Ik ben momenteel een wereldreis aan het plannen.
Het is alleen erg lastig om een schatting te maken hoe duur het allemaal gaat worden, omdat ik nog nooit in azie ben geweest.
Ik ben ruim 90 dagen in Azie en wou de volgende landen bezoeken:
-Myanmar (±15 dagen)
-Thailand (±30 dagen)
-Laos (±30 dagen)
-Vietnam en wellicht Cambodja (±15 dagen)
Heeft iemand enig idee hoe veel dit gaat kosten?!?!
(er vanuit gaande dat ik goedkope hostels & restaurants bezoek)
(en exclusief de intercontinentale vlucht)
Leuke landen, hoewel ik nooit in Myanmar ben geweest. Lastig om uitspraken te doen over het budget ter plaatse. Ik zeg: € 2500 tot € 5000. Dat is een flinke bandbreedte maar ik weet niet met welk vervoersmiddel je graag reist, van welke activiteiten (cultureel tot feesten) je houdt e.d. Heb je ook rekening gehouden kosten/uitgaven vooraf zoals inentingen, medicijnen, reisverzekering, backpack, laptop, camera e.d.?
:chin:Zal in je lijstje Vietnam laten vallen met verplaatsen en overnachten moet je toch denken aan 40tot 50 Euro per dag de ene dag is duurder als de ander natuurlijk maar zal je begroting ruim maken het is altijd fijner als je wat over houd dan te kort komt.
je schrijft dat je in +/- 15 dagen cambodja en vietnam wil bezoeken dat is 1 week per land, dit lijkt mij erg kort en dan kan je er beter 1 laten vallen en in dit geval is het qua reizen/kosten het makkelijkste om vietnam te laten vallen als je bedoeld +/- 15 dagen per land voor deze 2 landen dan zou ik me tot het zuiden beperken ivm de grote afstanden
ik denk dat fransjes het ook zo bedoelde
met €40 per dag moet je goed rond kunnen komen als je gebruik maakt van het openbaar vervoer wil je bijvoorbeeld ook regelmatig gaan duiken wordt het uiteraard allemaal wat duurder
Voor Thailand per dag mag je wel 20euro rekenen(logement+eten+kleine verplaatsingen met het openbaarvervoer.)
Laos :is iets goedkoper dan Thailand,daar mag je van uitgaan dat je per dag ongeveer zo’n 600kip/600bath kwijt bent aan onkosten.(hoe verder de verplaatsingen hoe duurder het wordt.
Idem voor Cambodja zie tekst(Laos)
Myamar,qua prijzen logement ook iets goedkoper dan Thailand,reken maar op zo’n 15 euro per dag(ook hier weeral hetzelfde;hoe groter de afstanden met het openbaar vervoer hoe meer je moet afdokken)
Voor prijzen vliegtickets:rechtstreeks van Schiphol naar Bangkok mag men wel rekenen op :750euro.
Vluchten met een tussenlanding:rond de 500euro(Airberlin;Egypt-air ,Ethiad,Turkish airways)
Voor Azie,kan men best vliegen met Air Asia(goedkope maatschappij)
Qua budget:zou ik zeggen(5000euro inbegrepen vliegticket)
Vluchten brussel-bangkok of amsterdam-bangkok zijn zeker te vinden vr minder dan 700 euro. Ben zelf een tweetal jaar geleden een aantal maanden in de regio geweest en ervanuitgaand dat je geen dure activiteiten (zoals bijvoorbeeld duiken) onderneemt kom je makkelijk met 20-25 euro per dag rond. Dan kan je zelf gerust langere busritten maken. Wel de goedkopere hostels, rijstschoteltjes etc… Mij lijkt het dat je met 2500-3000 euro wel rond kan komen als je wil (exclusief vlucht).
Een visum van 30 dagen is al een paar jaar aan de grens te krijgen (sinds 2007?). Daarvoor mocht je ook 30 dagen in Laos blijven, maar moest je vantevoren het visum aanvragen. Ik heb dat in 2006 in Thailand gedaan.