Reisschema Laos 5 weken (aan of opmerkingen welkom)

Beste wereldreizigers,

Afgelopen jaren al enkele reizen door Azië (Thailand,Cambodja,Vietnam en Indonesië) gemaakt waarbij we steeds een land hebben gekozen om hier 4 of 5 weken te verblijven en rond te trekken. Nu is het de beurt aan Laos! Vorig jaar hebben we bij onze reis in de voorbereiding veel aan dit forum gehad. Ook dit jaar is jullie hulp weer welkom om tot een goed schema te komen. We trekken het liefst rond om mensen uit het land te ontmoeten en de prachtige natuur te zien.

Graag jullie feedback op het schema;

1.Amsterdam → Bangkok
2.Bangkok
3.Bangkok → Chaing Rai
4.Chaing Rai
5.Chaing Rai → Huay Xai (visum) →Pak Beng (overnachten)
6.Pak Beng → Luang Prabang
7.Luang Prabang
8.Luang Prabang
9.Luang Prabang
10.Gibbon experience
11.Gibbon experience
12.Gibbon experience
13.Luang Prabang → Nong Khiaw
14.Nong Khiaw
15.Nong Khiaw
16.Nong Khiaw
17.Nong Khiaw →Muang Ngoi Neua
18.Muang Ngoi Neua
19.Muang Ngoi Neua
20.Muang Ngoi Neua
21.Muang Ngoi Neua → Vang Vieng
22.Vang Vieng
23.Vang Vieng
24.Vang Vieng → Vientiane
25.Vientiane
26.Vientiane → Tha Khaek
27.Tha Khaek (the loop)
28.Tha Khaek (the loop)
29.Tha Khaek (the loop)
30.Tha Khaek (the loop)
31.Tha khaek → Pakse
31.Pakse
33.Pakse
34.Pakse → Bangkok
35.Bangkok
36.Bangkok→ Amsterdam

We zijn met alles wat laat en zullen half oktober vertrekken. Het kan zijn dat we nog enkele dagen extra vrij kunnen krijgen. Als dat lukt dan zullen we deze als vrije/flexibele dagen in zetten.

Alvast bedankt voor het meedenken en feedback.

Zomerse groet :chin:

O&A

Persoonlijk vind ik je tijd in Vang Vieng te lang en Vientiane te kort. Ik zou ook meer tijd in het zuiden doorbrengen en ook nog de zuidelijke eilanden doen. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.

Beste olof007,

The gibbon experience is bij huay xai dus zonde om eerst de Mekong af te gaan en vervolgens weer omhoog te gaan. Ik zou eerst de gibbon experience doen en daarna door naar luang nam tha en/of muang singh. Vandaar naar nong khiaw en muang ngoi. Een week is best lang voor deze twee plekken. Ze liggen dichtbij elkaar.

Ik zou ook nog champassak en si phan don willen aanraden.

Vang vieng is inderdaad best lang. Hier zitten heel veel backpackers

Succes!

Groeten,
Kim
www.reisbrigade.nl

Hoi Naomi74,

Bedankt voor je reactie. Inmiddels heb ik Vang Vieng helemaal geskipt uit het schema en Vientiane een dag extra aan toegevoegd.
Het zuiden heb ik 2 extra dagen gegeven door middel van het Bolaven Plateau.

Benieuwd wat je van het nieuwe schema vind :chin:

Hallo Reisbrigade,

Super! bedankt voor je feedback.

Ik heb een en ander in het schema aangepast en toegevoegd naar aanleiding van je reactie.
Vang Vieng heb ik maar helemaal geskipt zo houden we meer tijd over voor andere rustigere plaatsen.

Nieuwsgierig naar wat je van ons nieuwe aangepaste schema vind :chin:

• Updated - - -

Update 1 september 2015 12:08

1.Amsterdam → Bangkok
2.Bangkok
3.Bangkok → Chaing Rai
4.Chaing Rai
5.Chaing Rai → Huay Xai (visum) →Pak Beng (overnachten)
6.Gibbon experience
7.Gibbon experience
8.Gibbon experience
9.Pak Beng → Luang Prabang
10.Luang Prabang
11.Luang Prabang
12.Luang Prabang → Nong Khiaw
13.Nong Khiaw
14.Nong Khiaw
15.Nong Khiaw → Muang Ngoi Neua
16.Muang Ngoi Neua
17.Muang Ngoi Neua
18.Muang Ngoi Neua → Vientiane
19.Vientiane
20.Vientiane
21.Vientiane → Tha Khaek
22.Tha Khaek (the loop)
23.Tha Khaek (the loop)
24.Tha Khaek (the loop)
25.Tha khaek → Bolaven Plateau
26.Bolaven Plateau
27.Bolaven Plateau
28.Bolaven Plateau → si phan don
29.si phan don
30.si phan don → champassak
31.champassak
32.Champassak → Pakse
33.Pakse
34.Pakse
35.Pakse → Bangkok
36.Bangkok
37.Bangkok→ Amsterdam

Wederom alle feedback welkom :chin:

He olof007,

Ik heb nog even naar je nieuwe schema gekeken. Lekker hoor! Zoveel tijd in een land, dan kan je het echt goed leren kennen. Dag 18 lijkt me wel behoorlijk pittig. Persoonlijk zou ik 1 dag minder in Nong Khiaw en 1 dag minder in Muang Ngoi Neua verblijven en dan kan je onderweg wel stoppen in Vang Vieng. Want het is misschien wel toeristisch maar ook een heel erg mooie plek. Zeker als je een bungalow aan de rivier neemt.

Andere tip: er is een documentaire over Muang Ngoi die ik je wil aanraden: Bananapancakes and the children of sticky rice. Het gaat over de invloed van toerisme op een klein dorp in Laos (Muang nog dus).

Heel veel plezier! Laat me weten hoe het geweest is.

Hoi allemaal,

Hier vriendin007 :wink:

Kim, dankjewel voor je input. Dit is precies waar ik gisteren ook achter kwam (dag 18). Die lange reis is überhaupt niet mogelijk in 1 dag. Fijn dat je het bevestigd, want het is soms best een gepuzzel. De trailer van die docu zag ik gisteren voorbij komen op een blog, die willen we echt nog zien!!
Fijne tips heb je. Misschien weet je ook antwoord op het volgende:

Op dag 9 gaan we van Huay Xai naar Luang Prabang. Met de boot is dit een tocht van 15 uur. Eventueel kunnen onderweg we een overnachting doen in Pakse, om de reis te breken. Al met al vind ik dit wel een erg lange reis op een boot met houten bankjes.
Op dag 18 gaan we van Muang Ngoi Neua terug naar Luang Prabang en de volgende dag doornaar Vientiane.
Dit betekent dat we 2 keer in Luang Prabang komen. Dat hoeft voor mij niet per se.
Mijn idee is om de 15 urige boottocht van Huay Xai naar Luang Prabang te skippen, want bij Nong Khiaw en Muang Ngoi Neua zitten we ook al op een boot.
In plaats daar van bedacht om van Huay Xai met de bus naar Luang Namtha te gaan.
Mijn vraag is hoe kunnen we van Luang Namtha naar Muang Ngoi Neua?? Ik lees over Udomxai en Muang Khua… moeten we daar langs? Ik kwam er gisterenavond niet uit. Hopelijk weten jullie hier antwoord op.

Als we deze alternatieve route gaan doen, moeten we even kijken hoe we het qua tijd in gaan passen! We zijn hier meer tijd mee kwijt, want in Luang Namtha willen een 2 daagse trekking maken. Champasak (Wat Phu) willen we laten vallen en Bolaven Plateau eventueel ook.

We lazen dat het visum maar 30 dagen gelden is. Is dat gemakkelijk te verlengen of kunnen we beter wat meer dagen in Thailand spenderen?
We hebben nu precies 30 dagen in Laos in onze planning, maar dat kan nog iets meer worden als we nog meer dagen vrij krijgen van ons werk.

Bedankt voor al jullie meedenken. Zo fijn!!!

Dit is ons nieuwe reisschema!
We gaan nu via Luang Namtha, bedankt voor de tip Kim! We hebben een dag langer voor de Thakhek Loop en een dag meer in Vientiane.
Champasak (Wat Phu) laten we vallen, want we houden meer van mensen en natuur dan van ruïnes, al zijn ze indrukwekkend (Angkor Wat gezien).
Is dit schema relaxed genoeg?

1.Amsterdam → Bangkok
2.Bangkok
3.Bangkok → Chaing Rai
4.Chaing Rai
5.Chaing Rai → Huay Xai (visum)
6.Gibbon experience
7.Gibbon experience
8.Gibbon experience
9. Huay Xai → Luang Namtha
10. Luang Namtha
11. Luang Namtha
12. Luang Namtha → Muang Khua
13. Muang Khua → Muang Ngoi Neua
14. Muang Ngoi Neua
15. Muang Ngoi Neua
16. Muang Ngoi Neua → Nong Khiaw (is maar 1 uur en 15 min met de boot)
17. Nong Khiaw
18. Flexibele reisdag
19. Nong Khiaw → Luang Prabang
20. Luang Prabang
21. Luang Prabang
20. Luang Prabang → Vientiane
21. Vientiane
22. Vientiane → Tha Khaek
23.Thakhek (the loop)
24.Thakhek (the loop)
25.Thakhek (the loop)
26. Thakhek the loop)
27. Thakhek → Pakse
28. Bolaven Plateau
29. Bolaven Plateau
30. Pakse → Si Phan Don (Don Det)
31.Si Phan Don (Don Det)
32.Si Phan Don (Don Det)
33. Si Phan Don → Pakse
34. Pakse → Bangkok
35. Bangkok
36. Bangkok
37.Bangkok→ Amsterdam

Dag vriendin007 ;-),

Inderdaad de slowboat van Huay Xai naar Luang Prabang is een erg lange zit met een overnachting in Pak Beng. Wij hebben het ook niet gedaan. We zijn van Houay Xai naar Luang Nam Tha en Muang Sing gegaan met de bus. Van Muang Sing neem je inderdaad de bus naar Udomxai en daarna naar Nong Khiaw en daarna de boot naar Muang Ngoi, maar dat doe je best pas de volgende dag, denk ik. Nong Khiaw en Muang Ngoi liggen niet ver van elkaar. Als ik het mij goed herinner iets van drie kwartier. Wij zijn van Nong Khiaw met de boot naar Luang Prabang geweest. We hebben met een aantal andere reizigers een boot gehuurd en het was echt een ontzettend gave ervaring. Het duurde ongeveer de hele dag met een stop bij de Pak Ou grotten, maar heel erg relaxed en voor mij echt een hoogtepunt. Je zit ook niet krampachtig op elkaar. Het is wel hard zitten op die bankjes, dus neem een kussentje mee.

Luang Prabang is echt heel mooi en het is geen straf om daar wat langer te moeten verblijven.

Ik vond Champassak erg leuk, maar jullie zijn waarschijnlijk al in Angkor Wat geweest. Bolaven plateau is leuk om met een motor te doen.

Wat betreft het visum dat zou ik zelf moeten opzoeken, want dat weet ik zo niet. Maar een paar dagen extra in Thailand is ook niet slecht toch? Als was het maar voor het eten. :slight_smile:

Succes!

hahaha, je was me voor. Ziet er leuk uit! Vroeger was The Boatlanding bij Luang Nam Tha echt een aanrader. Ik weet niet hoe het nu is.

Programma lijkt me echt goed zo! Op Don Det zijn er volgens mij geen ATM, dus neem genoeg cash mee.

Klein vraagje aan jullie: ik ben druk bezig met het maken van mijn website en daarvoor ben ik nog op zoek naar foto’s. Hebben jullie misschien mooie foto’s van Cambodja, Thailand, Vietnam en binnenkort Laos :wink: die ik zou mogen gebruiken voor mijn website? Voel je niet verplicht, hoor!

Ha Kim,

Wat een leuke snelle reactie! Wat grappig dat je dat nou net aan ons vraagt, want mijn vriend heeft fotografie als hobby. Je mag hem (Olof Vlasblom) toevoegen op facebook. Je mag de foto’s rechtenvrij gebruiken. Je kan de foto’s in high-resolution krijgen. Hij vindt het leuk als je ergens op je site zijn logo/naam vermeld.

Fijn dat het programma zo goed is! :wereld:

Ik las op een blog dat iemand het stuk tussen Luang Prabang en Nong Khiaw met een locale bus had gedaan. Dit was heel oncomfortabel geweest omdat de bus helemaal volgepakt werd en delen van de weg waren weggespoeld. Hierdoor was er vertraging en duurde de reis bijna net zo lang als met de boot. Hij drukte iedereen op het hart om met de boot te gaan. Dit soort dingen zijn natuurlijk part of the deal en maken je reis avontuurlijk, maar als het kan ga ik dat stuk liever met de boot, zoals jullie ook hebben gedaan (bedankt voor de tip van het kussentje). Tussen Nong Khiaw en Luang Prabang is een dam gebouwd, hierdoor kun je niet het hele stuk met de boot. Het laatste stuk ga je met een busje. Alsnog lijkt me dat een beter alternatief. Goed om te horen dat jullie zo van dat stuk hebben genoten.

Nog een paar vragen:
Je kan toch op 1 dag van Luang Namta naar Udomxai? Is deze reis helemaal met de bus en hoe lang duurt dat ongeveer, uur of 5/6?
Ga je de volgende dag vanaf Udomoxai verder met de boot naar Muang Ngoi? Hoeveel uur duurt dit ongeveer? Kun je zowel met de bus als met de boot naar Muang Ngoi? Als je met de boot gaat lijkt het me logischer dan je eerst in Muang Ngoi komt en later door reist (in 1 uurtje) naar Nong Khiaw. Dit stuk van de reis wil ik nog iets beter in beeld krijgen.

Is Luang Namtha ook leuk als je geen trekking doet? Ik hoor net van mijn vriend dat een trekking van hem niet zo hoeft. Hij vindt het leuker om in en rond een dorpje te verblijven. Echter las ik dat Luang Namtha niet zo’n leuk dorpje is, klopt dat? Is het denk je leuk om daar in de buurt te mountainbiken of een scooter te huren en rond te rijden? Kun je daar een scooter huren?

Muang Sing zouden we er bij kunnen pakken, maar dan moet er iets anders af (Bolaven Plateau bijvoorbeeld), anders redden we niet in 30 dagen. Vond je Muang Sing de moeite waard? Leuker dan Luang Namtha? Leuker dan Bolaven Plateau?

De Boatlanding Guesthouse heb ik even opgezocht. De laatste recensies op tripadvisor zijn niet zo positief. Toch bedankt voor de tip. Altijd leuk om via via aan leuke plekken te komen.

Nog iets anders. Ik twijfel of ik wandelschoenen mee zal nemen. Onze afgelopen reizen hebben we dat niet gedaan, omdat ze te zwaar zijn om mee te sjouwen en we ze toch nauwelijks/niet aan doen. We konden alles op onze gympies doen. Ik twijfel want bij de gibbon experience gaan we flink hiken en kan het modderig zijn. Wat denk jij?

Bedankt dat je al onze vragen steeds maar weer beantwoord! Super fijn!

Ik stuur je even een privé bericht.

Begint inderdaad een vol schema te worden wanneer je ‘alles’ wil zien/doen.

Boatlanding is in verhouding prijzig, je kunt net zo goed een ‘budget’ hotel/guesthouse in het centrum nemen. Rond Luang Namtha kun je fraaie fietstochten naar diverse dorpen doen. Bij Muang Sing zijn de minderheden meer zichtbaar omdat ze in dorpen in die omgeving vaker traditionele kleding gedragen. Persoonlijk vond ik het noorden van Laos interessanter (ook bijvoorbeeld de Hmong zondagmarkt in Phonsavan).

Vang Vieng is ondanks de bekpekkers een schitterende omgeving om te wandelen/fietsen. (Overlast van cultuurbarbaren in veel te weinig kleding schijnt door aanpak van de overheid minder te worden en is maar in een beperkt gebied).

Ik had vooraf enkele plattegrondjes geprint, zoek maar eens bij google images op plaatsnaam in combi met map en/of region/area.

Wandelschoenen heb ik nooit meegehad in ZO-Azië. Locals lopen ook op slipper, sneakers of sportschoenen.

Johan
(ook wel op sandalen)

Vanavond op Ned/Npo 2

Hee wat leuk nog meer reacties! Wij zitten midden in een verhuizing, hadden het even gemist.
Dankjewel Johan! Ja ons schema is behoorlijk vol. Normaal gesproken zijn we niet zo van het strakke plannen, maar we willen nu onze tijd goed benutten. Als we wat meer dagen ergens willen, dan kunnen we iets anders nog laten vallen. Ik weet nog niet wat, alles lijkt zo leuk :slight_smile:

Vang Vieng hadden we laten vallen, maar is dan misschien toch leuk om aan te doen voor de mooie omgeving. Hoorde ik van iemand anders ook al dat het daar prachtig fietsen is.

Bedankt voor de tip van de wandelschoenen! Dan neem ik ze ook dit jaar niet mee. Vind dat toch al niet handig, die zware dingen.

Ik zat al te denken hoe we die docu konden kijken, want we hebben geen netflix of zoiets… maar nu het op tv is geweest (lees het helaas te laat) kunnen we het vast terug kijken. Jeeeeeh :slight_smile: :slight_smile:

Die plattegrondjes gaan we ook naar kijken.

Voor de volledigheid de laatste versie van onze planning.
Wat veranderd is, is dat we (bij nr 12) naar Oudomxai gaan in plaats van Muang Khua en er zijn 2 vrije reisdagen.

1. Amsterdam → Bangkok

2. Bangkok → Chaing Rai

3. Chaing Rai

4. Chaing Rai

5. Chaing Rai → Huay Xai (visum)

6. Gibbon experience

7. Gibbon experience

8. Gibbon experience

9. Huay Xai → Luang Namtha

10. Luang Namtha (trekking)

11. Luang Namtha

12. Luang Namtha → Oudomxai

13. Oudomxai → Nong Khiaw

14. Nong Khiaw

15. Nong Khiaw

16. Nong Khiaw Muang → Ngoi Neua

17. Muang Ngoi Neua

18. Muang Ngoi Neua → Nong Khiaw

19. Nong Khiaw → Luang Prabang

20. Luang Prabang

21. Luang Prabang

22. Luang Prabang → Vientiane (lang reis. 1 nacht in Vang Vieng?)

23. Vientiane

24. Vientiane → Tha Khaek
    23.Thakhek (the loop)
    24.Thakhek (the loop)
    25.Thakhek (the loop)

25. Thakhek the loop)

26. Thakhek → Pakse

27. Bolaven Plateau

28. Bolaven Plateau

29. Pakse → Si Phan Don (Don Det)
    31.Si Phan Don (Don Det)
    32.Si Phan Don (Don Det)

30. Si Phan Don → Pakse

31. Pakse → Bangkok

32. Bangkok

33. Bangkok

34. Bangkok→ Amsterdam

35. vrije reisdag naar eigen invulling in het schema voegen

36. vrije reisdag naar eigen invulling in het schema voegen

Oh ik zie alleen nu dat we 2 dagen teveel in Laos hebben gepland. Het mogen maar 30 dagen zijn ivm het visum. :frowning: Anders moet je als je daar bent weer nieuwe visum aanvragen om langer te blijven, dat is te veel gedoe.
De 2 vrije reisdagen zullen we dus in Thailand besteden, in Chang Rai en/of Bangkok. De 2 dagen die we in Laos er uit moeten halen, komen daar ook nog bij. Jammer hoor, maar is niet anders.

boek gekocht: rough guide Laos! Tickets in the pocket :smiley: :smiley:

Nogmaals bedankt Johan!

Groeten stel007

oh my, wij zijn echt te erg met onze planningen. Dit is al de zoveelste planning hier… maar ik denk voorlopig de laatste. Tot we daar zijn en mogelijk de boel omgooien :wink:

We hebben met deze planning exact 30 dagen in Laos.

1. Amsterdam → Bangkok
  2. Bangkok → Chang Rai
  3. Chang Rai
  4. Chang Rai
  5. Chang Rai
  6. Chang Rai
  7. Chang Rai → Huay Xai (visum)
  8. Gibbon experience
  9. Gibbon experience
  10. Gibbon experience
  11. Huay Xai → Luang Namtha
  12. Luang Namtha (trekking)
  13. Luang Namtha (trekking)
  14. Luang Namtha → Oudomxai (of in 1 lange dag naar Nong Khiaw)
  15. Oudomxai → Nong Khiaw
  16. Nong Khiaw
  17. Nong Khiaw
  18. Nong Khiaw → Muang Ngoi Neua
  19. Muang Ngoi Neua
  20. Muang Ngoi Neua → Nong Khiaw
  21. Nong Khiaw → Luang Prabang
    2 Luang Prabang
  22. Luang Prabang
  23. Luang Prabang
  24. Vientiane
  25. Vientiane → Tha Khaek
  26. Thakhek (the loop)
  27. Thakhek (the loop)
  28. Thakhek (the loop)
  29. Thakhek (the loop)
  30. Thakhek → Pakse
  31. Pakse → Si Phan Don (Don Det)
  32. Si Phan Don (Don Det)
  33. Si Phan Don (Don Det)
  34. Si Phan Don → Pakse
  35. Pakse → Bangkok
  36. Bangkok
  37. Bangkok
  38. Bangkok
  39. Bangkok→ Amsterdam

Opties:

• In 1 lange dag van Luang Namtha naar Nong Khiaw (25 oktober)
  • 1 dag minder in Nong Khiaw en 1 dag minder in Muang Ngoi Neua en dan onderweg wel stoppen in Vang Vieng. (bedankt voor de tip Kim)
  • Luang Namtha vervangen door Muang Singh

Beste O&A
We hebben vorig jaar Laos in 4 weken gedaan . We zijn van Bangkok naar Luang Prabang gevlogen , slow boat naar Huay Xai . De lus gemaakt met de klok mee . In Luang Namtha een scooter huren en naar Muang Sing is prachtig , een overnachting in Adima guesthouse . 's Morgens heel vroeg de markt in MS met al de bergvolkeren is een topper , en nadien een trekking tegen de grens met China , tis maar een voorstel hé .Nong Khiaw is mooi , zeker ook Muang Ngoi ( overnachten ) .Wij hebben de trip Luang Namtha naar Nong Khiaw op één dag gedaan ( plaatselijk vervoer met wat onderhandelen in Oudomxai ). Bolaven is ook mooi , heel anders dan de rest ( vruchtbare grond ) . Champasak en Don Det ook gezien . Persoonlijk vinden wij het noorden veel mooier dan het zuiden . Wij vertrekken 5 januari naar Vietnam - Laos - Thailand , overal het noorden . In elk land huren we een scooter voor een week , Sapa loop in Vietnam , Muang Sing in Laos en Mae Hong Son loop in Thailand , 16 februari terug thuis . Geniet van je reis , Laos is prachtig

Nog even een opmerking : best vanuit Nong Khiaw naar Muang Ngoi met de boot ( 1 uur in een prachtige omgeving ) en een nacht blijven . Met de boot van Nong Khiaw naar Luang Prabang is een probleem , Chinezen zijn er verschillende dammen aan het bouwen . Van Muang Ngoi naar boven met de boot is ook een probleem wegens dezelfde reden . De Nam Ou is een prachtige rivier , veel mooier dan de Mekong , maar niet voor lang meer , dus geniet er nu nog van .

Laos is geweldig!! Echt zalig en relaxed reizen daar!
Hebben enkel het Noorden gedaan, achteraf spijt dat we niet het zuiden ook aandeden maar Cambodja lag ook nog op ons te wachten vandaar:-)
Wij vonden Luang Prabang een erg gezellig stadje…hadden onze logies vlakbij de night market.
Uitstapje vanuit Luang Prabang naar the living land was zowel voor ons als voor de kids één van de hoogtepunten van onze reis!
Ook het baden met de olifanten was een unieke ervaring + Kuang Si watervallen…prachtige omgeving!
En Muang Ngoi vonden wij super!!! Op zich niet veel te beleven maar zo een heerlijke rust, beetje door de enige straat van het dorpje slenteren, het dagelijkse leven gadeslaan, een wandelingetje naar dorpje Ba Na…zalig gewoon! Op de weg van Nong Kiauw naar Muang Ngoi hebben we onderweg ook een hele mooie wandeling gemaakt door de rijstvelden naar een waterval, nadat we een bezoekje brachten aan een klein dorpje…echt de moeite!

Je hoeft vanuit de Gibbon experience niet persé eerst terug naar Huay Xai, maar je kunt vanuit daar doorreizen naar Luang Namtha. Huay Xai is sowieso geen drol te doen, dus niet nodig om terug te gaan. Gewoon even aangeven op de office van de Gibbon Experience, dan zorgen zij dat je je backpack mee kunt nemen. Die droppen ze dan bij een restaurantje langs de doorgaande weg en op de terugweg kun je daar wachten op de bus.