Route door Laos en Cambodja

Hallo,

Wij gaan deze zomer 4 weken naar Laos en Cambodja. Nu hebben we ongeveer de volgende route in gedachten:

Bangkok met de nachttrein naar Vientiane
Vang Vieng
Konglor
Pakse
4000 Islands
Phnom Phen
Angkor Wat
Bangkok

Is dit haalbaar en weten jullie hoelang het ongeveer reizen is tussen de verschillende plaatsen in Laos?
Tips en betere routes zijn natuurlijk ook welkom.

Alvast bedankt.

Inge

Hallo Inge,

Ik ga van de zomer ook 4,5 week daarheen en wil zelfs nog meer doen. Vlieg op Bangkok, dan met de trein naar noord Thailand en dan de grens over en in een krappe 2 weken praktisch heel Laos door naar beneden tot Pakse.

Eerst wilde ik net als jullie over land door naar Phnom Penh en dan nog Siem Reap (Angkor Wat), maar ik heb in ieder geval al gekozen voor een vlucht van Pakse naar Siem Reap. En dan via Battambang naar Phnom Penh.

Ik twijfel zelf nog, omdat ik het een behoorlijk hoog reis tempo vind en ik juist de Killing Fields en Angkor wilde zien (dat heeft me op het idee gebracht die kant op te gaan). Voel er dan weinig voor om daar compleet gaar aan te komen en er nauwelijks meer “zin” in te hebben of echt te moe te zijn.

Maar een idee is voor jullie om misschien eens contact op te nemen met Stray Asia? Ik ga daar waarschijnlijk ook mee reizen. Dan hoef je je over het vervoer in ieder geval niet meer druk te maken (scheelt ook weer wat tijd in het plannen en regelen). Ze doen ook custom tickets, dus dat je gedeeltes van de route koopt. http://www.straytravel.asia/south-east-asia-bus-travel/

Als je bij Travellers’ community kijkt, kun je vragen posten en krijg je (redelijk traag) reactie. Of je kunt ze mailen, dan krijg je wel sneller reactie.

Groetjes en veel plezier
Krista

Hoi,

Ja dat kan denk ik wel in 4 weken. Ongeveer 2 à 3 plaatsen per week gemiddeld, vind ik zelf een prettig reistempo.
Je kunt op mijn blog zien wat ik in 3,5 week heb gedaan in Thailand en Laos: zonder Cambodja, maar wel meer dagen in Bangkok (2 aan begin en 3 aan het eind); Luang Prabang en 5 dagen op een Thais eiland erbij. En ik wilde destijds persé geen lokale vluchten gebruiken maar alles over land doen… inmiddels ben ik daar wel van terug gekomen.

Luang Prabang vond ik zelf een heel prettige plaats, misschien wel zonde als je dat mist…? Je zou nog eens kunnen onderzoeken of het niet handiger / leuker is om met een trein van Bangkok naar Chiang Mai te reizen en dan de grens over te steken naar Luang Prabang, en daarna naar beneden te reizen. Of van Bangkok direct naar Luang Prabang vliegen en daarna over land naar beneden reizen. Met AirAsia schijn je redelijk betaalbaar te kunnen vliegen en het scheelt veel reisuren.
Op mijn blog kun je foto’s zien en lezen waarom ik Luang Prabang zo mooi en prettig vond.

Met Vang Vieng had ik een haat-liefdeverhouding, je leest er alles over (en waarom) in mijn blog. De natuur is er prachtig dus zeker de moeite waard. Met het respectloze gedrag van de zuipende jonge toeristen had ik wel veel moeite…

Zelf heb ik inderdaad die nachttrein* van Bangkok naar Vientiane genomen ; en ben ik daarna naar het noorden (Vang Vieng en Luang Prabang) gereisd per bus, en daarna dezelfde weg weer terug… ik zou dat niet aanraden want de weg tussen Vang Vieng en Luang Prabang is echt heftig… heel veel bochten, veel mensen worden misselijk, en duurt 6-7 uren. Dus 1x is dan wel genoeg! :slight_smile: Probeer dezelfde weg dubbel reizen te voorkomen.
*op www.seat61.com vind je precies alle info: kosten, type wagons, waar je kaartjes koopt, en waar je moet overstappen voor het laatste stukje, een half uur in een andere trein over de Friendship Bridge.

De Konglor Cave vond ik zelf wel gaaf, het is wel een beetje lastiger te bereiken. Ook dit kun je lezen op mijn blog.

Hoe lang alles duurt om te reizen, vind je in een Lonely Planet of andere reisgids.
Het vervoer in Laos duurt lang (ritten van bv. 7 of 11 uren zijn normaal) en bussen kunnen kapot gaan, ze gebruiken erg oude bussen. Ik heb het ook een keer meegemaakt dat dezelfde bus 2x kapot ging, bij elkaar 3 uur vertraging. Geen drama maar houd er wel rekening mee dat het kan gebeuren. Een goed leesboek bij de hand hebben kan geen kwaad. :slight_smile:

Pakse zelf is niet zo leuk, maar wel een goede uitvalsbasis voor Bolaven Plateau, Tat Lo enzo.

Vanuit 4000 islands kun je vrij makkelijk door reizen naar Cambodja; je kunt bijvoorbeeld op Don Khone (niet te verwarren met Don Khong) tickets kopen, dan heb je alles geregeld voor boot en bus tot in een plaats in Cambodja. Waarschijnlijk kun je dat ook wel kopen op Don Det en Don Khong.

Het stuk van Cambodja naar Thailand heb ik niet gedaan, maar daar kun je vast wel info over vinden in reisgidsen en op www.seat61.com (als er een trein gaat, dat weet ik even niet).

Wil jij niet je vakantie eindigen met een lekker strand / eiland?? :wink:

Voor route-ideeën kun je ook inspiratie opdoen in een Lonely Planet gids (voorin hebben ze altijd suggesties, kijk eens in die van South East Asia en van Laos); op www.waarbenjij.nu en www.travelpod.com; door te googlen met termen als ‘itinerary laos cambodia’ / ‘itinerary suggestions laos cambodia’ (let op dat je Cambodia in het Engels met een i schrijft; en Laos wordt soms ook Lao genoemd) / ‘route laos cambodja’, etc…
En ook kun je inspiratie opdoen via georganiseerde reizen zoals van Djoser, Baobab, Summum, Koning Aap etc… bij die laatste moet je wel bedenken dat het jou wel meer tijd kost om zelf je reizen / tickets / hotels te organiseren en je dus minder plaatsen kunt zien dan met zo’n georganiseerde reis; maar dat geeft je ook meer rust en tijd per plek om die echt goed te beleven. En zelf vind ik juist dat regelen van bustickets enzo, ook een heel leuk onderdeel van het reizen… daardoor kom je weer in contact met mensen en op andere plekken, en zie je hoe de Lao en Cambodjanen reizen (in plaats van dat je tussen andere toeristen in een eigen busje zit).

Veel succes! Als je nog meer vragen hebt, post maar hieronder.
Cécile

Wij zitten ook te denken aan drie weken Laos en Cambodja, maar twijfelen of we niet teveel hooi op onze vork nemen.

BKK
Chiang Khong
Luang Prabang (slowboat)
Vang Vieng
Vientiane (nachtbus)
Pakse
4000 island
Kratie
Siem Reap (—> boot)
Phnom Penh
Sihanoukville
Koh Chang
BKK

Realistisch voor drie weken?

Meer plaatsen in minder weken… Verre van ideaal.

Persoonlijk vind ik het reizen nog te doen als ik maximaal drie verplaatsingen (urenlange reizen waarbij ik alles inpak, uit hotel uitcheck en meeneem) per week heb. Liefst gemiddeld twee à drie verplaatsingen per week. Want los daarvan breng je meestal óók nog aardig wat uurtjes door met losse tripjes terwijl je spullen in een hotel blijven, bijvoorbeeld met een busje naar watervallen of bijzondere tempels.

Ik denk dat jullie schema te optimistisch is en dat je je nog even moet verdiepen in hoeveel reisuren het wel niet is tussen die plaatsen. Wil je werkelijk om de dag meer dan 5 uur, soms wel 11 uren reizen? (met reëel risico op vertragingen door panne in Laos, veel bussen gaan onderweg kapot).
Het kan in theorie denk ik wel hoor,… Je zult in korte tijd veel verschillende indrukken opdoen, en je hebt mooi uitzicht vanuit het openbaar vervoer… Maar het is wel zwaar en na die drie weken zul je aan vakantie toe zijn. :slight_smile:
En zoals iemand anders een keer zo mooi zei: ‘je zult een expert worden in het interieur van bussen en treinen’. In verhouding zul je maar weinig tijd hebben om lekker ergens rond te kijken en wandelen.

Wat je zou kunnen doen is beginnen zoals gepland, maar de optie openhouden om toch plaatsen eruit te laten, als je merkt dat het te zwaar is.

Succes met de keuzes! En kijk nog eens op mijn Laos-blog voor een indruk. En een mooie reis gewenst natuurlijk, ik vond Laos een heerlijk vakantieland.

Oh ja, en je krijgt meer antwoorden als je een nieuw onderwerp start voor deze nieuwe vraag.

Hoi,

Koh Chang is wel een goed idee, als we aan het eind van de reis nog tijd over hebben gaan we daar zeker naar toe.
Heeft iemand daar toevallig ervaring met duiken (in het regenseizoen)?

Luang Prabang lijkt ons ook heel leuk, maar dat past niet echt in de route. Het zou zonde zijn als we twee keer hetzelfde stuk moeten reizen en via Noord-Thailand naar Luang Prabang kost te veel dagen. Vliegen is helaas te duur. (enkeltje ongeveer 130 euro)

Bedankt voor alle hulp.
Als er nog iemand aanvullingen of tips heeft, die zijn altijd welkom.

Inge

Dat heb je nu ook met het stuk Vang Vieng - Vientiane.

Als je naar Koh Chang of een ander Thais strand gaat, zou je nog kunnen kiezen om 4000 islands over te slaan, wat immers ook een relaxplek is.

@Cecilia74: Bedankt voor de tips. Wij zullen het meenemen in onze planning!