Vragen reizen Laos

Beste Laos experts,

Ik vertrek 23 juni naar Bangkok, om van daaruit naar Laos & Cambodja te gaan voor 5 weken. Ik wil niet te veel tijd doorbrengen in Thailand, omdat ik hier al twee keer ben geweest, maar vind Bangkok wel een paar dagen waard. Vanuit Bangkok wil ik de nachttrein pakken naar Chiang Mai en vanuit CM met de slowboat naar Luang Prabang, waarna mijn Laos&Cam reis echt begint. Ik heb een aantal vragen over de reis:

1. Is het goed te doen om vanuit CM naar LP te gaan of kan ik beter eerst naar Chiang Rai gaan? Is het aan te bevelen om alles op eigen houtje te regelen of bij een touristenbureautjes een tour te boeken? Wat zijn de kosten?
  2. Ik wil vliegen van Vientiane naar Pakse (midden juli). Is het verstandiger/goedkoper om het ticket van te voren te boeken of kan het ook ter plekke?
  3. Na Pakse wil ik eigenlijk gelijk naar 4000 islands. Wat is de afstand en hoe kan ik het beste reizen?
  4. Krijg ik in Laos een visa on arrival of moet ik dit van te voren regelen?
  5. Ik heb op het moment geen master card en heb deze ook nooit nodig gehad in mijn andere reizen in Azie (Thailand, Indonesie, Hong Kong). Zouden jullie dit wel aanraden voor Laos & Cambodja?

Alvast dank voor de reacties. Alle tips zijn welkom!

Hey Marit,
ik ben niet echt een “expert”, maar ik was onlangs (november/december) nog in Laos en Cambodja. Om je slow-boat te halen kan je even goed via Chiang Mai als via Chiang Rai. Als je een klein reisbureautje binnen gaat kan je daar een ticket boeken tot in Luang Prabang.
Gaat als volgt: je vertrekt in CM met een minibusje, ze pikken je op aan je hotel, dat rijdt tot Chiang Khong. Niet schrikken, die chauffeurs racen en de weg is “geaccidenteerd”. Vertrekken doen ze tot 09 PM, daarna is het voor de volgende slow-boat. In CK krijg je een hotelletje voor enkele uren, en een ontbijt. Daarna helpen ze je de Mehkong over, aan de andere oever zit je in Laos, Visum on arrival. De “gids” zegt je wel te helpen, maar in praktijk merk je daar niets van, niet panikeren, het lukt wel. Maar HECTISCH. Daarna kan je nog even bekomen en wat inkopen doen bij wat kruideniers. Laat je niets wijsmaken, op de Slow-boat kan je eten en drank krijgen. Een kussen is misschien wel niet zo’n slecht idee. Je kan aan de Laotiaanse grens bij je gids je hotel in Pak Beng al regelen, maar geen zorgen, hotels, guest houses en lodges in overvloed. Nog voor je je rugzak terug hebt, heb je een kamer…
Naar 4000 islands of Pakse ben ik niet geweest, dus geen info daar.
Visums, zoals gezegd, on arrival (30 of 35 Dollar en een fotootje, niet meer zeker van). Alleen, als je met t vliegtuig komt zijn ze langer geldig…?
Geld afhalen, ook weer, niet panikeren. Zowel mastercard als maestrocard worden geaccepteerd. In Cambodja wel uitkijken, ik dacht Real af te halen, maar het bedrag werd geweigerd. Tot ik 500 “Real” kreeg. Weinig? Nee, ze geven je geen Real maar Dollar. 500 Dollar… kwam ik wel mee toe voor enkele weken.

Misschien nog dit: boek je hotels in grote steden op voorhand. Stap een cybercafé binnen en surf naar Agoda.com (of iets dergelijks), zelfs 1 dag op voorhand, vaak kortingen van 35 à 50 procent. betalen doe je dan met je kaart, online. Geen problemen mee gehad, Agoda is echt betrouwbaar.

Nog dit, als je in Pak Beng in een restaurant zit te eten en ze komen je alle soorten dope (marihuana, heroine, coke of opium) aanbieden, volkomen normaal daar, gewoon weigeren. Of proberen. Jij je zin.

Have fun.

1 like

De Rabobank pasjes deden het in Laos nergens. Ik had geen problemen met mijn ING bankpasje.

Je visa krijg je als je aankomt… neem 36 dollar mee! Als je het in kip of baht gaat betalen, moet je relatief veel meer betalen. Dus 36 dollar en een pasfoto mee nemen!

Ik ben er niet geweest, maar vanuit Pakse kan je met de bus naar 4000 islands. Je kan ook vanuit Vientiane de bus nemen naar 4000 islands = wel een lange rit.

Ik was in Chiang mai en heb bij het hostel een busritje geregeld naar de grens. Daar ga je met een bootje de grens over (40 baht) en aan de overkant regel je je visa. Je bent dan in het dorpje huay xai. Vanuit daar kan je heel makkelijk met de slow boat naar Luang Prabang. Trap er niet in, regel niets! de boten gaan om 11 uur, dus ga om een uur of 9 naar buiten, roep de eerste de beste tuk tuk en laat je voor 1 euro (10.000 kip) naar de pier brengen. Daar ga je het trapje op, koop je een kaartje (22000 kip = 22 euro). En vervolgens ga je op je boot zitten wachten, maar dan heb je een goede plek, aan de voorkant. De achterkant vibreert heel erg.

Je kan deze reis natuurlijk in zn geheel als in CM of CR regelen, maar ze maken daar super erg gebruik van en verdienen er erg veel aan. En jij bent dan erg veel meer kwijt dus :wink:

Veel plezier, het is er super!

1 like

Fisherking en Kelly, bedankt voor jullie reacties! Heb ik zeker veel aan. Allemaal goed te regelen dus.

Als anderen nog suggesties/opmerkingen/adviezen hebben, hoor ik het graag!

Klopt het dat je in Laos dan alleen Luang Prabang, Vientiane en 4000 islands bezoekt? Je mist dan wel een hoop en is het niet een beetje zonde van je visum? Of ga je nog van alles bezoeken in noordelijk Laos?

Rondom Pakse zijn ook nog wat mooie gebieden, bv. Bolaven Plateau, Tat Lo, en nog zo wat.

4000 Islands is wel relaxed omdat er niet zoveel te doen is (dus je gaat vooral wat hangen in een hangmat) maar niet zo spectaculair mooi ofzo. Wel is het handig dat je vanaf daar tickets naar Cambodja kunt boeken (bv. op Don Khone), dus je hoeft daarvoor niet terug naar Pakse.

Ik weet niet meer hoe lang het duurde van Pakse naar 4000 islands (er gaan gewoon busjes), wat in Lonely Planet stond klopte wel ongeveer en vooral het laatste stukje duurde relatief lang, 10km/u over een hele slechte modderweg met zulke grote kuilen dat het busje enorm moest slingeren om niet vast te komen te zitten. En dan nog een stukje met een boot waarbij je echt goed moet onderhandelen en dan nog word je flink afgezet… :frowning: maar dan aangekomen op een eiland is het wel heel relaxed. Helaas zijn er (op Don Khone en Don Det althans) geen masseurs… dat is waar ik in de rest van Laos o.a. zo van genoot.

Zelf vond ik midden-Laos ook heel erg mooi, je leest details en kunt foto’s vinden in mijn blog op mijn website.

Mijn route vanuit Bangkok naar Laos was niet zo handig en zou ik niet aanraden, maar ik had zelf destijds geen zin in die slow boat, en wilde ook niet vliegen. Ik heb daardoor wel een stuk dubbel moeten reizen (Vientiane - Luang Prabang - Vientiane).

Hoi Cecilia,

Dank voor je post! Ik heb in totaal 5 weken in Laos & Cambodja, waarvan ik er 3 in Laos wil doorbrengen en 2 in Cambodja. Het plan is om de slow boat naar Luang Prabang te nemen en daar een aantal dagen te blijven. Vanuit LP naar Vang Vieng, paar dagen daar. Vervolgens naar Vientiane, paar dagen, en vervolgens naar Pakse. Ik denk idd dat ik toch wel 2/3 nachten daar blijf om de watervallen/Bolaven Plateau aan te doen. Ik zit dan alleen nog te twijfelen of ik naar 4000 islands zal gaan. Hoor er hele wisselende verhalen over. Ik zou ipv de “eilanden” ook nog andere plaatsen kunnen aan doen in Laos. Misschien nog een mooie plek in het noorden?
Als je nog andere suggesties hebt voor een route hoor ik het graag!

Heb jij ervaring met pinnen in Laos? Ik heb een maestro bankpas van de ING, zal die 't doen daar?

Nogmaals bedankt!

Mijn ING pas werkte wel in 2009, maar je kan maar 70 euro aan Kip pinnen per keer en dat is zo op. Dus je moet telkens weer op zoek naar automaten. Misschien kan je wel meerdere keren per dag pinnen, dat heb ik niet geprobeerd en las ik later ergens. Ik geloof ook dat het 4 euro kosten per pinbeurt kost.

Pakse zelf is niet zo leuk maar je kunt er brommers huren en de omgeving mee verkennen, of dat doen per bus en dan slapen in mooiere plaatsjes.

Qua route door Laos kun je nog even kijken wat ik in midden-Laos heb bezocht, de Konglor Cave. Ik vond die wel heel gaaf maar het is best een gedoe om er te komen. Zie mijn website.

Verder heb ik ook nog goede adviezen gekregen van kenners, maar aan die plekken ben ik niet toegekomen. Je leest daar van alles over hier.

Die pas doet het prima! je kan maximaal 1 miljoen kip (100 euro) per keer pinnen, maar er zitten geen extra kosten aan verbonden. Ik kon ook meerdere keren achter elkaar pinnen.
Die 4 euro extra per pinbeurt is in Thailand (150 baht).

Ah, de kippen zijn wat meer waard geworden inmiddels, maar nog geen 100 euro, maar 85 euro voor 1 miljoen stuks.

oke, klopt… ik rekende daar gewoon 10000 is een euro… lekker makkelijk :slight_smile:

Bedankt voor de snelle reacties, Cecilia & Kelly!

@Cecilia, ik zal eens een kijkje nemen op jouw website en de website met tips. Bedankt voor de info!