Mijn vriendin en ik zijn een wereldreis aan het plannen en we zijn al flink aan het speuren, maar blijven toch zitten met een aantal vragen met betrekking tot het budget en de meest gunstige reisroute… want als je dan toch een jaar weggaat, wil je natuurlijk wel zo veel mogelijk in je korte broek rondlopen.:zon02:
Budget is max. 1.750,-- per persoon per maand excl. wereldticket. Voldoende, lijkt me?
Route:
Vanaf december 2012 vier maanden naar Zuid-Amerika:
-Brazilie
-Argentinie
-Evt. Antarctica
-Chili
-Bolivia
-Peru
(met tussendoor een vlucht van zuid naar midden/noord Chili)
Wat zijn de absolute must-see’s & do’s… en is Paaseiland ook een must-do? What about Antarctica?
In april 2013 één maand naar California.
Vanaf mei 2013 vier maanden naar Azie:
-China
-Tibet
-Maleisie
-Indonesie
Is dit een logische volgorde en qua klimaat ook geschikt? Of moeten we ook andere landen bezoeken? We zijn al eens een maand in Thailand geweest.
Vanaf september drie maanden naar Australie en Nieuw-Zeeland. Wat zijn daar de must see’s & do’s?
Tenslotte (of tussendoor?) twee weekjes naar Fiji of Frans Polynesie… wat raden jullie aan?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen… ook qua volgorde van de route.
Als je van mei tot en met november (vanuit Noord-Amerika) naar Australie, Nieuw-Zeeland en Azie wilt, wat is dan de beste route, ook qua klimaat?
In Azie gaat onze voorkeur uit naar China, Tibet, Maleisie en Indonesie. We zijn tot dusver in Azie enkel in Thailand geweest. Zijn er andere landen die we zéker niet mogen overslaan en op een gunstige route liggen? Hoe zouden jullie bovenstaande landen bereizen? Welke route?
PS We zijn een stel van eind 20/begin 30, en hebben een brede interesse. Houden vooral van diversiteit in een reis. Wel een beetje leven in de brouwerij, dus niet té afgelegen plekken, maar bijv. wel dat te gekke plekje wat nog bijna niemand kent in combinatie met een bezoek aan een wereldstad als Bangkok.
Wat een heerlijk vooruitzicht! Ik heb ook een keer een jaar de wereld rond gereisd (en daarna nog veel kortere en langere rondreizen gemaakt).
Ja dat budget lijkt me heel goed. In Aziatische landen zul je soms voor 1000 euro per maand wel kunnen rondkomen, in Californië, Brazilië, Australië enzo zul je eerder richting de 1800-2200 per persoon zitten. Peru en Bolivia moeten ook wel lukken voor zo’n 20-25 euro p/p per dag gemiddeld, alleen Machu Picchu bezoeken is wel flink duurder. En hoe meer georganiseerde tourtjes, hoe duurder het wordt, maar past wel binnen jullie budget.
Zo te zien gaat dat zich aardig uitmiddelen, tenzij je echt veel extra gaat vliegen en gekke dingen doen.
Ik vind dit wel veel landen voor 4 maanden. Vooral Brazilië en Argentinië zijn erg groot, ik zou al zeker anderhalve maand per land nemen. Ook in Bolivia en Peru is zoveel te zien en zijn de reistijden lang (door de bergen, dus slingerwegen), dat je wel een maand per land nodig hebt als je op relaxed tempo ook nog aardig wat wilt zien.
Sneller reizen is ook duurder.
En dan even een tegenstrijdige opmerking: Uruguay schijnt ook heel leuk te zijn, hoor ik van de mensen die er geweest zijn. Maarja jullie hebben dus al een propvol schema als ik het zo zie.
Must see’s & do’s, ligt echt helemaal aan jullie smaak. Waar hou je van? Steden? Natuur? Strand? Ruïnes? Kunst? Muziek? Uitgaan? Lekker eten? Extreme sporten? Sneeuw? Bergwandelen?
Koop reisgidsen, daarin staan enorm veel suggesties en dan kun je eruit pikken wat jij zelf leuk vindt.
Semana Santa is leuk om mee te maken. In de grote steden zijn dan volop processies met die loeizware grote beelden van Jezus of Maria, speciale kerkdiensten en gezangen. Het zijn de 9 dagen voor Pasen, en Pasen zelf is ook volop feest & eten op straat. In 2013 is het Pasen op 31 maart en 1 april, dus Semana Santa begint 22 maart. Ayacucho in Peru staat bekend om zijn vele processies (heeft ook de meeste kerken per inwonersaantal), maar ook in Lima is veel te beleven / bekijken.
Brazilië
Voor Brazilië kan ik zeggen dat ook buiten Rio en het Amazonegebied, ontzettend veel plekken leuk en mooi zijn. Bijvoorbeeld het Chapada Diamantina national park ten westen van Salvador is heel divers, met tafelbergen, grotten (in sommige kun je snorkelen), watervallen waaronder je kunt zwemmen, gekleurd zand. Lençois is een erg leuk koloniaal dorpje met superlekkere restaurants, heel veilig, en een goeie uitvalsbasis.
En zo zijn er wel meer national parks die heel anders zijn dan het standaard beeld van regenwoud.
De Pantanal schijnt ook heel mooi te zijn.
Ik heb zelf 6 weken gereisd in Brazilië, alleen in het noordoosten en twee andere steden, maar had nog het gevoel dat ik veel moest overslaan. Dus als jullie maar een paar weken hebben… moet je echt scherp keuzes maken, of rekenen op hogere kosten want dan zul je veel vluchten nodig hebben.
In Brazilië was ik zeker 40 euro gemiddeld per dag kwijt, los van binnenlandse vluchten. Maar ik reisde alleen. Jullie delen hotelkamers dus dat scheelt iets. Wel reisde ik vooral in het goedkopere noorden. Het zuiden is duurder. En het hele land schijnt wel duurder te zijn geworden sinds ik er was (2006).
En snel reizen is ook duurder…
Mocht je de Inca Trail naar Machu Picchu willen lopen, boek dan op tijd, maanden van tevoren. In februari is de Inca Trail gesloten voor onderhoud. Het is dan ook volop regenseizoen. Je kunt dan wel via andere trails naar MP lopen (Salkantay, Lares trek, Inca Jungle Trail), of met de trein gaan. Ik geloof dat je tegenwoordig ook de entree voor MP van tevoren moet boeken (zit vast aan een maximum aantal mensen).
In Cuzco kan ik Hotel Niños aanraden; mooi en fijn, opbrengsten gaan naar hun langlopende projecten voor ondervoede kinderen. Ze hebben ook een leuke Hacienda 30 minuten buiten Cuzco in een leuk waarzeggersdorp waar nog amper toeristen komen. Je kunt daar paarden en een gids huren voor prachtige ritten door de bergen. Het kan ook op de fiets.
Chili
Ik heb alleen de noordelijke helft gezien. Ik vond het niet zo interessant als Bolivia of Peru. Wel vond ik El Tatio geisers heel tof. Groot veld vol spuitende geisers en bubbelende riviertjes.
En de omgeving van San Pedro de Atacama is ook hele mooi en bizar.
Vanuit San Pedro de Atacama kun je de Uyuni-tour naar Bolivia doen. Dat (van A naar B) is handiger dan die tour als rondje doen (Uyuni - Uyuni) want dan reis je veel dubbel. Een van de mooiste landschappen ter wereld, vond ik.
Bolivia
Zie opmerkingen hierboven over Uyuni-tour.
Ook leuk: Sorata, 5 uur van La Paz. Groener gebied, leuk dorp met mooi pleintje en goeie restaurants, mooi startpunt voor korte en lange wandelingen, van 2 uurtjes tot 7 daagse hikes naar een gletsjer.
Weet ik niet, ben ik niet geweest.
Van die landen ben ik alleen in Indonesië geweest, ik weet even niet hoe het zat met klimaat.
Goed dat je hier wat meer tijd neemt.
Vind je in reisgidsen.
En kun je ook op een later moment uitzoeken, tijdens je reis.
Ben ik ook niet geweest. Als het jullie te doen is om strand en zon, dat vind je ook al in Maleisië en Indonesië.
Als het meer om de unieke cultuur te doen is, dan kan het vast wel de moeite waard zijn.
Nog wat losse opmerkingen…
Gaan jullie Spaans leren voordat je naar Zuid-Amerika gaat? In Brazilië heb je daar niet zoveel aan… maar de andere landen wel veel. Of daar een cursus doen?
Een cursus doen, of even ergens werken, kan een leuke onderbreking zijn van ‘alleen maar leuke dingen doen’ een jaar lang. Dat kan gaan vervelen, hoe gek dat ook klinkt.
Voor Australië kun je misschien een working holiday visum regelen.
Manieren om geld te besparen:
ontbijt en/of lunch zelf maken van eten van de markt of supermarkt
eten in een goedkoop restaurantje waar alleen locals komen, of op een markt in plaats van een toeristisch restaurant
nachtbussen gebruiken zodat je een hotelnacht uitspaart
meer dagen in goedkope landen doorbrengen en minder in dure landen (bijvoorbeeld een Amazone-jungletour kun je beter doen in Bolivia dan in Brazilië want dat laatste land is 2x zo duur)
Veel plezier en succes met alle plannenmakerij! In mijn gratis reistips (zie handtekening) vind je vast nog wel nuttige dingen.
En als je nog meer vragen hebt, zet ze maar hieronder.
Wow Cecilia, bedankt voor je uitgebreide antwoorden! Hier hebben we heel veel aan!!
De reis door Zuid-Amerika (december t/m maart) hebben we nu vrijwel zo goed als rond. Door in 4 maanden tijd zo goed mogelijk van alle vijf de landen te genieten slaan we Antartctica (waarschijnlijk) over, en vliegen we één keertje tussendoor in Chili, van Punta Arenas naar Santiago. In Brazilie brengen we relatief minder tijd door (uiteraard gaan we wel naar o.a. Rio en de Iguazu watervallen); zo gaan we in Bolivia naar het Amazone-gebied ipv in Brazilie.
Waar we op dit moment vooral nog vraagtekens bij hebben, is de reis door Azie en Oceanie: wij willen vanaf 1 mei voor 7 maanden (tot en met november) gaan reizen in Azie, Australie en Nieuw-Zeeland.
Kan iemand ons helpen met de beste route, ook qua klimaat? We gaan (in willekeurige volgorde) voor China, Tibet, Maleisie, Indonesie, Australie en Nieuw Zeeland. Als Tibet niet op een gunstige route ligt willen we dit wellicht vervangen door Vietnam of een ander(e) land(en) die we zéker niet mogen overslaan en op een gunstige route liggen. Hoe zouden jullie bovenstaande landen bereizen? Welke route?
3 maanden is heel kort voor Australië en NZ. Je zal je moeten beperken tot de highlights. Klimatologisch gezien zou ik dan in 2 maanden eerst de oostkust van Australië doen en als waardige afsluiter een maand NZ.
Dank je voor je reactie Frederik!
Inmiddels hebben we gekozen voor ruim twee maanden Australie en anderhalve maand Nieuw-Zeeland. In Australie beperken we ons inderdaad enkel tot de oostkust en een stukje zuid-oost kust, maar waarschijnlijk is ons geld daarna ook op, aangezien Australie op dit moment ontzettend duur is…
Groeten,
Michael