Thailand - Laos

Hoi! Ik vlieg vrijdag 27 september richting Bangkok en vlieg donderdagnacht 25 oktober terug. Dat is een maandje. Nu wil ik heel graag via Chiang Mai & Pai met de slow boat richting Laos. Het liefst hadden we Cambodja ook meegepakt, maar we hebben het idee dat dat een beetje krap wordt en het moet wel leuk blijven. Maar mijn medereiziger wil graag afsluiten op een Thais eiland en dan lijkt de route 4000 islands - siem reap - trat - eiland logischer. Iemand ervaring, tips?

Alvast bedankt!

Hoi, Wij hebben er nog geen ervaring mee, wij gaan nog maar pas na jullie.
Ik neem aan dat je in Chiang Mai een paar dagen blijft wat ons ook een schitterde stad lijkt maar omdat wij 3 weken gaan bewaren we dat voor een andere keer.
Wij hebben dus een vlucht van Bangkok naar Chiang Rai, van daaruit moet je met de bus naar de grens (Chiang Kong) en dan vanuit Laos vanuit Houayxai de slowboot naar Luang Prabang. Tinmiste dat is ons plan.
Volgens mij moet je dat vanuit Chiang Mai eerst met de bus naar Chiang Rai en dan naar Chang Kong maar weet dit niet zeker.
Ik heb zelf ook zitten zoeken en kwam deze reisverslagen tegen , misschien heb je er wat aan.

http://magictravelblog.com/2012/06/how-to-get-from-chiang-rai-to-chiang-khong-easily/

Groetjes Ingrid

Als ik je route zo lees dan ga je dus wel naar Cambodja, Siem reap?

Ik hen eenmalig het noorden van Laos bezocht, luang prabang - udomxai en luang namtha en toen door naar chiang mai. Zeer mooie omgeving, veel jungle en plattelandsleven. Maar er wordt ook fors gewerkt om het land aan te sluiten aan Thailand, Birma en China met (snel)wegen.

Vanaf de grensplaats chiang kong in Thailand kon je dacht ik met de slow boat naar luang prabang.

Ik weet niet hoe de zuidelijke helft van Laos is qua natuur/cultuur en reistijd, maar de 4000 Islands zijn schijnbaar ook zeer mooi. Vanaf daar kun je ook weer naar Thailand komen, naar ubon ratchathani. Dan is het nog wel een stukje reizen naar de kust van Thailand.

Mooie en leuke route lijkt mij!

Die slowboat link sla ik even op, ziet er best goed uit!

@RobIngrid, bedankt voor je antwoord gaan jullie ook naar 4000 islands en omgeving? En pak je Cambodja mee? Bedankt voor de links, die zien er goed uit!
@thaigoods Nou, we wilden Cambodja dus inruilen om af te sluiten op een Thais eiland, maar zoals jij al zegt is het van ubon ratchathani ook nog best een stukje naar de eilanden. Logischer lijkt mij dan dus om richting Siem Reap te gaan, vanaf daar is er vast een bus te regelen naar Trat (hoop ik ;-))

Het is zo lastig om van te voren in te plannen hoelang iets gaat duren enzovoorts en we willen wel een beetje kunnen relaxen ;p Maar het is denk ik vooral daar kijken. Na een aantal dagen heb je wel een redelijk idee van wat je kunt verwachten enz. lijkt mij…

Wij gaan ook naar de 4000 eilands ja, ik zal mijn schema er zo onder zetten misschien doe je er nog ideeën op.
Als anderen nog tips hebben hoor ik dat ook graag.
Wij zouden ook heel graag het noorden verder bezoeken, en we willen heel graag nog naar Ankor en the killing fields maar uit je kunt niet alles.
Dat wilde ik vorig jaar eigenlijk ook al…
Daarom hebben we besloten alleen Laos te doen aangezien het doorreizen hier iets meer tijd kost dan in de omliggende landen.
Daar pak je namelijk sneller het vliegtuig erbij, we zijn vorig jaar naar Vietnam geweest van noord naar zuid. Dat was geweldig!!
Maar ook daar moesten we keuzes maken wat wel en wat niet.
Sapa (sapasisters) was daar een hoogte punt en een motortocht met de easy riders.
Daarom jammer van het noorden nu maar we willen heel graag the loop rijden bij Thakkek. (456 km op de motor/scooter zelf)
We hopen wel in 1 dag vanuit Chiang Rai (om 6 uur 's morgens de bus) op de slowboot te komen om. Als het goed is tenminste dat hopen we gaat er nog 1 om 11 uur.
We hebbben wel al een hotel in Luang Prabang geboekt, daarna niks meer.
Ik zie dat je vertrekt op 27 sept, dus misschien komen we elkaar nog wel tegen haha. Wij vertrekken 8 dagen later.
Wat we van plan zijn is:
dag 1 Amsterdam vertrek
dag 2 Aankomst Bangkok , Bangkok bezichtigen
dag 3 Bangkok, Co van Kessel fietstocht 7.00 uur tot 12.00 uur
's avonds vlucht naar Chiang Rai
dag 4 Chiang Rai naar Houayxai (laos) en proberen de slowboot te halen
dag 5 Pakbeng slowboot naar Luang Prabang
dag 6 Luang Prabang stad zelf bezichtigen
dag 7 Luang Prabang hier M1D Elephant Village Tours
dag 8 Luang Prabang Pak Ou caves, zelf met bootje of excursie en dan met de kano
dag 9 Luang Prabang Kouang Si watervallen zelf met tuk tuk en bear rescu centrum
als het kan een avondbus naar Vieng Vang anders
dag 10 Luang Prabang naar Vieng Vang
dag 11 Vieng Vang tuben/dorp zelf
dag 12 Vieng Vang scooter huren Blue Lagoon en cave evt omgeving nog
dag 13 Vieng Vang kajakken/dorpen/ of Uncle Toms ofroad excursie
dag 14 Vieng Vang naar Thakek in 1 dag of met stop en overnachting in Venetianne
dag 15 Vieng Vang naar Thakek???
dag 16 Thakek The loop rijden
dag 17 Thakek The Loop rijden
dag 18 Thakek The Loop rijden
dag 19 Thakek via Pakse naar 4000 eilands
dag 20 Don Khon of Don Det, De Khon Phapheng watervallen.
dag 21 Don Khon of Don Det, irwaddi dolfijnen.
dag 22 Don Khon of Don Det naar Pakse ieland rondfietsen
dag 23 Pakse
dag 24 Pakse - Ubon Ratchthani - Bangkok
dag 25 Bangkok - Amsterdam

Als we ergens nog wat dagen overhouden door en avondbus of korter ergens te blijven dan kunnen we bij Pakse nog naar het bolaven platteau ofzo.
Zelf zijn we niet echt strandmensen hebben we in Vietnam ook niet gedaan. Maar snap wel dat er veel mensen zijn die de laatste week niks doen , maar een eiland aandoen om op het strand te liggen. alleen daar kan ik je niet mee helpen…

Oke, ik heb 't net even snel gemaakt:
dag 1 Amsterdam vertrek
dag 2 Aankomst Bangkok (20:15)
dag 3 Bangkok
dag 4 Chiang Mai
dag 5 Chiang Mai
dag 6 trektocht
dag 7 trektocht
dag 8 trektocht
dag 9 Pai
dag 10 Pai
dag 11 Chiang Mai
dag 12 Chiang Khong (http://bus.greencorporatethai.com/en/)
dag 13 Houayxai
dag 14 Slowboat Luang Prabang
dag 15: Luang Prabang
dag 16: Vang Vieng
dag 17: Vang Vieng
dag 18: Vientiane
dag 19: Pakse
dag 20: 4000 islands
dag 21: 4000 islands
dag 22: 4000 islands
dag 23: Siem reap
dag 24: Siem reap
dag 25: Siem reap
dag 26: Bangkok
dag 27: Bangkok
dag 28: Bangkok (vertrek ’s nachts)

Maar het Thaise eiland mis ik dan dus, haha. Ik ga mijn metgezel maar even duidelijk maken dat het eiland er niet in zit ;p

En ook niet echt relaxen. Grr, zo lastig als je veel wilt zien in weinig tijd ;p

Als ik het zo bekijk, zijn jullie eerst een gedeelte in Thailand best wel lang.
De omgeving van Chiang Mai is schitterend, onze zoon is daar vorig jaar geweest en onze dochter gaat in september.
Dan 2 dagen slowboot en 1 dag Luang Prabang en meteen door naar Vieng Vang voor 2 dagen dan meteen naar het zuiden. Houd er wel rekening mee dat je dan de meeste dagen lang aan het reizen bent… men rijdt daar ongeveer 40 km per uur…
Ik weet niet hoe graag je de slowboot en het eerste stuk Laos wil zien, maar anders zou je nog vanuit Chiang Mai via Bangkok naar Ubon Ratchthani kunnen vliegen. Misschien 2 vluchten op 1 dag… (met Airasia of Nok air) vandaaruit is het 3 uur met de bus naar Pakse en dan door naar de 4000 eilands en Siem Reap en zou je evt nog wel een Thais eiland aan kunnen doen.
Is maar een idee, en het is altijd lastig om een keuze te moeten maken.
Maar het bovenste stuk tot aan 4000 eilands is erg druk denk ik :slight_smile:
Ik weet niet of je alles van te voren boekt of onderweg iedere keer kijkt waar je uitkomt.
Wij nemen een tablet mee en boeken wanneer we weten wanneer we in de volgende stad aankomen de volgende overnachting.
De bus pagina heb ik ook bekeken en staat niet echt een bus bij van Chiang Rai naar Chiang khong, maar daarvan weet ik dat er ieder uur 1 gaat van 6 's ochtends tot 5 's middags.

Hou gewoon rekening met lange reistijden, dat mis ik een beetje in je schema. Ik heb er in februari 2012 bijna een volledige dag overgedaan om van de 4000 islands in Siem Reap te geraken. Ik ben rond zeven uur 's morgen vertrokken, ik was er om 1u 's nachts.
Er komt toch wel wat bij kijken hoor, met het bootje weg van het eiland, dan de grensovergang en dan de bus op …