Vanaf 23 augustus (regentijd) zijn wij 3 weken in Laos.
Ons schema:
dag 0 van BKK avondvlucht naar Ubon Ratchathani
dag 1 van Ubon Ratchathani met bus (3 uur) naar Pakse en vandaar door naar Champusak (1 uur)
dag 2 Champusak What Pou bezoeken of dagtrip naar 4000 eilanden?
dag 3 Eerst nog Wat Phou bezoeken en dan van Champasak naar Pakse
of 4000 eilanden (dag 2) niet doen en direct naar Pakse
dag 4 Pakse, dagtrip Bolaven plateau en om ca. 21.00 uur met nachtbus naar Vientiane
dag 5 en 6 Vientiane, nog invullen
dag 7 bus naar Vang Vieng
dag 8+9 Vang Vieng, nog invullen
dag 10 naar Luang Prabang overdag of nachtbus?
dag 11 t/m 17 Luang Prabang, nog invullen, misschien tussendoor naar Muang Ngoi Neua
dag 18 slowboat, overnachting Pak Beng
dag 19 slowboat om ca. 08.30, aankomst in Huay Xai om ca 19.15 uur. Overnachting daar
dag 20 naar Chiang Rai en vandaar met Air Asia naar BKK
dag 21 BKK
dag 22 01.20 naar Amsterdam
Ivm de regentijd leek het wijs eerst het zuiden kort te doen en daarna het noorden uitgebreider. De slowboat dus ook in omgekeerde volgorde.
Mijn vragen:
ik twijfel over het zuiden, in regentijd 4000 eilanden doen met een dagtour en voldoende tijd ingepland?
heeft iemand nog tips over het vervoer misschien? ergens een vlucht ipv bus beter?
Vang Vieng naar Luang Prabang, nachtbus beter?
zijn de wegen wel goed begaanbaar of duren busreizen veel langer in de regentijd?
Wij zijn eind 50, geen backpackers, met voorkeur voor kleinschalige accommodatie (schoon bed/goede douche), genieten van de lokale mensen om ons heen, lekker eten, cultuur, het gewone leven, doen geen trekkings, wel graag tourtjes via een lokaal reisbureau of guesthouse. Geen olifantentochten.
Ik hoop dat er mensen zijn die advies willen geven en kijk uit naar reacties!
Alvast heel erg bedankt!
Hallo Annet,
Wij zijn ook op die manier door Laos gereisd maar dan van noord naar zuid.
Champusak ligt volgens mij op ongeveer een uur reizen van Pakse.
Je kunt evt ook een excursie vanuit Pakse naar What Pou doen kost je een halve dag, dit hebben wij ook gedaan.
Tenzij je graag in Champusak wil overnachten.
Naar 4000 eilands is het ongeveer 4 uurtjes reizen vanuit Pakse en dan nog met de boot over.
Ik weet niet of dit als 1 dag excursie aangeboden wordt , dat zou kunnen.
Als je zelf er naar toe wil reizen is het denk ik niet mogelijk om dit echt in 1 dag te redden.
Ik weet niet wat je er zou willen doen , of dat je alleen een indruk van de eilanden wil krijgen.
Het zijn vooral eilanden… wel mooi!!.. om te relaxen.
Bolaven Plateau zijn wij niet geweest omdat we al veel watervallen hadden bezocht.
In Vientianne hebben wij 1 overnachting gehad en wilden daar graag een fietstour doen aangezien dit ons in Bangkok zo goed was bevallen.
Gezien de weersomstandigheden hebben we dit niet gedaan (onze enige dag regen in oktober), maar misschien dat het iets is voor jullie. http://www.vientianebycycle.com/index.php?contID=1&lang=Du
In Vang Vieng is een kanotocht wel leuk om te doen, en naar de Bleu Lagoon.
Naar Luang Prabang duurt de busrit een uurtje of 5 a 6 denk ik, wij zijn overdag gegaan.
Daar kan ik je Le Sen Boutique Hotel heel erg aanbevelen.
Een kleinschalig super hotel schoon en luxe en heel vriendelijk personeel.
Het is 15 min lopen naar het centrum en er zijn fietsen die je kunt gebruiken.
Van daaruit is het een aanrader om de kuang si watervallen te bezoeken. Dit is mogelijk met een excursie.
Stel je van de bussen in Laos niet al te veel voor, ook de VIP bussen niet.
Wij hebben geen nachtbussen genomen, wel van anderen vernomen dat dat vaker problemen mee zijn dan de dag bussen (met stukken staan).
Het paste gewoon niet in ons schema.
Binnenlandse vluchten hebben wij niet gedaan vanwege de prijs , heel erg duur (zeker ten opzichte van Vietnam of Thailand).
De wegen zijn in slechte staat vooral in ten noorden van Vientiane, maar het is wel goed te doen.
En regentijd of niet dat is gewoon geluk hebben, wij vertrokken 5 oktober voor 3 weken en hebben 1 dag regen gehad in Laos.
Wij zijn eind 40 en juist wel backpackers.
Huren liever een scooter dan dat we georganiseerd gaan.
Ook met voorkeur kleine schone accommodaties.
Maar misschien heb je hier wat aan.
Mocht je willen weten hoe onze reis is geweest en evt er nog ideeën opdoen…
Ons reisverslag is te lezen op http://rob-ingrid.waarbenjij.nu/reisverslagen/455884/laos-van-noord-naar-zuid/1
Hoi Ingrid, bedankt voor je reactie!
Ik heb al accommodatie geboekt in Champasak omdat we vandaar naar Wat Phou willen gaan fietsen. Fietshuur 1 euro per dag ;-). Trekkings doen wesowieso niet omdat mijn man last heeft van zijn knie.
Ik heb even bij de fietstocht in Vientiane gekeken maar die is wel prijzig. 40 of 55 euro, schrok ik wel van. Paar jaar geleden in BKK gedaan, niet via Co van Kessel, en veel voordeliger. We willen sowieso gaan fietsen, doen we altijd graag in Azië, en willen dan de Lonely Planet tocht doen. Ik twijfel wel wat we nu zullen doen. Wij zijn geen backpackers omdat we niet met rugzakken reizen, maar met eastpack tassen op wieltjes. Verder doen we het liefst alles op eigen houtje, via adresjes via via, je kent het wel. En dan ter plekke tourtjes boeken. Omdat we echt middenin de regentijd zitten vraag ik me af of het slim is naar de 4.000 eilanden te gaan. Als alles nat en klam is, is het toch minder. Nu ik je waarbenik heb gelezen trekt Don Det met Little Eden me wel aan hoor. Het eten en de zonsondergang… Misschien toch naartoe gaan. Makkelijk te bereizen toch ook? en leuke kayaktocht toch ook? Ik las dat de boot er vlakbij stopt. Dan misschien maar het extra uitstapje in Luang Prabang (Muang Ngoi Neua) schrappen, daar wat korter zijn. Of een scootertocht inlassen. Ik ga er nog eens over denken. Hoeveel dagen zijn er nodig vanaf Champasak denk je? We komen gewoon weer tijd tekort zoals gewoonlijk, zucht…
Dankjewel voor je reactie!
groetjes, Annet
Hoi Annet,
Vanaf Champasak is het zo’n 3 uur met de bus. Die kun je waarschijnlijk in Champasak boeken naar 4000 eilands.
Als je daar naartoe gaat, ik weet niet hoe laat ze gaan maar dat staat vast in de lonley plannet ongeveer.
Niet alles klopt namelijk met de reisgidsen.
Ik zou dan 's ochtends gaan vroeg, als je met het bootje overgaat naar Don Det zit Little Eden meteen aan je rechterhand tegenover de aanlegplaats van de boot.
Je checkt in en huurt een fiets. Dan zou je naar Don Khone kunnen fietsen, over de brug aan de rechterkant het fietspad volgen.
Dan kom je bij de indrukwekkendste watervallen in deze omgeving.Je moet er ook entree voor betalen maar dat is niet veel. Het eiland heeft maar 3 fiets paden dus je kunt eigenlijk niet verdwalen.
Na bij de waterval te zijn geweest zou je nog door kunnen fietsen en bij de irwaddy dolfijnen een bootje huren aan de zuidkant van het eiland.
Als je aan het einde van de dag gaat rond 16.00 uur dan heb je de meeste kans om ze te zien. Of vroeg in de ochtend. Je kunt aan de linker kant ook nog een stukje fietsen mocht je nog tijd hebben.
Als je het leuk vind om een kano tocht te doen kom je namelijk al langs de andere 2 watervallen. Een kleinere aan de andere kant van Don Khone en bij de breedste waterval van Azië. Je loopt nog een stukje over het eiland Don Khone.
Lunchen doe je op bij de dolfijnen op Cambodjaans grondgebied. rond de middag zie je ze wat minder goed.
En dan kun je de volgende dag weer terug richting Pakse.
Tenzij je ervan houd om lekker niks te doen en een boek te lezen.
Veel backpackers die maanden rondreizen door Azië blijven hier iets langer om even te relaxen.
Dus ik zou zeggen anderhalf tot 2 dagen ervoor uittrekken.
Dat ligt eraan hoe laat je aankomt.
Het is altijd moeilijk in te plannen, Je kunt namelijk niet het hele land in 3 weken zien.
Ik wil ook altijd te veel en moet altijd iets schrappen wat ik graag zou willen zien omdat het niet in het schema past.
Ik denk dat Luang prabang wel in 3 a 4 dagen te doen is.
Muang Ngoi Neua moetsen wij schrappen. Je kunt hier ook wel naar toe gaan en van hieruit met de bus naar Huay Xai.
Maar dan ga je niet met de slowboot.
Het is altijd keuzes maken.
Slowboot is ook mooi en heerlijk relaxed 2 dagen zitten. Maar 1 dag zou eigenlijk ook genoeg zijn.
Het Zuiden van Laos kan ik je geen advies over geven, staat voor deze winter op onze planning.
Vang Vieng ligt in een prachtige omgeving, het was het Lloret de Mar van Zuidoost Azië. Er vindt nu een omslag plaats naar vooral eco toerisme. Neem vooral de dagbus van VV naar LP, via Kasi steeds hoger de prachtige bergen in. Vanaf Vieng Phouka gaat de weg over de bergkammen langszaam richting het westen en volgen er nogal wat haarspeldbochten.
LP is eigenlijk een groot dorp met tientallen tempels, een paar dagen verblijf is zeker aan te raden. Regentijd, ik zou vooral even goed navragen en bekijken hoe hoog het water in de Mekong staat. Stroomafwaarts is het al een hele zit maar stroomopwaarts in de regentijd, check of de tocht echt in twee dagen kan! Een tocht vanaf LP naar Nong Khiaw en vandaar stroomopwaarts op de Nam Ou naar Ngoi Nua is weer een aanrader. Als je toch een boottocht wil maken, maak deze dan op de Nam Ou. Kleinere boot, kortere tocht maar de omgeving is nog indrukwekkender dan op de Mekong. Vanaf NK kun je via Oudomxay en Luang Namtha ook naar Chang Kong reizen met de bus. De weg van NK naar Oudomxay en Luang Namtha is redelijk, vanaf Luang Namtha is er een “snelweg” naar de Thaise grens.
Hoi! dankjewel voor de tip of het in twee dagen haalbaar is. Ga ik uitzoeken. Misschien een reservedag inbouwen voor de zekerheid?
Ik las dat het in tegengestelde richting kon en dat leek me een goed idee.
Die andere boottocht is helemaal nieuw voor me en ook veel uitzoekwerk denk ik. Is het op die manier dan ook in twee dagen te doen? Ik ken die route helemaal niet.
Het is aan het eind van onze Laos vakantie en de vlucht van Chiang Rai naar Bangkok sluit aan op de slowboat dus het is belangrijk dat het allemaal goed loopt.
Dat uitzoekwerk valt wel mee. In LP is een Tourist Office, hier werken een aantal medewerkers die redelijk goed Engels spreken. M.b.t. Je bootreis stroomopwaarts kun je hier je vragen stellen. Waar het kantoor op dit moment zit weet ik niet, ze zijn een aantal keren van plek veranderd de afgelopen vijftien jaar. Laatste keer was het kantoor vlakbij de sauna van het Lao Red Cross.
Als je wel naar NK gaat en de bootreis naar Ngoi Nua maakt…
Er gaan dagelijks bussen naar Oudomxay en Nong Khiaw. Als je de bus naar Oudomxay neemt dan uitstappen op de T splitsing in Pak Beng en met lokale kleine busjes doorreizen naar NK.
Er vertrekken meerdere boten per dag naar Ngoi Nua vanaf NK. Gewoon bij de haven navragen, dit is 100 meter vanaf de brug (westkant). De tarieven zijn “vastgelegd” mogelijk dat er een poging gedaan wordt je in een private boot te krijgen dan huur je de complete boot voor een hoog bedrag. Normaal deel je de boot met een aantal medereizigers.
NK naar Oudomxay - Luang Nam Tha - Houa Xay
Als alles meezit kan dit in één dag…vroeg vertrekken is het advies!
NK naar Luang Nam Tha is zeker haalbaar, misschien zelfs naar Vieng Phouka (dit ligt halverwege tussen Luang Nam Tha en de Thaise grens). Er rijden ook wat nachtbussen in deze regio en de weg is vanaf Luang Nam Tha relatief erg goed (officieel snelweg…)
Vanaf Chiang Khong naar Chiang Rai is prima te reizen. Per openbaar vervoer, maar onder grote tijdsdruk heb ik hier ook wel eens een taxi genomen, ongeveer ruim anderhalf uur rijden.
hoi denp,
Dankjewel, je bent goed thuis in die regio zeg!
Ik ga me er eens goed over buigen, er staat nog niets vast en er is voldoende speling qua reistijd. Ik wil wel graag een aantal dagen in Luang Prabang zijn en we zijn geen heel erg ondernemende types. Meestal ga ik voor de standaard routes.
Ik twijfel wel over Muang Ngoi Neua, zou er wel heen willen maar het kost minstens 3 dagen, 2 reistijd en 1 daar rondkijken. Dat gaat weer van onze Luang Prabang dagen af. Verder las ik van iemand die er in de droge tijd was en zich afvroeg hoe het in de regentijd zou zijn, een grote blubberpoel. Weet niet of het daar dan echt zo prettig is…
Misschien toch wel de slowboat en een dag extra inbouwen voor het geval we het niet redden. Nog eens goed over denken.
hartelijke groeten!
Annet
Ik zou dat zeker overwegen, de boottocht van LP naar Nong Khiaw moet mooier zijn en is maar 1 dag.
Slowboot is wel mooi maar 2 dagen is wel lang en je zit dan in het regenseizoen 2 dagen op de boot.
Als je voor de rest een druk programma hebt gehad is het wel lekker relaxen.
Wij wilden ook naar Nong Khiaw maar redden dat niet qua planning achteraf hadden we in het zuiden nog 1 a 2 dagen over.
Ik zou beide in gedachten houden en beslissen als je daar bent, kijken hoeveel dagen dat je dan nog hebt.
LP is een groot dorp en heb je aan een paar dagen genoeg denk ik, tenzij je van relaxen bij je hotel houd.
Groetjes Ingrid.