Budget advies voor 6 maanden reizen door Azië en Australië

Beste reizigers,

In augustus ga ik 6 maanden op reis door Azië en Australië.

Dit is wat ik voor ogen heb:

• 3 dagen Cairo
  • In 5 maanden wil ik door Azië reizen. Ik begin in Beijing en reis dan door naar beneden. Landen die ik wil bezoeken zijn China, Hong Kong (3 dagen), Vietnam, Cambodja, Laos, Thailand, Maleisië, Singapore en Indonesië.
  • Budget voor Vietnam, Laos, Cambodja, Maleisië en Indonesië is 20 euro per dag.
  • Budget voor China, Thailand en Singapore is 25 euro per dag.
  • Budget voor Australië is 50 euro per dag.

Als ik alles bij elkaar op tel kom ik voor Azie op ongeveer 3200 euro voor 5 maanden en op 1500 euro voor Australië voor één maand.

Alle vliegtickets zullen bij elkaar 1600 euro kosten.

Ik ga backpacken, dus ik hou de normale ‘backpackers standaard’ aan.

Totaal kom ik dan ruim gerekend op 6500 euro. Ik wil een vangnet van ongeveer 1000 euro hebben.

Deze reissom is dan inclusief alles, dus vliegtickets, visums, accommodatie, tripjes, vervoer etc. etc.

Mijn vraag aan is of €7500,- voor deze reis realistisch is? Kan ik hier een beetje makkelijk mee rondkomen of moet ik juist heel erg op mijn geld gaan letten?

Alvast bedankt!

Hey…

Ik denk dat 20 euro per dag wat krap is… je zult dan je reserve wel nodig hebben. Wij reizen ook een aantal maanden door die landen en we hebben samen een budget van 50 euro per dag en in sommige landen die je noemt zelfs 70 euro per dag. Maar… reizen met zn tween is altijd goedkoper dan alleen. Vaak betaal je per kamer (als je niet in een dorm- room slaapt)

In ieder geval heel veel reisplezier!

Ik schat dat 20 euro per dag in Azie ok is.
Maarrrr misschien zijn er wel ervaren azie backpackers die hier een oordeel over kunnen geven?

Azie is natuurlijk veel goedkoper dan Australie dus ik denk dat de 20 euro gedachte niet eens zo gek is.

20 euro is toch wat aan de lage kant. Zelfs voor china ben ik uitgegaan van 25 euro per dag. Terwijl dat een van de goedkoopste landen is die je gaat bezoeken. Als je niet al te duur gaat slapen en eten natuurlijk.

Het ligt er natuurlijk ook aan wat je gaat doen? Ga je nog duiken in thailand of australie? Dat scheelt ook een hele hoop.

Thx voor jullie antwoorden!

Ik heb mijn budget gemiddeld met 5 euro per dag verhoogd. Maar dat is ook echt het maximale!

Ik heb al mijn duikbrevetten al dus zoveel zal duiken niet gaan kosten. Ik zou zo een 200 euro kwijt zijn aan 10 duiken. Maar ben niet van plan om in thailand te gaan duiken. Viel mij de vorige keer wat tegen. Als ik ga duiken wordt dat in indonesië.

Verder ga ik geen raar grote uitgaven doen. Eigenlijk alleen de normale tourtjes, zoals ha long bay, de muur, koeling fields etc. En deze zouden prima in mijn budget moeten passen!

Duiken in thailand viel tegen? Echt? Waar heb jij gedoken dan? En 20 euro per duik? Dat zelfs voor thailand extreem goedkoop. Ik heb bij Railey geduikt. Echt fantastisch mooi! Koralen, vissen maar ik betaalde wel 40 a 50 euro.

Ik heb ook in australie en egypte gedoken maar thailand hoort echt bij een van de mooiste duikplekken thuis.

Ik heb op Koh Tao 4 duiken gemaakt. Ze waren absoluut mooi, maar ik had er toch meer van verwacht. Er waren veeeeeeeeel te veel duikers, waardoor de de voor mij wat interessantere vissen ‘gevluct’ waren.

Alle duiken waren 1000 baht per stuk, dus omgerekend toen zo een 20 euro. 50 euro per duik is wel heel erg veel hoor…

Dan heb je duidelijk niet de juist duikschool en de juiste plek gekozen. Wij zijn naar railey gegaan. Waar ik les kreeg van een duikschool waar ik in me eentje les kreeg en ook tijdens het duiken waren we misschien met 20 man op de boot en we doken met groepjes van ongeveer zes en de rest kwam je haast niet tegen en super mooi.
Maar ik heb van tevoren wel even gekeken wat toeristisch was en wat niet. Ik wilde inderdaad in van die massale duikpartijen meedoen. Misschien een tip voor de volgende keer.

Ik vind jouw budget er redelijk uitzien. Zullen niet veel luxe uitschieters bij zitten.

Als je evt moet bezuinigen… meld je dan aan op couchsurfing of hospitalityworld, ontmoet je nog lokale bevolking ook.

Ik ben alleen in Thailand en Indonesie van jouw lijstje geweest en in Indonesie kon je echt alles onderhandelen! Hotel, excursies, scooterhuur etc.

Het onderhandelen kan in de meeste landen wel, hoor! maar toch moet je rekening houden met een bepaald budget.