Route Laos 3 weken

Hey,

nu volop bezig met materiaal en dergelijke maar wilde eens horen of volgende route met tijdsplanning realistisch is??

Binnenkomen Laos via Huay Xai, direct naar Luang Namtha (is dit mogelijk of toch een dag voor rekenen?)

Luang Namtha: 2-3dagen voor jungletocht te doen

naar Nong Khiaw verder reizen (vlotte verbinding?) daar 1 dag verblijven

met boot van Nong Khiaw naar Luang Prabang doorreizen

2 of 3 dagen verblijven in de stad (te kort of lang genoeg?)

Vanuit Luang Prabang met bus naar Vientiane doorreizen (stoppen in Vang Vieng?? Heb de post gelezen over Vang Vieng en weet niet om er nu een stop te maken of niet :s)

In Vientiane 2 dagen verblijven (denk dat dit lang genoeg is)

Met nachtbus naar Pakse rijden (Midden-Laos laten we links liggen, moeilijke keuze maar knopen moet doorgehakt worden)

Pakse zelf 1 dag doen en 1 dag Champassak doen!

Nadien afzakken naar 4000 islands om te relaxen voor 2-3 dagen…:wereld:

Om dan de grens over te steken naar Cambodja…

Zo kom ik ongeveer op 3 weken met nog wat speling als het ergens echt de max is om daar wat langer te blijven :chin:!

Feedback??

Thx!

Ik zou Vang Vieng niet overslaan, want de omgeving is echt prachtig. Je kunt er makkelijk op eigen houtje de omgeving verkennen, te voet, op de brommer of met een motor. Of je nu wel of niet van dat tuben en/of feesten houd, je kunt je er redelijk makkelijk aan onttrekken. Verder is het een lange zit van Vang Vieng naar Luang Prabang. Dat haal je net overdag, want in het donker reizen op die route zou ik je afraden.

Bedankt roberts! Idd mss is Vang Vieng toch iet een plek dat je zomaar overslaat dan…Merci voor de tip! En dus zeker niet snachts van Vang Vieng naar Luang Prabang? Toch goede verbinding met de bussen heb ik al gelezen.

Hopelijk komt er nog wat reactie op, het is vooral om de haalbaarheid van de route te bezien…

Hi Vinnie,

ik heb de route overdag gedaan en de weg gaat door de bergen en is op plaatsen meer onverhard dan bedekt met asfalt. Je mist trouwens ook geweldig mooie uitzichten. Ik zal straks eens kijken of ik een foto kan uploaden, zodat je kunt zien om wat voor een weg dat het gaat.

Vientiane vond ik trouwens best aardig, maar als je er een hele dag hebt, zou dat best wel eens voldoende kunnen zijn.

Hi Vinnie,

hier twee foto’s van de route Vientiane - Vang Vieng - Luang Prabang.

Ah oke dan gaat het nog perfect qua planning want heb idd 2-3 dagen uitgerekend voor Vientiane maar dus niet nodig?
Vang Vieng idd je overtuigt me meer en meer Roberts :p!

Bedankt alleszins!

Nog geen reacties buiten Roberts?

Had gedacht dat er tegen nu wel wat comments gingen zijn…

Zo’n verschrikkelijke route gekozen of alle mensen misschien zelf weg :vak01:!

Sta nog altijd open voor feedback, bedankt!:chin:

De reis komt in zicht! Lekker.

Luang Prabang vond ik zelf heerlijk, ik heb er geloof ik wel 5 dagen gezeten zonder me te vervelen. Ook de Kuang Si watervallen daar in de buurt vond ik zeer de moeite waard.

Vang Vieng zou ik ook niet overslaan, ook al is het wel een party-town. Maar dat zit vooral in het oostelijk deel. Het gedeelte vlakbij Jardin Organique guesthouse, en Ban Suan bungalows (aanrader!) is nog rustig. Inderdaad een prachtige omgeving. Ik heb erg genoten van het kayakken. Meer foto’s en filmpjes vind je in mijn BLOG.

Ook vind je daar filmpjes van het stuk tussen Luang Prabang en Vang Vieng. Bijvoorbeeld deze:

[video=youtube_share;WwTowKMh0Ms]Northern Laos scenery 2 - YouTube

Vientiane vond ik niks aan. Mensen die er langer verblijven, ontdekken wel de leuke kanten ervan, maar als jullie maar 3 weken hebben zou ik mijn tijd liever besteden aan plekken die direct prachtig en prettig zijn.

Jammer van Midden-Laos maar inderdaad moet je keuzes maken.

Pakse zelf vond ik ook niks aan. Het is een handige ‘hub’ naar Thailand en andere plekken, maar het stadje zelf is gewoon een stoffig saai stadje. Zelf vond ik Tat Lo ook leuk. Je zou vanuit Pakse daarheen kunnen met gehuurde brommers / lichte motoren. De bus is een beetje teveel gedoe (omdat die je op 5km van het dorp dropt en je dan dus weer een taxi nodig hebt maar die zijn er amper). Meer foto’s en info in mijn blog!

Bij 4000 islands goed opletten welk eiland je kiest. Op Don Det vooral jongelui die stoned rondhangen, op Don Khone (tegen Don Det aan) wat meer rustige mensen van alle leeftijden. Je kunt makkelijk van het ene naar het andere komen met de fiets. Let bij huurfietsen wel altijd op of de banden wel goed vol zijn, en laat ze anders bijpompen. Dat geldt ook in Luang Prabang en Vang Vieng. Het is wel een makkelijke - hoewel erg toeristische - manier om je te verplaatsen binnen die stadjes.
Op Don Kong schijnen vooral oude mensen te komen omdat de hotels daar wat duurder zijn.
Misschien zijn er inmiddels weer nieuwe Dons (eilandjes) die toeristen trekken en nog niet zo ontwikkeld zijn.

Op Don Khone kun je bustickets kopen naar Cambodja. Bij Pakha guesthouse (dichterbij waar de Laotianen zelf wonen) zijn die iets goedkoper dan bij de guesthouses direct aan het begin van het eiland. Waarschijnlijk is dat inclusief het vaartochtje en andere n
busje tot de grens ofzo… in mijn geval van een ticket naar een plaats in Thailand was dat wel zo: 3 of 4 verschillende vervoermiddelen waren allemaal al betaald.

Aaah bedankt Cecilia!!! Dus Luang Prabang idd zeker genoeg tijd voor uittrekken…Vang Vieng blijkt idd erin te komen als ik het zo hoor! Vientiane is een noodzakelijke stop aangezien we daar de nachtbus nemen naar Pakse! Eventueel een dag in Vientiane zelf verblijven valt nog af te wachten…

Pakse dan toch niet de moeite? Champassak dan ook niet? Had er veel positieve dingen over gehoord en gelezen!
4000 islands idd bezien de welke maar met de fiets gemakkelijk te doen dus dat zien we ter plekke…

Hopelijk zijn de 3 weken dan goed ingevuld, weet er eigenlijk iemand iets meer over het noorden? Zoals Luang Namtha en Nong Khiaw? Hoor veel over de grote steden (Luang Prabang, Vang Vieng,…) maar minder over het noorden? Dacht daar zeker een jungle-tocht mee te pikken…

Bedankt nogmaals!

In een ander draadje had ik jullie volgens mij al eens verwezen naar deze Lonely Planet thread tjokvol info over Laos en dan met name het noorden.

Champasak is misschien best de moeite waard hoor, alleen ben ik er niet geweest. Wel vraag ik me af waarom je daarheen wilt als je nog naar Cambodja gaat… Is Champasak niet een slap aftreksel van die tempels daar? Of misschien heb ik het mis en was de bezienswaardigheid in Champasak geen overwoekerde tempel?

En had je over Luang Namtha niet al veel tips gekregen in die andere draad die jullie ooit gestart waren?

Zoek ook eens in reisverslagen in www.waarbenjij.nu (bijvoorbeeld met trefwoorden Luang Nam Tha, en Luang Namtha), volop info en tips!

Ik weet niet of je er nog iets aan hebt, maar je route is goed. Ik zou wel Vang Vieng doen. Wij hebben niet getubed, maar was super. Vientiane is 2 dagen voldoende. Luang Nam Tha is voor trekkingen erg leuk. Vanuit Huay Xai ook goed te doen want er zijn al enige tijd goede wegen (gefinancieerd door de Chinezen). Ik zou wel voor Luang Prbang wel langer de tijd pakken. Dit stadje is echt super. Ik zou voor het Noorden en Midden meer tijd pakken dan het Zuiden van Laos. Heel veel fun!

Tuurlijk heb ik er nog wat aan!!! Bedankt alleszins!

Met alle reacties rond Vang Vieng denk ik dat die er zeker in komt! En idd iets minder Vientiane en ook dag langer voor Luang Prabang!

Het is een schatting, niet iets waar ik me aan ga vasthouden maar het is fijn om te weten waar je wat langer kan zitten en waar je sneller door kan gaan!

Nog is bedankt en tips zijn altijd welkom :)!