Ik vertrek 07-07-2009 met een vriendin richting Bangkok om vervolgens onze reis voort te zetten naar Laos, Vietnam en Cambodja. We zijn allebei nog vrij jong 20 & 21 als we gaan reizen.
Ik weet het is nog een heel eind weg, maar toch ben ik zo langzamerhand al bezig met voorbereidingen en het in grote lijnen uitzoeken van de reis. Ik had daarom een vraag waar ik momenteel tegen aanloop:
wat is de handigste route om te reizen? Ik dacht om vanuit Thailand naar Cambodja te reizen vervolgens naar Laos en dan Vietnam. Maar ik las dat het moeilijk is om de grens over te komen vanuit Cambodja naar Laos, heeft iemand hier ervaringen mee?
Het is namelijk voor ons handig om ergens in Zuid-Vietnam/Cambodja te eindigen omdat we de laatste week willen doorbrengen op een van de Thaise eilanden en dit mij de kortste vlucht-route leek.
Maar weet iemand of je vanuit BKK naar zuid-Laos kan met de trein?
wij hebben bkk, cambodja, vietnam dan laos van noord naar zuid en dan weer naar thailand gedaan. is ons goed bevallen en het is goedkoop omdat je geen vluchten hoeft te nemen.
hoe lang gaan jullie juud en aim ?
cambodja de grens over naar laos schijnt niet zo gemakkelijk te zijn om vervoer te regelen. e je moet van te voor een visum kopen als je dit wilt gaan doen. deze kun je niet aan de grens krijgen in cambodja.
Ja maar wij willen nog de laatste week relaxen op een eiland (Koh Samui, Ko Tao o.a.) dus ik hoopte dat we daarop konden vliegen vanuit Vietnam of Cambodja, maar is het dan niet goedkoper om juist beneden in Vietnam te eindigen?
dat is heel weinig voor 4 landen. het is vermoeiend om te reizen. wij zijn 8 dagen in cambodja geweest alleen angkor wat en phnom phen toen 4 weken vietnam (en dan moet je echt al snel reizen van zuid naar noord) 5 weken laos (veel te kort) en dan alles bij elkaar nog 3 mnd thailand.
ik zou voor die korte tijd me richten op bv laos en cambodja en dan lekker de laatste week op een eiland als ik jullie was.
ik neem aan door jullie leeftijden dat dit jullie eerste reis word (zolang en naar zuidoost azie)
ik zou er meer van gaan genieten als ik jullie was. wat jullie nu willen is een race tegen de klok.
je kunt vanuit hanoi en van hcmc naar bangkok vliegen. www.airasia.com
mocht je dit in 7 weken toch allemaal willen gaan doen dan zul je hier en daar moeten vliegen denk ik. met busreizen word dan wel heel krap.
je zou dan laos dan cambodja en dan van zuid naar noord vietnam kunnen doen en weer terug vliegen naar bkk. en van daar naar de eilanden reizen. de eilanden koh chang en koh samet liggen dichter bij bkk, mss is dat dan handiger voor jullie.
We doen maar 3 landen aan dus 1 week cambodja 2 weken Laos en 3 weken vietnam en dan nog 1 week relaxen op een eiland. Het is dat we zo weinig tijd hebben omdat de vriendin waarmee ik ga gebonden is aan de zomervakanties en tentamens e.d. momenteel heb ik een break.
Ik ben zelf al wel in China geweest met het gezin en vorig jaar naar Thailand met een georganiseerde jongerenreis, dus heb er wel een beetje van gezien maar dat was lang niet zo lang als nu!
Wil toch heel graag naar Vietnam dat schijnt namelijk heel erg mooi te zijn toch? Ik dacht zelf dat 6 weken wel redelijk te doen was voor die drie landen, ik wil ook zeker nog een keer terug en hoef nu niet heel laos en vietnam te zien.
Voor de eilandjes wil ik toch wel graag naar 1 vand de 2 die ik genoemd hebt.
Maar welke route zou jij aanraden voor laos,Cambodja en vietnam (wil in Cambodja natuurlijk naar Angkor Watt en nog naar the killing fields. In Laos hoorde ik wat over de Plain of Jars, hoe is dat en wat zijn aanraders voor Laos en Vietnam?
Jij raadt dus aan om vanuit Vietnam of Laos te vliegen naar BKK en dan naar een v.d. eilanden te vliegen? Wat zou dan beter zijn Vietnam of Laos i.v.m. de route?
dan zou ik vanuit bkk 2 dagen
naar siem reap gaan 3 dagen
phnom phen 3 dagen
hcmc 3 dagen (dagje naar de tunnels)
dalat 3 dagen (omgeving)
nha trang (strand en modderbad)3 dagen
hoi an (2 dagen)
hanoi (incl halong bay ) 4 dagen
sapa 2 dagen
dien bien phu 2 dagen
laos muang kua er gaat om de dag een bus vanuit dien bien phu naartoe 2 dagen
luang prabang 4 dagen
phonsavan 2 dagen
vang vieng 3 dagen
vientianne 3 dagen
pakse 3 dagen
don det 2 dagen (of een ander eilandje of tat lo)
en dan terug naar pakse en met de bus over de grens trein naar bkk en dan naar het eilandje wat je wilt . bv vliegen naar ko samui.
dus het zou bv zo kunnen maar is wel erg vermoeiend hoor.
vliegen van vientianne naar bkk schijnt nogal prijzig te zijn. dus vandaar deze mogelijke planning.
of het zuiden van laos niet doen en dan in vientianne de grens over gaan en dan naar bkk. dan heb je iets langer over voor laos of vietnam.
Zoals je nu alles beschrijft lijkt het echt een hele vogelvlucht hihi, had het niet zo verwacht eerlijk gezegd. Maar wat jij nu hebt beschreven zijn wel de dingen die je moet zien zeg maar (highlights)?
Ik kom dan precies op 39 dagen uit (als ik goed heb geteld) en dan heb ik 10 dagen over om te relaxen op een eiland. Maar wel super bedankt dat je het allemaal zo overzichtelijk op een rijtje hebt gezet:biggrin: echt super fijn is dat.
Het is echt wel veel moeilijker dan ik had verwacht om zo’n reis helemaal te plannen. En ik doe veel zelf ook omdat ik geen school heb momenteel.
had jij van te voren je hele reis uitgestippeld e.d. of dat niet? Als je natuurlijk langer de tijd hebt hoef je dat ook minder te doen. En weet jij of er in de Lonely Planet veel leuke en betaalbare hostels?
de lp is een goede gids om bij je te hebben. maar de prijzen vooral in die van laos kloppen niet meer. wij gebruiken de lp om te zien waar de gh liggen en gaan daar dan naartoe en zoeken zelf meestal een andere gh dan in de lp staat. de gh die er in staan worden meestal ineens veel duurder en wij vinden het minder leuk worden omdat het massaal bezocht word.
maar het kan je zeker helpen om in een drukke plaats alvast iets te reserveren en alvast een route te plannen.
o ja bij de angkor wat kun je de lp voor 2 a 2,5 $ p/st kopen.zijn wel kopieen maar zijn goed te gebruiken.
ja wij hadden wel een route, maar er komt altijd weer iets tussen maar het is wel handig om zo´n beetje te weten wat je wilt gaan doen.
ja helaas is 7 weken voor 3 landen echt heel kort. het is wel te doen maar het is allemaal heel kort en het is ontzettend vermoeiend. het reizen zelf maar ook allee indrukken die je opdoet.
de planning vooraf is het moelijkst van de hele reis, het reizen zelf is veel makkelijker.
ja gh is guesthouse
ik heb de lp appart gekocht je hebt ook de lp van zuidoost azie maar daar staat veel minder per land in.
ik leende de lp in de bibliotheek en heb ze in cambodja gekocht omdat het idd een stuk goedkoper is.
ik ben eerst een keer 6 weken naar thailand en maleisie geweest. (2006)
en toen van nov 2007 t/m mei 2008 zijn we naar thailand, cambodja,vietnam en laos geweest.
en in mrt gaan we weer 2 maanden naar thailand en laos.
Dat van de bibliotheek is inderdaad een handige tip om alvast wat dingen er in op te zoeken, alleen ben geen lid meer van de bieb omdat ik altijd vergat om mijn boeken terug te brengen:hihi:
Wow wat heerlijk gewoon 6 maanden weg, echt helemaal te gek lijkt mij dat!! Ga je alleen of samen met partner/vrienden?
Ik ben benieuwd hoe het is om met een vriendin samen te reizen en dat wel dan 7 weken, hopelijk blijft de vriendschap voortbestaan :hihi:!
Maar het is dus wel makkelijker om vanuit Cambodja naar Vietnam te gaan ipv vanuit Cambodja naar Laos?
Ja dat word wel een reis tegen de klok dat word veel vliegen anders is het haast niet te doen. Weet wel dat vliegen binnen deze landen vrij prijzig is dit omdat in die landen er veel maatschapijen zijn die de monopoly hebben kwa vliegen. In Vietnam is dat Vietnam Airlines en in Laos is dat Lao Airlines. Cambodja heeft zowiezo niet veel kwa vluchten alleen naar Siem Reap en Phom Phenh.
Als ik jou was zou ik de LP in Azie kopen je kunt daar kopieeen krijgen en die kosten zo ongeveer tussen de 3 a 5 Us dollar.
Ik dacht zelf wel dat het te doen zou zijn, ook al zou ik zelf veel langer willen gaan! Alleen is de vriendin waarmee ik ga aan de vakantie periode gebonden en het budget laat het niet echt toe, moet nu al heel veel sparen in een korte tijd!
Ja ik heb ookal gezien dat vluchten vrij prijzig zijn, maar misschien is dat wel het beste. Je verliest toch veel tijd met de trein e.d. het is misschien wel handig om van het ene land naar het andere te vliegen en alleen in het binnenland te reizen p trein e.d.!
6 mnd is echt heerlijk maar zefs dat gaat snel voorbij en is eigenlijk veel te kort. je zult heel veel mensen spreken die voor 1 of 2 jaar daar zijn of mensen die nog niet weten hoelang ze blijven.
maar 7 weken is ook lekker hoor, alleen voor jullie wensen wel erg kort.
Die werken dan zeker ook in het land waar ze zijn of niet? Want hoeveel denken jullie dat je nodig hebt voor een reis van 7 weken en dan met een week relaxen erbij op een eiland zoals Koh Samui, dat wordt wel de duurste week denk ik.
Wat hebben jullie gemiddeld uitgetrokken voor je dag uitgave (welk bedrag?)?
Ik ben de reiziger voor langere tijd ik ben met mijn man nu al zo’n 16 maanden onderweg. Niet alle mensen werken mijn man werkt nog voor Nederland hij is programeur en verdient nog steeds als freelancer geld. Dus dat maakt het reizen wel makkelijker en langer.
Als je trouwens veel gaat vliegen ga je dat wel terug zien in je budget want vliegen is dus onwijs duur. Als je een enkele reis boekt van bv Bangkok naar Hanoi ben je zo 100 euro per persoon kwijt vlieg je intern ben je ook al gauw 40 a 50 euro per persoon kwijt.
Wow 16 maanden wat onwijs gaaf. Je man heeft ook wel een beroep volgens mij waarbij je overal terecht kan of niet?
Hoe oud zijn jullie als ik vragen mag?
100,- euro is wel duur vooral in vergelijking tot de trein, maar weet jij ongeveer wat ik zou moeten uit trekken voor 7 weken reizen exl. vlucht er heen maar inclusief vervoer ter plekke?
wij besteden tussen de 25 en 30 euro gemiddeld per dag , dus voor 2 personen. excl vlucht incl souvenirs, eten,drinken en overnachtingen en reizen. wij reizen wel alleen met trein en bus. en we huren scooters om zelf de omgeving te verkennen. alleen in vietnam hebben we wel wat tourtjes geboekt.