen voor maximaal 3 landen, of als het ‘kleine’ landen betreft (zoals Belize) dan misschien 4 landen in 3 maanden. De taal is daar ook een factor, ik zou gaan voor 3 maanden Brazilië (en dan Portugees leren, van tevoren of ter plaatse), of 3 maanden naar Spaanstalige landen (en dan Spaans leren).
Voor Afrika geldt nog meer dan elders dat je niet teveel landen moet willen proppen in kort tijdsbestek, want alles gaat langzamer in Afrika. Vertragingen (van uren) zijn eerder regel dan uitzondering. Gewoon je tijd vullen met een goed boek, kletsen, spelletjes. Maar geen continent voor strakke reisschema’s.
Malawi vond ik superleuk. Tanzania is ook erg mooi en divers. (M’n blogs vind je via mijn handtekening.)
Voor Afrika geldt dat safari-dagen (en Kilimanjaro-klimdagen) vele malen duurder zijn dan gewone reisdagen (ongeveer EUR130 of meer per persoon per dag versus EUR 20-25 p/p/p/d). Het aantal safaridagen heeft dus grote invloed op je budget.
Zuidoost-Azië is goedkoop (ongeveer EUR20-25 p/p/p/d) en heel goed ingericht op reizigers, relatief veilig, veel keuze uit hotels en dingen te doen, meestal goed weer, lekker eten.
Oh ja!! De bedragen die ik noem, gelden alleen voor rustig aan reizen (een land per maand ongeveer), NIET als je 2x zoveel in een maand wilt proppen! Dan wordt het ook 1,5 tot 2x zo duur. Snel reizen is duurder want dan heb je natuurlijk vaker bustickets en zelfs vliegtickets nodig, en zul je veel meer dagen met uitjes en georganiseerde tourtjes hebben dan wanneer je gewoon rustig aan doet, en ook eens een dagje ‘niks doet’ door bv. lekker naar de markt te gaan, op een pleintje te zitten, zelf een wandeling te maken…
Over vrijwilligerswerk: meestal kost dat geld. En meestal hebben de mensen daar er alleen wat aan als je een half jaar of langer blijft. Maar wie weet vind je hier toch iets, in ruil voor verblijf: www.workaway.info.
Als je echt ‘goed wilt doen’, zoek dan gewoon lekker na terugkomst in Nederland vrijwilligerswerk, bijvoorbeeld bij Oxfam Novib of Warchild of een andere organisatie die invloed heeft op de landen waar jullie geweest zijn, of met eenzame bejaarden in NL of bij de Voedselbank ofzo.
Succes met alle keuzes. :cheer::cheer:LESS IS MORE!