7,5 week Thailand, Laos, Vietnam en Cambodja. Routetips en visum Vietnam?

Hoi allemaal,

Deze zomer ga ik voor 7,5 week naar Thailand, Laos, Vietnam en Cambodja. Ik (28 jaar) reis alleen en heb een Lonely Planet gekocht en mijn ticket geboekt. Verder wil ik liever nog niets vastleggen zodat ik ter plekke kan kijken hoe lang ik ergens wil blijven. Wel heb ik voor mezelf een planning gemaakt (waar ik me waarschijnlijk niet aan houd) om te kijken of de route haalbaar is.
Graag hoor ik van jullie of jullie tips hebben. Sla ik iets heel moois over? Blijf ik ergens te kort of juist te lang? Zijn de reisdagen goed in 1 dag te doen of moet ik ergens een tussenstop houden? Ik zat zelf te denken om misschien nog naar het strand in Cambodja te gaan als ik ergens anders korter blijf. Aan de andere kant wil ik niet een te vol schema hebben.

Verder nog een vraag over de benodigde visa. Volgens mij kan ik Thailand, Laos en Cambodja ter plekke regelen. Voor Vietnam wil ik een VOA regelen, maar ik twijfel of ik voor 1 of 3 maanden moet doen. Ik zal waarschijnlijk ongeveer 1 maand in Vietnam zijn, misschien iets korter, maar misschien ook iets langer. Is het dan handig om voor de zekerheid een 3 maanden visum te regelen? Of kan ik mijn visum ook ter plekke in Vietnam verlengen? Zo ja, hoe gaat dat in zijn werk?

Verder moet ik nog even bekijken hoe ik in Vietnam wil reizen; bus of trein. Heeft iemand hier nog tips over?

[TABLE=“width: 304”]

26-jun

vertrek naar Bangkok

27-jun
aankomst Bangkok 7.15

28-29jun
Bangkok

30-jun
Reisdag naar Chang Mai, vliegen

1-2jul
Chang Mai

3-jul
Reisdag naar Chang Rai, bus/trein

4-5jul
Chang Rai

6-jul
Chang Rai - Chiang Khong, bus

7-jul
Reisdag naar Luang Prabang, slowboat

8-jul
Reisdag naar Luang Prabang, slowboat

9-11jul
Luang Prabang

12-jul
Reisdag naar Hanoi, vliegen

13-14jul
Hanoi

15-jul
Reisdag naar Halong Bay

16-17jul
Halong Bay

18-jul
Reisdag naar Hanoi

19-jul
Hanoi

20-jul
Reisdag naar Sapa, nachttrein

21-24jul
Sapa: trekking

25-jul
Reisdag naar Hanoi, nachttrein

26-jul
Reisdag naar Hue, vliegen

27-28jul
Hue

29-jul
Reisdag naar Hoi An, bus/trein

30-31jul
Hoi An

1-aug
Reisdag naar Nha Trang, bus/trein

2-3aug
Na Trang

4-aug
Reisdag naar Mui Ne, bus/trein

5-6aug
Mui Ne

7-aug
Reisdag naar Ho Chi Min City, bus/trein

8-9aug
Ho Chi Min City

10-aug
Reisdag naar Phnom Phen, bus

11-12aug
Phnom Phen

13-aug
Reisdag naar Siem Reap, bus

14-15aug
Siem Reap

16-aug
Reisdag naar Bangkok, bus

17-aug
Bangkok

18-aug
Reisdag naar Nederland, vertrek 8.55

[/TABLE]

Ik hoop dat jullie me weer wat verder kunnen helpen met een paar goede tips. Ik heb in ieder geval al erg veel zin om zo´n mooie reis te maken!

Groeten Marjolein

Mooie en rustige route. Je zit niet in het hoogseizoen (wel met Europese schoolvakanties, maar niet het droge seizoen), toch zou je in Bangkok en Hanoi al een slaapplek kunnen vastleggen. En in het algemeen gaat er nogal wat tijd en energie in zitten wanneer je dat ter plekke doet. Ik check vooraf altijd recensies op tripadvisor en agoda en boek afhankelijk van de drukte ver of kort vooraf.

Ik zou proberen om in zowel Hoi An als in Siem Reap een dag langer te plannen. En dan bijvoorbeeld Nha Trang of Mui Ne op te offeren of in te korten.

Wat je in de tijd rond Hanoi kunt doen is er voor zorgen dat je IN het weekend in Bac Ha bent, dan kun je naar de zaterdagmarkt van Can Cau en de zondagmarkt van Bac Ha. Niet ver van Sapa. Dus even schuiven met de dagen die je in Hanoi bent. Bij voorbeeld eerder naar Halong Bay, dan Sapa, dan een paar dagen Hanoi. Die markten zijn echt de moeite waard, kleurrijker kom je bijna nergens in Azië tegen.

Van Siem Reap naar BKK zou ik niet de langzaamste (goedkoopste) bus kiezen, maar een snellere en iets duurdere optie. Al loop je wel het risico dat je bij de grens een
paar uur moet wachten (zoals je her en der ervaringen kunt lezen).

In augustus is het niet ongebruikelijk wanneer het in Cambodja een hele dag regent. Maar verder heeft het regenseizoen ook zijn voordelen met groenere velden en een hogere waterstand.

In Thailand heb je geen visum nodig (althans, alleen arrival/departure kaartje invullen en geen kosten), Laos kan ter plekke zodra je de Mekong oversteekt, Vietnam VOA voor 30 dagen is voldoende.
Johan

1 like

Jammer dat je van Laos alleen de route van die slowboat en Luang Prabang gaat zien. Maar ik vond dat wel het leukste, mooiste stadje.
In de buurt heb je de mooie Kuang Si watervallen waar je helemaal naar de top kunt hiken, en/of in een poel zwemmen.
Maar eigenlijk vond ik de natuur rondom Vang Vieng indrukwekkender.

Wel goed dat je telkens een paar dagen per plaats de tijd neemt.

Goede reis!

1 like

Jammer dat je zo kort in Laos bent, dan heb je dus een visum (volgens mij 35 US) voor die paar dagen… beetje zonde misschien?

Van Bangkok naar Chang Mai gaat trouwens een hele relaxte slaaptrein. Is misschien een betere en goedkopere optie dan te vliegen?

Die grens tussen Cambodja en Thailand is niet de fijnste… En de busreis is geloof ik vrij lang, ik heb er toen zelf voor gekozen om te vliegen.

Je reisschema ziet er verder leuk uit!

1 like

Hoi Johan,

Bedankt voor je tips! Ik ga inderdaad vooraf wel wat hostels opzoeken waar ik eventueel naar toe wil en dan bel/mail ik meestal vanuit de vorige bestemming of ze plek hebben. Bangkok boek ik wel vanuit Nederland.
Ik begrijp dat strand in Cambodja dus niet zo’n goed plan is als ik het speciaal als ‘strandbestemming’ zou willen bezoeken. Dan kan ik er dus beter voor kiezen om bv langer in Hoi An en/of Siem Reap te blijven.

Groetjes Marjolein

Hoi Cecilia en Sera2,

Bedankt voor jullie tips! Ik heb er zelf ook over zitten denken om langer in Laos te blijven. Stel dat ik ook naar Vang Vieng ga, hebben jullie dan een idee hoeveel extra dagen ik daar dan voor uit moet trekken? En dan misschien ook een suggestie waar ik die dagen dan opoffer? Kun je vanuit Vang Vieng ook vliegen naar Hanoi? Over Laos heb ik me nog niet zo goed ingelezen, dus tips zijn welkom!

De slaaptrein van Bangkok naar Chang Mai, hoe lang duurt die reis? Ik ben dan nog niet zo lang in Thailand en heb er dan net een lange vlucht vanuit Nederland op zitten, vandaar dat ik een binnenlandse vlucht in gedachte had. Scheelt dit qua prijs veel? Ik hoorde namelijk dat dat niet zo veel verschil maakt. Misschien tips waar ik een goedkope vlucht kan boeken als ik de treinreis te lang vind?

Sera, je geeft aan dat de reis van Cambodja naar Thailand lang duurt. Wat is lang? Want ik lees verschillende dingen in verschillende gidsen/fora.

Groeten Marjolein

Wat je zou kunnen opofferen om tijd te winnen voor Vang Vieng, vind ik lastig, want ik ken de meeste andere plaatsen waar je heen wilt niet. Maar is Chiang Rai echt de moeite waard om dagenlang te blijven? Over Chiang Mai hoor ik veel leuke verhalen maar over Chiang Rai eigenlijk nooit. Maar dat kan ook omdat ik me er nooit echt in verdiept heb!

Vliegen kan natuurlijk prima, en schijnt goedkoop te kunnen. Ik hoor vaak dat AirAsia goedkope vluchten heeft, maar ik hoop dat andere mensen hier slimme dingen over kunnen zeggen. Vraag het anders eens in het Lonely Planet forum of dat van Tripadvisor (de Engelse versie van die site heeft forums).

Ik geloof dat de trein van Bangkok naar Chiang Mai 12 uren duurt, je kunt het opzoeken op www.seat61.com. Het is misschien lang, maar ik vind treinreizen echt een belevenis, en niet zo vermoeiend als een busreis of vliegreis, omdat je je wat vrijer kunt bewegen. En in een slaaptrein zelfs languit liggen met een lakentje. (seat61.com heeft ook foto’s en filmpjes van die slaapcoupé’s, leuk om te zien!). Ik had de slaaptrein van Bangkok naar Nong Khai genomen (10 uren), vond ik heel leuk, hij schudde wel erg maar na een tijdje kon ik prima slapen.

Oh ja en voor Vang Vieng… met een dag of twee kun je al veel van de mooie natuur zien. Bijvoorbeeld een fietstocht (dan zou ik wel een mountainbike huren en de banden goed oppompen, geen gewone fiets), en kayakken ofzo. Dat van die feesten schijnt nu veel minder te zijn, dus wat ik in mijn blog beschrijf klopt niet meer.

Maar hoe je van daaruit naar Vietnam kunt… ik denk niet vliegen… dus misschien past het toch niet in je schema.
Je kunt vanuit Vientiane misschien wel naar Vietnam vliegen, maar dan moet je dus eerst daarheen reizen… en Vientiane vond ik niet echt de moeite waard. (Het is vast wel aardig als je zeeën van tijd hebt, maar op het eerste oog een lelijke stad.)

7,5 week is nu eenmaal eeeeeerrrrggg weinig voor 4 landen. Maar zoals ik al zei, wel goed dat je scherpe keuzes maakt en telkens een paar dagen op een plek blijft. En dat je niet probeert teveel plaatsen per land erin te proppen.

Veel voorpret nog!

Voor binnenlandse vluchten in Thailand kun je NokAir ook proberen, wanneer je geen promo voor AirAsia meer kunt scoren.
Wat Chiang Mai en Chaing Rai betreft. Zijn beide de moeite waard. Chiang Mai is drukker, heeft veel gevarieerde tempels binnen de stadsmuren op loopafstand van elkaar, en nog één op de berg, een wat rommelige night market maar een hele mooie Sunday Walking Street, veel erg touristische tours (zoals gedrogeerde tijgers waar je mee op de foto kunt, olifantenkampen die niet zo zuiver zijn, long neck dames uit de grensregio die in een dierentuinsetting zijn opgesteld). Chiang Ria is rustiger, heeft een prettiger night market en ook een mooie omgeving om per brommer te verkennen: White Temple, olifanten, hot springs, Akha hill tribe dorpen. Ik kom hier altijd mensen tegen die er overwinteren, vanwege de rust en het aangename klimaat.
Vientiane heeft een paar mooie tempels, de gouden stoepa is het symbool van het land, een arc de triomphe, een enorme lokale markt achter de ´morning markt´ (maar geen must wanneer je pousi market in Luang Prabang al hebt gezien) en een aardige night market langs de boulevard. Wanneer je tijd hebt voor Laos, dan zou ik Vientiane nooit overslaan. Maar het blijft een kwestie van keuzes maken.
Johan