wij zijn momenteel aan de voorbereidingen bezig van onze reis (7 weken door Laos, Cambodja en klein stuk Thaïland).
Nu voor de zekerheid wil ik graag nog enkele dingen checken:
trein van Bangkok naar Chang Mai is geen groot probleem om het daar te regelen?
vervoer Noord-Laos (Huay Xai-Luang Namtha, Luang Namtha-Nong Khiaw, Nong khiaw-Luang Prabang) is allemaal vlot mogelijk, of in de mate van het mogelijke rdelijk vlot :)?
Nachtbus Vientiane-Pakse bestaat en doet er ongeveer een volledige nacht over voor de trip?
Visum on arrival mogelijk voor Laos en geen problemen aan de grens (Huay Xai)? 1 volledige dag ervoor uitrekenen of gaat nog vrij vlot?
Visum Thaïland doe ik vanuit consulaat in Antwerpen, iemand ervaring mee?
Budget voor 3 weken in Laos rond te reizen (met 2 personen, overnachtingen, eten en excursies) hoeveel reken ik daarvoor?
De trein kun je daar regelen maar liefst wel minstens een dag van tevoren, vooral als je keuze wilt hebben voor onder/boven bedden bij de nachttrein. Meer info op www.seat61.com.
Als budget voor 3 weken Laos zou ik ongeveer 35 euro per persoon per dag aanhouden, dan kun je prima reizen en eten. Ligt er natuurlijk wel aan hoeveel excursies…
Zelf was ik ongeveer 30 euro gemiddeld per dag kwijt in 2009, dan had ik privékamers en nam vaak massages. Jullie delen de kosten voor een kamer. Maar ik reisde wat langzamer denk ik.
Wat ik lastig vond was dat je maximaal ongeveer 70 euro waarde aan KIP kon pinnen per keer, en dan betaalde je geloof ik ook nog een paar euro kosten per transactie. Maar na twee dagen was dat geld dus al op en zo blééf je pinnen.
Het kan geen kwaad om wat cash dollars achter de hand te hebben want ik was ook wel eens in een dorp waar de pin-automaten het allemaal niet deden en waar ik dus dollars wisselde bij de bank.
Oh ja en Pakse zelf is niet zo leuk, maar het is een handig punt voor alle kanten op: naar Bolaven plateau, naar Cambodja, naar Thailand, naar Chapasak, naar Tat Lo etc.
de nachtbus naar Pakse doet er wel wat langer over dan een nachtje hoor. Je mag rekenen op bijna 24 uur, dus de stop in Konglor loont zeker de moeite. Net achter de grot zijn er trouwens leuke mogelijkheden voor een homestay. De volgende dag keer je dan gewoon terug naar Konglor en kan je doorreizen naar Pakse. Hou er wel rekening mee dat je niet zo maar op ieder moment van de dag weggeraakt uit Konglor, dat is meestal enkel en alleen mogelijk 's ochtends vroeg.
Zowel voor Laos als Thailand kan je visum on arrival krijgen. Ik heb er vorig jaar ongeveer een drietal uurtjes over gedaan om het te krijgen in Huay Xai.
Het vervoer naar Noord-Laos is wat minder uitgebreid maar zeker aanwezig, alles valt eigenlijk te regelen vanuit Luang Prabang. Van daaruit kan je werkelijk alle kanten op, wie wil kan zelfs naar Vietnam van uit deze stad.
Hey bedankt he! Ah ik dacht het een nachtbus was naar Pakse en een 12-tal uur duurde…Maar ik denk dat we het maar gaan riskeren die trip anders verliezen we teveel tijd want moeten nog op tijd in Cambodja geraken!
En 30 euro per dag is voldoende? Dus 60 euro rekenen voor 2 personen per dag?
Dus tot Thakheak is 11u reizen? Oke dan zal Pakse idd een stuk langer zijn…Thakheak interessant om te overnachten en verder door te reizen of best in 1 trek toch doen?
35 pp is toch meer dan ik had gerekend voor Laos :)…
35 vind ik persoonlijk ook wat veel, daar kan je volgens mij al comfortabel van reizen hoor.
Voor alle zekerheid heb ik net nog es mijn “boekhoudschriftje” van tijdens de reis terug boven gehaald en natuurlijk geef je de ene dag al meer uit dan de andere maar ik kom gemiddeld op een uitgave van 25,1 per dag. Daar zit werkelijk alles in : voedsel, drank, overnachting, transport, activiteiten, toegang tickets, souvenirs, … zelfs de aankoop van een eenvoudige gsm zit er in verrekend.
Ik deed natuurlijk wel veel zaken die echt geen geld kosten zoals naar de lokale markt gaan, visdraad en haken kopen en zelf een hengel in elkaar knutselen en dan gewoon ergens gaan vissen. Of veel wandelingen naar afgelegen dorpjes, …
Dus me dunkt is 30 zeker voldoende. Af en toe zat daar zelfs de kost in van een tweepersoonskamer in (als ik niemand vond om te delen of er geen slaapzalen waren) die ik alleen moest betalen. Dus 60 voor 2 personen per dag is echt wel voldoende !
Ah laat ons hopen idd maar bedankt alvast!!! Ik zal het laten weten wat het wordt qua budget! Als je nog opmerkingen hebt rond de route of wat dan ook laat maar weten!
Hoi Vinnie, twee mensen hebben nu al tegen je gezegd dat de Konglor Cave een goeie tussenstop zou zijn…
Thakheak zelf is niks aan, althans overdag niet. Maar misschien wel handig om even bij te komen van al het bussen. Thakhek Travel Lodge is wel prettig, maar ver van het stadje.
Maar leuker is het om daar dus in de buurt naar de Konglor Cave te gaan (liefst direct vanaf de weg linksaf naar die dorpen, en niet eerst naar Thakheak want dat is te ver), of The Loop te rijden met een brommer. Zie Lonely Planet, en mijn blog wat ik al vaker heb aangeraden in die vorige thread van jullie.
Ik raad 35 euro voor de zekerheid aan, omdat ik langzamer reisde dan jullie en wel 30 euro per dag kwijt was (en dat was in 2009 dus misschien zijn dingen ook nog iets duurder geworden). Sneller reizen is duurder dan langzaam reizen. Vandaar.
En als je dan geld over houdt, is het mooi meegenomen! Beter dan andersom…
Het is inderdaad wel een feit dat ik langzaam reisde, vrij langzaam zelfs. Een dagje meer of minder ergens maakte niet uit. Ik heb in het noorden van Laos en in Cambodja zelfs eventjes voor de klas gestaan. Engelse les. En ter info, de prijzen dateren van maart 2012.
En met de brommer naar Konglor wordt inderdaad ook superveel gedaan en dan kan je 's avonds terug en in een iets minder afgelegen plaatsje slapen. Logischerwijs geraak je er dan ook iets gemakkelijker weg dan uit Konglor zelf.