Rondreis Azië

Hoi,

Volgend jaar (rond september) willen mijn vriendin en ik voor een jaar door Azië gaan reizen. We hebben wel ervaring in het maken van rondreizen, maar nog niet in Azië (ben zelf wel in Bali geweest). Tijdens de reis willen we een hoop cultuur, natuur en hotspots zien, maar daarnaast ook betaald/vrijwilligerswerk doen. Nu zouden we graag wat informatie/tips willen hebben over welke landen die we het beste zouden kunnen bezoeken, hoe we het beste kunnen reizen, de kosten van een jaar door Azië reizen en eventueel tips waar we kunnen werken. We hebben het idee om 1á2 keer 1 tot 2 maanden te gaan werken en tussendoor te gaan reizen. We hebben zelf de volgende landen in gedachten: India, Nepal, Tibet, China, Vietnam, Laos, Cambodja, Thailand, Maleisië, Singapore, Indonesië en de Filipijnen. Dit staat echter nog niet vast, maar het is ongeveer de route die we zouden willen doen.
We hebben een beperkt budget, dus we kunnen het niet al te duur maken. We gaan zelf binnenkort naar Joho voor een oriënterend gesprek, maar zouden graag wat tips willen van de kenner!

Alvast bedankt!

Hoi,
Wat een leuk vooruitzicht!
Jullie hebben dus een jaar voor zo’n 11 landen. Ruim een maand per land. Dit moet te doen zijn. Ik zou eerst kijken welk land voor welk maand/seizoen goed te reizen is, dus of je niet in een regenseizoen komt. Nu is dat niet heel erg, maar kan wel bepalend zijn.
Ook zul je misschien voor een aantal landen een visum nodig hebben. Als ik zo het rijtje bekijk, in elk geval voor China, India en Vietnam. Je moet uitzoeken waar je deze kunt aanvragen en of je deze misschien al in nederland moet aanvragen.
Een logische route maken bespaard veel reistijd, dus daar zou je al mee kunnen beginnen. Ikzelf kijk dan altijd naar wat ik wil zien in een land of waarom ik naar een land wil. Deze informatie kun je op internet opzoeken of tijdschriften/boeken.

Vrijwilligerswerk weet ik niet of dat in alle landen mogelijk is.

Qua budget is lastig te bepalen. Zijn jullie lowbudget reizigers of hebben jullie graag een schone/goede kamer? Willen jullie vaak het vliegtuig nemen of liever per openbaar vervoer?
Vliegtickets naar Azie kosten vaak rond de 1000 euro retour, dan zou je heen naar een plek in een land kunnen vliegen en terug van een andere plek, of 2 enkeltjes. Dit kan goedkoper door naar een groot luchthaven te vliegen, bijvoorbeeld Bangkok, Beijing, Delhi. Bij airasia kun je goedkope vluchten in Azie vinden.
Low budget kamer voor 2 personen is ongeveer 5 euro (china, Vietnam, Singapore en Fillipijnen wat duurder) Eten zou ik rekenen op 2 a 3 euro per maaltijd. Als je genoegen neemt met een standje langs de weg red je het wel met 1 euro.

Nou hopelijk ben je iets wijzer geworden.

Beste Elizabeth,

Mijn dank voor je reactie en complimenten voor je website! Hoewel het nog wel even duurt om door al je reisverhalen heen te komen, ga ik ze zeker allemaal doornemen. Het is super om te lezen waar je allemaal al bent geweest en wat je allemaal al hebt gezien. Daar neem ik, als fanatiek reiziger, nu graag een voorbeeld aan! :wink:

Morgen heb ik een oriënterend gesprek bij JOHO en op 17 november is er een Azië Experience Day in Den Haag waar ik ook zeker even een kijkje ga nemen. Wellicht zullen die gesprekken ook een hoop vragen beantwoorden en voor het nodige enthousiasme zorgen! (Niet daar het daar aan ontbreekt)… Haha…

Nogmaals bedankt en keep on traveling!!

Groetjes…

1 like