Realistisch reisschema? Drie weken Laos

Hallo,
Wij vertrekken in juli voor drie weken naar Laos en ik vroeg me af of ik een realistisch reisschema heb gemaakt? Alle tips zijn welkom! Bedankt alvast!
Groetjes, Marieke

DAG 1
aankomst om 8.45uur in BANGKOK

vlucht naar CHIANG RAI (moet ik wel nog boeken)

slapen in Chiang rai

DAG2
opstaan in Chiang Rai en naar Houayxais en daar slow Boat nemen

DAG 3
slow Boat

DAG 4
Luang Prabang

DAG 5
Luang Prabang

DAG 6
Luang Prabang

DAG 7
Reisdag Luang Prabang naar Vang Viang. Slapen in Vang Viang

DAG 8
Vang Viang

DAG 9
Vang Viang

DAG 10
reisdag naar Vang Viang naar Vientiane. Slapen in Vientiane

DAG 11
Bus van Vientiane naar Thakhek (niet tot in Thakek) maar naar Ban Kong Lo. Slapen in Ban Kong Lo

DAG 12
Bang Kong Lo =) varen in grot. Slapen in Bang Kong Lo

DAG 13
Hoe geraak ik het best van Bang Kong Lo naar Pakse (via Thakhek)=) is dat te doen? Hier zit ik een beetje in de knoei…

reisdag. Slapen in Pakse

DAG 14
Pakse brommer huren naar Tat Lo (waterval)
Slapen in Pakse

DAG 15
Pakse naar 4000 eilanden

DAG 16
4000 eilanden

DAG 17
4000 eilanden

DAG 18
reisdag van 4000 eilanden naar Ko Chang

DAG 19
thais eiland Ko Chang

DAG 20
thais eiland Ko Chang

DAG 21
reisdag naar Bangkok en vlucht Bangkok naar Brussel

Voor de eventuele meelezers plak ik even onze mailwisseling hierin…

Hoi Marieke,

Ik ben niet zo goed met vastliggende schema’s, dus of het precies zo gaat lukken kan ik niet zeggen. Ik heb zelf meestal ongeveer een route in mijn hoofd en een aantal dingen die ik zou willen zien. Maar in de praktijk loopt het vaak anders.

Veel mensen reizen via Chaing Mai naar Chiang Rai. Chiang Mai schijnt wel leuk te zijn. Ik weet niet hoe snel je dan vanuit daar naar die slow boat kunt reizen.

Van Ban Kong Lo zul je moeten wachten op een songthaew of een lift regelen naar de hoofdweg. Vraag ter plaatse om hulp.
En daar op die hoofdweg een langskomende bus naar het zuiden stappen. Hopelijk kun je dan binnen één dag tot Savannakhet of Pakse geraken.

Als ik jou was zou ik slapen bij Tat Lo (leuke hotelletjes, lekker rustig minidorp) en niet in Pakse (lelijke stad, alleen het uitzicht vanaf de brug vond ik wel leuk).

Veel plezier,
Cécile

(na nog een vraag…)

Ja om direct in Ban Kong Lo te geraken moet je best volhardend zijn denk ik, en echt goed vragen aan de chauffeur en mensen om je heen waar je eruit moet. Want een ander meisje wilde dat ook maar is toch helemaal tot ThaKhek gebracht en moest dus weer terug.
En dan kan het dus wel even duren voordat je aansluitend vervoer kunt vinden naar die dorpjes…

(…)

Oh ja en als je het nog niet hebt, neem dan zo’n Point It boekje mee, echt handig. Alhoewel je met Engels ook vaak de basics wel kunt regelen.

Veel plezier met alle voorbereidingen.

1 like

Nog even een toevoeging over het stukje naar die Konglor Cave bij Ban Kong Lo… Kijk even goed op de plattegrond van ‘Central Laos’ in de Lonely Planet, of koop in Nederland een goede plattegrond van Laos (bv. Scheltema in Amsterdam, of Pied A Terre in Amsterdam, of A La Carte in Amsterdam). Daar zie je dat je eerst naar Ban Khoun Kham (Ban Na Hin) moet. Daar is een toeristen informatiebureautje waar je een gids kunt huren voor een korte hike (uurtje ofzo) naar een waterval waaronder je kunt zwemmen. Zij kunnen je denk ik ook goed helpen hoe je in Ban Kong Lo komt, waar je dan kunt slapen (er is 1 hostel en een homestay) en hoe je daarna vanaf daar weer terug naar die weg nr. 13 kan komen om naar zuidelijk Laos te reizen.

Dit lijkt allemaal meer gedoe dan het als ‘tourtje’ boeken vanuit Thakhek, maar is het niet. Want die tour operator vanuit Thakhek doet ook alles met openbaar vervoer dus uiteindelijk ben je alleen maar meer tijd kwijt door het dubbel reizen naar / van Thakhek. Wij hadden daardoor geen tijd meer om te zwemmen na het grotbezoek.

Vanuit het dorp Ban Kong Lo is het ongeveer 20 minuten lopen naar de grot en daar liggen mannen met hun boten te wachten. Ik geloof dat het dan $50 per boot is maar dat is het ook echt waard want zij weten precies hoe ze veilig door die grot kunnen varen, ook op de ondiepere stukken. Je gaat heen en terug er doorheen, half uur per rit. Op de heenweg stop je nog om naar een mooie ‘zaal’ vol stalagmieten te kijken, waar tijdens de oorlog ook vluchtelingen woonden.
Neem ieder een goeie zaklamp mee.

In de dorpjes daar spreken niet zoveel mensen Engels. Dus komt een Point It boekje echt van pas.

Hey Marieke,
je reisschema is haalbaar.

Maar wat is de bedoeling van je reis? Als je enkel wat items van je “to do list” wil weghalen, OK. Als je van je reis wilt genieten, mmm…
Je komt toe in Bkk, en dezelfde dag wil je nog inchecken in Chiang Rai? Haalbaar? ja. Leuk? nee.
Ben je al in Bkk geweest? Ik denk, ben er niet zeker van, dat je voor een inlandse vlucht (Bkk - Chiang Rai) naar Don Muang zal moeten, een andere luchthaven.

Ik heb dezelfde mening als Cecilia, ik maak een reisschema en drie uur na de landing heb ik al de eerste veranderingen gemaakt.
Ik zou je aanraden naar Chiang Mai te gaan, niet naar Chiang Rai. Vanuit CM vertrekken er dagelijks busjes naar Chiang Kongh, vanwaar je de slowboat kunt nemen. 's Avonds vertrekken in CM, overnachten in CK en volgende ochtend de slowboat op. Overnachten in Pak Bengh, en op naar LP.
Van Luang Prabang rijden er bussen rechtstreeks naar Vientiane. Zo’n 9 uur duurt die rit.
Overnachten in Vang Viang? Waarom? Als ja er niets geboekt hebt op voorhand ben je hoedanook twee uur kwijt om iets te vinden. Dan inchecken en je oriënteren. Mijns insziens een verloren dag.

Etc, etc, etc.
Als je reist om te genieten, hou je je best niet teveel aan je programma. Mijn vaste begeleider, heet Alain. Alain Proviste.

(Belgische woordspeling: Alain Proviste … à l’improviste. Improviseren, op goed geluk (bonnefooi??))

1 like

Over de reis via Chang Rai naar Luang Prabang kan ik niks zeggen en over de trip naar BKL ook niet.

Verder: ik zou een nacht minder in Vang Vieng nemen en 1 nacht meer in Vientiane. Vang vieng = plaats waar “backpackers” (lees: Britse tieners met geld die daar het beest komen uithangen) samenkomen. Het enige dat daar te zien valt zijn: eettentjes waar ze ‘Friends’ nonstop spelen, waar er ‘happy mushroom pizza’ op het menu staat en de alcohol rijkelijk vloeit. De omgeving van Vang Vieng is wel heel mooi hoor (mooie karstlandschappen) en je kan er ‘tuben’ op de Mekong (wat ook wel eens leuk is), maar verder was ik er liever snel weg, ik schaamde mij voor de degoutante, respectloze andere toeristen die daar rondliepen…

Vientiane daarentegen is nog wel een ‘lieflijk’ stadje. Er zijn daar nog wat mooie tempels en je kan de stad per fiets verkennen. Op 1 dag heb je het daar wel gezien.

Als je nog ietsje meer tijd neemt in Luang Prabang, zou je daar eventueel nog een trekking kunnen doen naar een paar volkeren die nog redelijk traditioneel leven in de bergdorpen in de buurt. Ook wel de moeite…

2 likes

Herkenbaar verhaal van LaViajera hierboven. In mijn blog staat vrijwel hetzelfde: schaamte over het soort toeristen dat in Vang Vieng de plaatselijke bevolking komt lastigvallen met hun gebral, gekots en geschreeuw (en halfnaakt rondlopen)… maar wel een prachtige omgeving.

Mocht je tijd hebben in Vientiane, dan kan ik je van harte de massagepraktijk Champa Spa aanraden. Ietsje duurder dan de meeste (spotgoedkope) massagetentjes in Laos, maar echt goed en professioneel (en mooie sfeer / aankleding).

Bedankt voor alle reacties!!! Ondertussen hebben we ook beslist dat Alain mee gaat met ons :slight_smile: we gaan toch eerst een paar dagen in Bangkok blijven en vliegen naar CM of CR. Dan slow boat naar LP. We gaan niets op voorhand boeken om te overnachten. Ik veronderstel dat dat geen probleem is? Nogmaals bedankt!!!

In Bangkok vond ik Riverview Guesthouse heel prettig. Alleen de kamers vond ik wat saai gedecoreerd maar die schijnen ze helemaal gerestyled te hebben als ik de foto’s op hun site nu zie!
Het ligt in China Town en vlakbij Hualamphong treinstation, aan de rivier, dus als je een kamer aan de rivierkant hebt, heb je mooi uitzicht (en aan de andere kant zul je vast ook mooi uitzicht over de stad hebben). In China Town heb je veel leuke eettentjes 's avonds op straat (en overdag ook wel) en niet zo veel toeristen. Je kunt lopend naar een van de rivierboten die als openbaar vervoer dienst doen. Ik heb voor de gein gewoon een beetje heen en weer gevaren op zulke boten. Je kunt ook een speciale tour doen (duurder).

Ik vond dat gebied veel leuker dan het supertoeristische Khao San Road en omgeving (vol Burger Kings, tattoo winkeltjes, nep-merkkleding e.d, en dus enorm veel toeristen). Maar er zijn ook mensen die het daar geweldig vinden (anders zou het er ook niet zo druk zijn met toeristen ha ha),… er zit wel een tempel vlakbij… dus je moet maar even afwegen wat voor type jij bent.

Veel plezier!

1 like

Dag Cecilia!!! Bedankt voor je snelle reactie. Het guesthouse ziet er goed uit! Ik denk dat we het voor de eerste nachten zullen reserveren.
Verder had ik nog één vraag. Hoe heb jij het aangepakt om van de 4000 eilanden naar Ko Chang te gaan? Ik veronderstel via Pakse? Het lijkt me niet zo’n gemakkelijke onderneming? Groetjes en bedankt!!! Marieke

Vanuit 4000 islands kun je een direct ticket kopen naar Ubon Ratchathani in Thailand. Je gaat dan wel met een bootje naar vasteland, busje naar Pakse, en andere bus door naar Thailand, maar allemaal voor datzelfde ticket. Bij de grens natuurlijk met zijn allen door de formaliteiten, en goed opletten in welke bus je weer moet instappen :). En dan moet je net als de locals bij de douane-loketten flink duwen en voordringen anders kom je nooit aan de beurt. :slight_smile:

In Ubon kun je een trein of (nacht)bus naar Bangkok nemen en dan vliegen of een tourbus nemen naar Koh Chang.
Ik heb de heeeeele lange weg gedaan alleen over land met OV omdat ik vliegen wilde vermijden (milieu), maar dat was wel een helse trip (via Rayong, wachten, overstappen, overstappen, en dan weer Trat, lang wachten, en dan weer door naar waar de veerboot ging… door het lange wachen in Trat had ik net de boot gemist en moest ik weer 2 uur wachten op de volgende :(.
Het is sneller als je direct van Ubon Ratchathani naar Bangkok reist (met trein of bus) en dan vliegt. Of vanuit Bangkok een directe (toeristische) bus naar het vertrekpunt van de veerboot boeken bij een tourbedrijfje i.p.v. met openbaar vervoer naar Trat en dan verder. Dan sla je hopelijk het tussentijds wachten over.

Overigens als je gaat vliegen naar een eilandje, zijn er denk ik vele betere keuzes dan Koh Chang, wat al erg toeristisch en overontwikkeld is. Het snorkelen vond ik ook best tegenvallen qua aantal vissoorten en hoeveelheid koraal. Maar ik had het dus gekozen omdat het makkelijk over land en water te bereiken is in de buurt van Bangkok. Maar als je toch gaat vliegen (?), kies dan wat mooiers zou ik zeggen.

Dit is een perfecte website om een passend eilandje uit te kiezen.

vanaf bkk gaan rechtstreeks bussen naar koh chang. in ongeveer 4 - 5 uur ben je er. vanaf koh chang kun je ook rechtstreeks naar de luchthaven van bkk.
deze bus gaat 2 keer per dag.

Dag Karin, bedankt voor je reactie. Dus van 4000 eilanden met de bus naar Pakse. Daar vliegtuig nemen naar Bangkok. Dan met de bus van Bangkok naar Ko Chang. Misschien is het toch wel veel gedoe of is het wel te doen? Groetjes, Marieke

Als ik jou was zou ik kiezen voor óf 4000 islands, óf een Thais eiland. Allebei relaxplekken, waarbij op een Thais eiland waarschijnlijk meer te doen is, en mooiere stranden en je kunt er goed zwemmen (wat bij 4000 islands niet zo makkelijk is in die snelstromende modderrivier en dat een bikini eigenlijk not done is). Zie ook mijn eerdere post hierboven… met die link naar andere Thaise eilanden… als je toch zou gaan vliegen, kun je beter naar een mooiere vliegen dan Koh Chang.

ook ik zou denk ik voor een thais eiland kiesen. 4000 islands vond ik persoonlijk niet zo bijzonder.
er is niet echt veel te doen. wij waren in 2 dgn uitgekeken.
en op bv koh chang kun je weken zitten. heelijk strand en nog wat te doen ook op het eiland. en de tijd die je wilt besteden om naar 400 islands te gaan, je kunt in die tijd op de bus stappen of vliegtuig.
je kunt ook van pakse naar Ubon Ratchathani en van hier met de bus naar chantaburi en van hier uit gaan rechtstreeks bussen naar koh chang.
in chantaburi kun je met dolfijnen zwemmen. ( kun je zelf organiseren kost je dan nog geen 15 euro pp) wel van te voor reserveren voor het zwemmen met dolfijnen !

1 like

Bedankt voor de reactie! Waarschijnlijk gaan we al terug de grens over bij Savannakhet in Laos en dan naar Uban R. Vandaar denk ik dat we de nachttrein nemen naar Bangkok en een binnenvlucht naar Trat, om dan daar de veerboot te nemen naar Koh Chang. Misschien ook rechtstreeks over land van Uban R. naar Trat, maar ik vrees dat dat een hele lange busreis zal worden… Ik denk dat we het ter plaatse zullen zien! Spannend!!!

Ja ik heb het over land gedaan en dat is een lange reis via Rayong, met daarna ook veel overstappen en wachten. Zou ik afraden.

1 like