Klinkt als een prachtige reis.
En ook wel haalbaar qua aantal landen in die tijd, al zou minder landen je wat meer ruimte geven om relaxter te reizen. Maar het is nog geen gekkenwerk (zoals ik wel veel op het forum tegenkom! mensen die 5 landen in 2 maanden willen ‘doen’, ha ha).
Voor landen van het formaat Laos, Cambodja enzo, is een maand per land een mooie richtlijn. Voor Australië en China zou ik twee maanden per land rekenenen. Voor Nieuw-Zeeland denk ik dat 5-6 weken wel genoeg is. (Behalve mooie natuur schijnt het nogal saai te zijn ha ha… té clean, te braaf, te netjes! hoor ik althans vaak van mensen die er geweest zijn). Voor Indonesië ligt het eraan hoeveel eilanden je wilt bezoeken… het is natuurlijk giga-groot. Voor Java zou ik zeker 2 weken nemen, Bali zeker een week, Sumatra zeker 2-3 weken… enz.
Ik zou beginnen met Australië en Nieuw-Zeeland. Dan begin je met dure landen die qua cultuur best lijken op Europa, kun je wat reiservaring opdoen… en eindig je met goedkope landen die misschien wat meer van je vergen door de cultuurverschillen en slechtere wegen, maar je hebt dan al wat meer reiservaring. Je kunt dan wel lekker genieten van meer luxe (leuke tripjes, eigen kamers i.p.v. hostelbedden, uit eten) voor minder geld.
Andersom is echt niet zo leuk, weet ik uit ervaring!! Ik had eerst 2 relaxte maanden in Indonesië, lekker goedkoop eten en altijd een kamer met eigen badkamer… moesten we in Australië opeens in een gedeelde kamer in een hostel en dan nóg vloog het geld onze portemonnee uit! 
Augustus is nog wel een beetje einde winter in Australië, dus misschien beginnen in noordelijk Australië waar een tropischer klimaat heerst (droge en regenseizoenen)… zoek even uit hoe het zit met het klimaat. September/oktober begint het al lente te worden en daarna zomer. Ik zou dan in de zuidelijke hoogzomer eerder naar Nieuw-Zeeland gaan dan naar Australië want in Australië is het dan echt bloedheet. Ik denk dat je in Nieuw-Zeeland wat meer de koelere gebieden kunt opzoeken, al zal het wel extra duur zijn in het hoogseizoen.
Hoe lang je in elk land kunt blijven hangt helemaal af van jullie budget en ook jullie reisstijl. Ga je bijvoorbeeld couchsurfen in Australië, dan kun je wel geld besparen maar anders is het erg duur. Ik las vorige week in het Australiëforum: minstens 40 euro p/p gemiddeld per dag voor kamperen, zelf koken en af en toe een bus, maar géén biertjes, en ook geen tourtjes / leuke dingen doen. Dus als je wel leuke dingen wilt doen, moet je genoeg geld hebben, of daar gaan werken, of couchsurfen om nog meer geld te besparen.
Volgens mij is jullie route in Azië best goed te doen en ook die volgorde kun je veel over land doen met bussen (en in Thailand heb je ook aardig wat treinen, zie www.seat61.com voor briljante trein-info! Ook voor Australië trouwens). Voor China zul je scherp moeten kiezen welke gebieden je wilt bezoeken want het is natuurlijk gigantisch.
Als je van Cambodja, Laos in reist, zul je waarschijnlijk wel het visum voor laos al in een stad in Cambodja moeten regelen en niet aan de grens, maar misschien kan het tegenwoordig wel aan de grens (in 2009 niet, bij die specifieke grensovergang). Voor Laos betaal je US$35 voor een visum en heb je een pasfoto nodig. Voor de andere landen weet ik het niet meer.
Misschien zul je zo nu en dan een vlucht nodig hebben, bv. naar Indonesië, AirAsia schijnt redelijk betaalbare tickets te hebben. Kun je gewoon ter plaatse boeken, om maximaal flexibel te blijven.
Let voor Azië ook even op het klimaat, is allemaal te vinden onder www.lonelyplanet.com/destinations. Misschien dat de volgorde net andersom moet om regenseizoenen te vermijden. Een staartje of het beginnetje van een regenseizoen is niet zo erg, zijn vaak maar korte buien en er zijn dan minder toeristen (dus meer keus uit hotels, en goedkoper). Maar echt midden in een maandenlange moeson in een land zitten kan je reisbewegingingsvrijheid wel erg beperken.
Nog wat losse tips…
- er bestaan open jaw vliegtickets, bijvoorbeeld heen vliegen naar Cairns, weg vliegen uit Sydney. Zodat je over land van Cairns naar Sydney kunt reizen en niks dubbel hoeft te doen. (Maar soms is een ‘rondje’ over land wel mogelijk.) Kilroy en Vliegwinkel en Joho kunnen goed helpen om alle opties uit te zoeken. Heb je zelf eenmaal ongeveer een planning in je hoofd, ga dan eens langs bij een van die bureautjes (Kilroy is het goedkoopst) en laat ze echt de tijd nemen en veel opties uitzoeken. Bv. vertrek uit Düssseldorf of Brussel kan veel geld schelen; een dag later of eerder vertrekken ook… en misschien vind je een korte tussenstop op Dubai wel leuk??
Misschien kun je ook een enkele reis kopen, alleen let dan wel op de regels van het land waar je heen vliegt, sommige landen eisen een uitreisbewijs.
- Voor Azië kan een “Point It” boekje handig zijn, als mensen geen Engels spreken kun je met die honderden fotootjes toch aanwijzen wat je bedoelt. Weegt en kost bijna niks.
- Voor Zuidoost Azië is www.travelfish.org (niet .com!) een handige site, o.a. om accommodatie te vinden (gewoon ter plaatse in internetcafé’s of op je laptop met wifi; voor de nacht erop wat zoeken)
- Voor Australië kun je een Working Holiday Visum regelen zodat je daar legaal mag werken. Het kan wel wat weken duren voordat je werk vindt, dus je moet dan wel de tijd hebben. Of al vanuit NL een baantje regelen (bv. via Joho).
- Er bestaan speciale boekjes over het voorbereiden van een lange reis: waar je allemaal op moet letten, hoe je de volgorde en de landen kiest, hoe het zit met visa, etc. Dus koop zo’n boekje! (o.a. bij Joho te krijgen, en bij Scheltema in Amsterdam en vast ook wel op reisafdelingen van andere grote boekhandels). Via mijn handtekening vind je ook mijn gratis reistips.
- In Australië en Nieuw-Zeeland is het leuk om met eigen auto of camperbusje te rijden. Kamperen kan ook geld schelen. Maar zo’n busje huren kost natuurlijk ook aardig wat, en ergens anders inleveren dan het startpunt kost meestal ook extra geld. Je zou kunnen overwegen om in Australië een auto te kopen maar het is een risico of je hem op tijd verkocht krijgt (ligt eraan of je al een vliegticket hebt). Het handigst is een auto waarin je ook kunt slapen, of er een tentje bij kopen. In de outback mag je vaak gratis kamperen bij een Road House (= tankstation) en voor 1 dollar douchen, maar in steden zijn campings niet zo goedkoop.
- Onderweg zul je veel andere reizigers tegenkomen en veel tips krijgen. Je hoeft niet zoveel van tevoren te plannen. Alleen even weten hoe het zit met visa, en het is handig als je de klimaatstaatjes een beetje in de gaten houdt… maar het klimaat is toch wereldwijd van slag dus zo precies zijn die ook niet meer.
Hoop dat jullie hier wat aan hebben, als je nog vragen hebt laat maar horen.
Veel plezier met alle voorbereidingen!