Wij zijn twee geneeskunde-studentes die voor 5 maanden ertussen uit gaan voor een reis in ZO-Azië gecombineerd met een stage van 4 weken in een van de landen (Thailand of Nepal). Daarnaast willen we een route uitstippelen door Nepal - Thailand - Laos - Cambodja - Vietnam en misschien nog Maleisië.
We zijn wat betreft rondreizen complete rookies en hebben een aantal vraagjes:
Is de hoeveelheid landen die we noemen haalbaar in 4 maanden?
Wat is ca. het budget dat we hierbij in gedachte moeten nemen? (per dag alles inclusief: overnachting/eten/drinken/vlucht/excursies)
Wat kun je in NL al boeken en wat is het beste aldaar te boeken?
Voor een eerste kennismaking met ZO-Azië (en Nepal) zou ik rekenen op ongeveer 1 maand per land. Meer kan, maar dat is qua visa vaak net wat lastiger. Minder kan, maar dan zie maar een klein gebiedje van een land. Probeer vooral niet te veel in een korte tijd te proppen, dan zie je alleen maar bussen!
Als budget kun je uitgaan van 1000 euro per maand. Als je écht zuinig leeft, lukt het ook wel voor minder.
Behalve vliegtickets (en mss het eerste visum afhankelijk van de route) zou ik alles onderweg regelen. Goedkoper, en beter voor de lokale middenstand.
Zie m’n website voor suggesties qua route: www.ikreis.net.
Ongeveer 7 jaar geleden heb ik in 4 maanden ongeveer dezelfde landen bezocht. Met Thailand en Cambodja had ik al eerdere ervaringen opgedaan zodat deze landen niet nieuw waren. In Nepal de Everest base camp trekking van ruim 3 weken gedaan, ook ongeveer 3 weken van zuid naar noord Vietnam. Cambodja 2 tot 3 weken afhankelijk vanwaar je allemaal wil zien, angkor wat is een must. Wil je ook echt de binnenlanden in dan heb je meer tijd nodig, reizen kost veel tijd. Laos alleen het noorden bezocht, ongeveer 2 weken. Daarnaast ook ruime 2 weken Myanmar. De rest in Thailand.
Voordeel van Thailand is dat het een beetje een uitvalsbasis kan zijn voor de omringende landen, visa regelen, tickets, etc. Zoals vermeld ga ongeveer uit van 1 maand per land.
Qua budget zat ik toen op ongeveer 1000 euro per maand pp, reisde toen met 2 personen. Ik denk persoonlijk dat je nu op iets meer mag rekenen, 1200 per maand? Maar dat is oa afhankelijk van luxe van overnachting, stappen, en eten. Wij hebben destijds altijd in airco kamers geslapen, geen hostels, en ook redelijk op stap geweest waar mogelijk.
Op basis wat ik toen ervaren heb zou ik je adviseren om stage/vrijwilligerswerk in Nepal te doen. Dit land is zoveel armer dan Thailand en kan daarom de hulp veel beter gebruiken.