In januari gaan we eindelijk op reis. 6wk in totaal; bestemming Laos en Cambodja. Om te voorkomen dat we een rondje moesten maken (en de hoofdprijs betalen) hebben we gekozen voor heenvlucht naar Bangkok en terug vanuit Ho Chi Minh.
De eerste week ligt vast. We gaan van BKK->Chiang Rai-> Huay Xai en de Gibbon experience. Vervolgens naar Luang Nam Tha en vanaf daar zijn er geen plannen.
Het doel is om uit te komen bij Si Phan Don en daar als het even gaat een paar dagen te blijven relaxen. Mogelijke stops onderweg: Plain of Jars, Ko Long cave , Luang Prabang. We hebben minder met steden, meer met natuur. Lang zullen we dus in steden niet blijven hangen (al ben ik niet eerder in die regio geweest en is het de vraag of dit soort steden dezelfde weerstand oproepen).
Dan de grens over (via Thailand naar Cambodja, of direct naar Cambodja) en dan eerst naar Siem Reap. Vervolgens naar onder, naar de Cardamon Mountains en de omliggende natuurgebieden, met een uitstapje naar de kust (maar dan weer niet Sihanoukville). Uiteindelijk de laatste dagen via de Mekong delta naar Ho Chi Minh voor de terugvlucht.
Het is niet de bedoeling dat we een dag-tot-dag schema maken. Dingen niet zien is geen probleem; je weet niet wat je mist en ik denk dat alleen daar zijn al een hele beleving is. Desondanks vragen we ons wel af:
Is het mogelijk een reis door dit soort landen te maken in 6wk (ongeveer 3wk per land)? En kan dit ongepland, of zou je meer vast moeten leggen wat je gaat doen? Het boeken van slaapgelegenheid in Chiang Rai was niet makkelijk, omdat veel vol zat. Is dit in Laos en Cambodja ook te verwachten?
Ik realiseer me dat de vragen vrij open zijn, maar heb na al het lees en speurwerk nog steeds geen idee wat haalbaar is. Ik begrijp in ieder geval dat je qua reizen alleen kunt rekenen op het feit *dat *je ergens komt, maar niet zozeer *hoe *en wanneer.
ik zou niet te veel vast leggen. je vind altijd wel een slaapplaats. alleen zal het mss in luang prabnag en vientianne even zoeken zijn.
verder hadden wij overal zo een plaats gevonden.
maar goed het hangt ervanaf waar je wilt verblijven, maar heel veel is niet online te boeken en kun je alleen ter plaatse regelen.
je vind echt overal wel iets.
verder zou ik niet laos/thailand en dan cambodja doen , maar gewoon vanuit laos naar cambodja.
6 weken is niet zo lang. bus vervoer is niet zo snel in deze landen. dus je bent veel tijd kwijt aan reizen en de landen zijn groot.
luang prabang is wel een stad maar een hele prettige stad vinden wij. phnom phen is wel echt een stad.
maar de voormalige gevangenis zou ik wel even gaan bekijken, dat is echt heel indrukwekkend.
en dan kun je in phnom phen een boottrip regelen over de rivier naar vietnam. echt een aanrader.
je moet wel voor vietnam je visum van te voor regelen. dit kan ook in phnom phen dan wacht je 1 of 2 dgn en dan krijg je je paspoort weer terug met visum.
Ik kan alleen spreken over waar ik geweest ben en dat is vooral Laos, en de reis van Bangkok naar Vientiane, en van Pakse naar Bangkok. Over Cambodja weet ik niks.
Je kunt volgens mij gerust het schema open laten en ter plekke plannen en boeken. Ik heb ook nooit problemen gehad om accommodatie te vinden, al was ik er wel in redelijk laagseizoen.
Ik heb het ook niet bijzonder op steden maar Luang Prabang vond ik wel erg prettig. En in tweede instantie vond ik Bangkok (China Town dan) toch ook wel wat hebben, maar dat is wel een heftige stad, gigantisch groot en druk. Luang Prabang heeft een overzichtelijk mooi centrum en is erg rustig. Het heeft een leuke gemoedelijke avondmarkt, heerlijke terrasjes met uitzicht op de rivieren, en lekkere tuintjes waar je kunt lunchen… veel massagesalons… echt relaxed.
Om handig en snel bij de Kong Lo (= ook wel: Konglor) cave te komen, lees even mijn blog via mijn website. Ik had het namelijk op een omslachtige manier gedaan. Het kan handiger door er gewoon zelf heen te reizen i.p.v. georganiseerd vanuit Thakheak (in de meeste gevallen is georganiseerd juist sneller en handiger, maar hier niet!).
Mochten jullie 4000 islands (Si Phan Don) in zuid-Laos willen bezoeken: van daaruit kun je tickets naar Cambodja kopen en rechtstreeks daarheen reizen. Vanuit Pakse kan dat ook wel neem ik aan. Pakse is niet zo’n leuk stadje, maar vooral gewoon een handige basis voor veel dingen in de omgeving.
Ik was van Bangkok naar Vientiane gereisd met een nachttrein omdat ik (milieuvervuilende) vluchten wilde vermijden. Ik vond het een leuke en prima ervaring: goedkoop en redelijk snel, en ik hou van treinen.
Als ik vliegen wel als optie had genomen, was ik van Bangkok direct naar Luang Prabang gevlogen en dan met de bus naar beneden gereisd. Nu heb ik het stuk Vientiane - Luang Prabang dubbel moeten reizen over land (heen en terug).
Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben, en aan mijn blog en foto’s.
Beiden bedankt voor jullie reacties! Als ik het zo lees, komt Luang Prabang er wel uit als een leuke bestemming. Het ziet er ook wel naar uit dat we dit gaan doen. We zijn eigenlijk helemaal niet in BKK. We pakken direct na aankomst een vlucht door naar Chiang Rai en gaan dan 2d later de grens over. We doen dit zo snel mogelijk (dus vliegtuig) omdat we er inmiddels wel achter zijn dat 6wk niet al te lang is voor deze twee landen.
Thailand staat niet op het programma dit keer, daar komen we nog wel eens voor terug.
Goed om te horen dat we niet echt vooraf dingen hoeven te bespreken; het zou mijn vakantiegevoel geen goed doen.
De reden om van Laos via Thailand naar Cambodja te gaan, is omdat we begrepen hadden dat de directe grensovergang niet altijd even gemakkelijk ging; is dit niet waar, of omzeil je dat met een georganiseerde reis naar Cambodja?
@ Cecilia; ik was je blogs inderdaad al tegen gekomen bij mijn zoektocht naar info; leuk leesvoer! Je verhalen hebben onze keuze om niet naar Vang Vieng te gaan sterk beinvloed. @Karin: De gevangenis in PP staat zeker op het programma. Zou wel een beetje verkeerd voelen om het land te bezoeken en dan dat gedeelte van de geschiedenis te negeren.
Ik weet niet hoe het zit met die grensovergang van Laos direct naar Cambodja, ik weet alleen dat veel reizigers vanuit Si Phan Don (4000 islands) direct door reisden naar Cambodja… tickets waren gewoon te koop op Don Khon en Don Det. Maar hoe dat in de praktijk gaat bij de grens, weet ik niet. In het Lonely Planet forum krijg je vast wel meer reacties dan hier.
En wat ik had gehoord is dat het andersom lastig is: van Cambodja naar Laos… een visum voor Laos is dan niet aan de grens te krijgen op dat stukje. Maar van Laos naar Cambodja is volgens mij niet zo’n probleem.
Qua accommodatie heb ik me een paar keer laten meeleiden door van die mannetjes die dan een gloednieuw hotel promoten (die daar werken, of bemiddelen en commissie krijgen… dat maakt mij nooit wat uit), en ik heb dan altijd prima hotels gevonden die nog in geen enkele reisgids stonden. Je hebt altijd de neiging om die mannetjes vervelend te vinden en weg te sturen, maar ik heb die neiging onderdrukt en gewoon niks beloofd en ben dan even mee gaan kijken… en als het een leuk hotel was, ging ik daar gewoon verblijven, waarom niet?
Ja, Vang Vieng was wel heftig… ik heb wel genoten van die bungalow en de mooie natuur, maar het type reizigers daar vond ik toch wel wat moeilijk om aan te zien, en hoe de bevolking erdoor afgestompt was.
In Ban Kong Lo (het dorpje het dichtst bij die Konglor grot) heb je zowel homestay (bij mensen thuis slapen) als een klein hotelletje. Ze waren ook flink aan het bouwen aan nieuwe hotelletjes in andere dorpjes waar je onderweg langs kwam, maar die leken in 2009 nog niet open.
Als je er zelf heen reist, let dan wel op dat de bus je er op tijd uit zet bij die afslag. De bus rijdt over weg nr. 13 van noord naar zuid, en zou jullie er uit moeten zetten bij de afslag van de weg nr. 8 zodat je zelf verder kunt reizen weg 8 op naar het oosten (en dan weer naar het zuiden naar Ban Kong Lo). Ik kwam iemand tegen die ze toch vergeten waren er uit te zetten en die dus per ongeluk helemaal naar Tha Khaek werd gebracht, en dus net als ik weer helemaal terug naar het noorden moest reizen. In de Lonely Planet op de pagina met de plattegrond van Central Laos kun je wel wat beter zien wat ik allemaal bedoel.
Ik had het dus ‘georganiseerd’ geboekt vanuit Thakhek / Tha Khaek maar we gingen gewoon met openbaar vervoer, waardoor we er ongeveer 8 uren over deden en ik een heel stuk dezelfde weg terug moest reizen die ik eerder al had afgelegd.
Ook die Tat Namsanam waterval kun je eventueel bezoeken; daar vlakbij is een toeristenbureautje aan de weg, waar je een gids kunt boeken. Die heb je ook wel nodig want je gaat dwars door de jungle over allerlei rotsen en niet zo duidelijke paadjes. Je kunt daar onder die waterval zwemmen, heerlijk. Neem wel wat eten en drinken mee (er zijn daar wel marktjes).
Wat jullie eventueel ook kunnen doen is in Pakse een brommer/motor huren en daarmee rijden naar een ander mooi plaatsje, bijvoorbeeld Tat Lo (1,5 uur over gewoon vlakke weg, geen slingerpaadjes ofzo) of andere plaatjes in de buurt van Pakse, lekker midden in de natuur. Bij mijn foto’s zie je de ‘hoofdweg’ (die zandweg) van Tat Lo en hoe lekker rustig het daar is.
Als het gaat om Laos heb ik te weinig informatie om een goed reisadvies te geven, wat ik wel weet is dat Vangvieng een geweldig dorp is, maar nog belangrijker met een geweldige mooie natuur. Je kunt hier uren fietsen, kayakken etc. Als het gaat dat mensen hier afgestomd zijn, geen idee. Ik vindt ze geweldig, lief en vooral erg hartelijk. Als het gaat om het tuben, je hoeft het niet te doen. En de toeristen: ik reis nu al zo’n 1.5 jaar en ik ben ze overal al tegen gekomen. Geen verschil tussen LP, Vanvieng of in Koh Lanta of waar dan ook maar. Maar ook hier geldt: je hoeft er niets mee als je niet wil… Dus ik zou het denk ik als een gemis zien om Vangvieng en dan vooral zijn prachtige natuur te missen. Foto’s zijn op deze site te bekijken: www.asiatrotters.nl
Maar goed ieders zijn keus, en zoals je al aangaf, als je niet weet wat je mist dan mis je het ook niet, en dat is waar.
vanaf don det en de andere eilanden kun je heel gemakkelijk naar cambodja. ga alleen wel vroeg op de dag, dan heb je mocht het wat lastiger gaan ruim de tijd.
maar het probleem is vooral van cambodja naar laos.
en georganiseerd van bkk naar siem reap is ook geen pretje. over volle kleine busjes en dan vooral het laatste stuk vanaf de cambodjaanse grens.
vang vieng vond ik ook wel erg toeristich maar wel erg mooie omgeving.
en tat lo vonden wij echt super. wat een rust en wat een natuur.
vang vieng absoluut de moeite waard! alle ‘zuiptoeristen’ liggen in de cafeetjes of zijn aan t tuben; makkelijk te omzeilen dus. lekker stukje fietsen of lopen en je bent midden tussen de prachtige natuur, vriendelijke bevolking en geen andere toerist te zien. zelfs tuben is goed te doen; lekker vroeg beginnen terwijl iedereen nog zijn kater ligt uit te slapen; je hebt de rivier voor jezelf.
cambodja naar laos is trouwens ook geen probleem hoor. al een hele tijd krijg je daar gewoon 30 dagen las visa aan de grens.
Hoi,
Ik ben net terug uit Laos/Thailand. Ik heb niks van te voren vastgelegd qua hostels en dat ging prima. Heb ook rechtstreeks vlucht genomen naar Changrai. Als je daar toch bent zou ik de white temple ook even bezoeken (ligt iets buiten changrai en met de lokale bus makkelijk te bereiken). Dit is werkelijk een prachtige tempel. De avondmarkt op zaterdag in changrai is ook een erg leuke ervaring, verder vond ik het niet zo boeiend. Ik heb niet de gibbon gedaan, maar de slowboat naar luang prabang genomen (waanzinnig mooi). Luang prabang vond ik ook een heerlijke stad, laagbouw, relaxed dus, geen drukte zoals in changrai/bangkok. Ben er 3 dagen geweest. Je kunt daar fietsen huren en lekker door de stad fietsen of naar dorpjes buiten Luang Prabang. Ander leuk idee als je van stoombaden/sauna houdt: sauna en/of massage bij de red cross. Zijn ook bijna geen toeristen en is een leuke ervaring.
Dan zou ik zeker naar Vang Vieng gaan. Het tuben is een toffe ervaring (je hoeft niet te drinken…) en de omgeving is werkelijk prachtig daar. Veel grotten te bezichtigen met brommer of fiets. Ben er 3 nachten geweest.
Ik zou wel de VIP bus nemen van Luang Prabang naar VangVieng. De minivan scheurt als een gek en er zijn veel haarspeldbochten. Je doet er zeker 7/8 uur over itt wat ze zeggen.
Vientiane vond ik niet veel aan, toen ben ik terug gegaan naar Bangkok.
Ik zou idd niet teveel vastleggen. Op zo’n reis gaat echt alles vanzelf. Alleen in Laos moet je rekening houden met wat reistijd tussen de steden.
Vergeet ook niet dat er behalve de steden niet veel is qua slaapplekken. Laos bestaat voor het grootste deel uit jungle…
Fijne reis. Evelyn