enkele vragen

komende vakantie aan het plannen en na 4 eerdere reizen in Azie, gaan we nu een combi maken met Maleisie en Laos. daarvoor een paar vragen

• kan ik visum voor Laos op vliegveld van Vientiane krijgen?

• hoeveel dagen kun je redelijkerwijs besteden in Laos. Wij zijn niet van bus in bus uit en van de ene bezienswaardigheid naar de andere. we willen tijd hebben om rustig te wandelen, fietsen een dag alleen maar te “niksen” ed. Is 14 dagen een redelijke termijn.

• Kun je makkelijk fietsen in Laos? ( en fietsen huren)

Dat van het visum weet ik niet.

Als je maar 14 dagen hebt en ook nog tijd wilt hebben om te wandelen en relaxen, zou ik me echt richten op maar één gebied in Laos, bijvoorbeeld alleen het noorden. Van daaruit kun je waarschijnlijk ook het makkelijkst weer door vliegen naar Maleisië.
De busritten in Laos zijn lang, en ze hebben ook vaak pech. Ik heb met 1 busrit 2x pech gehad en ongeveer 7 uren vertraging opgelopen, dus op zich een hele middag kwijt.
De busrit tussen Vang Vieng en Luang Prabang is pittig omdat 'ie over slingerende wegen over steile bergen gaat. Super uitzicht, maar veel mensen moeten overgeven van misselijkheid. Dus neem een wagenziekte-pilletje vooraf en zorg dat je stoelen voorin hebt. :slight_smile:
Probeer dubbele ritten zoveel mogelijk te vermijden. Dus misschien kun je zorgen dat je vliegtuig aankomt in de ene stad, en vertrekt uit de andere.

In de steden kun je makkelijk fietsen huren (Luang Prabang, Vang Vieng, Vientiane, In Thakhek iets moeilijker, maar dat ligt in midden-Laos en zullen jullie waarschijnlijk niet bezoeken). Het zijn vaak gare fietsen zonder versnellingen en met slappe banden, dus altijd even de banden checken of om een pomp vragen voordat je op pad gaat, en als ze meerdere fietsen hebben, probeer er dan een paar want sommige trappen zwaar omdat ze eigenlijk een beetje kapot zijn.
In Vang Vieng kun je ook mountainbikes huren. Die ik had gehuurd was best okee. In de omgeving van Vang Vieng kun je mooi fietsen langs dorpjes en grotten, over modderwegen. Je hebt dan wel een mountainbike nodig.

In Laos fietsen mensen ook wel van de ene naar de andere plaats maar dat is over supersteile bergen, en met speciale fietsen en veel water bij zich enzo.

Om te wandelen schijnt Luang Nam Tha heel mooi te zijn, daar kun je dan ook overnachten bij lokale families.

Mijn reisverslag over Laos vind je hier. Goeie reis!

Oh ja wat ik bedoel met dat mensen wel van plaats naar plaats fietsen… dat zijn eigenlijk vrijwel alleen maar toeristen. En ik verklaar ze voor gek, met 30 graden klamme hitte tegen die supersteile bergen op ploeteren. :slight_smile:

Je kunt behalve fietsen, ook wel brommers / lichte motoren huren, vooral in Pakse in het zuiden hebben ze er veel te huur (dan kun je bv. het Bolaven Plateau, Tat Lo enzo bekijken). Ook in Thakhek kun je die huren. In het noorden heb ik er niet zo op gelet.

Hoi Cecilia

dank voor je supersnelle antwoord. Handig. Nog even over die homestays. Kun je gewoon naar een dorpje toegaan en het daar regelen of moet je dat vanuit de grotere plaatsen doen

Ligt eraan per dorp denk ik. Ik heb alleen in midden-Laos een homestay gedaan. Dit hoorde bij een tourtje. Maar bleek dat je het ook kon boeken als je gewoon daar aankwam.
In een Lonely Planet vind je volgens mij al die info wel.

srobroek:

**Cecilia heeft al wat nuttige informatie gegeven. Ik zal proberen ook in het kort te antwoorden. **

• Zijn homestays mogelijk?
    **Ja, dat is mogelijk op sommige plaatsen. Houdt er wel rekening mee dat mensen op de wat meer afgelegen plaatsen niet zo gewend zijn aan toeristen/ buitenlanders en vaak geen andere taal spreken dan Laotiaans (en soms ook die taal niet in de bergdorpen met eigen talen). Officieel is het voor een Laotiaan ook niet toegestaan om zomaar een buitenlander in hun huis te laten slapen.
    **

• kan ik visum voor Laos op vliegveld van Vientiane krijgen?
    Ja dat kan. Geen enkel probleem. Zorg wel dat je Amerikaanse Dollars bij je hebt en een pasfoto. Meer informatie te vinden op m’n site.

• hoeveel dagen kun je redelijkerwijs besteden in Laos. Wij zijn niet van bus in bus uit en van de ene bezienswaardigheid naar de andere. we willen tijd hebben om rustig te wandelen, fietsen een dag alleen maar te “niksen” ed. Is 14 dagen een redelijke termijn.
    **14 dagen is een redelijke termijn. Al zou een weekje langer het allemaal wat relaxter maken. Je kunt er redelijkerwijs maanden besteden en veel zien. Maar als je wat minder tijd hebt kun je ook prima een hoop zien in 2 tot 4 weken. Als je wilt wil ik wel meedenken over een mooie route. **

• Kun je makkelijk fietsen in Laos? ( en fietsen huren)
    Zoals Cecilia **al typte is het huren van een fiets in Vang Vieng, Vientiane en Luang Prabang (de meer op toeristen georiënteerde plaatsen) geen probleem. Ook op de eilanden van Si Phan Don (4000 Islands/ Eilanden) moet dat lukken. Daarbuiten wordt het lastiger. Brommers huren is misschien ook nog wel een optie op sommige plaatsen. Dat is een stuk makkelijker en kan in Vientiane, Luang Prabang, Vang Vieng, Luang Nam Tha, Tha Khaek, Pakse en nog op diverse andere plaatsen. Laos is een land waar fietsen prima mogelijk is. Er is niet zo heel veel verkeer wat het een stuk makkelijker en relaxter maakt. Maar zoals ook al gezegd heeft het land veel bergen en zijn de wegen soms in mindere staat (al is dat op veel plaatsen snel beter aan het worden). **

**Als je nog vragen hebt: stel ze gerust (Maleisië heb ik ook diverse keren bezocht, misschien kan ik daarover ook nog wat vertellen). **

**Veel plezier in het geweldig mooie Laos! **

Dank je. Erg handig de antwoorden. Ik kan er eventueel 16 dagen van maken. ik zoek eigenlijk een route voor die 16 dagen ( dus wel een beetje relaxed, waarbij ik niet dezelfde route heen en terug hoef te maken . Dank voor je aanbod voor maleise maar dat land ken ik redelijk ( ben er al 3x geweest)

16 dagen wordt al beter :chin:. Stuur me maar een berichtje dan help ik graag mee met denken en plannen.

Fijn dat je Maleisië al redelijk kent. Ik ken het inmiddels ook vrij aardig van diverse bezoekjes. Leuk land.

1 like

Hoi,

al je vragen zijn al beantwoord, je kan tegenwoordig ook een georganiseerde fietstocht door Vientiane doen. Erg leuk!
Als je van Vientian naar Luang Prabang gaat zou ik 1-2 dagen in Vang Vieng blijven dit breekt de reis en er zijn genoeg activiteiten te doen en stukken goedkoper dan in Luang Prabang.
Als je de bus neemt, neem dan een minibus. meer comfort en sneller. Als je niet de lang in de bus wilt zitten neem dan het vliegtuig. Beide soorten tickets kun je bij ons kopen. Vliegtickets voor binnenlandse vluchten zijn relatief duur, toch weten wij ze voor een sherpe prijs aant te bieden (goedkoper dan boeken via internet)

Geniet van je vakantie

Zorg dan wel dat je een goede stoel hebt. Ik was (op de route Vang Vieng - Luang Prabang, die route waar veel mensen misselijk worden) iets te beleefd (en accepteerde het dat iemand anders zijn trui alvast op een stoel had gelegd), waardoor ik opeens op het lullige uitklapzitje naast de chauffeur kwam te zitten, of liever gezegd half bij de chauffeur op schoot en met de versnellingspook tegen mijn knieën. En geen hoofdleuning, wat erg vervelend werd na 7 uur in die hitte en telkens in slaap dommelen, en dan telkens van de pijn wakker worden omdat mijn hoofd achterover klapte.
Voortaan ben ik wat brutaler! :slight_smile:

Oh ja en ook in het minibusje worden mensen misselijk, dus neem een pilletje van tevoren, en hou een kotszakje bij de hand. Maar geniet ook van het prachtige uitzicht.

Ik deel dezelfde mening als Cecilia, want zat als een haring in een ton, half tussen de bagage van anderen, in zo’n mini bus van Vientiane naar Vang Vieng. Ik was blij dat ik dat van Vang Vieng naar Luang Prabang niet heb moeten doen en fijn met de grote bus ben gegaan…

Da’s naar mijn ervaring toch een stuk comfortabeler en relaxter dan zo’n mini busje.

Ja ik ken die ervaringen van het vervoer vanuit Vietnam

tot 3 keer toe denk je dat het busje helemaal vol is maar dan stop die weer en stapt er nog iemand met bagage in. Toch ook wel weer gelachen. zeker als je dochter van 10 moet overgeven en de hele bus komt met zakjes en doekjes. wat zijn de mogelijkheden om met de boot van de ene naar de andere plaats te gaan?

Ja ik ken die ervaringen van het vervoer vanuit Vietnam

tot 3 keer toe denk je dat het busje helemaal vol is maar dan stop die weer en stapt er nog iemand met bagage in. Toch ook wel weer gelachen. zeker als je dochter van 10 moet overgeven en de hele bus komt met zakjes en doekjes. wat zijn de mogelijkheden om met de boot van de ene naar de andere plaats te gaan?

Mijn tour start en eindigt in Vientiane ( vlucht vanuit KL) verder houdt ik alles open ( wil wel natuurlijk naar Luang Prabang en omgeving) we zijn met zijn met 3 ( dochter van 12, maar die is wel wat gewend zoals de beruchte kleine busjes en nachtbussen ed) Lijkt mij leuk om gewoon langzaam van Vientiane naar LP te gaan maar moet ik dan dezelfde weg weer terug?

Als haringen in een ton in een busje zitten vind ik meestal ook wel grappig onderdeel van de culturele ervaring, maar NIET als ik juist méér heb betaald voor wat comfort op die bepaalde rit (die bekend staat als pittig en misselijkmakend, Vang Vieng - Luang Prabang dus), en ik alleen maar met andere toeristen in een minibusje gepropt zit. :S
Dan ga ik toch liever in de goedkopere normale bus met de Laotianen.

Kortom, het is misschien iets wat vroeger wel zo was, dat die minibusjes meer comfort boden en dat mensen dat daarom nog roepen. Maar inmiddels lijken de uitbaters ervan te profiteren en er gewoon zoveel mogelijk toeristen in te proppen, die toch niet gaan weigeren (want ze willen perse die dag van A naar B).

Voor routesuggesties kun je het beste in een Lonely Planet kijken bij dat speciale hoofdstuk. Of zelf puzzelen door te kijken naar de andere plekken in het noorden en hoe je die kunt verbinden. Misschien kun je een rondje maken via het oosten (langs Nong Khiauw en die Plain of Jars). Misschien heb je wat aan de vele tips die ik kreeg toen ik die route onderzocht.
Of misschien juist een stukje Thailand erbij pakken.
Maar dan wordt het wel een drukker schema.

Of misschien inderdaad dezelfde weg terug, desnoods met een binnenlandse vlucht. Ik heb de weg terug met een nachtbus gedaan, dan heb je ook minder last misselijkheid op het bochtige stuk. Is wel een pittige rit, ik geloof dat het 11 uren waren van Luang Prabang naar Vientiane (en dan had ik het geluk dat de bus niet kapot ging, waar wel grote kans op is in Laos… op een andere rit had ik het wel 2x).

Oh ja, en met een 12-jarige naar drugs-oord / prachtig natuurgebied Vang Vieng… Er is veel te doen in de omgeving zoals fietsen, kayakken, klimmen etc… maar er komen ook veel zuipende tieners / twintigers uit de hele wereld op af die zich helemaal lam zuipen, spacecake en ‘happy pizza’ eten, blowen, en kotsen op de straten. (Enne vermijd dus die happy pizza’s enzo want happy is niet voor kleine kinderen.)
Lees in mijn blog hoe ik het ervaren heb… haat/liefde… Wellicht willen jullie qua verblijf ook liever kiezen voor de rustige kant van het stadje. Ik was erg tevreden over de goedkope maar mooie Bansuan bungalows: 7 dollar per nacht voor een eigen bamboe bungalow met veranda en badkamer, en uitzicht op de Song rivier. Ze liggen tussen Jardins Organique (ook bungalows, minder aardige eigenaren) en de rivier.

1 like

I.d.d. de langzame grote bussen met lokale mensen en hun levende bagage (kippen/eenden etc)etcetera is erg leuk om mee te maken.

Ik kan je aanraden om bij Vang Vieng een fiets, brommer of motor te huren en de omgeving te verkennen. Je kunt in Laos nog met een redelijk gerust hart de weg op, of het nu met een fiets, een brommer, of een motor is. Je kunt er ook mooie wandelingen in de bergen maken.

Vang Vieng viel ons niet tegen, maar sommige toeristen weer wel. Wij sliepen in het zuidelijke deel van de plaats, twee straten van de eerste barretjes/restaurantjes vandaan. Volgens mij iets van 16 eur voor een twee persoons kamer met airco en eigen sanitair.

Bij Luang Prabang kan ik je de Tat Sae watervallen aanraden, vooral ook leuk voor jullie dochter. Hier kun je zwemmen, baden met olifanten en er is een behoorlijk zip-parcours. Dat alles in een fijne omgeving. Ook de weg er naartoe is leuk en mooi.