Hoi,
ik heb dit jaar examen gedaan en heb besloten om voor mijn studie eerst een 6 of 7 maanden te gaan reizen in Azie.
Een aantal dingen heb ik al vast staan:
1 oktober tot 12 november doe ik vrijwilligers werk in Zuid Vietnam (Can Tho).
Tussen 12 november en 7 december reis ik in Vietnam (alleen)
Tussn 7 december en 7 januari reis ik door Laos en Cambodja (met een vriendin)
De rest: helemaal open.
Ik vroeg me af of jullie nog tips hebben voor Laos, Cambodja en Vietnam? Of misschien een goed idee voor na die tijd? Dan heb ik dus nog ongeveer tot april. Zelf denk ik aan Thailand, gewoon omdat dat natuurlijk het buurland is.
Voor de rest nog een praktische vraag; hoeveel geld zou ik ongeveer per maand moeten rekenen? Ik ben van plan gewoon in cheape hostels te slapen.
Alvast super bedankt!
Ik begin mijn antwoord met een vraag: hoe ga je je visum voor Vietnam regelen? Een standaard visum is namelijk maar 30 dagen geldig.
Je hebt in je planning nu 4 weken voor Laos en Cambodja. Je hebt de tijd, ik zou er voor kiezen om langer te blijven in deze landen. Alleen in Laos kun je je al makkelijk 4 weken vermaken, en ook in Cambodja kun je 2 weken besteden. Ik zou proberen 1,5 maand voor Laos en Cambodja uit te trekken. (Misschien ziet je vriendin dan geen twee landen, maar je kan niet alles hebben ;)) Je kan dan net wat rustigere reizen, en ook plekjes bezoeken die niet iedereen bezoekt, maar die wel de moeite zijn.
Als extra land zou ik inderdaad voor Thailand kiezen, gewoon omdat het op de route ligt. Thailand is een mooi en gevarieerd land, waar je veel tempels kan zien, trekkings kan maken, op het strand kan liggen of duiken.
Wat je budget betreft: het wisselt een beetje van land tot land, maar met 750-1000 euro per maand kan je een heel eind komen. Alleen reizen is altijd duurder dan samen reizen, maar voor 5-10 euro per nacht vind je bijna overal wel een kamer. Duiken is natuurlijk relatief duur, en Angkor Wat ook.
Wat jenny zegt. Meer tijd besteden in Laos. Ook Cambodja is een mooi land.
Ik zou ook als extra land Thailand kiezen, en als je nog tijd hebt dan ook Maleisie (borneo) Let wel op dat wanneer je Thailand via land binnenkomt je maar een visum voor 15 dagen krijgt, via vliegtuig is dit 30 dagen.
Qua budget kun je voor ongeveer 5 dollar slapen in zowel thailand, als Cambodja. Laos en Vietnam vond ik iets duurder om te slapen, zo’n 10 dollar per kamer.
In vietnam kun je een goedkope bus nemen, die van zuid naar noord (of andersom) gaat. Je kunt dit in delen doen, maar de hele rit kostte toen rond de 50 euro. Dit kan al wel veranderd zijn.
Voor Vietnam kan ik zeker de Mekong delta aanraden. Mooi gebied. Je kunt van Ho chi minh een tour boeken naar de grens van Cambodja voor bijvoorbeeld 3 dagen. Dit was toen goedkoper dan wanneer je alles zelf regelde. Onderweg waren vele interessante stops.
Ook Hoi an vond ik een hele leuke plaats. Je kunt daar makkelijk en goedkoop kleding laten maken en naar huis laten verschepen. ongeveer 25 dollar voor 10 kilo.
Hoi an heeft leuke straatjes met een aantal bezienswaardigheden. Je kunt een fiets huren, op ongeveer 5 km ligt een heerlijk strand.
Nha trang zou ik overslaan, heel toeristisch en het strand bij Hoi an is mooier en schoner.
In Laos zou ik zeker de tijd nemen in Luang prabang. Het stadje is niet alleen leuk, in de omgeving is vanalles te doen. Er zijn 2 watervallen om te bezoeken die beide zeker de moeite waard zijn. Ook kun je daar een Mahout training volgen, wel wat duurder, maar een leuke ervaring.
In het noorden van laos kun je de gibbon expercience doen. Ik heb dit niet gedaan vanwege de hoge kosten (160 euro voor 4 dagen) maar achteraf spijt van omdat dit echt een geweldige ervaring schijnt te zijn.
Vang vien is heel toeristisch met zuipende jongeren, als je daar van houd is het leuk. Maar ik vond de omgeving echt wel mooi. Huur een fiets of scooter en verken de omgeving, je krijgt een kaart waarop grotten staan aangegeven om te bezoeken.