Plannen wereldreis 2012

Hoi,

Het duurt nog een tijdje, maar begin oktober 2012 (na vwo examen) wil ik voor 9 maanden op reis. De planning is tot nu toe 3 maanden zuid-oost azië (in ieder geval Thailand, Maleisië, Vietnam, Laos en Indonesië), 3 maanden Australië (paar weken fruitplukken o.i.d, en verder rondtrekken en kijken hoeveel ik van het land kan zien, heb ook familie daar wonen), daarna een maand Nieuw-Zeeland (waarschijnlijk alleen óf het noorder óf het zuider eiland, maar daar moet ik nog even over nadenken). Dan heb ik nog 2 maanden (mei en juni) over waarin ik heel graag iets bijzonders zou willen doen, dat klinkt een beetje vaag maar dan heb ik het over werken in een dierenopvang of wildreservaat in Afrika, werken met kinderen in Cuba, werken op een ranch in Amerika of Canada om maar een paar dingen te noemen die me geweldig lijken. Ik heb al best veel gereisd, maar ik wil nog naar zoveel plekken dat ik het niet kan bedenken. Zuid-Amerika valt wel af denk ik, want een vliegticket vanuit Nieuw-Zeeland is heel duur en het lijkt me niet het allermakkelijkste land voor een eerste reis alleen. Nu heb ik een paar vragen: Welk land is goed te combineren met zuid-oost Azië, Australie en Nieuw-Zeeland en wat is juist helemaal niet praktisch (in verband met prijzen van vliegtickets of het klimaat in dat land), welk land raden jullie mij aan als beginnend backpacker, waar heb ik de meeste kans om zo’n bijzondere ervaring op te doen volgens jullie, hebben jullie zelf een van de genoemde dingen mogen meemaken? Ik heb trouwens niet een heel groot budget (10.000 euro ongeveer) dus hele dure uitgaven wil ik sowieso vermijden op mijn reis. Sorry voor het chaotische verhaal, maar ik hoor heel graag jullie tips en ervaringen! :slight_smile:

Groetjes Anke

Hi Anke,

Wat een gave plannen zeg en wat een heerlijk vooruitzicht. Thailand is een mooi land voor de start van je reis. Het is een heel andere wereld dan thuis in Nederland, maar is wel heel goed te bereizen. Vervoer is vaak relatief eenvoudig, het eten is heerlijk, de mensen zijn aardig en je zult direct talloze andere reizigers ontmoeten. Het zou kunnen dat drie maanden een beetje krap is voor de landen die je allemaal aan wilt doen. Ik vind het zelf altijd fijner om iets rustiger te reizen en overal de mogelijkheid te hebben wat langer te blijven.

Australië en Nieuw-Zeeland sluiten mooi aan bij jouw Azië-plannen. Werken in Australië is ook supergaaf. Heb je ook aan Wwooffen gedacht? Google maar even :-). Van NZ schijnt het Zuidereiland mooier te zijn, maar ik ben er zelf nog niet geweest dus kan er nog niet zoveel over zeggen. Ik ben er aankomend jaar wel dus houd m’n site maar in de gaten :wink: (www.backpackgek.nl). Let wel goed op dat Australië en NZ beduidend duurder zijn dan Azië.

Met vrijwilligerswerk heb ik nog weinig ervaring. Als je de kosten voor een vliegticket laag wilt houden, is het wellicht het handigst om het in Azië te doen.

Op m’n website heb ik ooit het volgende overzicht gemaakt voor vrijwilligerswerk in Azië, misschien heb je er iets aan? IkReis - Urbex in Israël: het verlaten busstation van Tel Aviv. Uiteraard kan je ook naar een ander continent vliegen om daar wat te doen, maar dan kost zo’n project ineens heel veel extra. Van dat geld kun je beter reizen, of het project waar je werkt financieel steunen :wink:

Ik zou persoonlijk niet Thailand, Laos, Vietnam en Maleisië in 3 maanden willen proppen. Alleen Indonesië is al groter dan Europa! Het rondje Thailand - Laos - Vietnam - (Cambodja) - Thailand zou een mooie route zijn voor 3 maanden. Of je reist van Bangkok naar Bali in 3 maanden. Maar alles willen zien is echt gekkenwerk!

Succes met kiezen en voorbereiden.

Sorry voor deze belachelijk late reactie! Maar allebei bedankt voor jullie uitgebreide verhaal, ik weet dat dit al best veel bestemmingen zijn in zo’n korte tijd, maar gelukkig heb ik nog ruim een jaar om daar goed over na te denken, want zeker het kiezen tussen de landen in zuid-oost azië is moeilijker dan ik dacht! Dat wwooffen lijkt me wel heel gaaf, heeft iemand daar ook ervaring mee? En over dat vrijwilligerswerk, ik weet dat het goedkoper is om dat ook in azië te doen of in australië, maar naast dat vrijwilligerswerk wil ik ook graag nog een echt andere kant van de wereld zien, dus ook hele andere mensen, ander stuk natuur. Dus dan kom ik toch bij afrika of noord-amerika uit. Denken jullie dat dat wel te doen is, of kan ik het maar beter uit m’n hoofd zetten? groetjes

:chin:Anke 10000 Euro lijkt veel geld maar als je veel landen wilt bezoeken gaat er vaak al veel verloren aan vliegtickets ik zal het bij een 5of 6 landen houden die relatief dicht bij elkaar liggen
veel succes met plannen maken en alvast veel succes met je examen jaar:THAILAND::cambodia:
ps waarom niet met een vriendin er op uit zo lange periode je bent nog aardig jong lijkt me en overleg goed met je ouders.

Ja klopt, ik zou ook liever met wat meer geld op weg gaan natuurlijk, maar dat kan ik op deze leeftijd nog nergens vandaan halen :wink: Ik heb al veel met m´n ouders overlegd, heb dit plan sowieso al vanaf de basisschool in m´n hoofd, dus ze zijn er zo langzamerhand aan gewend geraakt, vader is er overigens ook enthousiast over, heeft het zelf ook gedaan. Dat was ik vergeten erbij te zeggen inderdaad, ik wil in ieder geval beginnen met een vriendin, die wil ook in Azie beginnen, dat ik niet meteen op mezelf ben aangewezen. Verder hoop ik in de tijd dat ik met haar samen ben ook andere mensen te ontmoeten, zodat als we opsplitsen, ik nog wel wat gezelschap heb. Het is dus niet mijn plan om me compleet af te zonderen van andere mensen! Bedankt voor je reactie!

:chin:Ja daarom neem niet te veel hooi op je vork houd het bij een paar landen en doe eventueel later nog eens een aantal landen aan je bent jong je krijgt nog zat kansen:wereld:
groetjes Fransjes:THAILAND::cambodia:

Mooie plannen! Ook ik zou je adviseren om het in Zuidoost-Azië te houden bij 3 of 4 landen en dan liefst over land te bereizen (met vliegen wordt het alweer een stuk duurder).

Ik heb geen ervaring met wwoof maar er is vast op internet van alles te vinden aan reisverslagen daarover. Google eens met een paar zoektermen, bv. wwoof blog levert al aardig wat op. Ergens werken is een leuke culturele ervaring: je leert de lokale bevolking en de cultuur van een heel andere kant kennen, je voelt je nuttig (alleen maar leuke dingen doen maanden lang, is op een gegeven moment saai en je voelt je een parasiet), en in die tijd kun je tenminste geen dure tripjes maken! :slight_smile: En wie weet krijg je ook eten en onderdak (ik ken het niet zo goed, dat concept), dat scheelt ook enorm.

Misschien moet je die andere wens, van die bijzondere ervaring, even los koppelen van deze reis. Denk er tijdens je reis over na wat je nou wilt, bespreek het met andere reizigers (die vast ook allerlei adviezen en ervaringen hebben), sta open voor wat je daar onderweg allemaal tegenkomt (misschien wel een wildlife project in Maleisië of Thailand?), en bezie hoeveel geld je nog over hebt. Dan kun je altijd vanuit Australië of desnoods na terugkomst in Nederland, iets regelen voor zo’n ervaring.

Je zou ook eens kunnen rondkijken op www.joho.nl voor inspiratie. En zij kunnen je ook helpen met je vraag wat er logistiek en budgettechnisch haalbaar is, met tickets enzo.

Ik dacht dat tegenwoordig wel redelijk betaalbare tickets te verkrijgen waren van Aus / Nieuw-Zeeland naar Zuid-Amerika? Misschien kun je ook eens uitzoeken hoeveel een Round-The-World ticket zou kosten. Bijvoorbeeld bij De Vliegwinkel (even langsgaan in een winkel, dan nemen ze echt de tijd voor je).

Ook ga ik er van uit dat dit niet de enige reis van je leven wordt. Misschien wel de enige lange, maar je kunt Afrika en Zuid-Amerika ook altijd ‘bewaren’ voor toekomstige vakanties. Alhoewel het natuurlijk ook leuk is om op een wereldreis / lange reis veel verschillende indrukken op te doen en jezelf daarin uit te dagen.

Succes met alle keuzes!
Cécile

Hoi Anke,

Wat een super plannen heb je! Het klinkt helemaal niet zo chaotisch hoor. Als je een wereldreis aan het plannen bent heb je opeens zo veel mogelijkheden en ligt de wereld letterlijk aan je voeten. Ik heb meerder lange reizen gemaakt en allemaal waren ze even bijzonder, uitdagend en vooral om nooit meer te vergeten. Met al mijn reiservaring ben ik een online reisburo begonnen voor jongeren die van avontuur houden, iets willen leren en iets willen doen op reis. Naast natuurlijk veel mensen ontmoeten en veel culturen leren kennen (en stappen en op het strand liggen).
Het grappige is dat al jouw ideeen ook daadwerkelijk kunnen bij Xtreme Gap.
Kijk anders even op de site. Xtreme Gap Jongerenreizen
Heel veel plezier met de voorbereiding, want dat is ook een avontuur.
Groetjes,
Jazz