Hoi,
Lekker om 6 maanden weg te kunnen. Goed dat je in ieder geval al aan het schrappen bent geweest want nog meer was zéker teveel, en dit denk ik ook nog steeds wel. Less is more… je kunt meer genieten, een plek beleven en de mensen leren kennen, als je echt tijd hebt op een plek.
Je hebt je hele leven nog om alle landen te proberen bezoeken die nu niet lukken.
Zou jij bijvoorbeeld een toerist aanraden om heel westelijk Europa van Scandinavië tot Portugal te ‘doen’ in drie weken? Net als Japanners overal klik-klik-klik, hup weer door, en thuis kijken op de foto’s waar je geweest bent?
Tenminste, ik zou diegene aanraden om het te houden bij hooguit twee landen en daar met wat meer rust dingen te bekijken.
De afstanden zijn vaak gigantisch (vooral in Australië, Argentinië, Brazilië… maar in Peru duurt het reizen ook al gauw 7 uren, 9 uren, 12 uren naar de volgende plaats, vanwege de bergen), dus als je teveel wilt zien, breng je meer tijd door in bussen en vliegtuigen dan daadwerkelijk ter plaatse.
Het klinkt wel een beetje als een lijstje ‘World Heritage highlights’ afvinken, heeft dat echt speciaal jouw interesse of zijn dat toevallig namen van bezienswaardigheden die je kent, zonder verder nog veel gelezen te hebben over die landen? Bijvoorbeeld Peru heeft veel en veel meer te bieden dan alleen Machu Picchu. (Net zoals Frankrijk meer is dan alleen de Eiffeltoren… wat eigenlijk supertoeristisch is.)
Voor Peru zou ik zeker 3 weken nemen, voor Argentinië zeker 4 en voor Brazilië nog eens 4. Anders wordt het heel jachtig en ook heel duur (snel reizen is duurder dan langzaam). Sowieso zijn Argentinië en Brazilië al duur ook als je langzaam reist, en daarbij ook erg groot dus aan die afstanden ben je dan nog extra geld kwijt vanwege het snelle reizen. Die twee dure landen zou ik bewaren voor als je ouder (en rijker) bent. Van Brazilië is het ook nog lastig dat het weer een andere taal is.
Voor Zuid-Amerika zou ik zeker aanraden om Spaans te leren van tevoren, of ter plaatse een aantal weken les nemen. Vooral omdat je ook interesse hebt in Costa Rica en Panama (en als je eenmaal het Latijns-Amerika virus te pakken hebt, wil je vast nog veel meer zien daar, in de rest van je leven! Dan zul je je hele leven enorm veel profijt hebben van je Spaanse kennis. Ik ga in januari voor de 5e keer naar Spaanstalig gebied en ben er nog steeds onwijs blij mee).
In Bolivia bevindt zich een van de mooiste landschappen ter wereld (en ik heb al aardig wat mogen zien): Salar de Uyuni en alles er omheen. 3- of 4-daagse tours per jeep nemen je langs de mooiste gekleurde bergen, gekleurde meren, zoutvlakte, geisers, hot springs waarin je kunt badderen, gekke geërodeerde rotsen, etc. Zoek maar eens met Google Images naar ‘salar de uyuni’, ‘laguna colorada’, ‘laguna verde’.
2 maanden is een mooie tijd om bijvoorbeeld het rondje te doen tjokvol super-highlights in noord-Chili, Peru en Bolivia (inclusief die Salar de Uyuni). Ongeveer zoals wat Koning Aap doet: http://koningaap.nl/rondreis-peru-bolivia-chili-groepsreis-unieke-landschappen-in-de-andes, maar dan zelfstandig die route nabootsen op een relaxed tempo en met tijd om plekken echt te beleven, en af en toe eens gewoon lekker slenteren over een markt of koffie drinken in een cafeetje, in plaats van alsmaar door moeten.
Qua budget…
moeilijk te zeggen… ik denk dat je minstens 3000 of 4000 kwijt bent aan vliegtickets maar dat zou je ook eens kunnen uitzoeken via kilroy.nl of backpackgek.nl.
Australië en Nieuw-Zeeland zijn duur en zou ik ook bewaren voor later als je ouder (en rijker) bent. In plaats daarvan misschien toch naar goedkope landen in Afrika (bijvoorbeeld Malawi, Mozambique)?
Van de Aziatische landen die je noemt, ken ik de prijzen niet, maar het ziet er ook erg jachtig uit, dus duur. Voor Tibet schijn je nog speciaal iets te moeten regelen dat je met minstens 5 landgenoten tegelijk Tibet in reist ofzo, dus zal wel via een bureautje moeten ofzo… Jenny weet daar meer van.
Peru kan voor ongeveer 900 euro per maand als je rustig reist, veel meer als je snel reist. Brazilië zal toch al gauw 1400 euro of meer per maand zijn.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt…
Veel plezier met de voorbereidingen nog!