Handige route Laos + Thais strand (+ Angkor wat?) ?

Ben nog in beginstadium van mijmeren over een reis van vier weken door Azië. Heb wel wat boeken doorgenomen waaruit blijkt dat vooral Laos mij trekt. Vietnam in ieder geval niet.

Het idee nu:

• goedkoop vliegen op Thailand (tips?), ongeveer tussen oktober en december; ik denk nu aan half oktober heen, half november terug
  • ongeveer 4 dagen op een relaxed Thais strand zonder disco’s maar met wel luxe hutjes en mooi snorkelgebied (en eventueel rotsklimmen?)
  • reizen naar en door Laos (~3 weken) met boot, bus, trein
  • misschien ook langs de Angkor Wat in Cambodja?
  • eindigen met weer 3 of 4 dagen op een relaxed Thais strand net als eerder, maar misschien ander plaatsje
  • terug naar huis

Mijn vragen op dit moment:

1. Kan ik het beste op Bangkok vliegen of ook op een andere stad? En vanuit welke stad in Nederland of omgeving is het het gunstigst qua prijs en tijd?
  2. Is bovenstaand plan te doen met relatief rustig reizen, her en der 2-3 dagen op dezelfde plek blijven?
  3. Wat is een handige route? Welke Thaise stranden raden jullie aan? (geen party’s, wel snorkelen, luxe en relaxed)
  4. Is het haalbaar om Angkor Wat erbij te doen? Wat is dan een handige route? Per boot lijkt me leuk, maar als het te lang duurt misschien vliegen? (En dit kan ik zelf ook uitzoeken maar misschien wil iemand het alvast voorzeggen: is het veel gedoe om 'n visum te regelen?)
  5. Hoe erg is het regenseizoen nog in dat gebied tussen half oktober en half november? Reizen onmogelijk, hele dag regen, of af en toe een verfrissend tropisch buitje?
  6. Andere tips?

Oh ja en als referentiekader: ik heb ruime reiservaring in Zuid-Amerika en Afrika (en Indonesië).

Alvast bedankt!
Cécile

Het idee nu:

• goedkoop vliegen op Thailand (tips?), ongeveer tussen oktober en december; ik denk nu aan half oktober heen, half november terug
  • ongeveer 4 dagen op een relaxed Thais strand zonder disco’s maar met wel luxe hutjes en mooi snorkelgebied (en eventueel rotsklimmen?)
  • reizen naar en door Laos (~3 weken) met boot, bus, trein
  • misschien ook langs de Angkor Wat in Cambodja?
  • eindigen met weer 3 of 4 dagen op een relaxed Thais strand net als eerder, maar misschien ander plaatsje
  • terug naar huis

Mijn vragen op dit moment:

1. Kan ik het beste op Bangkok vliegen of ook op een andere stad? En vanuit welke stad in Nederland of omgeving is het het gunstigst qua prijs en tijd? ja bkk is meestal het voordeligst je kunt ook kijken naar KL en dan met airasia naar bkk of siem reap.
    vanuit dusseldorf of andere stad in dld kan je soms veel voordeliger vliegen, of parijs of londen maar ja daar moet je dan wel eerst nog naartoe, is niet zo duur maar kost wel tijd.

2. Is bovenstaand plan te doen met relatief rustig reizen, her en der 2-3 dagen op dezelfde plek blijven?
    of het te doen is bv
    dag 1 :je komt aan in bkk
    dag 2: gaat naar koh chang of ko samet
    dag 6 : naar angkor wat aankomst 's avonds
    dag 9 of 10 naar laos : vliegen naar vientianne of met de bus naar de 4000 islands.
    4000 islands naar tat lo op dag 12
    tat lo savannaket dag 14
    dag 16 naar vientianne
    dag 18 naar vang vieng
    dag 20 naar luang prabang
    dag 24 naar bkk vliegen en dan naar koh chang in andaman zee of naar koh samui of een ander eiland.
    en dan nog weer terug naar bkk om naar huis te vliegen. ik vind het nogal krap maar ja het is aan jou.

3. Wat is een handige route? Welke Thaise stranden raden jullie aan? (geen party’s, wel snorkelen, luxe en relaxed)
    koh tao, andamanzee surin eilanden.

4. Is het haalbaar om Angkor Wat erbij te doen? Wat is dan een handige route? Per boot lijkt me leuk, maar als het te lang duurt misschien vliegen? (En dit kan ik zelf ook uitzoeken maar misschien wil iemand het alvast voorzeggen: is het veel gedoe om 'n visum te regelen?)
    per boot kun je niet naar ankor wat komen. je moet met de bus vanaf de thaise grens of vanaf 4000 islands.

5. Hoe erg is het regenseizoen nog in dat gebied tussen half oktober en half november? Reizen onmogelijk, hele dag regen, of af en toe een verfrissend tropisch buitje?
    regenseizoen is dan al wel voorbij mss af en toe een buitje maar ja met het weer weer je het nooit

6. Andere tips?

Dank je wel! Inmiddels is het ticket retourtje Bangkok geboekt! Ik heb 30 dagen. Ik wil niet al teveel van tevoren inplannen qua dagen en plekken, maar het is wel handig om een logische volgorde in gedachten te hebben, te weten waar de makkelijke verbindingen liggen, en een beetje te weten waar het mooi snorkelen is enzo. Dus dank je!

Iemand anders had de tip om vanuit Bangkok snel naar Laos te reizen en daar schijnt ook een fijne relaxplek aan een rivier te zijn (weet even de naam niet meer). En dan dat Thaise strand alleen aan het eind.
Maar misschien begin ik inderdaad wel met Ko Chang en dan Cambodja, soort rondje tegen de klok in. Kan ik aan het eind altijd nog kijken of ik nogmaals naar Ko Chang wil, of toch een strand / eiland daar bij Phuket in de buurt, of iets heel anders.

hoi cecilia
je kunt idd ook meteen naar laos gaan, en dan verblijven in bv vang vieng of meer naar het noordoosten.
en dan kun je altijd aan het eind nog kijken of je nog tijd en zin hebt om naar angkor wat te gaan. maar ja dat is een keus die je maakt, wat je perse wilt zien.

Hoi Cecilia,

Wij hebben een vergelijkbaar rondje gedaan in 4 weken, maar dan met de klok mee. Steeds 2-3 dagen op 1 plek gebleven.
Wij zijn vanuit bangkok naar Chaing mai gevlogen, daarna Chang rai, grens over naar Laos en met de boot naar Luang Prabang, daarna Vietainne, Ba na Hin, Pakse, 40.000 Islands, Phnom Phen, Battambang, met boot naar Siem riep, Bangkok.
Dit is dus te doen in 4 weken, maar wil je ergens langer blijven dan moet je wel gaan vliegen want je hebt elke minuut van je tijd nodig voor deze 4 weken.

De rest is allemaal gedaan met bus. In laos hebben ze en prima busvervoer, hoewel ze nogal eens kapot kunnen gaan. bij elk busstation kn je de tickets voor de evrschillende bussen zelf regelen dat scheelt vaak een hoop geld.

Tip! Wil je echt genieten en niet als een dolle toerist door de landen heen crossen, Neem dan meer tijd per plek. Een aanrader is bijvoorbeeld om het zuiden van Laos over te slaan en van Siem riep of Phnom Phen te vliegen naar Vientainne.
Luang Prabang is namelijk onvoorstelbaar mooi. Vang Vieng (tussen Luang Prubang en Vietntanne) Is de party water stad. De rivier wordt druk ebvolkt door bezopen en luidruchtige backpackers, maar als je daar buiten zit en je wilt natuur, dan zit je daar ook heel erg goed, het is daar echt heel erg mooi in de omgeving. daar alleen al kun je zeker 2 weken Gemakkelijk doorbrengen en van alles zien. 100cc motors kun je gemakkelijk overal huren en deze zijn ideaal voor het verkennen van de omgeving. Pas wel op, want het verkeer is wel adners dan NL, maar gelukkig een stuk minder druk buiten de steden.
Vientainnne is erg leuk om te ontdekken op een fietsje en ook zeker een paar dagen bezoek waard.

Boot naar Siem riep is wel mogelijk, maar alleen vanaf batambang. Een leuk, niet toeristisch plaatsje waar je 2 dagen kan blijven om de tempels in de omgeving te zien, voor je aan het grote werk (Angkor wat) gaat beginnen. Niet andersom, dan valt het alleen maar tegen.

sowieso is Cambodja een super gaaf en mooi land, waar je zeker 2 maanden heel veel kan doen. De kindertjes zijn geweldig en de geschiedenis morbide (pol pot)

Zelf zou ik je aanraden om vooral niet teveel te willen en 1 land te pakken. JE visum is 30 dagen geldig, dus prima en je kunt je vrijelijk verplaatsen naar alweer een verbluffend stukej natuur en vriendelijke bevolking. Of je dan moet kiezen voor Cambodja of laos… Oeff zware keuze. Ik zou zeggen voor de natuur Laos en cultuur en geschiedenis Cambodja.

Wat betreft stranden, Wij zijn alleen op Phuket en railey beach bij Krabi geweest. Allebei geweldige mooie plekken en op Phuket kon je gemakkelijk snorkelen. railey is zwaar relaxt met allemaal wandklimmers en echt de backpackers sfeer en (vond ik wel gaaf) geen auto’s. je kunt er alleen met een bootje komen. Maar dit is dus wel de toeristische stranden. wij hebben er toen in januari wel fantastuisch gedoken. Heel mooi. oostkust ken ik neit dus akn ik niets van zeggen en Phuket en Krabi moet je alweer vliegen.

Hopelijk ga je een gaaf plan trekken en mooie dingen zien. Heel veel Succes en plezier

Bedankt voor de uitgebreide tips!

Dit keer heb ik meer zin in relaxen en natuur. Het is dus waarschijnlijk dat ik Cambodja dit keer oversla als het teveel tijd kost of gedoe is. Voor dat land wil ik een keer goed de tijd en aandacht hebben, een andere keer… vanwege dat heftige verleden.

Ik moet nog reisgidsen kopen maar dan komen jullie aanwijzingen vast goed van pas. :slight_smile:

Inmiddels wat zitten lezen in mijn pas gekochte Lonely Planet Laos. Ik lees daarin al zoveel toffe dingen dat ik denk dat ik me eigenlijk volledig op Laos wil richten en sowieso niet naar Cambodja / Angkor Wat, dus dat scheelt al. Ik zag dat in zuidelijk Laos ook al mooie Khmer-tempels zijn. En voor Cambodja neem ik liever een heel andere keer volop de tijd.

Alleen vind ik snorkelen ook wel heel leuk en dat zal toch wel in Thailand alleen kunnen denk ik… of heb je in Laos ook wel mooie meren met vissies?

Verder was ik blij verrast dat je ook in Laos mooi kunt rotsklimmen, en dat daar echt alles te vinden is, tempels en musea en trekkings en grotten en homestay in dorpjes, maar ook relaxen in / bij water en in sauna’s en met massages etc. Ik heb er al onwijs veel zin in.

Nou is m’n vraag een beetje aangepast: stel dat ik een soort rondje wil reizen, start en einde in Bangkok… wat is dan de leukste volgorde: starten in Zuid-Laos en eindigen in het noorden (Huay Xai) en dan terug naar Bangkok? Is er daar in Thailand nog een leuke tussenstop halverwege ofzo?
Of andersom, eerst naar Huay Xai en dan door Laos naar het zuiden, daar weer de grens over en naar Bangkok?

Ik denk dat ik het wel leuk vind om met iets heel relaxed te eindigen, die 4000 islands klonken wel tof, maar wat je allemaal kan doen bij Vang Vieng ook (vooral die sauna en massages! maar ook kayakken en tubing enzo).

Als ik in Zuid-Laos eindig, kan ik dan toch nog heel makkelijk een Thais strand of eiland meepikken onderweg terug naar Bangkok? Of is 4000 islands al zo relaxed dat dat overbodig is?

het is makkelijker om van noord naar zuid te gaan als je met de boot wilt van huay xai naar luang prabang.(anders moet je tegen de stroom in).

vanuit 4000 islands kun je nog naar bv koh chang. hier kun je vanuit pakse de grens over naar thailand en vanaf ubon kun je met de bus naar koh chang.

vanaf don det kun je nog dolfijnen gaan spotten.

in vang vieng tuben is wel heel erg druk hoor en het is maar een heel kort stukje. het maakt het lang doordat iedereen onderweg bij alle barretjes zit te zuipen.
en in het stadje is het ook niet echt leuk vonden wij. veel tv en allemaal hard aan.
vang vieng heeft wel een hele mooie omgeving. en je kunt bij het eindpunt van het tuben de hele dag heerlijk relaxen en dan mensen kijken als ze terug komen van tuben.

volgens mij kun je in laos niet ergens snorkelen. maar dit kan op koh chang wel en daar kun je vanaf pakse in 1 dag komen. en het is maar max 6 uur terug naar bkk vanaf koh chang.

Dank je Karin, klinkt goed allemaal! En ik vroeg me al af wat ik nou moet verwachten bij dat Vang Vieng. Ik lees op andere plekken ook wel dat het er stikt van de dronken backpackers maar ik hoop dat het wat rustiger is als ik ga (half okt - half nov), maar als het niet leuk is reis ik weer verder. Alles wat je er in de buurt kan doen klinkt wel tof, dat kayakken enzo.

Ik moet nog even een oude LP Thailand scoren waar ik stukken uit kan knippen die ik niet nodig heb.

je kunt op www.lp.com ook stukken uitprinten die je wel nodig hebt en dit in een mapje meenemen.

mocht je nog vragen hebben over thailand of laos dan zie ik ze wel verschijnen.

Ja ik heb al overwogen om die pdf van Bangkok en noordelijk Thailand te kopen maar dan zit ik ook al aan 10 euro, wat een tweedehands gids ook kost. En die is volgens mij wel net wat handiger want ik heb stiekem ook dat van Koh Chang nodig en misschien nog wat info over geld enzo. En zo’n pdf moet je ook nog printen, Bangkok is geloof ik al 90 pagina’s!
Nou ik kijk nog even. Ik heb wel eens vaker hele stukken uit LP’s gesneden om gewicht te besparen.