In mei 2012 begin ik aan een wereldreis van een jaar (als alles goed gaat).
De bedoeling is om eerst 2 maand in Azië rond te reizen, daarna 8 maand Australië en nog 2 maand Nieuw Zeeland.
Ik vraag een werkvisum aan voor Australië, anders is het financieel net niet haalbaar voor me.
Nu weet ik dat ik sowieso Thailand wil zien. En een vriendin vertelde me dat ik daar op z’n minst wel een maand aan kwijt ben.
Wie heeft er verder nog tips wat betreft Azië in de tweede maand?
Vietnam, Laos, Cambodja? Of totaal wat anders? Ik ben benieuwd naar jullie meningen en ervaringen.
Is het verstandig om in Australië aan de westkust te beginnen en om dan via midden Australië naar het zuiden te rijden/vliegen en vanaf daar langs de oostkust omhoog? Of is dat het eind rijden/vliegen niet waard en kan ik beter alleen de oostkust doen en tussendoor bijvoorbeeld alleen naar Alice Springs?
En heeft er nog iemand tips over Nieuw Zeeland? Dingen die ik echt MOET zien of doen?
Ik zou een maand voor het Zuidereiland uittrekken en ook een maand om het Noordereiland te zien. Leukste is om met de bus of zelf een auto te huren om de eilanden te verkennen. Het Zuidereiland is het mooiste van de 2, veel variatie. Gletsjers, tropische stranden en allemaal binnen een paar uur bereikbaar. Abel Tasman park was het hoogtepunt voor mij. Prachtig park waar je een dagenlang kunt rondlopen (wordt steeds mooier naarmate je verder loopt). Het plaatsje Nelson (ligt er vlakbij) is een soort kunstenaarsdorpje. Heel apart sfeertje. Dunedin ligt zuidelijker en dat was een gezellige havenstad. Tis een stad aan zee met een mediterraine sfeer, heel apart, als je daarheen gaat moet je naar het strand om pinguins te bekijken. Dat strand is wel ver van Dunedin af, en je hebt daarvoor een auto nodig. De weg erheen is prachtig. Langs het water. Haast vond ik een prachtig dorpje (mooie bergen en in the middle of nowhere) en Queenstown is leuk voor een avondje uit. Op het Noordereiland is Wellington een leuke stad met een gezellige sfeer om een week te blijven. Auckland ook wel leuk maar veel Amerikaanser. Wellington is wat meer sfeer en musea. Veel plezier in ieder geval. Tis erg mooi.
Bedankt voor je reactie! Heb ik zeker wat aan.
Even een vraagje over vervoer. Heb jij met een kilometer pas gereden? Wat is het handigst om te doen denk je?
Als ik je verhaal zo lees, is het denk ik het verstandigst om met het noordereiland te beginnen toch? Save the best for last!
Heb je ook nog bepaalde specifieke activiteiten gedaan? Zo heb ik gehoord dat er mooie canyons zijn bijvoorbeeld waar je doorheen kan zwemmen / klimmen met groepen.
En kan je veel alleen wandelen of ‘moet’ het meeste eigenlijk met gids? Het lijkt mij heel gaaf om zo veel mogelijk de natuur / bergen in te gaan namelijk, maar ik heb geen idee hoe snel je verdwaald…
In NZ zijn de wandelpaden over het algemeen heel duidelijk aangegeven, ideaal voor wandelen. Op het noordereiland was de tongariro crossing mijn favoriet. Zeker niet overslaan!
De oostkant van Oz vonden wij niet bijzonder. Ik weet niet waar het meeste werk te vinden is maar als je de keus hebt…
@ Martn: bedankt voor je reactie! Wat hebben jullie naast de oostkus van Australie nog meer gezien van het land? Nog tips voor de westkust bijvoorbeeld? Ben benieuwd!
We zijn van Melbourne naar Cairns gereden en daarna op darwin gevlogen, alleen een beetje om Darwin heen gezien maar we hadden daar in een paar dagen al meer Oz-gevoel dan in de hele oostkust. Moet zeggen dat we vanuit NZ in Oz aankwamen en we dus enorm verwend waren met mooie landschappen op korte afstanden van elkaar.
Melbourne vonden we een erg leuke stad en de Blue mountains bij Sydney zijn ook super.
Het Zuidereiland hebben we met de auto gedaan en het Noordereiland met de bus. Ik vond het reizen met de auto verreweg het leukst. Tis duurder maar je hebt een gevoel van vrijheid dat je met de bus niet hebt. Als een plek tegenvalt kun je dezelfde dag nog vertrekken naar de volgende. In Nieuw Zeeland heb je veel watervallen en mooie plekjes langs de snelweg, dan stop je met de auto om dit te gaan bekijken (met de bus heb je geen stopovers). Hostels reserveren deden wij met de Lonely Planet. Je belt gewoon op en vraagt of ze die avond plek hebben. Met de auto rij je langs de supermarkt om eten in te slaan, da’s met de bus ook onpraktischer, die stopt niet voor de supermarkt. Wij hebben alles op eigen houtje gedaan maar als je bijv de bergen in wil is het handig om een gids te nemen. Die natuurparken zijn groot en dat gebied waar bijv lord of the rings is gefilmd (noordereiland) is volgens mij lastig in je eentje te doen omdat het zo’n groot gebied is. Ik ben er in 1x doorheen gereden (omdat ik met de bus ging) en heb er helaas niks van meegekregen. Als je ik je een tip zou mogen geven zou ik het zeker bezoeken, het ziet er super indrukwekkend uit. Op het Noordereiland kun je naar Rotorua (plaatsje met warmwaterbronnen en modderpoelen) vanuit dat plaatsje kun je naar een bekend warmwaterpark lopen, er is een groter park en daar kun je alleen met een tour naartoe (de tour kun je boeken vanuit elk hostel). Het fijne aan Nieuw Zeeland en Australie is dat alles al voor je geregeld is als je aankomt, daardoor vinden sommige mensen het weer te commercieel maar goed, als je begint met een grote reis, is dit wel makkelijk.
Dit klinkt wel als een super reis hoor!
Zelf ben ik nu ook begonnen met het te orieteren voor een reis als dit!
Maar wat ik me af vroeg, hoe veel geld denk je nodig te hebben? Nu ga je natuurlijk werken, maar wat is je schatting?
Azie en australie zijn namelijk ook wel echt de gebieden die ik wil gaan zien, ik hoop alleen dat het financieel haalbaar is!
Ik vind het moeilijk om zo’n schattig te maken, maar ik schat dat ik in totaal maximaal 12000 euro kwijt ben. Dit betekent dat ik ongeveer 4 maanden bij moet werken in Aussie. Ik zit eraan te denken om me in te schrijven bij couchsurfing, dit kan al aardig wat geld schelen. Verder reis ik dus niet elke dag, wat ook geld scheelt. Ook zit ik eraan te denken om met anderen daar een appartement te huren, als dat lukt, zodat je zelf kan koken.
Mijn plan is nu om bij aankomst in Sydney (daar vlieg ik op vanuit Bangkok) werk te zoeken en daar ook een poosje te blijven(1-2 maand). Ik ga van tevoren al een beetje kijken naar werk daar. Het blijft een gok voor me! Maar dat vind ik eigenlijk wel leuk.
Pff je zal het gevoel wel kennen denk ik, maar door al die verhalen te lezen en de voorberijdingen langzaam op te starten begint het al helemaal te kriebelen haha!
Dan zat ik met mijn globale schatting toch wel redelijk goed! Het scheelt dat ik Sydney wat contacten heb dus dat je daar inderdaad een adres hebt om te beginnen!
Juist dat je nog niet precies weet hoe het gaat maakt het allemaal super leuk!
Mijn plan in om na mijn school te gaan, dus dat wordt juli denk ik… Als ik het geld bij elkaar krijg, anders wordt het een maandje of 2 later omdat ik dan eerst nog 2 maanden aan de bak moet!
Ik denk dat je met de schatting qua geld wel goed zit Marije. Ik zat daar ook aan! Om geld te besparen zou je bijv ook in een hostel kunnen werken. Sommige hostels doen dit. Je moet dan bijv kamers schoonmaken of achter de balie helpen. Je kun dan voor niks slapen. Veel plezier alvast!
Tnx! Goeie tip! Weet je nog een beetje welke hostels dat waren? Of is het gewoon handiger om bij binnenkomst te vragen of ze ook werk hebben?
Mag ik vragen met welk ‘startkapitaal’ jij aan de reis begon? En hoe lang heb je overal gezeten en hoeveel heb je gewerkt? (ben even nieuwsgierig). Mijn startkapitaal is niet bijzonder hoog namelijk, eerder vrij laag, dus het wordt nog spannend…
Hallo Marije (en Bente),
Wat een mooie plannen worden er gemaakt. Weet je al wat voor wereldticket je gaat kopen? Hoe duurder het ticket hoe flexibeler je bent met het wijzigen van data. Dan kun je ergens langer blijven als het je bevalt. Ik zou ook een maand voor Thailand doen. Het is een land waar veel te zien is, waar je ook lekker even op het strand kan liggen wegdromen en het is er vrij relaxed voor Azie. In Australie en NZ kun je inderdaad werken. Als je alles wilt aanpakken krijg je zeker een baantje. Een wereldticket gaat vaak ook nog langs Fiji (niet slecht) en Amerika. Dat is een standaard wereldticket. De wereld ligt nu aan je voeten en er is zoveel te zien! Kijk anders ook nog even op www.xtreme-gap.nl. Zij organiseren super gave reizen. Ook bijvoorbeeld de eerste paar dagen in een nieuwe stad als Sydney en regelen dan alles wat je nodig hebt voor een werkvakantie daar (behalve je werkvisum). En je start niet alleen. Succes en heel veel plezier!
Jazz
Met al mijn reiservaring ben ik een online reisburo begonnen voor jongeren die van avontuur houden, iets willen leren en iets willen doen op reis* = ook een reactie van scubajazz, plannen wereldreis 2012.
Hier houden we niet van Scubajazz! :mad:
je zit hier gewoon gratis te adverteren voor jezelf, en net alsof je xtreme-gap aanraad omdat je er goede ervaringen mee hebt. Ja, ik zie wel dat dat niet exact is wat je schrijft maar zo leest het wel.
Ik heb een poosje terug het ticket al geboekt bij Worldticketcenter. Heel goedkoop en ik kan gratis de data wijzigen, zo vaak als ik wil. Dus dat is wel prima.
Ik heb vrienden wonen in Sydney die me op gang helpen, dus dat zit wel goed. Tnx anyway!