Tips Voor reis door Laos(-Cambodja-Thailand)

Reisfanaten,

Graag zou ik zo veel mogelijk tips krijgen voor onze reis naar Laos in oktober.
Globaal is dit ons schema, maar door jullie tips kan dit altijd wijzigen:
Wij vliegen naar Bangkok en willen dan direct doorvliegen naar Luang Prabang. Vanuit hier naar Phonsavan(kruikenvallei) en dan door naar Vientiane. Vanuit hier willen we langs de Mekong reizen naar het zuiden om daar de grens over te gaan om Angkor Wat te bezoeken. De laatse week willen we uitrusten, duiken, snorkelen en luieren op een leuk (liever niet tè toeristisch) eilandje. Daarna terug naar Bangkok. (in 4 weken)

Luang Prabang - Phonsavan - Vientiane. Reisduur, wegen goed begaanbaar in oktober? Kruiken de moeite waard? etc.

Wie heeft er tips voor het middenstuk van Laos. Snel doorheen of side trips? Leuke dorpjes, bezienswaardigheden, etc etc. Iemand ervaring hier?( De lonely planet geeft weinig aan over dit stuk)

Tips voor eilandje in Thailand voor de laatste week. We hebben gedacht aan Koh Chang/ Ko Kut maar wellicht hebben jullie goede ervaringen elders?

ALLE TIPS en ervaringen zijn welkom!! Alvast bedankt!

Vincent

Ik heb er samen met een vriend van mij gefietst, echt een super land. Heerlijk relaxed land en mensen.

Lees hier het Laos verslag van onze reis in Laos: http://fs.alexautonet.nl/~arjan/My%20sites/fietsreis/Te_fietsen_route/Laos/Foto_s_Laos/foto_s_laos.html

P.s. veel plezier :wink:

Bedankt voor je reactie Rode Smurf. Was leuk om je site eenst te lezen en me zo voor te bereiden op Laos.

Ik probeer zo goed mogelijk reactie te geven op je vragen.
Luang Prabang is leuk voor een paar dagen; souvenir shoppen, toertjes maken, fiets huren. Phonsavan ben ik niet geweest, maar is geloof ik als 2daagse tocht te boeken vanuit Luang Prabang. De trip met de bus naar Vientiane is zo’n 10 uur geloof ik, maar ik kan er naast zitten. Hele mooie route, asfaltweg door de heuvels, goed begaanbaar.
In het middenstuk kun je stoppen in Thakek -klein stil dorpje waar je grotten kunt bezoeken-, Savanakhet -iets groter klein stil dorpje waar ik zelf maar 1 nacht ben gebleven-, Pakse -mag stad genoemd worden, leuk om rond te wandelen. Het Bolovenplateau in het zuiden moet mooi zijn om tochten door te maken. De 4 duizend eilanden in het zuiden zijn heel relaxed, maar het ligt aan de rivier dus het is geen strandgevoel wat je op het eind van je reis zoekt.
Koh Chang vind ik een fijn eiland, er zijn verschillende stranden. 1 daarvan is Lonely Beach, levendig maar wel rustig, veel hutjes en een prima strand. Koh Kut schijnt het toppunt van rustig en relaxed te zijn, dus het is maar net hoeveel leven je zoekt op een eiland.

Meer info en tips vind je op mijn weblog loesinazie.punt.nl

Het Bolaven plateau is écht wel een aanrader als je het doorkruist met een gehuurde motor voor 2 à 3 dagen. Veel afgelegen paalwoning dorpjes en watervallen in de jungle.
In Pakse zelf valt niks te beleven, 't is meer een “uitvalbasis”, waar je echter wel een goeie massage kan nemen.

Don Det vond ik het leukste eilandje van die “4000”.

Ik heb m’n duikbrevet gehaald op een eilandje tussen Ko Chang en Ko kut, namelijk Ko Mak. Als je pure rust zoekt, moet je hier zijn. Maar er is dan ook echt NIETS te beleven hier. Enkel het strand, de zee en je hutje. Oh ja … en het restaurant dat bij je hutje hoort, waar je volop Chang of Singha Beer kan drinken :hihi:
Naderhand bekeken, was deze streek niet de beste om te duiken. Daarvoor kan je beter naar Koh Tao, of nog beter, naar de Andamanse zee (als je daar de tijd nog voor hebt).

Veel plezier daar!