Ik ben Denise en ben bijna 25 jaar. Ik wil vanaf oktober 2014 gaan reizen en heb nul ervaring met backpacken en lange verre reizen maken. Ik ga dit alleen doen en zou graag wat hulp van jullie willen vragen.
Ik ben van plan om van oktober 2014 t/m half december 2014 een deel door Azië te trekken. Is het haalbaar om in deze periode van 2,5 maand door Thailand, Cambodja, Laos en Vietnam te trekken of zou ik hier langer de tijd voor moeten nemen? Punt is, ik kan pas per oktober vertrekken en ik wil graag vanaf de kerstperiode door Australië gaan reizen.
Tevens vraag ik me af wat handig is qua ‘vliegplanning’, ik wil vanuit Azië naar Sydney vliegen. Sowieso vind ik het lastig hoe/wat/waar en wanneer ik een vliegticket(s) voor deze reis moet boeken.
Zouden jullie mij ook een kleine indicatie van kosten kunnen geven voor de periode in Azië? Ook vraag ik me af hoe het is gesteld met het aanvragen van visums en dergelijke?
Voor een eerste keer Azie is een rondje Thailand, Laos, Camboja en Vietnam een beetje veel van het goede. Ik zou zeker ook eens voor voorbeeldroutes in de verschillende landenfora kijken, maar voor Thailand, Laos en Vietnam zou ik rekenen op 4 weken, en voor Cambodja op 1-2 weken. Dan zit je in totaal op iets meer dan 3 maanden. Minder kan natuurlijk wel, maar dan zou je het zuiden van Thailand moeten skippen. Dat kan, maar dan mis je de tropische eilanden waarvoor velen naar Azie gaan Ik moet echter bekennen dat ik na vele bezoekjes aan Azie ook nog niet op de Thaise eilanden ben geweest
Als je het lastig vind zelf een goed ticket te vinden, zou ik eens langsgaan bij bijvoorbeeld JoHo. Zij kunnen je helpen.
Hoe en wat qua visa is ook te vinden op de verschillende landenfora. Kort samengevat: voor Thailand heb je een gratis visumvrije entree bij aankomst (mits je een uitreisticket hebt), Laos en Cambodja moet je aan de grens kopen en Vietnam moet je vantevoren aanvragen.
De kosten van een reis hangen erg af van je reisstijl (luxe, veel alcohol, dure dingen als duiken?) en of je alleen reist of niet. Ik zou voor Azie uitgaan van een minimum van 25 euro per dag als je vrij sober reist.
Ik denk inderdaad ook dat je beter wat snoeit in de landenkeuzes.
Wanneer je de reisgidsen wat bekijkt ga je al moeite hebben om te snoeien in al dat moois dat je tegen zal komen. :wereld:
Vanuit Bangkok kan je makkelijk naar het oosten reizen via Cambodia en/of Laos. Als je eindigt in Vietnam kan je makkelijk via Ho Chi Mingh of Hanoi naar Australië vliegen. Eventueel via de hub Singapore.
Je kijkt best eens via de goedkope airlines airasia en tigerairways (er zijn er nog -> zie skyscanner)
Soms is het slim om eerst naar Singapore (of Kuala Lumpur) te vliegen.
In 2011 ben ik 3,5 week in Thailand geweest en ik was nog lang niet uitgekeken! In die 3,5 heb ik de volgende route afgelegd: Bangkok - Chiang Mai - Pai - Chiang Mai - Koh Samui (alleen heen gevlogen, direct door naar) Koh Phangan - Koh Tao - Bangkok. Inclusief binnenlandse vluchten (ivm overtromingen, anders had ik het o.a. wegens kosten en reisplezier liever per trein gedaan), huur scooter voor 5 dagen en 2 duikcursussen, heb ik in totaal 800 euro uitgegeven. Dus 30 euro per dag. Maar ik had dan ook bijna altijd een eigen kamer of die ik maar met 1 andere persoon deelde. Het noorden van Thailand heeft mooie natuur, bergen en meer cultuur. Ook vond ik de mensen daar vriendelijker. Koh Samui, Koh Phangan zijn veel toeristischer en zijn de mensen minder vriendelijk en meer uit op je geld. Op Koh tao kan je heerlijk duiken en snorkelen! Een duikcursus is sowieso een leuke en makkelijke manier om mede reizigers te leren kennen.
Ga je in Australië ook WOOFFEN? Ben zelf nl van plan om november die kant op te gaan voor een paar maanden.
Bedankt allen voor alle reacties en tips. Ik ben van plan om vrij low budget te gaan reizen, ik zie dit absoluut als een uitdaging. De eerste 3 weken start ik met een vriendin in het zuiden van Thailand en daarna gaat zij terug naar huis. Raden jullie me aan om daarna richting het noorden te gaan? Is dat handig om daarna richting Laos of Cambodja te reizen?
Ik heb vorige week alvast een aantal vaccinaties gehaald, hetgeen waar ik over twijfel zijn de malariapillen. Ik hoor allerlei verschillende verhalen en nu weet ik niet waar ik goed aan zal doen. Wat zijn jullie ervaringen?
Zou je me meer kunnen vertellen over het WOOFFEN in Australië?
Over WOOFFEN weet ik zelf ook nog weinig, behalve dat je op Organic Farms voor kost & inwoning kunt gaan werken, en er soms zelfs ook nog een paar dollar per uur kunt verdienen.
Updated - - -
Oh en Laos en Cambodja: doen! Heb het zelf niet kunnen doen toen (was er maar 1 maandje en was helaas een non-flexibel ticket) maar heb daar spijt van. Veel mooie verhalen gehoord over die landen.
Superleuk! Kijk ook eens op http://www.pimenjiska.nl, daar staat veel info waar je wellicht wat aan hebt! Wij rekenen voor elke maand ong. €1000 p.p. en zaten daar in Azië altijd onder. In Australië wordt dat lastig denk ik daar bleven we maar drie dagen voor een stopover in Sydney.
Advies over malariapillen, vooral waar je ze wel en niet nodig hebt, kun je vast krijgen waar je ook je vaccinaties haalt. Wij kregen goede info van de SGZ. Mail ons anders even op info@pimenjiska.nl, we hebben van de SGZ een paar overzichtskaartjes van de malariagebieden gekregen die we je dan terug kunnen sturen.
Bedankt voor jullie reactie. Ben benieuwd naar jullie ervaringen en alle informatie! Ik zal straks even op jullie site kijken en gelijk een e-mail sturen.