Wat een gafe reis!
Ik heb ook een keer een jaar gereisd, weliswaar naar veel minder landen. Net als Jenny heb ik liever de tijd om op een plek te ‘zijn’ en het daar wat beter te beleven en leren kennen, in plaats van lijstjes afvinken en jachtig reizen.
Zie de adviezen hierboven. Klimaat is wel een grote factor, al moet je niet al te bang zijn voor de kop of het staartje van een regenseizoen. Ik heb zelf ook wel in regenseizoenen gereisd in Peru (2x) en Laos, en daar niet altijd evenveel last van gehad. Het zijn zulke grote landen dat je vaak met een paar uur reizen al best ander klimaat kunt hebben, vooral in het bergachtige Peru. Wel moet je erop letten dat daar de Inca Trail naar Machu Picchu in februari dicht is.
Wat Saywhat zegt over prijzen tijdens carnaval is ook iets om rekening mee te houden. Mijn ervaring in 2006 is dat hotels letterlijk 10x zo duur zijn als normaal, en vaak ook minstens 5 nachten willen verhuren.
Qua volgorde vind ik het zelf lekker om te wisselen tussen ontwikkelingslanden en westerse landen, en te eindigen met een goedkoop land. Anders schrik je zo van hoe hard het geld je portemonnee uit vliegt.
Wat ook nog kan meespelen, is het opbouwen van streetsmarts, het omgaan met armoede en (gevaar op) criminaliteit. Wat dat betreft is heel simplistisch gezegd Azië het veiligst, daarna Australië, daarna Zuid-Amerika, daarna Afrika. Maar het ligt ook aan je eigen gedrag en keuzes. Veiligheidstips vind je op mijn site, zie handtekening!
En ik was ook blij dat ik tijdens de reis van 1 jaar, onderweg een paar keer heb gewerkt voor een aantal weken. Dat voorkomt reismoeheid, hoe gek dat ook klinkt als je het fenomeen niet ondervonden hebt. Backpackgek legt het mooi uit op hun site:
http://www.backpackgek.nl/waarom-wij-niet-wegkomen-uit-pai/
Een jaar lang alléén maar ‘leuke dingen doen’, gaat gek genoeg vervelen. Na een aantal maanden inpakken, verkassen, weer een tempel bekijken, etc… verlang je naar gewoon even op een plek blijven, iets nuttigs doen voor de maatschappij, je hersens gebruiken, zelf koken,… dat soort dingen. Dus ik kan dat van harte aanbevelen.
Wat Azië betreft, en landen kiezen in het algemeen: jullie leven na dat jaar toch ook nog wel?? Na die reis van een jaar, heb je (hopelijk) nog een heel leven om de landen te bezoeken die nu niet lukken. Bijvoorbeeld Galapagos is typisch iets wat je beter kunt bewaren voor als je oud en rijk bent. 
Ik ga nog steeds bijna elk jaar ongeveer 4-5 weken op vakantie naar allerlei verschillende landen, soms lukt het zelfs om 9 weken achter elkaar te gaan. En wie weet ga ik weer eens 3-4 maanden weg. Je hoeft niet alles in 1 reis te proppen.
Jullie budget voor Zuid-Amerika is wellicht wat optimistisch, ik denk dat je voor Bolivia, Peru, Colombia wel uitkomt met zo’n 1200 euro p/p per maand, maar Chili is een stuk duurder.
Er loopt wel een handige route tussen die landen, heel voor-de-hand-liggend. Je kunt van Chili (San Pedro de Atacama) naar Bolivia (Uyuni) de grens over door een prachtige 4-daagse tour te boeken over een van de mooiste landschappen ter aarde: de Salar de Uyuni en omgeving.
Zuid-Afrika zou je kunnen combineren met Malawi, en een wildpark in Zambia: het South Luangwa national park. Dat doet niet onder voor de parken in Kenia en Tanzania, er zijn leeuwen, olifanten, luipaarden, zebra’s, etc etc. Vanuit Lilongwe kun je een 4-daagse safari boeken naar dat park.
En Malawi is cultureel zeker zo interessant als Kenia en Tanzania, met diverse volkeren, allerlei tastbare sporen van David Livingstone (bv. zijn medicijnkist en getekende plattegronden in een museum), en je kunt er veel leuke dingen doen in het grote meer, en wandelen in diverse prachtige berggebieden. Bovendien zijn Malawianen een van de zonnigste, liefste volkeren ter aarde! Meer lees je op mijn website.
En ook meer tips over hoe je een lange reis voorbereidt, vind je via mijn site / handtekening!
Als je nog meer vragen hebt in de loop der tijd, post ze maar hieronder. Dan zal ik ze proberen te beantwoorden. Veel plezier met alle voorpret!
Cécile