Ik ben van plan om in februari 2015 voor een 4tal maanden een rondreis te maken in ZO Azië (thailand, laos, cambodia, vietnam, en misschien indonesie). Het enige probleem is dat ik totaal niet weet wat voor een budget ik hiervoor moet uitrekken (ik wil vooral low budget maar ook dat ik wel kan leven en niet constant op mijn geld moet letten).
Iemand tips? Eventuele do’s/don’ts? Alles is welkom
Als je met zijn tweetjes reist zou ik rekenen op een budget van 25-30 euro per persoon per dag. Reis je alleen dan ligt dat bedrag iets hoger, omdat je kosten voor taxi’s en hostels niet kan delen.
Wil je veel vliegen, duiken of al alcohol dan ben je meer geld kwijt.
Daarnaast heb je de kosten van de intercontinentale vlucht, je rugzak, vaccinaties, enz.
Voor de do’s en don’ts per land raad ik je aan de afzonderlijke landenfora te bezoeken, een Lonely Planet te kopen (of lenen in de bibliotheek) en reisverhalen van andere te lezen. Zie mijn websites voor mijn ervaringen.
Ik ben net terug van mijn vakantie in Viet Nam en Cambodja.
Ik heb daar met diverse backpackers gesproken.
Zij hadden een gemiddeld budget van 45 USD PP en dat vonden ze zelf te weinig.
Een budget hotel kamer zit zo rond de 20 a 25 USd , delen met tweeën is dan 12.5 USD.
Het eten is rond de 15 USD pp, en dan excursies en vervoer 5 USD pp.
Be je 32.5 USD pppd kwijt.
Dan wil je nog water kopen, een terrasje, uitgaan; heb je daarvoor 12.5 usd voor.
Dan word je verbannen naar buurten buiten de touristische zones door de prijzen.
Bijv. een biertje in district 1 kost je nu rond de 2 USD op een terras minimaal.
In bijv. Mui Nee ook zoiets , in sommige cafee’s wat minder ( 0.50 USD cent ).
Wanneer ik daar nog wat vliegtickets bijtel , denk ik dat een budget van rond de 45 a 50 USD pppd , in de huidige tijd, meer realistisch is om wat relaxt rond te trekken in Viet Nam en Cambodja.
In Cambodja kost een Tuktuk je 1 USD pp bijv.
Die pak je heel automatisch en ben je snel 5 USD kwijt per dag, met wat onderhandelen misschien 3 omdat je met tweeën bent.
Dus 30 euro per dag is te weinig? Ikzelf reken op zo’n 50 euro per dag… Ik ga zo’n 3 maanden rondtrekken, dus ik heb in totaal zo’n budget voorzien (om daarmee rond te trekken) van 4500 euro… Ik heb totaal geen idee of dat voldoende is… Maar lijkt me wel eigenlijk…
We gaan met tweeën dus idd, de kosten kunnen gedeeld worden. Wat denk jij van mijn budget?
Ik begreep niet goed wat je conclusie nu is denk je dat 50 USD voldoende is (met vluchten enzo ingerekend) om relaxt te reizen?
Budget bepalen is altijd last. Ik vind van mezelf dat ik relaxed reis, maar ik ga meestal met het lokale OV en niet met een taxi (duurt langer, maar dan zit je tussen de locals en dat heeft zijn charmes). Vliegen doe ik zo min mogelijk. Eten doe ik vaak bij lokale tentjes, terwijl anderen meer sfeer willen. Uitgaan en drank doe ik in NL niet aan, dus in het buitenland ook niet.
Andere mensen vinden mijn manier van reizen afzien. Maar als gezegd, ik kom uit met 25-30 euro per dag. Als je op dit forum kijkt naar berichten van Nunu, zie je dat er mensen zijn die met nog veel minder uit kunnen.
Je kan echter beter geld over houden dan geld te kort komen. Niets zo vervelend als in Azie dingen niet kunnen doen omdat het te duur is.
Ik ben een paar jaar geleden in Vietnam geweest (met mijn vriend) en wij kwamen heel goed rond met 50,- per dag pp. We hebben ook echt alles kunnen doen en zijn elke dag gaan uit eten. We hebben toen ook nog een binnenlandse vlucht gehad va Ho Chi Minh naar Hanoi en een paar keer een motortje gehuurd + een gids gejuurd die ons twee dagen mee het binnenland in nam (niet georganiseerd, kwamen we toevallig tegen). Denk dus dat je budget goed is mar wat extra’s hebben is nooit verkeerd natuurlijk. Mocht je in Indonesie een paar eilanden willen bezoeken kun je het beste wat extra’s budgetteren ivm extra evt. extra vluchten maar dat kun je weer compenseren met het budget in Laos ofzo.
Zoals jenny al schreef is budget iets moeilijks, zeker over bijna 1.5 jaar.
Ook belangrijk is met hoeveel personen, je gaat met zijn tweeën, dus dat is pp goedkoper.
Houd ook goed in de gaten welke adviezen er gegeven worden, bedoel in welke valuta USD of Euro, maakt een groot verschil.
Ik weet niet welke valuta Tamara hanteert, maar 50 USD voor 2 personen is nu echt onmogelijk in Viet Nam per dag.
Wanneer je dus wilt vliegen, bussen excursies en overnachten.
Voor 50 USD pppd is echt meer de realiteit.
Ik ga er dan wel vanuit dat je Sapa wilt meenemen ( de trein is al 75 usd pp ), Halong ( 100 usd pp ).
Dit stuwt de gemiddelde dagprijs omhoog.
Vluchten erbij, is ook niet meer goedkoop.
Ik ga elk jaar naar een lokaal familie cafe en naar een lokaal restaurant.
Ik betaalde in de die bar 5 jaar geleden 9000 VND voor een Tiger en 7500 voor een cola.
Nu 21000 VND voor de Tiger en 20000 VND voor een cola.
In het restaurant toen 10 USD voor het Ban Xeo menu en nu 15 usd voor 2 personen.
Dus met een inflatie van 7% per jaar , kan ik niet voorspellen wat 2015 gaat brengen.
Ook nog even de USD koers erbij tov de Euro, denk ik toch echt dat 50USD pppd iets is om daar reëel aan te denken.
Met een gunstige koers kom je dan wel ergens richting die 30 Euro?
Dan heb je een reële voorstelling en met eventuele daling van de USd en meevaller van de inflatie in 2014 in Viet Nam heb je een voordeeltje.
Intussen zijn de plannen wel lichtjes veranderd. We willen starten in Thailand, daar ongeveer een 3-4 weken blijven. Dan willen we van Thailand naar Cambodja om daar dan max. 2 weken te blijven. Van Cambodja naar Vietnam, daar z’n 3 weken verblijven. Van hieruit gaan we waarschijnlijk door naar Indonesië, om te eindigen in Bali. Ik denk dat we ongeveer zo’n 10-12 weken daar zijn in totaal…
Ik heb ongeveer een budget van 3000 euro voor een 10-12 weken. Wat ongeveer uitkomt op zo’n 36 euro per dag (indien ik 12 weken daar vertoef). Hier tel ik de vlucht van België naar Bangkok niet bij… We willen wel vooral in hostels verblijven. Voor Thailand is dit geen probleem… Maar kan je ook in hostels verblijven in Cambodja/Vietnam/Indonesië?
Ik heb ook ergens gelezen dat je van Bangkok per bus de grens kunt oversteken naar Cambodja, en vanuit daar een bus kunt nemen naar de grens. Maar hoe zit het als ik dan van Cambodja naar Vietnam wil? Gaat dit ook per bus? Van Vietnam naar Indonesië vermoed ik dat dit enkel per vliegtuig gaat…
We willen het doorreizen op zich low budget maken. Dus zoveel mogelijk per bus of boot… En ook verblijven in hostels. Is dit budget realistisch?
Kijk eens in de Lonely Planet van de landen die je wilt bezoeken, of op websites als hostelworld. Dan zie je dat er in de landen die je beschrijft legio hostels zijn.
Van Phnom Penh naar HCMC kan je met de bus. Zelf heb ik gekozen voor een meerdaagse combinatie van bus en boot omdat ik op die manier ook de Mekong delta kon zien. Bij deze m’n reisverslag: IkReis - Mekong Delta Vietnam: homestay en drijvende markten.
Van Vietnam naar Indonesië kun je waarschijnlijk het goedkoopste met airasia.com via Kuala Lumpur. Hoe eerder je boekt, hoe goedkoper.
Als je niet al te gek doet moet 3000 euro pp genoeg zijn. Ik ben zelf nog niet in Cambodja en Vietnam geweest, maar in Thailand reis ik normaal gesproken voor zo’n 500 euro pppm. Dat geld dan voornamelijk voor het noorden van Thaiand, want het zuiden vond ik een stuk duurder. Ook Indonesie is voor dat bedrag te bereizen. Maar het hangt natuurlijk helemaal af van jouw style van reizen. Als je elke dag uitgaat en heel snel van plek naar plak verkast dan zal je meer uitgeven dan wanneer je de tijd neemt en ergens een par dagen relaxt en maar af en toe een paar biertjes gaat drinken.
Je zou alvast van tevoren kunnen kijken wat een aantal bezienswaardigheden kosten en dat als extra kosten zien en dan kijken wat je pppd overhoud.
Een tip, klinkt logisch maar toch!
Heb altijd wat reserves voor als er wat misgaat of als je uiteindelijk meer uitgeeft dan gedacht. Dus met een budget van 3000 euro moet je nog wat extra geld achter de hand hebben.
Ik vond in cambodja makkelijk hostels en guesthouses(zelfs single rooms) voor onder de 10USD. Overnachten voor 4-5 USD pp moet te doen zijn. Dan zit je wel basic, allicht enkel koud water etc…Maar voor die prijs heb ik wel gewoon propere simpele kamers of dorms gevonden. Eet je lokaal en niet in de meest toeristische spots dan betaal je 1-3 USD voor een maaltijd. In het oosten van het land kon ik het makkelijk doen met 15 USD per dag(gedeelde kamer, 3 maaltijden + snacks en een paar biertjes/drankjes.