4 weken Laos indelen

Eind november ga ik met mijn vriend richting Laos.
Ik heb me al aardig ingelezen, maar het blijft lastig om vooraf een route in te plannen.

Graag wil ik het noorden en het zuiden verkennen. Het middenstuk spreekt mij nog niet zo aan, vandaar dat ik van Luang Prabang naar Pakse wil gaan vliegen. Ik weet alleen nog niet of ik meer tijd in noord of zuid wil hebben.

Ik hoop dat er mensen zijn die mij tips kunnen geven over de route die ik nu geplanned heb.

Mijn voorlopige route:

1 Ams-Bangkok
2 bangkok
3 Nachttrein bangkok - Chiang Mai
4 Chiang Mai
5 Chiang Mai
6 Chiang Mai - Huay Xai
7 Huay Xai - Gibbon Experience
8 Huay Xai - Gibbon Experience
9 Huay Xai - Gibbon Experience
10 Huay Xai - Luang Nam Tha
11 Luang Nam Tha
12 Luang Nam Tha
13 Luang Nam Tha - Nong Khaiw
14 Nong Khiaw – Luang Prabang
15 Luang Prabang
16 Luang Prabang
17 Luang Prabang
18 Vliegen naar Pakse
19
20
21
22 of hier vliegen naar pakse
23 Pakse
24 Pakse
25 4000 islands
26 4000 islands
27 4000 islands - Bangkok
28 Bangkok
29 Bangkok - Amsterdam

Ik wil het vooral rustig aan doen, en niet 4 weken bezig zijn met alleen maar reizen. Ik hoop dat jullie tips hebben over waar het fijn is om langer te blijven. Alvast bedankt!

hoi
naar mijn mening nog kiaw wat langer.
en vanaf pakse nog een paar dagen naar tat lo.
dus dag 19 naar pakse
en dan die dagen die je dan nog hebt tat lo inplannen.

en van gibbon meteen naar luang nam tha en niet eerst terug naar huay xai.
en luang nam tha kan denk ik wel een dagje korter.

Ik zou nog een dagje langer in Luang Prabang blijven. Vond ik echt een heel leuk stadje. Er is veel te zien en te doen (in de omgeving). Hikes, olifantentochten, mahouttrainingen, veel mooie tempels in de stad, fiets huren, watervallen, de ochtendprocessie van monniken etc.

En ik zou ook Vang Vieng meepakken. Behalve het tuben, waar het om bekend staat, heeft het mooie natuur.

Vliegtickets in Laos kun je gemakkelijk 1-2 dagen voor vertrek boeken. Ik zou dan ook ter plekke beslissen wat je gaat doen, dat is nu nog helemaal niet nodig :slight_smile:

Hoewel het erg touristisch is, zou je misschien toch kunnen overwegen om naar Vang Vieng te gaan. Het stadje is overvol met backpackers, dat is een nadeel, maar de omgeving is heel erg mooi! Als je geen zin hebt in het beruchte tuben kun je ook prachtig kanoen. Ook zijn er verschillende grotten en watervallen die je kan bezoeken. Echt een aanrader!

In de omgeving van Luang Prabang kun je mooie trekkings maken. Ook dat kun je doen als je tijd over hebt.

Je zegt trouwens dat je op dag 27 van de 4000 Islands naar Bangkok wilt. Is dat wel mogelijk op een dag? (Je hebt je goed voorbereid tot nu toe, dus je hebt het vast ergens gelezen. Lijkt mij echter heel ver voor een dag.)

daar heeft jenny gelijk in.
je moet namelijk weer terug naar pakse en daar de grens over en dan nog naar bkk. dat red je ws niet op 1 dag. ja of je moet echt een uurtje of 16 onderweg willen zijn.

Ja Vang Vieng (de omgeving) is inderdaad mooi, maar lees er wel wat over voordat je besluit. Je moet er wel tegen kunnen, al die jonge backpackers die er alleen maar komen voor drank, drugs en feesten (en de hele dag Friends kijken), en hoe de Lao daardoor afgestompt zijn en niet meer lachen zoals in de rest van het land. In mijn blog lees je wat ik ervan vond. Ik heb wel erg genoten van mijn bungalow voor 7 dollar aan de rustige kant van Vang Vieng.

Luang Prabang zou ik ook wat langer aanraden, vond ik ook een heerlijk stadje. Ook meer over te lezen in mijn blog (en foto’s uiteraard).

Verder vond ik het zelf heel lekker om mijn vakantie te eindigen met wat dagen op een Thais strand. Wellicht het overwegen waard. 4000 Islands is best relaxed maar echt lekker zwemmen kun je niet, je kunt best even die Mekong in stappen maar die is best modderig, en de lokale mensen gaan daar alleen volledig in sarong in, dus lekker in je bikini kan niet echt. Je hebt er wel lekkere restaurantjes en hutjes met hangmatten, maar wat ik wel miste waren al die lekkere massagesalons die je in heel Laos en Thailand vindt. :slight_smile:
Of in plaats van zo’n strand zou je nog kunnen denken aan relaxen in Tat Lo of het Bolaven Plateau. Je zou daar met een motor vanuit Pakse zelf heen kunnen rijden. Ik vond Tat Lo erg relaxed. Daar kon je wel wat makkelijker een frisse duik nemen in de rivier (was ook minder modderig dan bij 4000 islands, maar misschien lag dat ook aan het seizoen).

Pakse kan sowieso uit je lijst, dat is echt alleen maar een overstap-stad. Ik vond het geen leuk stadje en het is ook lastig een beetje behoorlijk hotel te vinden. Terwijl ze in veel andere steden en dorpjes juist voor veel minder geld, veel charmantere kamers hebben. Je zult diverse malen toch in Pakse moeten komen omdat dat nu eenmaal de ‘hub’ is waar je telkens doorheen moet.

Van 4000 Islands naar Bangkok duurt ongeveer anderhalve dag. Als je 's ochtends vertrekt uit 4000 Islands, kom je 's avonds rond etenstijd aan in Ubon Ratchathani in Thailand, als alles meezit bij de grensovergang. Je kunt in 4000 Islands (bv. op Don Khon) een direct ticket kopen daar naartoe. Ubon is een redelijk grote stad waar vandaan je een nachtbus naar Bangkok kunt nemen, ik weet niet hoe lang die erover doet maar ik neem aan dat je dan wel in de middag in Bangkok aankomt.
Ik zelf ben vanuit Ubon over land (en dan per boot) door gereisd naar Koh Chang. Dat was wel een erg lange reis, bij elkaar 28 uur en vele vervoermiddelen. Een directe nachtbus van Ubon naar Bangkok is misschien nog wel te doen, maar mijn reis met al die overstappen naar Koh Chang zou ik niemand aanraden in één stuk door te doen net als ik. :slight_smile: Dat kun je dan beter opknippen, of voor een deel vliegen.
Je kunt eventueel ook een deel vliegen, of van Pakse vliegen naar Bangkok.

Overigens vond ik in Bangkok de wijk China Town superleuk, en ook het Riverview Guesthouse aldaar een prettig hotel met mooi uitzicht. Simpel en schoon en goedkoop, en als je op een hoge verdieping zit heb je mooi uitzicht over de rivier en de stad (als je de juiste kant van het hotel kiest). Leuke kronkelstraatjes met veel Aziatische eettentjes op straat, leuke winkeltjes, en bijna geen toeristen. En ook dichtbij de rivier dus je kunt makkelijk op die openbaar vervoer boten stappen (een soort bus op het water).

Khao San Road en omgeving in die andere wijk vind ik persoonlijk afschuwelijk, een en al McDonalds, Burger King, tattoo shops en toeristische kraampjes. En een en al toeristen. Maar veel andere mensen vinden het daar fantastisch dus laat je niet teveel door mij leiden. :slight_smile:

Mijn blog vind je via mijn handtekening, en alle foto’s verzameld hier.

Veel plezier en mooie reis!
Cécile

Kun je van Luang Prabang naar Pakse vliegen dan? Bij mijn weten alleen vanaf Vientiane, alhoewel ik ook die route niet zie op www.laoairlines.com

Iemand de juiste info? Volgens de wikitravelpagina was het vliegveld vanaf april 2010 gesloten tot…?