Advies: reisrichting en realistisch plan?

Hallo allemaal,

Mijn vriend en ik zijn van plan om een jaar lang een wereldreis te maken (jeeeej!!) en willen dan waarschijnlijk naar meerdere continenten:

• Azie (ong. 4mnd): Indonesie, (Cambodja), Laos, Myanmar/Birma, Nepal en Zuid-Korea.
  • Zuid-Amerika (ong. 4,5mnd): Chili, Bolivia, Peru, (Equador/Galapos Islands), Colombia.
  • Afrika: Zuid-Afrika (ong. 2 maanden), (misschien ook Tanzania of Kenia).
  • Oceanie (ong. 1,5mnd): Australie.

Welke route zou dan het handigste zijn om het goedkoopst te kunnen reizen? Natuurlijk houden we ook rekening met de mooiste periodes per land, maar we zitten niet echt vast aan een vertrekdatum/-maand.

Verder denk ik dat, gezien het aantal continenten, een wereldticket het voordeligst zal zijn. Heeft iemand ervaring hiermee? Ik lees namelijk voornamelijk berichten van mensen die er gebruik van maken, maar dan niet naar Zuid-Amerika of niet naar Afrika gaan.

We houden rekening met een budget van ong. 20.000,- p.p:

• Azie: 3000,- p.p.
  • Z-Amerika: 5750,- p.p.
  • Australië: 2500,- p.p. (zoeken ook familie op, wat de kosten lager dan normaal maakt)
  • Afrika: 3500,- p.p. (incl. safari)
  • Tickets (around the world + binnenlandse vluchten): 4000 p.p.
  • Visa en inentingen: 500,- p.p
  • Zorg- en reisverzeking (kunnen zorgverzekering niet opzeggen): 1500,- p.p.

Is dit een realistische inschatting? Andere tips zijn ook welkom!

Alvast bedankt voor jullie reacties!!

Groetjes!

Je rekent op 4000 euro aan vluchten. Ik kan niet meteen zeggen of dat bedrag klopt, maar wat me wel opvalt is dat je in Azië erg veel wilt vliegen.

Myanmar kom je alleen per vliegtuig binnen. Daar móet je dus naar toe vliegen. De andere landen grenzen niet aan elkaar. Dat betekent nog meer vluchten.

Je budget voor Azië van gemiddeld 25 euro per persoon per dag is te doen, maar is niet heel ruim. Heb je een reserve voor als er iets misgaat?

4 maanden is trouwens vrij kort voor de dingen die je wilt zien in Azië. Kan wel, maar dan moet je je beperken tot kleine stukje van de landen. Ik vond het tijdens mijn eigen reis juist heerlijk om niks te plannen en te zien hoe dingen zouden lopen, die ‘luxe’ hebben jullie niet.

Bedankt voor je reactie! Ja het is ook nog geen definitief plan. Vooral over Azië twijfel ik erg, juist omdat de landen erg uit elkaar liggen inderdaad. Echt een reserve hebben we niet, maar we kunnen natuurlijk altijd wat langzamer reizen dan ik nu heb opgeschreven, spaart natuurlijk ook weer in kosten.

Zorgverzekering budget kan denk ik wel omlaag. Als je minder dan een bepaald bedrag per kalenderjaar verdient kun je max (ongeveer) 65 euro per maand zorgtoeslag krijgen, aangezien jullie een jaar wegblijven denk ik dat jullie daar wel voor in aanmerking komen. Een goedkope doorlopende reisverzekering is van Ohra.

Inentingen kun je (gedeeltelijk) van de zorgverzekering terugkrijgen. Je kunt 1 maal per jaar wisselen van verzekering, houdt hier dus rekening mee!

Als je losse tickets boekt heb je meer vrijheid, zit je niet aan data en wijzigingskosten vast. Vooral in Azie en naar Australie vanuit Azie is Airasia een hele goede optie.

Qua reisroute kijk naar de klimaatkalenders, feestdagen en zomervakanties. Bijv hier in Brazilie gaan tijdens oud en nieuw en carnaval de prijzen minimaal 3x over de kop. En is tijdens de zomervakantie kerst tot carnaval alles een stuk duurder.

Budget voor Z-Amerika is realistisch, 2 goedkope landen en 2 duurdere landen. Galapagos eilanden is wel een uitschieter in het budget.

Kijk voor meer tips op http://www.backpackgek.nl/

Succes met de voorbereiding!

Wat een gafe reis!
Ik heb ook een keer een jaar gereisd, weliswaar naar veel minder landen. Net als Jenny heb ik liever de tijd om op een plek te ‘zijn’ en het daar wat beter te beleven en leren kennen, in plaats van lijstjes afvinken en jachtig reizen.

Zie de adviezen hierboven. Klimaat is wel een grote factor, al moet je niet al te bang zijn voor de kop of het staartje van een regenseizoen. Ik heb zelf ook wel in regenseizoenen gereisd in Peru (2x) en Laos, en daar niet altijd evenveel last van gehad. Het zijn zulke grote landen dat je vaak met een paar uur reizen al best ander klimaat kunt hebben, vooral in het bergachtige Peru. Wel moet je erop letten dat daar de Inca Trail naar Machu Picchu in februari dicht is.

Wat Saywhat zegt over prijzen tijdens carnaval is ook iets om rekening mee te houden. Mijn ervaring in 2006 is dat hotels letterlijk 10x zo duur zijn als normaal, en vaak ook minstens 5 nachten willen verhuren.

Qua volgorde vind ik het zelf lekker om te wisselen tussen ontwikkelingslanden en westerse landen, en te eindigen met een goedkoop land. Anders schrik je zo van hoe hard het geld je portemonnee uit vliegt.

Wat ook nog kan meespelen, is het opbouwen van streetsmarts, het omgaan met armoede en (gevaar op) criminaliteit. Wat dat betreft is heel simplistisch gezegd Azië het veiligst, daarna Australië, daarna Zuid-Amerika, daarna Afrika. Maar het ligt ook aan je eigen gedrag en keuzes. Veiligheidstips vind je op mijn site, zie handtekening!

En ik was ook blij dat ik tijdens de reis van 1 jaar, onderweg een paar keer heb gewerkt voor een aantal weken. Dat voorkomt reismoeheid, hoe gek dat ook klinkt als je het fenomeen niet ondervonden hebt. Backpackgek legt het mooi uit op hun site:
http://www.backpackgek.nl/waarom-wij-niet-wegkomen-uit-pai/

Een jaar lang alléén maar ‘leuke dingen doen’, gaat gek genoeg vervelen. Na een aantal maanden inpakken, verkassen, weer een tempel bekijken, etc… verlang je naar gewoon even op een plek blijven, iets nuttigs doen voor de maatschappij, je hersens gebruiken, zelf koken,… dat soort dingen. Dus ik kan dat van harte aanbevelen.

Wat Azië betreft, en landen kiezen in het algemeen: jullie leven na dat jaar toch ook nog wel?? Na die reis van een jaar, heb je (hopelijk) nog een heel leven om de landen te bezoeken die nu niet lukken. Bijvoorbeeld Galapagos is typisch iets wat je beter kunt bewaren voor als je oud en rijk bent. :slight_smile:
Ik ga nog steeds bijna elk jaar ongeveer 4-5 weken op vakantie naar allerlei verschillende landen, soms lukt het zelfs om 9 weken achter elkaar te gaan. En wie weet ga ik weer eens 3-4 maanden weg. Je hoeft niet alles in 1 reis te proppen.

Jullie budget voor Zuid-Amerika is wellicht wat optimistisch, ik denk dat je voor Bolivia, Peru, Colombia wel uitkomt met zo’n 1200 euro p/p per maand, maar Chili is een stuk duurder.
Er loopt wel een handige route tussen die landen, heel voor-de-hand-liggend. Je kunt van Chili (San Pedro de Atacama) naar Bolivia (Uyuni) de grens over door een prachtige 4-daagse tour te boeken over een van de mooiste landschappen ter aarde: de Salar de Uyuni en omgeving.

Zuid-Afrika zou je kunnen combineren met Malawi, en een wildpark in Zambia: het South Luangwa national park. Dat doet niet onder voor de parken in Kenia en Tanzania, er zijn leeuwen, olifanten, luipaarden, zebra’s, etc etc. Vanuit Lilongwe kun je een 4-daagse safari boeken naar dat park.
En Malawi is cultureel zeker zo interessant als Kenia en Tanzania, met diverse volkeren, allerlei tastbare sporen van David Livingstone (bv. zijn medicijnkist en getekende plattegronden in een museum), en je kunt er veel leuke dingen doen in het grote meer, en wandelen in diverse prachtige berggebieden. Bovendien zijn Malawianen een van de zonnigste, liefste volkeren ter aarde! Meer lees je op mijn website.

En ook meer tips over hoe je een lange reis voorbereidt, vind je via mijn site / handtekening!

Als je nog meer vragen hebt in de loop der tijd, post ze maar hieronder. Dan zal ik ze proberen te beantwoorden. Veel plezier met alle voorpret!

Cécile

Superbedankt voor de reacties. Cécile, waarschijnlijk zullen er nog wel wat vragen opkomen dus bedankt voor t aanbod.

Hoi Tamara, misschien een open deur, maar het loont echt de moeite om eens goed naar je zorg en reisverzekering te kijken zeker nu je weet dat je weggaat. Zo konden wij onze vaccinaties en malariapillen in de aanvullende verzekering van een zorgverzekeraar kwijt en we namen het hoogste eigen risico. Aanvullende verzekering valt daar immers buiten, net als kosten die je maakt in het buitenland. Reisverzekering (ohra) was gekoppeld aan onze zorgverzekering en daar kregen we dus ook weer korting op. Wij betaalden daardoor maar 1300 per jaar aan zorg en reisverzekering (zorgtoeslag nog niet meegerekend) en hadden geen enkele kosten voor vaccinaties. Het kost je wel een avondje polissen doorspitten en het blijft natuurlijk een gok met het eigen risico…

1 like

Bedankt Nelles! Ik zal er inderdaad nog eens wat beter naar kijken. We hebben gelukkig wel al wat vaccinaties gehad die nog een paar jaar meekunnen. 1300 per jaar is inderdaad niet veel!

Mocht je vragen hebben dan stuur me maar een berichtje. Wij zijn op dit moment zelf op reis voor een jaar en beantwoord je vragen graag.

Zie www.micsab.nl

Groetjes,

Michael

Ben net terug uit Colombia en best geschrokken van hoeveel geld er doorheen ging. Nou wilde ik wel altijd graag een eigen badkamer (en dus ook eigen hotelkamer), maar zelfs met af en toe zelf koken, was het best duur. Ik was gemiddeld €40-50 per dag kwijt, of ik nou alleen reisde (eerste twee weken) of samen (laatste drie weken). Dit is wel inclusief twee binnenlandse vluchten in die 5 weken. Maar bussen waren ook best duur en de afstanden groot, hotels ook niet goedkoop, en alleen het (niet zo lekkere) Colombiaanse eten is goedkoop; wil je iets anders dan kip of fast-food dan moet je toch wat meer rekenen. Ook zelf fruit en groente kopen is duur. Taxi’s vallen wel mee.

In Peru en Bolivia kun je wel voor flink minder rondkomen.

Mijn Colombia-blog vind je hier, als je een indruk wilt krijgen: http://blog.travelpod.com/travel-blog/cecilia74/10/tpod.html

Veel plezier nog met het plannen!

Wat fijn dat je deze info gelijk deelt! Is inderdaad wel een stuk duurder dan het budget waarmee ik rekening heb gehouden. Goed om te weten…Maar goed, het is het waarschijnlijk wel waard :slight_smile:

Hier heb ik trouwens de tips verzameld:
http://blog.travelpod.com/travel-blog-entries/cecilia74/10/1357916915/tpod.html

Ik heb daar niks over veiligheid geschreven omdat ik ervan uit ga dat iedereen die naar Colombia reist, zelf al dingen leest over de veiligheid in die grote Latijns-Amerikaanse steden, en ook over de FARC enzo.
Maar wel wat tips over dingen die ik zelf van tevoren ook niet wist.