Graag mening/aanvulling over reisroute Laos (en een beetje thailand)

Hallo allemaal,

1 augustus vertrekken ik en mijn vriendin voor 30 dagen naar Thailand en Laos (en misschien stukje Cambodja), we hebben een planning (met de nadruk op planning) gemaakt die alsvolgt gaat:
(hij is volgens mij vrij standaard)

Bangkok (een dag of 3 hier met uitstapje naar River Kwai)
daarna met de nachttrein naar Chiang Mai (2 dagen incl. excursie olifanten/bergstammen)
dan via Chiang Rai en Chiang Khong naar Laos.
Hier gaan we met de slowboat in 2 dagen naar Luang Prabang met overnachting in Pakbeng (klopt het dat deze goed zelf zijn te regelen? En
is het hier druk met toeristen in die periode?)

Daarna willen we paar dagen in Luang Prabang verblijven, naar ik lees een geweldige stad.

Dan komt het eerste puntje van twijfel:
of naar Phonsavan en de vlakte der kruiken en vanaf daar naar Vientiane
of direct van Luang Prabang-Vientiane.
Is deze vlakte de moeite waard om zo’n eind om te rijden?

Vanuit Vientiane is er nog twijfel hoe we naar Pakse zullen gaan, we hopen dat er mensen zijn die ons kunnen helpen te beslissen met hun ervaring of we gaan vliegen of met de bus moeten gaan.

Vanuit Pakse uiteraard het Bolavenplateau en daarna de 4000 eilandjes om paar dagen te relaxen.

Dit is het laatste punt van twijfel: vanuit zuid Laos moeten we weer naar Bangkok terug, dan hebben we de volgende opties:

Overland door Cambodja en Siem Reap meepikken (ik lees dat dit niet altijd even goed gaat)
Directe vlucht vanuit Pakse naar Bangkok waar we nog een dagje naar het Khao Yai NP willen gaan.

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen met de genoemde vragen of eventueel aanvullingen hebben.

Het word onze eerste keer Azie en hebben ervaring in Canada,Peru,Argentinie (zelf reizen) Antarctica en Zuid/Oost Afrika (groepsreis).

De hoofdmoot is een goede balans tussen natuur en cultuur bekijken

Bedankt alvast voor de genomen tijd.

Ik vind het lastig om echt jullie vragen te beantwoorden want zoveel dingen hangen af van persoonlijke smaak.
Zelf heb ik in 2009 door Laos gereisd, en van tevoren ook veel vragen gesteld over routes, misschien heb je er wat aan, lees hier.

En misschien heb je wat aan mijn blog, van hoe het uiteindelijk in de praktijk gelopen is. Ik zou je niet aanraden om net als ik het stuk Vientiane - Luang Prabang dubbel te doen. Maar wat ik wel erg tof vond, was die Konglor Cave in midden-Laos. Maar da’s ook best een gedoe om daar te komen.

Ik had dus ook mijn twijfels over die Phonsavan vlakte, uiteindelijk leek het mij te ver omreizen (want je moet daarna ook dezelfde weg weer terug, of via een heeeel slechte weg doorsteken naar het zuiden). Ik verwachtte dat ik dan op die vlakte zou staan, die kruiken zou zien en zou denken: tja, net als op de foto’s. Maar misschien is het wel heel indrukwekkend en de moeite waard hoor.
Zelf vond ik in Laos vooral de natuur echt overweldigend. En de vriendelijke mensen en hoe rustig het bijna overal is.

Als je houdt van hikes en verblijven bij lokale gezinnen, dan zou je vanuit Chiang Mai naar het noorden van Laos kunnen reizen, naar Luang Nam Tha. Schijnt super te zijn.

Bus of vliegen naar Pakse, geen idee… in mijn geval had ik dus een tussenstop in midden-Laos, dus was de busreis opgebroken in kortere delen.
Die 4000 islands zijn best relaxed maar er is verder niet veel te doen. Ik geloof dat ik zelf Luang Prabang relaxter vond dan 4000 islands, want daar kon je ook heerlijk de hele dag over de Mekong of de Song turen vanaf een terrasje, of in een van de lekkere tuinen fruitsapjes drinken, of in de omgeving mooie dingen bekijken, of goedkope massages ondergaan (dat laatste kan sowieso niet op Don Khone of Don Det, twee van die 4000 islands… daar zijn gewoon geen masseurs). Je kunt niet echt makkelijk zwemmen vanaf 4000 islands, het is gewoon een bruine rivier en de lokale mensen gaan volop gekleed het water in, om even af te koelen maar niet echt om te spelen / zwemmen zoals wij dat gewend zijn. Een toerist in bikini zat veel gestaar opleveren.
Mocht je echt naar Cambodja willen dan is 4000 islands wel een handige tussenstop want daar kun je tickets kopen voor door naar Cambodja.

En hoe je van Pakse of Cambodja weer naar Bangkok komt… tja ook een kwestie van smaak en geld. Er gaan ook treinen vanuit Ubon Ratchathani in oostelijk Thailand, en ook dagbussen en nachtbussen. Vliegen zal ook best een optie zijn.

Ik denk dat je een deel van de keuzes ook kunt uitstellen totdat je daar bent, en zien hoe het loopt. Misschien besluit je wel om Cambodja over te slaan, en in plaats van 4000 islands, naar een mooi Thais eilandje te vliegen om daar nog wat dagen te relaxen. Dit is een handige site om eilanden te vergelijken.

Mooie reis!

Hoi Cecilia!
Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Ik had jouw blog en die op de lonelyplanet al doorgespeurd, staat veel informatie in, deels aan de hand daarvan hebben wij ook een planning gemaakt.

Het is nu het plan om vanuit Pakse over de weg naar Ubon Ratchathani te gaan en vanaf daar met de trein terug naar Bangkok of eventueel een tussenstop bij het Khao Yai NP.

Je hebt ook gelijk wat betreft de mogelijkheden die er zijn, en dat je niet alles hier moet gaan beslissen en het meer op zijn beloop laten gaan.

Bedankt in elk geval voor je tijd!

Groetjes

Die trein/ bus optie is een hele goeie (wilde ik je net voorstellen). Dat is erg goed te doen. In Pakse kun je de Thai-Lao bus pakken en die brengt je netjes over de grens. Prima te doen dus.

Leuk topic. Ik kreeg meteen zin om te antwoorden (na een tijdje afwezig ben ik weer eens op Reisforum terecht gekomen :wereld:).
Cecilia74 geeft al wat goede tips. Ik ga ook mijn best doen nu.

Ik ben diverse keren in Laos geweest en kan me een klein beetje een kenner noemen na 6 maanden in het land (al weet ik nu nog maar een klein beetje want landen echt doorgronden duurt lang en is lastig, sommigen lukt het in een heel leven niet…).

1 augustus die kant op dus. Ik zou wel willen ruilen met je :wink:

Drie dagen Bangkok lijkt me lang genoeg. Een uitspapje naar Kanchanaburi (Kwai, brug over de rivier) is prima te doen. In veel guesthouses kun je het boeken en duur is het niet. Het is ook een prima weg en duurt niet zo lang. Een andere optie is misschien om direct vanuit Kanchanaburi verder naar het noorden te gaan. Dan hoef je niet terug Bangkok in.

Chiang Mai is toeristisch maar je kunt je er wel vermaken. Ik zou er niet te lang blijven want er wacht meer en er zijn mooiere dingen op je trip denk ik. Als je interesse hebt in trekkings heb ik in Noord-Laos ook wel een goede tip als je wilt. In Laos zijn die dingen vaak minder druk en toeristisch dan in Thailand (veel meer mensen bezoeken Thailand).

Vanuit Chiang Mai is het prima reizen naar Chiang Rai (laatste keer ben ik met een nachtbus vanuit Bangkok direct naar Chiang Rai gegaan en dat was ook prima te doen).

Grensovergang tussen Thailand en Laos (Chiang Khong en Huay Xai) is makkelijk. Als je door de douane bent aan de Laotiaanse kant (formulier invullen, pasfoto geven en geld betalen) zullen er al wel een paar mensen naar je toe komen om te vragen of je zin hebt in de slowboat naar Luang Prabang. Kijk rustig rond en blijf kalm (doen de meeste Laotianen ook). Om je vraag te beantwoorden: ja, het is makkelijk zelf te regelen. Normaal gesproken overnacht je in Pakbeng en een dag later ga je naar Luang Prabang.

Persoonlijk zou ik de slowboat niet pakken. Ik heb dat daar dan ook nog nooit gedaan. De uitzichten zijn erg mooi heb ik van veel mensen vernomen maar na een paar uur is het allerleukste er wel vanaf. En je kunt later (op andere plaatsen) nog een paar uur op de boot zitten om het toch te ervaren. Vanuit Huay Xai kun je ook de bus pakken (busstation is naar goed Laotiaans gebruik een paar km buiten het stadje dus moet je er met een tuktuk heen) naar Vieng Phouka. Een dorp op een paar uur van Huay Xai door prachtige bergen. Het dorp is interessant en een stuk terug in de tijd. De omgeving is erg mooi en je kunt er één van de beste trekkings in Laos doen. Daarna zou je verder kunnen naar Luang Nam Tha en dan naar Luang Prabang.

Phonsavan zelf is niet interessant. Het stadje is behoorlijk saai maar de omgeving is wel interessant. De Vlakte der Kruiken is mooi om te zien maar of het echt helemaal de moeite waard is zal per persoon variëren. Ik vond het wel mooi om te zien.

Er zijn ook andere mogelijkheden (en erg mooie) vanuit Luang Nam Tha. Een uitstap verder naar het oosten is een mooie optie (Nong Khiaw bijvoorbeeld).

Daarna dus naar Luang Prabang. Niet te missen en populair bij bezoekers. Huur er ook gerust een brommer om de omgeving te ontdekken. Dat kan in Luang Nam Tha ook en daar is het ook geweldig mooi (de weg naar Muang Sing bijvoorbeeld is erg goed en super mooi).

Van Vientiane naar Pakse is het makkelijk met de bus. Ik zou echt niet vliegen. Het is een flinke afstand op de kaart maar het is voornamelijk laagland en binnen 12 uur te doen met een nachtbus.

Pakse is een leuk stadje maar veel is er niet te doen (hoeft ook niet altijd natuurlijk). Het Bolaven Plateau is erg mooi en goed te bereiken vanuit Pakse. Een brommer is een mooie optie daar en je kunt er veel zien. Verkeerd rijden is ook lastig en de weg is best goed op de meeste plaatsen (wel opletten voor al de beesten op de weg, koeien, geiten, kippen, buffels, het zit allemaal graag midden op de weg en irriteert zich aan het weinige verkeer wat ook graag op de weg is en niet erlangs…).

Vierduizend (4000) Eilanden (Si Pan Don, Si=Vier, Pan=Duizen, Don=Eilanden) zijn fijn om te relaxen. En in die regio zit een stichting waar ik wat voor doe waar je misschien een trip kunt maken die ten goede komt aan het goede doel (www.helplaos.nl is de site). Dat zou een uniek iets zijn want het is nog maar nauwelijk op poten gezet.

Vanuit Pakse of de 4000 Eilanden kun je makkelijk naar Thailand (vanuit Pakse met een directe bus over grens). Een andere optie is om vanuit de 4000 Eilanden naar Cambodja te gaan en daar Angkor mee te pikken. Vanuit Angkor kun je met de bus naar Bangkok (men zegt dat die weg nu goed is). Dat is een overweging die je moet maken.

Mijn site staat hieronder en misschien kun je daar meer informatie vinden. Ik geef je ook graag advies hier of op mail.

Hoi LCV :slight_smile:

Bedankt voor jouw antwoord, super dat je tijd hebt genomen om te antwoorden.
Zit boordevol bruikbare informatie!

Wat betreft je stichting: goed werk wat jullie daar verrichten, daar willen we zeker ons steentje aan bijdragen middels een bezoekje, kunnen we dat ter plekke regelen?

Grt.

Graag gedaan :chin:

Ter plekke wordt lastig. Het beste is om even naar me te mailen. Dan gaan we het proberen te regelen en kijken wat er kan.