Ik wil in november vanuit bangkok de grens over naar z-laos (4000 islands), richting noorden (luang prabang), trek (3d) doen dan via chang rai met vliegtuig naar bangkok en dan naar ko samet voor een dag of 3. Is dit haalbaar in 3 weken of kan ik beter focussen op een deel van Laos.
Heeft iemand een idee van hoe lang de reis bv. van pakse naar luang prabang duurt?
Bedankt alvast voor de reacties, Evelyn
ik zeg: teveel voor 3 weken!
als je met de bus van pakse naar luang prabang wilt, ben je minstens 2 dagen onderweg. je gaat eerst van pakse (via savanakhet) naar vientianne, en dan kun je devolgende dag verder naar luang prabang. houd er wel rekening mee dat ik het hier heb over reisdagen van meer dan 12 uur!!!
persoonlijk zou ik niet twee van dergelijke reisdagen aan elkaar willen plakken. ik ben dan ook gestopt in savanakhet (niet heel erg de moeite), in vientianne (grappig voor een dag) en in vangvieng (erg touristisch, maar de omgeving is ECHT geweldig. als je in pakse bent, dan is een bezoek aan de tempels van champasak een aanrader, net als een aantal van de watervallen in de omgeving.
ik ben niet op de eilanden geweest, ik heb vanuit pakse het land verlaten. mijn reis van chieng mai naar pakse duurde al meer dan 3 weken - dit om je een indicatie te geven. laos is prachtig, maar de wegen zijn meestal heel slecht en bussen zijn traag.
Hoi,
Ik ben wel bij 4000 eilanden geweest, maar eigenlijk kan je alles wat daar is, ook wel vinden in bijvoorbeeld Vang Vieng: relaxte bamboo hotelletjes, lekker eten, weinig te doen behalve relaxen en in hangmatten hangen. Alleen is Vang Vieng wel tegelijk ook een party dorp (wat ik nogal vreselijk vond,… lees mijn blog), maar in de rustige gedeeltes heb je daar geen last van. En zoals Jenny al zei is de omgeving heel mooi. Je kunt er mooi fietsen of kanoën of nog meer.
Kortom 4000 islands is eigenlijk niet zo bijzonder behalve dat je er ultiem kunt relaxen maar dat kan op 1000 andere plekken ook. (of 4000 andere plekken ;)) Ik vond het wel leuk hoor omdat ik toch in de buurt was, maar echt speciaal omreizen is denk ik niet de moeite waard. Er zijn wel restaurantjes, en een internetcafé, maar geen massagewinkeltjes of heel veel te doen. Je kunt fietsen huren en dolfijnen gaan kijken (als je geluk hebt).
Ook in Luang Prabang kan je lekker op terrassen hangen, alleen hangmat-hangen is daar niet zo gebruikelijk.
Wat ik wel heel bijzonder en gaaf vond in midden (zuidelijk)-Laos was de Konglor grot bij Ban Kong Lo, een rivier van 7 km lang door een grot heen. Dat is ook een schuilplaats geweest tijdens een oorlog. Dat is niet zo ver van Thakhaek.
Ook superleuk was een verblijf in een homestay (bij een lokale familie) daar in Ban Kong Lo. Als je daar interesse in hebt, lees dan hier mijn blog.
Wat ik ook heel leuk vond was Tat Lo, een mini dorpje bij een serie watervallen, heel relaxed. Je kunt daar op olifanten rijden.
Er gaan ook treinen van Chiang Rai naar Bangkok, zie www.seat61.com. Iets beter voor het milieu dan vliegen!
Goeie reis!
Cécile
Klopt, en dan gaan ze ook nog vaak kapot. Ik zat een keer in een bus die eerst 2,5 uur lang kapot ging en daarna weer een half uur. Maar dat valt geloof ik nog mee, als ik zo de verhalen lees van andere reizigers.
Ik heb me wel vermaakt hoor tijdens het wachten, beetje kletsen en grappen maken met de andere mensen uit de bus. Maar je moet dus niet te strak plannen en haast hebben.
Hoi, ik zou alz ik jou was dan vanaf bangkok naar Chiang Rai gaan ( erg mooie white temple) dan naar laos doorsteken naat Hauy xai( gibbon experience doen, 6 wk vooraf te boeken!!) dan de prachtige mekobg bootrip(2 dg) naar luangprabang en dan eventueel weer naar thailand voor n eiland n kleine week… Zoiets…?!
Dit stuk heb ik in 1 van mijn reizen gedaan, erg gaaf!!
ook ik zou zeggen 3 weken is te kort voor jou plannen.
in laos is reizen lang, maar wel erg leuk vonden wij. het is regematig zo dat de bus precies genoeg benzine heeft tot het tankstation en dan was hij weer iets omgereden of hij stond scheef en dan stonden vlak voor het tankstation stil, we hebben er erg om moeten lachen.
Laos is echt super relaxt, mocht je toch naar een eiland in thailand willen voor de laatste dagen, neem dan koh chang of koh samui. is niet zover van bangkok. en vanaf koh chang kun je zelfs rechtstreeks naar het vliegveld.
3 weken is kort. Het is mogelijk maar ik denk dat het niet het allerfijnste zal zijn.
De Vierduizend Eilanden (Si Phan Don, wat hetzelfde betekend, Si Phan betekend nl. 4000 en Don is Laotiaans voor eiland of eilanden) zijn leuk en er is wel het e.e.a. te zien in de omgeving. Je kunt er ook een trip maken waar je dorpjes bezoekt op eilanden waar weinig tot geen toeristen komen, je kunt dan ook schooltjes bezoeken die mede met hulp van een Nederlandse stichting zijn geplaatst. Daar kan ik je meer over vertellen en er is zelfs een kans dat ik daar binnenkort mee ga helpen met het opzetten van de tourtjes.
Ik wens je heel veel plezier en waak ervoor dat je niet teveel onderweg bent want dat is soms prachtig maar soms ook erg zwaar.