Super gave Wereldreis!

ey Reisfanaten!:dag:

Begin volgend jaar ben ik van plan om op wereldreis te gaan. Mijn voorkeur gaat uit naar Zuid-oost Azie & Zuid-Amerika.

Nu heb ik een budget van ongeveer 10.000 euro (waar ik hard voor gewerkt heb) en wil ik ongeveer 4/6 maanden weg, zelf ben ik nog vrij jong (20) en nog niet buiten Europa geweest. Wel binnen Europa alles afgereist. Ik ben dan ook een type die van lekker wat tempo houdt maar die het af en toe ook heerlijk vindt om op het strand te liggen of om op een andere manier te relaxen.

Nu heb ik al heel veel bestemmingen bekeken, op mijn lijstje gezet wat inmiddels meer dan 100 plaatsen bevat. Hier heb ik een reis uit samengesteld die mij echt heel gaaf lijkt. Ik hoef niet perse naar alle plaatsen waar de hele toeristische meute ook komt.

Ik zal grotendeels alleen reizen, soms ergens een vriend tegenkomen die ook op wereldreis gaat maar verder zie ik wel wie ik tegenkom.

De planning:
Amsterdam
Rio de Janeiro, Brazilië,
Bolivia,
Perú, (Machu Pichu,)
Vuurland, Argentinië,
Sydney, Australië,
Indonesië,
Lhasa, Tibet,
China,
Rusland, Moskou

Grotendeels zal het vliegen worden, enkel de terugreis vanuit China ben ik van plan om via de Transsiberie Express te doen. (Daarnaast waarschijnlijk ook bolivia-peru over land).

Graag krijg ik van jullie tips, qua landen, waar moet je zijn, waar moet je juist wel slapen en waar niet maar ook qua vliegtickets. Ik vraag me af wat het handigst is, een “around the world ticket” of toch losse tickets en dan met vaste datum of toch niet?

Zo zie je maar het zijn nogal wat afwegingen :slight_smile:

De link is een afbeelding van de verschillende bestemmingen, het forum wil hem niet weergeven.
http://afbeelding.im/cIm

Wat een te gek plan! Je kunt het beste even met bijvoorbeeld Kilroy checken of een Around the World ticket handig is. Check zelf ook even de prijzen van losse enkeltjes. In ons geval was dat bijvoorbeeld een stuk goedkoper en het voelde relaxter.

Je hebt een fijn budget en kunt daarmee, naar mijn idee, goed reizen. Vooral Azië is goedkoop, dus dat moet goedkomen!

Let me know of je concretere vragen hebt en dan help ik graag.

Leuk!

Ik zou aanraden, tenzij er echt een goede reden is,
Om de reis andersom te doen. Visa voor Rusland
Mongolie en China zijn nogal een gedoe
Geldigheid vanaf aanvragen. Dus zou je in china
Bij consulaat/ ambassade aan moeten vragen etc
Niet echt leuk om tijdens je reis te doen. Als je in Rusland begint
Kun je je visa in NL (laten) regelen. Ik ben zelf met de trein totin Lhasa
Gereisd en over land naar Nepal. Vanaf daar is het qua visa een
Stuk eenvoudiger

Veel plezier!!

Een vraag die ik wel heb, is de tijdspanne realistisch? Ik heb nu 9 bestemmingen en dus 4 tot 6 maanden. (Exacte tijd hangt af van slagen opleiding)

Als je die 9 bestemmingen ieder 2 weken zou geven, dan kom je al op 18 weken uit plus 2 weken reistijd overall gezien. Als je het tot zover terug brengt lijkt het helemaal niet lang of zie ik dat verkeerd?

Is het dan juist handiger om minder bestemmingen te kiezen of…?

Ik vind het altijd fijn om drie weken tot een maand te hebben, maar dat is echt persoonlijk. Ik denk dat ik de fijnste ervaringen heb gehad op de plekken waar ik het langst bleef.

Verder zou ik zo proberen te plannen dat je niet in mei naar Tibet wilt. De grenzen worden dan vaak dichtgegooid. Maarja, nu is het oktober en zijn de grenzen ook dicht, dus helemaal zeker weten doe je het nooit.

Tibet vergt planning, aangezien je met 5 mensen van dezelfde nationaliteit moet zijn.

Verder zou ik overwegen om ook in Mongolie te stoppen. Ik ben er een maand geweest, en vond het echt zo’n speciaal land!

Desalnietemin denk ik dat je teveel landen in een korte tijd wilt zien. Kijk nog eens beter naar je route. Wat wil je écht? Je budget is ruim, kun/wil je niet langer weg?

Ik wil graag langer weg, dat gaat alleen helaas niet. Misschien moet ik inderdaad niet teveel tegelijkertijd willen zien/doen.

Ik weet alleen dat ik niet vaker de kans ga krijgen/nemen om weer meerdere maanden een rondreis te maken. Tibet blijft een optie, maar vanuit indonesie naar china lijkt me dat geen heel groot probleem, je bent “in de buurt” en anders blijf je iets langer op 1 van de andere bestemmingen of ga je langs thailand of iets dergelijks.

Ik zou Australie voor een andere keer bewaren en meer van ZO Azie bezoeken. In ZO Azie is vliegen met Airasia erg gemakkelijk.

En je noemt alleen grote landen op in Zuid Amerika, waar je best veel tijd kunt doorbrengen. Ik zou eerder voor Midden Amerika kiezen.

Vanuit Manilla (filipijnen) kun je voor 350 euro naar Hawaii vliegen (of andersom). Vanaf Hawaii voor 200 euro naar Los Angeles. Of naar Mexico City 350 euro.

Voor enkeltjes van en naar Brazilie/Midden Amerika kijk op http://www.condor.com/de/index.jsp naar Frankfurt is goedkoper dan naar Amsterdam. En binnen Europa is het weer heel voordelig om met de Eurolines bus te reizen.

Ook handig van Backpackgek zij hebben een budget bijgehouden, bijv de trein Wat kost de Transmongolië Express?

Bedankt voor de tips. Ik ga denk ik inderdaad 2 bestemmingen schrappen van mijn lijstje, afhankelijk van de reis richting en het plaatselijke “weer/verhalen” vallen waarschijnlijk tibet/sydney of bolivia af.

Over welke kant is het handiger om te reizen vanaf maart/april? Beginnen in Rusland –> china –> zuid-oost azie en vervolgens zuid amerika of juist andersom?

Ik hou wel van het wat warmere weer en niet zo van de verschillende regen seizoenen.

Qua visum en boekingen is het makkelijker (en goedkoper!) om van Rusland naar China te reizen dan andersom.

Gaaf plan! En leuk dat je dit gewoon alleen gaat doen, zo ontmoet je veel leuke mensen onderweg!
10.000 euro is een mooi bedrag maar pas een beetje op welke landen je kiest (bv. in Australië en Brazilië vliegt je geld je portemonnee uit, zonde!) en dat er niet teveel geld in vluchten gaat zitten.

Ook ik zou aanraden om Australië te bewaren voor een andere keer. Zuid-Oost Azië en Zuid-Amerika zijn veel diverser qua natuur, en cultureel ook interessanter (vind ik).

Wat Zuid-Amerika betreft zou ik kiezen voor Bolivia en Peru, en Brazilië laten vallen. Want Brazilië is echt gigantisch groot en daarbij ook best duur (bijna net zo duur als westelijk Europa, ik was minstens 40 euro per dag kwijt in het ‘goedkopere’ noordoosten; het zuiden schijnt nog duurder te zijn, en helemaal sinds de afgelopen jaren… ik was er in 2006 en sindsdien zijn de prijzen alleen maar gestegen). Het is wel een mooi land hoor en de mensen zijn superaardig… maar dan moet je echt flink wat geld ervoor budgetteren, en ook wel de tijd nemen.

Vliegen over landsgrenzen in Zuid-Amerika, dus van Brazilië naar Bolivia is duur, het beste kun je via de Pantanal over land Bolivia in reizen, als je toch echt graag naar Brazilië wilt (voor het carnaval misschien?).
In Bolivia en Peru kun je voor ongeveer 25 euro per dag gemiddeld prima reizen (eigen simpel hotelkamertje, 2x per dag uit eten, reizen met de bus, af en toe een georganiseerd tourtje, een paar souvenirs), al zul je voor de Machu Picchu-dagen wel meer geld moeten reserveren. Ik zou wel zeker 5-6 weken nemen voor die twee landen (dus liefst ongeveer 3 weken per land).
Bolivia heeft een van de mooiste landschappen ter aarde op en rondom de Salar de Uyuni (meestal het beste te bezoeken d.m.v. een 4-daagse jeeptour… er zijn tours als rondje vanuit Uyuni; of van A naar B vanuit Chili: start in San Pedro de Atacama en eindigen in Uyuni… of andersom). Dit zou ik niet overslaan als je toch daar ‘in de buurt’ bent. Het gebied rondom San Pedro de Atacama is ook fantastisch mooi, Chili is wel duurder.
Alleen zijn dit niet echt strandlanden… Peru heeft wel stranden maar volgens mij meer te vergelijken met de Noordzee dan wat anders! :wink:

Ik raad altijd ongeveer dit rondje aan: http://koningaap.nl/rondreis-peru-bolivia-chili-groepsreis-unieke-landschappen-in-de-andes
(Zie ook het plattegrondje). Je kunt dit makkelijk zelf nabootsen maar dan zou ik echt wel een paar weken meer tijd nemen want het kost ook tijd om buskaartjes te regelen, je hotel te zoeken etc.

Of inderdaad naar Midden-Amerika zoals iemand anders suggereerde; bijvoorbeeld Nicaragua is heel veelzijdig, leuk, mooi, met tig vulkanen, jungle, bossen, bergen, een meer met vulkanisch eiland, stranden (bv. met zwart vulkanisch zand en meestal 35 graden bij León in de buurt), leuke koloniale steden. En ook ongeveer net zo goedkoop als Peru/Bolivia. Costa Rica dat ernaast ligt, is 2x zo duur maar schijnt nog uniekere dieren te hebben in de regenwouden.

Misschien ook leuk om in de gaten te houden: de 9 dagen voor & inclusief Pasen zijn Semana Santa in alle katholieke landen, in 2013 dus eind maart. Met veel processies met van die grote beelden rondsjouwen en muziek, speciale ceremonies, gezangen in de kerken, ‘7 kerken dag’ (mensen moeten dan op 1 dag biechten bij 7 kerken, een heel gedoe en lange rijen dus!) etc. Interessant en mooi om te zien. Bijvoorbeeld in Ayacucho en in Lima (in Peru) wordt dit groots gevierd, maar vast ook in andere steden en dorpen.

Voor mij geldt ook dat ik liefst minstens 3-4 weken de tijd heb voor een land met formaat zoals Peru, Laos; en nog méér tijd in landen zo gigantisch groot als Brazilië, China, Rusland, Australië. Of je moet echt heel scherp keuzes maken voor een of een paar gebieden en of je interne vluchten kunt/wilt betalen.

Welke tickets handig zijn weet ik niet, maar je hebt al veel adviezen gekregen. In Azië schijn je inderdaad vrij goedkoop van het ene naar het andere land te kunnen vliegen.

In ieder geval een heel mooie reis gewenst!