Gaaf plan! En leuk dat je dit gewoon alleen gaat doen, zo ontmoet je veel leuke mensen onderweg!
10.000 euro is een mooi bedrag maar pas een beetje op welke landen je kiest (bv. in Australië en Brazilië vliegt je geld je portemonnee uit, zonde!) en dat er niet teveel geld in vluchten gaat zitten.
Ook ik zou aanraden om Australië te bewaren voor een andere keer. Zuid-Oost Azië en Zuid-Amerika zijn veel diverser qua natuur, en cultureel ook interessanter (vind ik).
Wat Zuid-Amerika betreft zou ik kiezen voor Bolivia en Peru, en Brazilië laten vallen. Want Brazilië is echt gigantisch groot en daarbij ook best duur (bijna net zo duur als westelijk Europa, ik was minstens 40 euro per dag kwijt in het ‘goedkopere’ noordoosten; het zuiden schijnt nog duurder te zijn, en helemaal sinds de afgelopen jaren… ik was er in 2006 en sindsdien zijn de prijzen alleen maar gestegen). Het is wel een mooi land hoor en de mensen zijn superaardig… maar dan moet je echt flink wat geld ervoor budgetteren, en ook wel de tijd nemen.
Vliegen over landsgrenzen in Zuid-Amerika, dus van Brazilië naar Bolivia is duur, het beste kun je via de Pantanal over land Bolivia in reizen, als je toch echt graag naar Brazilië wilt (voor het carnaval misschien?).
In Bolivia en Peru kun je voor ongeveer 25 euro per dag gemiddeld prima reizen (eigen simpel hotelkamertje, 2x per dag uit eten, reizen met de bus, af en toe een georganiseerd tourtje, een paar souvenirs), al zul je voor de Machu Picchu-dagen wel meer geld moeten reserveren. Ik zou wel zeker 5-6 weken nemen voor die twee landen (dus liefst ongeveer 3 weken per land).
Bolivia heeft een van de mooiste landschappen ter aarde op en rondom de Salar de Uyuni (meestal het beste te bezoeken d.m.v. een 4-daagse jeeptour… er zijn tours als rondje vanuit Uyuni; of van A naar B vanuit Chili: start in San Pedro de Atacama en eindigen in Uyuni… of andersom). Dit zou ik niet overslaan als je toch daar ‘in de buurt’ bent. Het gebied rondom San Pedro de Atacama is ook fantastisch mooi, Chili is wel duurder.
Alleen zijn dit niet echt strandlanden… Peru heeft wel stranden maar volgens mij meer te vergelijken met de Noordzee dan wat anders! 
Ik raad altijd ongeveer dit rondje aan: http://koningaap.nl/rondreis-peru-bolivia-chili-groepsreis-unieke-landschappen-in-de-andes
(Zie ook het plattegrondje). Je kunt dit makkelijk zelf nabootsen maar dan zou ik echt wel een paar weken meer tijd nemen want het kost ook tijd om buskaartjes te regelen, je hotel te zoeken etc.
Of inderdaad naar Midden-Amerika zoals iemand anders suggereerde; bijvoorbeeld Nicaragua is heel veelzijdig, leuk, mooi, met tig vulkanen, jungle, bossen, bergen, een meer met vulkanisch eiland, stranden (bv. met zwart vulkanisch zand en meestal 35 graden bij León in de buurt), leuke koloniale steden. En ook ongeveer net zo goedkoop als Peru/Bolivia. Costa Rica dat ernaast ligt, is 2x zo duur maar schijnt nog uniekere dieren te hebben in de regenwouden.
Misschien ook leuk om in de gaten te houden: de 9 dagen voor & inclusief Pasen zijn Semana Santa in alle katholieke landen, in 2013 dus eind maart. Met veel processies met van die grote beelden rondsjouwen en muziek, speciale ceremonies, gezangen in de kerken, ‘7 kerken dag’ (mensen moeten dan op 1 dag biechten bij 7 kerken, een heel gedoe en lange rijen dus!) etc. Interessant en mooi om te zien. Bijvoorbeeld in Ayacucho en in Lima (in Peru) wordt dit groots gevierd, maar vast ook in andere steden en dorpen.
Voor mij geldt ook dat ik liefst minstens 3-4 weken de tijd heb voor een land met formaat zoals Peru, Laos; en nog méér tijd in landen zo gigantisch groot als Brazilië, China, Rusland, Australië. Of je moet echt heel scherp keuzes maken voor een of een paar gebieden en of je interne vluchten kunt/wilt betalen.
Welke tickets handig zijn weet ik niet, maar je hebt al veel adviezen gekregen. In Azië schijn je inderdaad vrij goedkoop van het ene naar het andere land te kunnen vliegen.
In ieder geval een heel mooie reis gewenst!