Hallo!
Na mijn afstuderen ben ik van plan om een wereldreis te gaan maken. Ik heb een budget van 10.000 euro en wil in december weg en in juli ongeveer terug komen (dus 8 maanden).
Ik zou graag advies willen over de volgende route:
(// = over land reizen)
Amsterdam-New Delhi (vrijwilligerswerk in Rajasthan van 10 december tot 06 januari)
// Mumbai vanuit New Delhi in 2,5 weken, dus tot eind januari
Mumbai-Bangkok
// reizen door Cambodja, Laos en weer terug door Thailand naar Bangkok in februari en maart
Bangkok-Melbourne
// naar Sydney om hier te werken en reizen in april en half mei
Sydney-San Francisco
// naar Las Vegas en LA in 3 weken, dus tot eind mei, begin juni
LA- via Miami naar Jamaica, verblijf van 2 weken en weer via Miami terug naar Amsterdam
Mijn prioriteit ligt bij Azië en Australie, in de VS ben al geweest (waaronder LA). Ik gebruik de VS dus meer als tussenstop voor Jamaica, alwaar ik een vriendinnetje zal bezoeken en om een paar grote steden aan te doen. Nu is mijn vraag: is deze route realistisch? Ik heb rekening gehouden met het klimaat, als het goed is mijd ik het regenseizoen in alle gebieden. Ik vind het lastig om een ticket te boeken, aangezien ik van te voren niet weet hoe leuk ik het ergens zal vinden en hoe lang ik over een bepaald traject over land doe.
Alvast bedankt voor een reactie!
Met vriendelijke groet,
Jorien
Het klinkt als mooie plannen!
En tja die volgorde en hoe lang je overal bent… dat is heel persoonlijk, en moeilijk te zeggen wat bij jou past.
In ieder geval ziet het er wel realistisch uit vind ik. Je zou misschien nog een week of twee weken langer in Zuidoost Azië kunnen blijven en iets korter in LA?
Na het goedkope Azië zul je wel moeten wennen aan de hoge kosten in Australië, maar je gaat daar ook werken zie ik. Probeer een baantje te vinden met kost en inwoning, of bijvoorbeeld bij een restaurant waar je gratis eten krijgt, zodat je daar geen geld aan kwijt bent. En je zult wellicht qua luxe even een stapje terug moeten; zelf had ik ook op mijn wereldreis dat ik eerst in Indonesië lekker luxe hotelkamers nam, maar in Australië een bed had in een hostel (en dat was nog steeds 3x zo duur als die hotelkamer in Indonesië…), en op een gegeven moment een kamertje huurde bij een Britse jongen die er woonde terwijl ik ergens 2 maanden werkte. Misschien is zelfs couchsurfing.org wel een optie voor jou, ik weet niet of je dat ziet zitten, bij mensen in huis logeren. Ook in de VS kan je dat veel geld besparen.
Wel kan het lekker zijn om na best wel heftige cultuurverschillen in Azië, weer even terug in de Westerse wereld te komen. Australische normen en waarden lijken heel erg op die van Groot Brittannië vind ik.
Veel succes en plezier met alle plannenmakerij!
Cécile
Beste Cécile,
Bedankt voor je reactie! Goed dat je couchsurfing noemt, ik ben al een tijdje geregistreerd maar heb er nooit gebruik van gemaakt. Ik was van plan om dit in de VS te proberen, maar in Australie kan natuurlijk ook!
Groeten Jorien