4 maanden ZO Azië, tips voor beginners

Hoi allemaal,

Eind van het jaar wil ik met een vriendin ongeveer 4 maanden backpacken in Azië… Dit is voor ons de eerste keer dat we zoiets ondernemen dus graag jullie advies!
Plan : Dusseldorf - Bankok - Laos - Vietnam - Cambodja - Maleisië en dan vanaf Singapore terug naar Dusseldorf.
Is dit te doen in 4 maanden? Met een budget van max. 4000 euro… (excl ticket)
We willen niet teveel plannen en vooral lekker rondtrekken. Van dit forum halen we wel wat hoogtepunten die we echt moeten zien, dan hebben we ongeveer een richtlijn. Is een lonely planet aan te raden?
Hoe wordt er betaald? Is het handig een creditcard te hebben?
Ik heb een backpack van ongeveer 40 liter, hou wel van back to basic dus denk dat ik me daar wel mee red :slight_smile:
Verder visums… voor Thailand in NL regelen en de rest ter plekke als ik het goed heb gelezen?
Zijn er verder nog dingen waarvan jullie zeggen dat we daar echt even aan moeten denken?

Alvast bedankt!! :zon02:

De lonely planet is zeker aan te raden als je naar dit deel van de wereld wilt. Hierin staat ook informatie over visa, geld en transport. Je hebt dan een beter beeld van hoe je je reis gaat inplannen in die 4 maanden.

Frank

Oh, die route is in 4 maanden makkelijk te doen! Creditcard is zeker aan te raden om geld op te kunnnen nemen bij atm’s (niet elke Aziatische geldautomaat werkt op Maestro). Heb zelf twee soorten creditcards: Visa en MasterCard. De ervaring leert dat MasterCard voldoende is voor Azië.

Zou inderdaad even wat reisgidsen zoals LP in de bieb halen ofzo. Dan kom je er bijvoorbeeld achter dat je aan inentingen, malariatabletten en een reisverzekering moet denken. Verder vind ik een netbook, fototoestel, zaklamp en multifunctioneel zakmes een must. Veel plezier met de voorpret.

Cheers!

Ik vind het vrij veel in 4 maanden, maar het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe je reist. Ikzelf doe zo veel mogelijk over land, met openbaar vervoer, en dan gaat alles een stukje minder snel dan wanneer je gaat vliegen en bezienswaardigheden met tourtjes ziet. Voordeel van zelf doen is wel dat je meer (lokale) mensen ontmoet en lekker rond kan slenteren op plekken waar niet veel touristen komen, HEERLIJK vind ik dat!

Ik ben in Thailand, Cambodja, Vietnam, Maleisie en Singapore nauwelijks ATMs tegengekomen waar ik niet met een pinpas kon betalen. Nadeel van pinnen met een creditkaart zijn de hoge transactiekosten, dat vind ik zonde van mijn geld! Pinnen in Laos gaat iets lastiger, maar je kan er voor kiezen om gewoon contant geld mee het land in te nemen. Dollars en bath worden overal geaccepteerd, en het is ook niet lastig om ze indien nodig in te wisselen voor Kip, de lokale munteenheid.

Het budget van 4000 euro is voor twee personen of per persoon? Als het voor twee personen is (dan heb je 500 euro per maand = 17 euro per dag) dan is je budjet heel heel krap! Is het echter een budget voor jou alleen (dus 34 euro per dag) dan kun je lekker leuke dingen doen, als je het niet te bond maakt met accomodatie en eten dan houd je wellicht zelfs wat over voor een volgende reis :wink:

Ik was meestal 20-25 euro per dag kwijt in bovengenoemde landen, maar reisde vaak alleen waardoor ik de kamerkosten niet kon delen. Singapore is uiteraard wat duurder, en ook sommige attracties in Cambodja (bv Angkor Wat) hakken in het budget.

Heb nog even de feiten op m’n rekeningen van de bank ‘met die leeuw’ bekeken. Constateer dat € 4,50 - ongeacht hoeveel je pint - geen hoge transactiekosten zijn om een sloot geld te trekken uit een ATM met een creditcard. En met een creditcard kleding, eten o.i.d. in een winkel elektronisch betalen houdt met m’n creditcard helemaal geen transactiekosten in. Dus ik weet niet bij welke bank/creditcardmaatschappij je zit :smiley: Verder heb ik de ervaring dat banken in Thailand standaard 150 baht extra commissie bereken bij ATM’s, of ik nu met m’n debet- of creditcard pin…

Cheers!

Ik pin gratis in het buitenland, dus elke keer 4,50 betalen vind ik zonde van mijn geld.

Hoi, lees mijn gratis reistips eens door (via mijn handtekening), daarin staat wel een aantal handige pointers. Je hebt ook speciale boekjes over hoe je een wereldreis of lange reis voorbereidt en waar je in ieder geval aan moet denken, ook als je de route nog niet precies vast wilt leggen… bv. inentingen, geld, verzekeringen etc.

Zelf vind ik voor landen van gemiddeld formaat een maand per land altijd een mooie richtlijn. Thailand vind ik dan al een groter dan gemiddeld land. Maar het ligt inderdaad aan jullie stijl van reizen maar dat zul je ter plekke ook wel ontdekken… hoe vaak je weer wilt verkassen, of dat je juist liever telkens een paar dagen of hele week ergens blijft hangen en de omgeving daar verkennen.

Volgens mij hoef je voor Thailand geen visum van tevoren te regelen, ik heb het in 2009 gewoon op het vliegveld gekregen. Voor Laos kun je ook aan de grens regelen, kost wel aardig wat geld (35 dollar ofzo, dus zoek even uit hoeveel precies en heb dat ook contant bij de hand) én je moet daar een pasfoto bij inleveren. Dus zorg ook dat je niet een tweede keer Laos in hoeft te reizen want dat is zonde van het geld voor het visum.

Een creditcard is vooral handig als backup maar ik gebruik altijd mijn pinpas en wat cash dollars (om direct mee te betalen of om te wisselen voor lokaal geld).

Ik heb zelf een backpack van 55 liter maar voor die warme landen kan iets minder ook wel. Alleen heb je dan misschien geen plek meer voor souvenirs. Doe eens een proef-inpaksessie met alles wat je denkt mee te willen nemen. Dan kom je er snel genoeg achter of je tas groot genoeg is en of het niet te zwaar wordt.

Ik denk dat je met dat budget wel rondkomt, afhankelijk van keuzes die je zelf maakt. Er zijn genoeg goedkope hotelletjes, en vervoer en eten is spotgoedkoop. Vliegen is natuurlijk best wel wat duurder; ook al is een vlucht nog maar 50 of 100 dollar, dan is dat wel je budget van een paar dagen in één keer op. En toertjes met gidsen kunnen ook wel wat meer van je geld vergen, maar kunnen heel handig en leuk zijn.

Lonely Planets zijn inderdaad heel handig; van tevoren kun je alvast lezen over de kosten, de gewoontes en do’s en don’ts, eventuele gevaren, hoe het openbaar vervoer geregeld is, welke type hotels en bussen je er hebt en hoe die genoemd worden in een land. En als je wilt kun je alvast kijken welke highlights LP aanraadt, en welke alternatieve routes. Ze hebben meestal ook een lijstje “off the beaten track” suggesties voorin, dan kan je die opzoeken en over lezen of dat je wat lijkt.
En als je in een land bent is een LP vooral handig om de connecties tussen plaatsen te kunnen maken, en voor de plattegrondjes van bekende plaatsen. Ik maak altijd van tevoren kopietjes van de plattegronden van steden waar ik zeker heen ga, dan hoef ik in die stad niet elke keer mijn hele boek mee te nemen, maar heb ik gewoon alleen dat ene papiertje bij me om de weg te vinden.

Nou, verder dus eens door mijn reistips heen lezen, staan vast wel dingen bij die je handig vindt! Heel veel plezier met de voorbereidingen! En goeie reis.

Lonely planet zeker handig je kunt ze daar ook kopen dus die hoef je niet allemaal met je mee te zeulen. Verder is een creditcard erg handig voor het boeken van vliegticket online. Verder zou ik pinnen met je pinpas en nooit met je creditcard.
Je budget is inderdaad wel laag als het voor 2 personen zou zijn. Door de wisselkoers is het ook en stuk duurder geworden om te reizen in Azie. Het is nog steeds betaalbaar maar je merkt wel dat het wat duurder is nu.
Verder zou voor mij 40 liter te weinig zijn maar dat is natuurlijk heel persoonlijk ik heb zelf 60 liter dit ook omdat ik langer al reis. Ik heb eigenlijk altijd te veel bij me lol. Ik hou nou eenmaal van kleding dat is mijn grootste probleem gisteren ook weer wat nieuws gekocht heb geen idee hoe ik dit mee ga nemen kwa gewicht.

Voor Thailand moet je OF vantervoren eemn visum regelen, OF een ticket het land uit hebben. Op het Thailand subforum kun je hier voldoende informatie over vinden.

Je kunt alleen een visavrij entree krijgen als je inderdaad zoals Jenny al aangeeft een retour hebt of 2 enkeltjes dat je binnen 30 dagen het land gaat verlaten.

Ooooh ik was er vanuit gegaan dat dat per persoon is! 4000 euro per persoon voor 4 maanden is gewoon haalbaar denk ik, als je tenminste gewoon goedkope hotelletjes kiest en niet elke week een binnenlandse vlucht maakt of andere gekke dingen.
Maar voor met z’n tweeën (2000 per persoon) wordt het best wel een puzzel denk ik, hoe je dan toch zoveel landen erin kunt proppen voor zo weinig geld; want sneller reizen is nu eenmaal duurder dan traag reizen (weinig verplaatsen). Tenzij je de hele tijd nachtbussen en nachttreinen neemt en zo weer op hotels bespaart.

Hallo,

Sorry hoor maar ik heb de vraag niet gesteld. Ik ben al 3 jaar op reis. Ik weet dus niet of het budget voor 2 personen is of voor 1 persoon. Diegene heeft niets meer laten weten.

De TS heeft nog geen antwoord gegeven op de vraag of het budget voor een of twee personen is. Naja, ze heeft iig het antwoord op haar vraag :wink:

Ja ik bedoelde het antwoord ook aan Marjan86, het stond er misschien een beetje raar zo in reactie op Moira’s zinnetje. Nou ik ben benieuwd of ze nog terugkomt om de antwoorden te bekijken…

oh oke ik dach al lol. Ja we wachten het wel af.