wij zijn een koppel dat deze zomer voor 7 weken Laos en Cambodja gaat doorkruisen! Ik heb al heel wat informatie hier vergaard dus al bedankt daarvoor!
Nu ben ik nog bezig met de groffe voorbereidingen van de reis, maar kunnen jullie al is mee bedenken of ik iets vergeet? Dit heb ik reeds in gedachten (sommige dingen zijn al aangeschaft):
grote rugzakken met daypacks aan
hoge schoenen + Teva’s
fototoestel Nikon Coolpix L510 (goed, niet te prijzig)
kledij moeten we nog doen aangezien het hier nu lekker winter is in België en de Lage landen
vaccinaties zijn in orde (Ja Malarone gaan we nemen, ook voor die lange tijd)
route Laos zit al ongeveer in hoofd, toch zeker wat we willen zien en ongeveer welke route
Wat nog te doen:
visum Thaïland (tourist visum met 2 entries aangezien we Thaïland binnenkomen maar pas na 30 dagen er terug inkomen) Consulaat in Antwerpen heeft gewoon …uren :chin:!
Kledij aanschaffen
Bankkaarten in orde brengen
Budget berekenen & sparen (ik reken nu voor 2 personen op een dagbudget van 40 euro!) Belachelijk veel of toch maar voldoende rekenen?
Lonely planet aanschaffen (we hebben al 2 reisboeken waarvan 1 zeer goede) maar denk toch basisvoer voor elke reiziger
Voor nu maak ik me enkel nog wat zorgen rond het visum voor Thaïland en hoeveel we moeten sparen ongeveer. Overig denk ik dat we al goed geïnformeerd zijn en weten we wat we willen!
Mss toch extra vraagje: we komen aan in Bangkok en willen zo met de trein naar Chaing Mai om zo via Huay Xai de oversteek te maken naar Laos. Als je aankomt in BKK, zouden we een 2 of 3 dagen BKK zelf kunnen bezoeken. De moeite waard om een blitsbezoek te doen of toch gewoon maar 1 dag is snel toertje doen en de trein op?
Aangezien jullie Trip hoofdzakelijk Laos-Cambodja heet en je Bangkok ook nog op de terugweg kunt aandoen , zou ik persoonlijk een ticket Bangkok-Luang Prabang aanschaffen bij Bangkok Airways voor ca. 170 Euro per persoon . Minstens 1 vlucht per dag in de voormiddag … dat bespaart je dus het double-entry visum voor Thailand , enkele transfers en de treinreis naar Chiang-Mai .
Vraag me af of een visum voor Thailand noodzakelijk is. In Thailand krijg je namelijk een visumstempel van 30 dagen als je via de lucht binnenkomt. Via land krijg je een stempel van 15 dagen. Deze zijn beiden kosteloos.
Qua budget kun je het zo gek maken als je zelf wilt. De optie van Sipenholz hierboven is bijvoorbeeld vele malen duurder dan de optie over land via Chiang Mai. €20 p.p. per dag lijkt me wat aan de krappe kant maar het is zeker mogelijk.
Hey thanks Henk, maar een meerkost van 340 euro in totaal vind ik al een serieuze inspanning…Plus we willen mss wel een heel klein stuk BKK proeven en de ik weet dat de trein ook een kost en tijdsrovend is maar dat hebben we er nog wel voor over!
Hey ja vreemd want ik heb al van verschillende personen hier gehoord dat, als je uitgaat van een dagbudget met 2 personen van ongeveer 50 dollar, je al een heel stuk op weg bent…Maar toch mss iets te krap gerekend dan?
En van de visum heb ik ook al reactie gehad dat deze zoiezo nodig is omdat de periode dat wij Thaïland verlaten en terug binnenkomen meer als 30 dagen is. Wij kunnen ook niet aantonen dat wij Thaïland binnen de zoveel dagen terug verlaten aangezien wij met de trein naar Laos gaan…
Okay , snap ik , nu ik begrijp dat jullie Bangkok/Thailand ook nog niet kennen . Reken voor de trip naar Chiang-Mai , verblijf daar , transfer naar Huai Xai en verder naar Luang Prabang toch wel een dikke week tot 10 dagen wanneer je dit op je gemak wilt doen . Gaan jullie ook met de slow-boat over de Mekong of neem je de speed …die is dus niet echt ongevaarlijk vooral bij laag water … Er gaat trouwens ook een bus . Hoe dan ook , het gaat een fantastische trip worden
Wat ik bedoel: budget is krap maar zeker niet te krap. Ik weet niet precies wat jullie gaan doen, maar voor basic eten, drinken, overnachting en vervoer is het voldoende. Gewoon bewuste keuzes maken zoals wat vaker op straat eten en goed onderhandelen.
Heb inderdaad meegemaakt dat ze op het vliegveld bij vertrek moeilijk kunnen doen (dus niet eens de douane op de bestemming). En dat zijn dan meestal van die nieuwelingen of stagiaires die het bij de airlines precies volgens het boekje willen doen. Bij mijn laatste vlucht met Emirates op Thailand voor 32 dagen vroegen ze er niet naar.
Nog even tussen haakjes: volgens mij gaat er geen trein van Thailand naar Laos (Henk geeft hierboven de opties). Er gaat er inderdaad wel één van Bangkok naar Chang Mai. Was het maar zo, dan had je die kunnen reserveren en die kaartjes eventueel kunnen tonen bij vertrek dat je Thailand binnen die 30 dagen verlaat…
Ja bedoelde ook de trein naar Chang Mai! En ga niet meteen kaartjes op voorhand regelen maar ga eens langs het consulaat in Antwerpen en het is proberen uit te leggen… Merci toch!
Toch 10 dagen? Ik had gerekend op een week voor naar Luang Namtha te geraken met als tussenpoze tweetal dagen in BKK zelf te verblijven, want uiteindelijk is het toch enkel een dag of zelfs nacht dat je kwijtspeelt om van BKK naar Chaing Mai te geraken? En dan naar grensovergang Huay Xai? Of zie ik dit verkeerd?
Thx!!!
Okay … dus jullie willen ook niet in Chiang-Mai blijven … dan kan het dus best wel binnen een week maar dan begrijp ik dus echt niet waarom al die inspanningen te doen ( en kamer in Bangkok , transfers van luchthaven en naar station , trein naar Chiang-Mai , overnachting , bus naar de grens en boot-ticket ) om via Huay Xai naar Luang-Prabang te komen . Zeker is reizen plezant maar wanneer ik van plan zou zijn om Laos en Cambodja te gaan ontdekken , zou ik gewoon bij aankomst in Bangkok , naar Luang-Prabang doorvliegen en een week of 10 dagen in die zalige stad blijven en van daaruit ook wat trips ondernemen . Ik zou het allemaal nog maar eens narekenen … 340 Euro is niet weinig maar als ik er eerlijk alles bij elkaar reken wat er vanaf aankomst in Bkk tot aankomst in Luang-Prabang aan geld nodig is , is er niet zoooo veel verschil hoor . En je kunt dan in Luang-Prabang heerlijk een weekje op je gemak en goedkoop het avontuur beginnen , want van een leien dakje zal alles onderweg zeker niet gaan , maar dat ook een van de leuke dingen van zo’n reis …
Ik zou echt niet met het vliegtuig van BKK naar Laos gaan. En ook niet met de bus van Huay Xai naar Luang Prabang want zo lang in een bus zitten over een weg met hobbels (dat is wat ik gehoord heb) lijkt me geen pretje. Met de slowboat is echt top!
Maar het is wel avontuurlijker om Laos in te komen via Chiang Mai en dan vanaf Huay Xai met de slowboat dan de trein naar Nong Khai.
Zelf heb ik de slowboat niet genomen, maar ben ik per bus naar Luang Nam Tha gegaan n Laos en ben ik met een boog door het noordelijke deel van het land naar Luang Prabang gereisd. Dat is beslist niet de snelste weg, het was niet altijd de meest comfortabele weg, maar het landschap was prachtig. Tevens een aantal mooie trekkings gedaan in het noorden. Zie ook mijn reisverslag van Laos.
Maar het plan blijft toch om van het noorden naar het zuiden te trekken en wil heel graag geen dubbele stukken doen! Dus als we ofwel eerst naar Luang Prabang of Vientiane gaan, zouden we toch dan naar het noorden moeten trekken om dan terug langs die steden te gaan om zo naar het zuiden te trekken!
Wat wij zeer graag willen zien in Laos:
Luang Namtha (trekking)
Boot naar Luang Prabang
Luang Prabang zelf
Vang Vieng (ja het tuben enzo maar gewoon voor de natuur)
Vientiane (hoofdstad dus waarom niet)
Pakse
4000 islands (bekomen van Laos om dan naar Cambodja te gaan)
Dat zijn de hoofdattracties die wij willen doen en het klinkt toch beter om die van noorden naar zuiden te doen…
Maar suggesties zijn altijd meer als welkom vuurwerk!
Ik zou niet de toeristische boot vanaf de grens naar Luang Prabang nemen. Je kan vanuit Luang Nam Tha per bus naar Noi Kiauw (paar keer overstappen, maar prima te doen in een dag) en van daaruit per boot naar Luang Prabang. Mogelijk is de boottrip wel net wat duurder, maar daar staat tegenover dat je met 3-4 mensen op een bootje zit en niet met een berg toeristen.
Okay … dan maar niet vliegen
Vertrekken jullie in de vroege morgen vanuit Chiang Rai naar Chiang Khong / Huay Xai en meteen door of vertrek je vanuit Chiang-Mai en ga je dan in Chiang Khong aan de Thaise kant van de grens nog overnachten ? Ik zou deze heenreis wel van tevoren al plannen want anders kost het alleen allemaal meer tijd ter plaatse … en misschien stress .
Van Huay Xai ( visum kopen ) dus naar het busstation in Luang Namtha ( dikke 3 uur en dan ter plaatse per minibusje de stad in … ) gaat om 9 uur 's morgens een bus en ik denk ook nog een om 14 uur . Je moet in Huay Xai wel eerst met een Tuk-Tuk ( rit van ca. een kwartier ) naar het busstation ! . De duurdere VIP bus naar Luang Namtha gaat pas in de late namiddag en dat is dus dezelfde bus die ook doorrijdt naar Luang Prabang , maar jullie willen dus terug naar Huay Xai begrijp ik en dan nog met de boot naar LP . Ik denk dat dit nog een overnachting in Huay Xai betekent , ofwel er zou een nachtgbus terug moeten rijden … ??? … de weg is grotendeels vernieuwd inmiddels … de resterende hobbels zijn inderaad geen pretje maar daar wen je in Laos en Cambodja met de tijd wel aan .
Hehe thx en nee wij reizen door naar Nong Khiaw en pakken daar de boot naar Luang Prabang, kwestie om gn dubbele dingen te doen!
En voor de trip naar Luang Namtha, zo gedetailleerd heb ik het nog niet bekeken, wat zou je zelf aanraden mss?
Mijn plan is om mss ineens de oversteek te maken dus vroeg vertrekken in de ochtend om zo naar Huay Xai door te gaan en met de bus naar Luang Namtha te gaan…Een drukke dag mss maar dan ben je wel meteen in Luang Namtha!
En het is inderdaad een borduren he, toch op den duur lol2!
We gaan dus Huay Xai binnen en vandaar naar Luang Namtha, daar een trekking doen, vanuit daar naar Nong Khiaw om dan met de boot naar Luang Prabang te gaan vanuit Nong Khiaw…
En vanuit Luang Prabang gaan we verder naar het zuiden!
Sorry als ik ergens niet zo duidelijk was :)! Maar is toch geen absurd reisplan volgens mij, niet?