Rondreis Azie

Hoi!

Ik ben van plan om in januari/februari 2014 een reis te maken in Azië voor 3/4 maanden samen met mijn vriend waar ik al 9 jaar een relatie mee heb. Momenteel werken we nog maar mijn partner is per 1 januari werkloos en mijn contract loopt in mei 2014 af. Omdat het in deze tijden moeilijk is om een nieuwe baan te zoeken zijn we van plan om een klein wereldreisje te maken door Azië (nu kan het nog aangezien we geen kinderen hebben en voor 2 jaar in het huis van mijn ouders wonen die verhuisd zijn naar Amerika voor 2 jaar).

We zijn geheel blanco en weten dus nog niet veel qua budget, landen, visums, belastingen en overige zaken. Wel hebben we veel affiniteit met Bali aangezien ik daar 2 vakantievilla’s verhuur (www.balivakantievilla.nl en www.balistrandvilla.nl). Vandaar dat Azië ons ook enorm aanspreekt.

De landen die we eventueel willen bezoeken en willen weten of het ook echt daadwerkelijk de moeite waard zijn:

• Vietnam
  • Laos
  • Cambodja
  • Thailand
  • China
  • Tibet
  • Nepal
  • (Myanmar?)

Andere suggesties zijn ook zeker welkom en wij staan open voor alles.

Ons budget is rond de 15.000-20.000 euro totaal? Moeilijk in te schatten aangezien we low budget willen maar ook weer niet TE low… Wel fatsoenlijke hostels/hotels met eigen kamer en treinreizen/busreizen/vliegreizen.

Groetjes Saskia

Hallo Saskia,

Ik kan alleen over Viet Nam en Cambodja schrijven.

Maar met dit budget, en dan dus ongeveer 4000 per maand, kan je in Viet Nam en in Cambodja gewoon alles "high end "doen.
5 sterren hotel, businessclass vliegen, auto met chauffeur ( een vette Mercedes ). enz.

De andere landen laat ik open, want daar weet ik te weinig van.

gr.
Ton.

Ton bedankt voor je reactie!

Ik ben zeker niet van plan om dure hotels te boeken… Dus ons gezamelijke budget van 15.000 euro voor vliegtickets en alles erop en eraan is ruim genomen? Wat zou ik dan in gedachten moeten nemen voor budget als ik 3/4 maanden op reis wil met 2 personen en de volgende landen wil bezoeken:

• Vietnam
  • Laos
  • Cambodja
  • Thailand
  • China
  • Tibet
  • Nepal

Gezien het aantal landen wat je wilt bezoeken en je budget zou ik overwegen langer weg te blijven: je wilt veel te veel zien in een korte tijd!

Als je lowbudget reist kun je met zijn tweeen rondkomen voor 50-60 euro per dag (dus 25-30 euro per persoon). Alleen Tibet is een stuk duurder, daarvoor zou ik rekenen op zeker 80 euro per persoon per dag.

Ik had het volgende in gedachte (gezien rondreis organisaties die dergelijke reizen organiseren):
Vietnam (21 dagen)
Laos (16 dagen)
Cambodja (16 dagen)
Thailand (21 dagen)
Nepal (10 dagen)
Tibet (11 dagen)
China (28 dagen)

Dus 50-60 per dag zitten ook alle tickets/visums/belastingen/hostels/hotels/eten/drinken in?

Jullie zeggen in je openingspost dat je wilt reizen met de trein/bus. Als je een georganiseerde rondreis boekt dan reis je met eigen vervoer. Het tempo wat je dan haalt is veel hoger dan met het OV, waar je moet overstappen en wachten. Voordeel van het OV vind ik dat je veel meer in aanraking komt met het land en de bevolking. Dat is voor mij het leukste van reizen!

Mocht je je eigen schema aan willen houden, dan moet je al bijna elke dag een auto met chauffeur huren. Maar zelfs dan is het veel geren en veel gevlieg. (Niets voor mij ;))

Hier mijn suggesties voor reisduur per land (inclusief linkje naar mijn reisverslag):

• Als je Vietnam van noord naar zuid zou doen, dan zou ik daar 3,5 - 4 weken voor uittrekken
  • Mocht je in Laos meer willen zien dan het toeristische noorden, dan zou ik ook voor Laos een week of 4 uittrekken
  • 16 dagen Cambodja is heel ruim gerekend, de meeste mensen blijven daar 1 - 1,5 week
  • Afhankelijk van wat je wilt gaan zien is 21 dagen Thailand prima
  • 10 dagen Nepal is voldoende voor de Kathmandu vallei, maar als je ook Pokhara wilt bezoeken en een langere trekking wilt doen dan is 10 dagen veel en veel te kort
  • de meeste reizen naar Tibet zijn 8 dagen. Uiteraard zijn er ook privérondreizen door Tibet, maar als je een privégids en -chauffeur moet nemen (chauffeur en gids zijn verplicht in Tibet) dan moet je wel rekenen dat je ruim 100 euro per persoon per dag kwijt bent
  • China is een groot land, in 28 dagen kun je een redelijk rondje maken. Mocht je echter vanuit Tibet door willen reizen naar China, dan mag je daar slechts 7 dagen blijven.

En wat dat budget van 50-60 euro voor 2 personen betreft: zolang ik geen duikvakantie ga houden dan kan ik daar alles voor doen. Moet ik wel de kanttekening plaatsen dat ik geen alcohol drink en bijna nooit binnenlandse vluchten neem. Zie verder mijn reisverslagen :slight_smile:

Thanks voor de info! Ben me langzaam aan het verdiepen in dergelijke zaken dus weet natuurlijk nog niet alles (kosten tickets en visa). Dus qua reisschema etc ben ik natuurlijk nog super flexibel.
Wil met trein/bus/vliegtuig reizen, weet niet wat een logische volgorde van reisbezoeken zijn maar dacht beginnen in vietnam, bus/trein naar loas, cambodja, thailand, vervolgens vliegtuig van Thailand naar Nepal en dan vliegtuig naar China om vervolgens met trein/bus China, Tibet en China te doen?

Die volgorde is niet onlogisch, omdat je weinig vliegt. Wanneer je van Cambodja overland naar Thailand gaat mag je echter maar 2 weken blijven, dus je moet dan óf vantevoren een visum aanvragen, óf je visumvrije entree (in Bangkok) verlengen.

Ik denk trouwens dat je er misschien beter aan doet om van Thailand naar China te vliegen, dan naar Chengdu te reizen en daar je trip en permit voor Tibet te regelen. Je kan dan overland naar Kathmandu reizen.

Maar nogmaals: overweeg om meer tijd te nemen of minder landen te bezoeken!

Ik weet niet wat het beste is om alle visums vooraf te bestellen of tijdens de reis zelf? Voor welke landen is het aan te raden vooraf een visum te regelen en welke volgorde van reizen is acceptabel qua visums?

Hallo Saskia,

Even weer over Viet Nam.

Je kan in 21 dagen Viet Nam doen, maar niet met OV, is niet te doen, eigenlijk onmogelijk.
Je kan dit wel met een gehuurde auto met chauffeur en 1 dag Halong en geen Sapa of Mai Chau bijv.

Wil toch vliegen dan is het net doen, trein is net zo duur als vliegen, soms is vliegen zelfs goedkoper inclusief de transfers.
Dan kan je kiezen tussen Sapa of een overnachting in Halong.

Bedenk even dat wanneer je ook Sapa wilt en Halong en dan naar het zuiden ( of andersom ) je moet rekenen op iets van 3500 a 4000 km over de weg en spoor.
Met een gemiddelde snelheid van spoor en touristenbussen van 50 km/hr kan je uitrekenen hoeveel tijd dit gaat kosten aan het reizen alleen al…
Je kan dan wel hotelkosten besparen met nachtritten en dus ook meer tijd overdag, aan wat je wilt bekijken.

Ga je met het echte OV , dan is de reistijd natuurlijk aanmerkelijk langer en dan kan je ook niet slapen onderweg en dus alleen overdag reizen.

Ik adviseer je om voor Viet Nam 4 weken uit te trekken om het een beetje relax te houden.
Je krijgt dan een leuk idee van Viet Nam.

Ik moet je wel vertellen dat hostels aan het verdwijnen zijn en je vaak zult moeten terug vallen op hotels.
Maar voor een euro of 20 a 30 heb je al een aardige kamer.

Budget
Is een beetje moeilijk omdat de prijzen in Viet Nam steeds omhoog gaan.

Maar een nachttrein zit zo’n beetje rond de 40 USD pp inclusief transfers, vliegticket ook.
Bus rond de 15 USD pp.

Prive auto met chauffeur rond de 100 usd per auto per dag, gids erbij 25 usd per dag , is dus 125 usd 62.50 usd pppd.
Wil je de gehele tijd in Viet Nam dezelfde chauffeur en gids, dan komt er ongeveer 30 usd bij per dag, voor eten en onderdak van deze mensen.

Wanneer je voor eten, 2 x ( ontbijt is vaak inbegrepen in de hotelprijs ) , op 5 usd pp gaat zitten, drinken overdag , water op 2 usd pp.
Kan je een beetje uitrekenen wat dat totaal kost.

Tel er nog de excursies bij zoals Halong, 60 usd pppd, Sapa 125 usd pppd. enz.

Misschien een suggestie om per land daar naar een reiscafe te gaan, en zo de ervaringen te vragen van mensen die daar dan geweest zijn.
Bedoel dus naar het Viet Nam reis cafe, Cambodja reiscafe, Laos reiscafe enz.

Ik denk dat je zo de meest aktuele informatie kan krijgen en ook antwoorden op vragen van meerdere mensen.

gr.
Ton.

Ik zou de reis afhankelijk van het klimaat indelen en een paar landen schrappen of langer gaan.

Bij mijn langere reizen bleef ik meestal een maand in elk land en benutte zo de volledige visumduur. Voor Myanmar is die overigens 28 dagen. Voor Thailand zoals al aangegeven over land slechts 2 weken. Voor China kun je ook een visum voor 2 maanden krijgen, want een maand kan wel eens te kort zijn voor zo’n groot land. Let wel op dat die dan een geldigheid heeft van 3 maanden.

China is in de winter koud, tenzij je alleen in het uiterste zuiden blijft, zeg maar alles te zuiden van Kunming richting Laos. In april/mei/juni is de rest van China ook te bereizen. In de zomer overigens weer te nat. Ik heb altijd nog mijn visum voor China in Nederland geregeld, maar op het vliegveld van Hong kong schijn je ook vrij eenvoudig - same day - een visum te kunnen krijgen.

Proberen voor medio januari naar Bangkok te vliegen, een paar dagen acclimatiseren, door Noord-Oost Thailand (noord-west is ook erg mooi) en dan in circa drie weken door Laos naar Cambodja. Neem voor Cambodja ook de tijd.
Vanaf Cambodja door Vietnam van zuid naar noorden. Normaal zou ik van noord naar zuid willen aanraden, maar in dit geval is dit praktischer.

Voor Thailand krijg je op het vliegveld een 30 dagen ‘visum’. Visum voor Laos is bij de grens te verkrijgen voor circa $35. Visum voor Cambodja
is circa $23. Visum voor Vietnam heb je vooraf (!) nodig en kun je in Phnom Penh regelen. Wanneer je naar Vietnam vliegt dan kan dat met visum on arrival voor $45 en vooraf aangevraagde approval letter voor circa $6 via internet.

Neem contant dollars mee!

Tibet is wat lastiger en duurder en kun je alleen onder bepaalde voorwaarden met een groepspermit bezoeken. Ter plekke bij een hostel in China of in Kathmandu regelen is geen garantie dat het lukt.

Myanmar en Nepal zijn vanuit Bangkok te bereizen. Nepal zou je op de terugreis kunnen doen en krijg je in 2 weken al een aardige indruk van, maar met een trekking zou ik er meer tijd voor nemen anders zie je niks van de rest van het land (dat zeker de moeite waard is). Nepal ligt vaak wat uit de route en tickets kunnen ook vrij duur zijn.

Voor Myanmar kun je het visum in Bangkok bij de ambassade regelen, zie diverse websites met instructies. Myanmar is op dit moment erg populair. Zeker vooraf je lodging boeken. Slechts beperkte bestemmingen om per vliegtuig het land in te komen en te verlaten.

Kijk goed naar vliegmogelijkheden. Die zijn soms legio, maar soms moet je erg vroeg boeken om de promo´s te scoren. Air Asia vliegt bij voorbeeld ook naar diverse steden in China en vanuit Kunming heb ik al eens een scherpe prijs gehad voor een vlucht met China Eastern naar Kathmandu. Meestal is boeken op de website van de maatschappij zelf goedkoper.

Wat lodging betreft, in alle genoemde landen kun je prima voor gemiddeld 15 euro privékamers met badkamer vinden, en in het hoogseizoen bij voorkeur vooraf boeken. Eten hoeft ook niet duur te zijn.

De routes die reisorganisaties doen, hebben soms een vrij hoog tempo. Ik zou zeker wat rustpauzes inlassen en in plaatsen zoals Siem Reap, Luang Prabang, Chiang Mai of Chiang Rai, Hoi An en Bagan een paar dagen langer blijven.

Johan