Mijn planning testen

Beste mede-reisfanaten!

Ik heb al aardig wat blogs, reisverslagen, forums enz. bekeken maar wil hier toch even mijn planning testen. Iedereen zegt weer wat anders en ik wil weten of het een beetje haalbaar is. Zelf heb ik al veel gereisd in Europa en Azië maar niet voor een langere periode achter elkaar. Ik ben van plan om eind 2013 te gaan (de voorpret is dus lekker lang) en ben van plan om ongeveer een half jaar weg te blijven. Mijn reis kun je indelen in 3 delen: Azië, Australië/Nieuw Zeeland en Zuid-Amerika.

Mijn planning is nu:

Azie: 2 maanden. Beginnen in Nepal, dan naar Tibet en via Xi’an naar Hong Kong. Dan naar Cambodja voor Ankor Wat en misschien nog Zuid-Vietnam meepakken. Must see zijn voor mij: Himalaya, Lhasa, Honk Kong en Ankor Wat.

Australië/Nieuw Zeeland: 2 maanden. Liefst ook Fiji of een ander mooi eiland.

Zuid-Amerika: 2 maanden. Van Peru naar Argentinië naar Brazilie. Eigenlijk de must see’s: Machu Pichu, Buenos Aires en Rio! Proberen deze plekken over land te bereiken en de mooie dingen onderweg mee te pakken (denk aan Bolivia, Sao Paolo enz.)

Ik word helemaal gek van de keuzes maken. Eerst wilde ik elk continent aandoen dus ook nog Afrika, Midden Amerika en Noord-Amerika erbij. Deze heb ik al moeten schrappen aangezien ik doorhad dat dit gewoon echt niet kon in een half jaar (hoewel ik Costa Rica en Panama wel echt graag zou willen zien). Zou dit al met al nog steeds teveel zijn?

Hopelijk red ik het om een budget bij elkaar te sparen van €10.000,-. Denken jullie dat hiermee ALLES kan doen in dat half jaar dus ook vliegtickets en alles en alles?

Alle tips en opmerkingen zijn meer dan welkom!

Hoi,

Lekker om 6 maanden weg te kunnen. Goed dat je in ieder geval al aan het schrappen bent geweest want nog meer was zéker teveel, en dit denk ik ook nog steeds wel. Less is more… je kunt meer genieten, een plek beleven en de mensen leren kennen, als je echt tijd hebt op een plek.
Je hebt je hele leven nog om alle landen te proberen bezoeken die nu niet lukken.

Zou jij bijvoorbeeld een toerist aanraden om heel westelijk Europa van Scandinavië tot Portugal te ‘doen’ in drie weken? Net als Japanners overal klik-klik-klik, hup weer door, en thuis kijken op de foto’s waar je geweest bent?
Tenminste, ik zou diegene aanraden om het te houden bij hooguit twee landen en daar met wat meer rust dingen te bekijken.

De afstanden zijn vaak gigantisch (vooral in Australië, Argentinië, Brazilië… maar in Peru duurt het reizen ook al gauw 7 uren, 9 uren, 12 uren naar de volgende plaats, vanwege de bergen), dus als je teveel wilt zien, breng je meer tijd door in bussen en vliegtuigen dan daadwerkelijk ter plaatse.

Het klinkt wel een beetje als een lijstje ‘World Heritage highlights’ afvinken, heeft dat echt speciaal jouw interesse of zijn dat toevallig namen van bezienswaardigheden die je kent, zonder verder nog veel gelezen te hebben over die landen? Bijvoorbeeld Peru heeft veel en veel meer te bieden dan alleen Machu Picchu. (Net zoals Frankrijk meer is dan alleen de Eiffeltoren… wat eigenlijk supertoeristisch is.)

Voor Peru zou ik zeker 3 weken nemen, voor Argentinië zeker 4 en voor Brazilië nog eens 4. Anders wordt het heel jachtig en ook heel duur (snel reizen is duurder dan langzaam). Sowieso zijn Argentinië en Brazilië al duur ook als je langzaam reist, en daarbij ook erg groot dus aan die afstanden ben je dan nog extra geld kwijt vanwege het snelle reizen. Die twee dure landen zou ik bewaren voor als je ouder (en rijker) bent. Van Brazilië is het ook nog lastig dat het weer een andere taal is.
Voor Zuid-Amerika zou ik zeker aanraden om Spaans te leren van tevoren, of ter plaatse een aantal weken les nemen. Vooral omdat je ook interesse hebt in Costa Rica en Panama (en als je eenmaal het Latijns-Amerika virus te pakken hebt, wil je vast nog veel meer zien daar, in de rest van je leven! Dan zul je je hele leven enorm veel profijt hebben van je Spaanse kennis. Ik ga in januari voor de 5e keer naar Spaanstalig gebied en ben er nog steeds onwijs blij mee).

In Bolivia bevindt zich een van de mooiste landschappen ter wereld (en ik heb al aardig wat mogen zien): Salar de Uyuni en alles er omheen. 3- of 4-daagse tours per jeep nemen je langs de mooiste gekleurde bergen, gekleurde meren, zoutvlakte, geisers, hot springs waarin je kunt badderen, gekke geërodeerde rotsen, etc. Zoek maar eens met Google Images naar ‘salar de uyuni’, ‘laguna colorada’, ‘laguna verde’.

2 maanden is een mooie tijd om bijvoorbeeld het rondje te doen tjokvol super-highlights in noord-Chili, Peru en Bolivia (inclusief die Salar de Uyuni). Ongeveer zoals wat Koning Aap doet: http://koningaap.nl/rondreis-peru-bolivia-chili-groepsreis-unieke-landschappen-in-de-andes, maar dan zelfstandig die route nabootsen op een relaxed tempo en met tijd om plekken echt te beleven, en af en toe eens gewoon lekker slenteren over een markt of koffie drinken in een cafeetje, in plaats van alsmaar door moeten.

Qua budget…
moeilijk te zeggen… ik denk dat je minstens 3000 of 4000 kwijt bent aan vliegtickets maar dat zou je ook eens kunnen uitzoeken via kilroy.nl of backpackgek.nl.
Australië en Nieuw-Zeeland zijn duur en zou ik ook bewaren voor later als je ouder (en rijker) bent. In plaats daarvan misschien toch naar goedkope landen in Afrika (bijvoorbeeld Malawi, Mozambique)?
Van de Aziatische landen die je noemt, ken ik de prijzen niet, maar het ziet er ook erg jachtig uit, dus duur. Voor Tibet schijn je nog speciaal iets te moeten regelen dat je met minstens 5 landgenoten tegelijk Tibet in reist ofzo, dus zal wel via een bureautje moeten ofzo… Jenny weet daar meer van.
Peru kan voor ongeveer 900 euro per maand als je rustig reist, veel meer als je snel reist. Brazilië zal toch al gauw 1400 euro of meer per maand zijn.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt…

Veel plezier met de voorbereidingen nog!

Als je 10K incl tickets wilt uitgeven, dan zou ik persoonlijk voor 1 continent gaan. Ook de afstanden die je noemt zijn erg groot. Op www.backpackgek.nl staat hoe zij het budget hebben berekend, alvast een goed begin om alle kosten per land te berekenen. Voor de tickets kun je bij bijv kilroy en worldticketcenter een offerte opvragen, dan heb je een idee…(kunnen losse tickets of een all around the world ticket zijn). Daarnaast kun je ook alvast berekenen wat de extra kosten zijn als verzekering, visa, reisuitrusting. Zet alles in een excel onder elkaar en kijk dan hoeveel het bij elkaar is en wat dat verschilt met jouw budget. Dan kun je kijken of je eventueel iets langer wilt sparen of evt wat landen schrapppen.succes!

Dit lukt echt niet in 2 maanden.

Als je meer van Nepal wilt zien dan alleen de highlights, dan zou ik er zeker 3-4 weken blijven. Ik was er zelf maar twee weken, en ik ben helaas niet verder gekomen dan Bandipur en de Kathmanduvalei.

Tibet kun je alleen binnen komen als je met minstens 5 man bent met dezelfde nationaliteit. Dat is lastig te regelen, dat vergt tijd. Maar zelfs als je aan deze eis voor je permit voldoet, dan is het nog maar de vraag of je het land in komt. China sluit regelmatig de grenzen met Tibet. Bovendien is het er in onze winter écht heel koud! Dat schrikt mensen af, minder kans op reisgenoten. Tibet zal overigens (als je erin komt) een grote hap uit je budget zijn. Reken op 1200 euro voor 1,5 week.

Als je vanuit China komt, mag je maar 14 dagen in China blijven. Vliegen naar Hongkong dus, of verschillende treinen. Houd rekening in China met reistijden van 16-50 uur.

Van Hongkong zou ik vliegen naar Siem Reap/Angkor Wat. Je hebt geen tijd om overland te reizen. Jammer, want ZO-Azie is prachtig. Als je Angkor Wat als een hightlight ziet (was het ook voor mij) dan moet je proberen er meer dan 3 dagen te blijven. Ik had een pas voor een week, waardoor ik ook de tempels in de omgeving kon zien. Die zijn minder druk bezocht, en daardoor heel speciaal. Zeker wanneer je (bijna) alleen bent!

Als je moet gaan schrappen in ZO Azie, dan zou ik zuid Vietnam als eerste overslaan. Ik vond met name Sapa (in het noorden) veel indrukwekkender!

Mocht je besluiten je plannen aan te passen en langer in Azie te blijven, dan kun je vanuit Hongkong relatief makkelijk in Sapa komen. Ik weet niet of er een directe trein gaat, maar het is ‘maar’ 40-50 uur reizen.

Bedankt voor de vele tips in zo’n korte tijd. Altijd leuk als er mensen zijn die net zo gek zijn van reizen als ik. En ja ik weet heel goed dat mijn planning absoluut niet haalbaar is, maar ik vroeg mij af hoe ik dit een beetje kon inkorten. Bedankt Cecilia voor de tip in Zuid-Amerika. Het rondje van koning aap lijkt mij zeker een hele mooie. Ik heb alleen een aantal landen in Azië en natuurlijk Europa mogen zien dus ik had er geen idee van dat Argentinië en Brazilië relatief duur zouden zijn. Bolivia lijkt mij waanzinnig mooi als ik jouw verhalen mag geloven en de foto’s op google.

In Azië zijn gewoon een aantal dingen die ik heel graag wil zien, de Himalaya, Ankor Wat en Hong Kong. Ik ben er al achter gekomen dat Tibet of teveel geld of teveel tijd gaat kosten dus dat wordt waarschijnlijk vliegen van plek naar plek. Ik heb in Zuid-Korea mogen studeren en heb al aardig wat plekken in Azië gezien maar deze drie plekken staan hoog op mijn lijstje. Ik zal ook in dit continent grote afstanden moeten schrappen.

Australië en Nieuw-Zeeland zijn een beetje van die gangbare dromen. Mensen die zeggen ooit nog eens daarheen te willen en nooit verder komen dan de Belgische Ardennen. Het voelt dus meer dat je naar deze land MOET als je op wereldreis gaat maar misschien skip ik deze wel geheel of maak ik een korte tussenstop als ik van Azië naar Zuid-Amerika reis.

Mijn budget is natuurlijk heel erg afhankelijk wat je precies gaat doen. Was bang dat jullie zouden reageren met van het ligt eraan of je met het vliegtuig reist of met een bus. In hotels slaapt of bij mensen thuis. Afgelopen zomer heb ik veel aan couchsurfen gedaan en dat beviel mij wel. Ik zal dus zo goedkoop mogelijk proberen te reizen. Mocht ik Australië en Nieuw-Zeeland schrappen dan is dit wel erg gunstig voor mijn budget.

Nogmaals bedankt voor deze tips, meer zijn altijd welkom!! Ik zal ook is kijken op de landenforums, daar staat vast ook veel informatie.

Australie en NZ zou je ook altijd nog als aparte reis kunnen doen in combinatie met een werkvisum, dan kun je er een jaar blijven. Ze zitten er ook om mensen te springen en aangezien de economie in NL niet denderend is…mooi excuus om een jaartje in Australie te verblijven.

Voordeel van Bolivia is ook dat het reizen (slapen, eten, busreizen, jungle trips) daar goedkoper is dan in welk land in Zuid-Amerika dan ook.

Van Australië en NZ moet je je afvragen waarom je er precies heen wilt.
Australië is immens groot en heeft wel bizar landschap maar is in verhouding niet zo afwisselend en cultureel interessant als veel andere landen. Bijvoorbeeld Frankrijk is veel afwisselender en heeft meer kunststromingen, muziekstromingen, historie! En ook qua cultuur en omgangsvormen zijn de Fransen wel heel anders dan wij; Australiërs lijken best op Nederlanders.
Ik vind het juist altijd wel leuk op reis als het zo min mogelijk zoals thuis is. :slight_smile:

Het is wel een handig land om te kunnen werken en weer geld sparen en wellicht daardoor je reis te verlengen. Kan je langer wegblijven??
Werken onderweg is ook een leuke onderbreking want maandenlang alleen maar ‘leuke dingen doen’ kan gaan vervelen, hoe gek dat ook klinkt.
Je hebt dan een Working holiday Visum nodig, volgens mij kun je dat tot je 26e krijgen.
Reken er wel op dat het soms weken kan duren tot je werk vindt, of dat je soms maar 20 uur per week kunt werken, dat is erg afhankelijk van plaats, seizoen en wat je bereid bent te doen. In de Australische winter is er minder werk in de horeca bijvoorbeeld.
Kijk ook eens naar WWOOF (google).

En als je couchsurfing leuk vindt, kun je ook al veel geld besparen (als je bv. ook zelf kookt).
Zelf met een auto rondrijden is ook leuk daar; en er zijn ook zat reizigers die een auto of busje hebben en de benzinekosten willen delen, dus je zou liftend kunnen reizen.

Zelf heb ik in Australië vooral gewerkt (meer dan 3 van de 4 maanden dat ik er was) en amper gereisd (maar 3 weken) omdat het zo duur was. Echt niet leuk als je geld zo hard je portemonnee uit vliegt! Veel leuker reizen in een goedkoop land.
Maar goed, misschien voor jou wel een optie om daar een tijdje te werken en sparen (en dan maar wat minder zien daar), om een leuke onderbreking van het reizen zelf te hebben en reismoeheid te voorkomen. En om in totaal langer weg te kunnen blijven.
Overigens zal het sparen waarschijnlijk minder hard gaan dan wat je in Nederland kunt doen, of je moet echt veel couchsurfen, of geluk hebben dat je een goedkoop appartement kunt huren.

In NZ ben ik zelf niet geweest. Wat ik er meestal over hoor is: prachtige en heel diverse natuur, in de steden niet veel te beleven, redelijk prijzig, en heel erg netjes op het saaie af. Dus ben jij echt een natuurliefhebber dan kan het de moeite waard zijn, maar anders is het eigenlijk zonde.

Over de kosten van landen kun je op internet meestal wel aardig wat vinden als je googlet op bv ‘budget australia’ of ‘australia costs’, op de Lonely Planet site vind je ook wel wat info, en het duidelijkst zie je het in een Lonely Planet papieren reisgids bij money/costs. Daar staan vaak drie verschillende budgetten per dag gemiddeld, voor low-budget, mid-range en luxe.
Ik las laatst dat Australië ongeveer 40 euro per dag kost voor kamperen, zelf koken, met de bus reizen, maar geen bier drinken en eigenlijk verder ook geen leuke dingen doen want dan is het nog duurder.
Je weet zelf wel hoeveel dat scheelt met Azië… En bijvoorbeeld Bolivia is half zo duur en dan nog inclusief leuke dingen doen… 20-25 euro per dag gemiddeld moet daar wel kunnen, inclusief goedkoop privéhotelkamertje en uit eten gaan en af en toe een leuk georganiseerd tourtje of uitstapje! Een jungle tour of die Uyunitour zijn dan even wat duurdere dagen maar op andere dagen kun je soms voor ongeveer 15 euro eten én slapen als je even op een plek blijft.

Bedankt Cecilia!! Het lijkt erop dat je al veel gezien hebt van die regio. Langzaam maar zeker ga ik afstappen van mijn plannen om naar Australië en Nieuw-Zeeland te gaan. Hiervoor in de plaats wil ik misschien toch naar Costa Rica en Panama. Ook de solomon eilanden lijken mij enorm gaaf. Aangezien het hier niet toeristisch is zal het ook wel erg duur zijn. Iemand ervarging met het bezoeken van Samoa of iets dergelijks?

Wel heerlijk om nu al heel de week hiermee bezig te zijn. Mijn planning is al aardig aangepast en nu al wat meer haalbaar. Bedankt!!!

Nou is alleen Costa Rica weer erg duur om in te reizen (slapen, bussen); twee keer zo duur als Nicaragua… Van Panama weet ik het niet precies maar ook duurder dan Nica. Dus waarom Costa Rica en Panama?
En waarom dan niet 4 landen die buurlanden zijn en over land met elkaar te combineren zijn, óf in Zuid-Amerika óf in Midden-Amerika?
Waarbij ik nog steeds zou aanraden om minstens 3-4 weken per land te nemen. En Spaans te leren (minstens 3-4 weken les nemen, los van tijd om rond te reizen… Of van tevoren in NL les nemen).

Nicaragua is superleuk. Veel vulkanen, ook jungle, bossen, natuurgebieden, stranden, koloniale steden met veel muziek, markten, kerken, leuke restaurantjes, musea, aardige mensen, ongeveer net zo goedkoop als Peru en Bolivia.

Via mijn site vind je overigens mijn reisblogs en foto’s van o.a. Nicaragua, Peru, Brazilië, Bolivia, Chili, Australië, Laos (aanrader!!), Malawi (ook aanrader!), Tanzania (ook mooi maar dure safari’s), Kenia (ook mooi maar erg toeristisch/ druk)…