Dik 3 weken Laos - routetips welkom

Volgende maand vliegen mijn vriendin en ik naar Bangkok, we willen 3 weken rondreizen voor Laos.

Niks staat nog vast, alleen dat we zaterdag 22 januari om 06.45 uur landen op Bangkok en daar op maandag 14 februari om 02.30 uur weer terugvliegen naar A’dam.

Grootste twijfelpunten zijn:

• We willen graag de 4000 islands zien, al was het maar om lekker te relaxen, maar het combineert zo moeilijk met het noorden…
  • Weet iemand wat de huidige status is van vluchten van en naar Pakse? Op www.laoairlines.com zie ik geen binnenlandse vluchten naar Pakse, van bijv. Vientiane. Dat zou de enige redelijk optie zijn om het zuiden nog wél mee te pakken (bijv. op het eind, dan via Pakse of Udon… in Thailand terugvliegen naar Bangkok).
  • bij aankomst in Bangkok eerst naar Vientiane vliegen en uiteindelijk terugvliegen vanuit Luang Prabang of naar Luang Prabang vliegen, vandaar naar Nhong Khiaw en Luangnamtha en dan overland, via Vang Vieng, naar Vientiane?
  • originele tips v.w.b. amper ontdekte stadjes of plekken die enigszins op logische route (of in de buurt) van Luang Prabang van/naar Vientiane liggen zijn welkom!

Eh, anyone?

Er zijn (of waren) wel degelijk vluchten tussen Vientiane en Pakse. Enkele jaren terug vloog ik van Pakse naar Vientiane voor 95 USD. Gewoon de dag voordien geboekt bij een plaatselijk reisbureau.

Om vanuit 4000 Islands terug naar Bangkok te gaan, kan je de nachttrein nemen in Ubon Ratchathani. Daar raak je per Songthaew of bus vanuit Chong Mek.

in 3 weken is noord en zuid wel te combineren; moet je wel echt racen en dingen overslaan. Hoewel ik si phan don absoluut niet zal afraden (ga er in februari zelf weer voor 5 maanden heen) kun je t ook prima overslaan. Er zijn natuurlijk veel meer plekjes in laos waar je heerlijk aan de mekong of een andere rivier kunt relaxen.
Met 3 weken zuo ik toch in het noorden blijven. of alleen zuid en centraal doen.

ook ik zou niet noord en zuid in 1 reis van 3 wkn willen doen.
dit is echt racen.

als het je om relaxen gaat kun je dit ook rond vang vieng. met een beetje geluk zijn er niet veel tubers. maar het is sowieso lekker aan die relaxen.

of je gaat terug naar bkk e dan naar koh chang om te relaxen.

Wij zijn van Bangkok met Air Asia naar Chiang rai gevlogen (ong 25 euro) ,daar voor een paar euro de bus gepakt naar Chiang khong (2u) en de grens over gegaan naar Huay xai. De gibbon experience gedaan en dat is echt een aanrader! Is wel erg duur,220 euro voor 3 dagen,maar het is iedere euro waard! Check www.gibbonexperience.org Vanuit daar de bus naar Luang namtha en dan via Luang prabang en Vang vieng naar Vientiane. Wij hadden maar 2 wkn ,dus het zuiden zat er helaas niet meer in.

Lekker in het noorden blijven!
een heel goed alternatief voor de 4000 eilanden is Muang Ngoi: vanuit Nong Khiauw kun je de boot nemen naar Muang Ngoi, een fantastisch relax dorpje wat alleen per boot te bereiken is. Heerlijk sfeertje, leuke mix van locals en backpackers, heerlijk eten, hangmatten maar ook de mogelijkheid om trekkingen te gaan doen of te vissen met de locals.

Wijzelf zijn net terug van 1 week thailand en 3 weken laos. In het noorden begonnen en vanuit luang prabang nog voor een paar daagjes naar Pakse gevlogen waar we een scootertour gedaan hebben van 4 dagen. Eigelijk wouden we al veel eerder naar het zuiden vliegen, maar dan kom je er achter dat je toch veel meer tijd nodig hebt in het noorden.

Een vlucht van Pakse naar Vientiane koste vorig jaar november 132 dollar, ze vliegen dagelijks maar de vluchten zitten altijd vol dus beter een paar dagen te voren reserveren. Een vlucht van Bangkok naar Pakse kostte toen 208 euro (van hieruit geboekt)
Van Luang Prabang kan je met de auto ook de route Ponsavan (vlakte van de kruiken), Vang Viene tot Vietiane nemen.
Als je het zuiden bezoekt zou ik ook het Boloven plateau aanraden en de 4000 eilanden zijn zeker ook de moeite om te bezoeken.

ik ben ook van plan om 3 weken te verblijven in Laos, ik moet nog even een route uitstippelen, ik kom dan uit vietnam als ik Laos in kom. Welke dingen moet ik zeker bekijken in Laos? en wat is redelijk te doen in drie weken?

Als je het zuiden wil bezoeken kan je bv vanaf Pakse starten. De eigenaar van hotel Pakse is een fransman die zelf ook tours organiseert aan redelijke prijzen. Het Boloven plateau kan je bezoeken in 1 dag, tenzij je er wandelingen wil doen. Voor de 4000 eilanden zou ik toch 3 dagen nemen, op don Khone en Det kan je fietsen, de eilanden zijn met een brug aan elkaar verbonden. Champasak is minder, zeker als je Angkor in Cambodja hebt gezien. Voor Vientiane vindt ik 2 dagen voldoende, spendeer liever meer tijd in Luang Prabang en omgeving. Als je per auto van Vientiane naar het noorden rijdt (neem pillen tegen wagenziekte mee) zou ik zeker een stop doen in Vang Viene, over het tuben daar verschillen de meningen, maar het is een prachtige streek van natuur. Nog een aanrader zijn de watervallen van Tat Luong Si, een 30tal km van Luang Prabang, het is een groot natuurpark waar je uren kan wandelen en ev zwemmen, je kan een picknick meenemen.
De Pak Ou caves vind ik wat overroepen, heel druk ze komen met tientallen boten tegelijk toe. Als je dan nog tijd over hebt kun je nog verschillende trekkings in het noorden doen, in Luang Prabang vind je een groot aanbod daarover. Dit alles is goed te doen in 3 weken, maar het hangt natuurlijk af hoelang je op een plaats wil blijven.

1 like

als ik laos in kom dan kom ik in het noorden, dan ga ik zeker Luang prabang bezoeken ( en omgevingen) En natuurlijk venetiane.

Noorden en Zuiden(4000 eilanden) is zeker niet te doen in drie weken??