Tips en advies voor rondreis Laos

Hallo allemaal,

Nog zes maanden en dan is het zo ver, de tickets zijn geboekt nu is het aftellen…op naar Laos.
In 2012 hebben we een rondreis gemaakt door Thailand omdat Azie ons zo enorm trekt willen we dit jaar Laos verkennen.
We hebben hiervoor helaas maar 22 dagen de tijd.
We zitten nog te broeden op mogelijkheden om de tickets om te boeken en toch nog een weekje te verlengen maar voor nu
een reisschema/route in elkaar gedraaid waar we graag jullie mening, adviezen en tips op los willen laten.
Mochten er in onze route dingen staan die af te raden zijn of juist echt een must zijn…“Tell us!!” evenals guesthouses en hotels.
Chiang Mai hebben we al gezien, is dan ook de reden dat we er voor kiezen daar niet langer te verblijven dan nodig is om zo snel mogelijk naar Laos te kunnen vertrekken.
In 2013 zijn we naar Khao Lak geweest, hier hebben we een fantastische tijd gehad en dit is dan ook de reden dat we eventueel onze reis hier weer willen eindigen.
Mochten jullie toch nog andere tips hebben om de laatste 4 a 5 dagen relaxend door te brengen horen we dat natuurlijk graag.
De voorkeur gaat uit naar een mooi strand/eiland bestemming waar vanuit we Bangkok ook weer goed kunnen bereiken.

We horen graag van jullie!

Groetjes,

Kim en Marcel

Vrijdag 31 oktober: vliegen vanuit Amsterdam 14:00

Zaterdag 1 November: Aankomst Bangkok 07:00

Zondag 2 november Bangkok Fietsen Co van Kessel

Maandagochtend 3 november:
Vertrek naar chiang mai vliegen Vliegveld in Bangkok/ Don Mouang met Air Asia 1:20 min

Maandag 3 november s’avonds door naar Chang Khong met busje daar overnachten guesthouse Waar kunnen we het busje vinden naar Chang Khong?

Dinsdag ochtend 4 november in Chang Khong naar Douane 08:00 open paspoort afstempelen verlaten thailand.
-Met bootje overkant Mekhong, Huay Xai, daar weer douane voor een visum on arrival dan 1 km lopen naar slow boat daar ticket kopen.
-Overnachten in Pak Beng zelf een slaapplek zoeken

Woensdag 5 november avond aankomst Luang Prabang
-Slaapplek zoeken Tips voor guesthouses/hotels along the way horen we graag

**Luang Prabang : **

Donderdag 6 november: fiets huren/scooter waterval bekijken/ Mount Phoussi panorama beeld Luang uitzichtpunt over Luang Prabang??

Vrijdag 7 november Luang Prabang naar Kuang Si Falls’

Zaterdag 8 november Nong Khiaw berg dorp Graag meer info over trekking naar bergdorpen vanuit Luang

Zondag 9 november naar ‘Muang Ngoi Neua’ per boot

Maandag 10 november Nong Khiaw- Luang Prabang

Dinsdag 11 november van Luang Prabang naar Vientiane (5,5 uur ±) Is dit redelijk ingeschat of verreweg van de realiteit?
-Stadje bekijken en overnachten

Woensdag 12 november Vientiane naar Tha Khaek (The Loop) (5,5 uur ±) Is dit redelijk ingeschat of verreweg van de realiteit?

Donderdag 13 november start van The Loop

Zondag 16 november terug keer Thakhek van The Loop Tips/must sees voor onderweg?

Maandag 17 november vertrek naar Khao Lak Thailand Andere ideeen welkom :vak02:
(Tips voor de snelste weg vanuit Thakhek naar Bangkok-Phuket)!!

Dinsdag 18 november in Khao Lak

Vertrek 22 november naar Phuket in de ochtend

Vliegen naar Bangkok 22 november eind van de middag

Vliegen Bangkok Amsterdam 23 november om 02:05

Hoi,
Fietstocht met Co van Kessel is zeker de moeite waard!!

Ik weet niet of je het vliegticket al hebt geboekt naar Chiang Mai maar je kunt ook vliegen op Chiang Rai dat scheelt je weer een hele busrit. Wij hadden de 5 uur fietstocht bij Co van Kessel in de ochtend en hebben in de avond de vlucht naar Chaing Rai genomen. Volgende ochtend meteen door naar de slowboot en zo kun je nog een dag winnen.
Vanuit Chiang Rai gaat er elke uur geloof ik een bus naar Chiang Khong tot 5 uur 's avonds
(Wij hebben hier een taxi genomen omdat we de slowboot niet wilden missen en we wisten niet hoelaat die vertrok).
De slowboot vertrekt elke dag om 11.00 uur.
Overnachten in Pakbeng, als de slowboot vertrekt komt iemand aanboord vragen wie er nog geen overnachting heeft. Hij heeft een mooi guesthouse voor 20 dollar. Iedereen die nog niks had heeft dat geboekt slim van hem. Ik zou het niet doen want als je van de boot afgaat in Pakbeng staan de mensen je op te wachten met kamers voor 10 dollar. Waarschijnlijk mooiere kamers. Dus gewoon wachten tot je daar aankomt en zelf gaan kijken!!

In Luang Prabang hadden wij het Le Sen Boutique hotel dat was echt super en heel vriendelijk personeel!! Is wel een iets duurder hotel maar de moeite waard. 15 min lopen naar het centrum. Gratis fietsen.
Wij hebben een scooter gehuurd om naar de Kuang Si waterfalls te gaan dit is zo goed te doen.

Wij zijn vanuit Luang Prabang naar Vang Vieng gegaan en dit was al zo’n 5 uur dus als je meteen door wil naar Vientianne dan duurt het zo’n 10 uur denk ik.

Van Vientianne naar Thakhek doe je wel een kleine 6 uur over maar de enige vip bus gaat elke dag om 13.00 uur dus daar ben je dan ook een dag mee kwijt.
De locale bus (het enige verschil is airco volgens mij en die werkt in de vipbus ook niet altijd) gaat volgens mij ook al om 10.00 uur)

The Loop is schitterend en ik zou er 4 dagen voor uittrekken.
De eerste overnachting (als je tegen de klok inrijdt) zou ik zeker bij Sabaidee guesthouse doen, geweldige eigenaar en je kunt er heerlijk eten , prima sfeer!!
Rijd je met de klok mee zou dat je 3e overnachting zijn.
Ik zou naar de Khonglor Cave gaan en daarbij en naar de Sanam watervallen.
En verder genieten van de natuur waar je doorheen rijd.
De Boedha cave zou erg tegen vallen, en daarna zijn wij de bordjes van depaar andere cave’s misgelopen .
Als er een bordje staat cave met een pijl naar links of rechts met 3km erbij, moet je er dus meteen af en dan is het nog 3 km. Niet over 3 km eraf …
In Thakhek kun je overnachten bij Thakhek Travel lodge dat doen veel backpackers of bij Villa Thakhek dit ligt naast elkaar en de receptive is dezelfde.
Villa Thakhek is iets luxer supernette mooie ruime kamers met nette badkamer. En dit voor 15 dollar per nacht.

Verder kan ik je niet helpen wij zijn hier doorgereist naar 4000 eilands en Pakse.

Mocht je er nog wat aan hebben ons reisverslag is te lezen op
http://rob-ingrid.waarbenjij.nu/reisverslagen/455884/laos-van-noord-naar-zuid/1

Groeten Ingrid.

Hoi Ingrid, bedankt voor je reactie we hebben inderdaad jullie reisblog gelezen en werden er echt enthousiast van vooral ook het rijden van The Loop is voor ons een must. Erg fijn om op deze manier tips te kunnen krijgen! Hebben jullie nog problemen gehad met het pinnen van geld we hebben nl gelezen dat somsveen maestro kaart niet werd geaccepteerd? Hebben jullie ervaring met het doen van een trekking naar een bergdorp vanuit Luang?

Via Wereldwijzer app

Graag gedaan, zelf vind ik het ook fijn als ik reacties op vragen krijg zodat ik me een beetje voor kan bereiden voor wat betreft een planning.

Maar wij hebben vanuit Luang Prabang een trekking gedaan, 1 dag naar 2 bergdorpen (naast elkaar).
Wij wilden ook graag naar Muang Ngoi en Nong Khiaw maar dat koste ons teveel dagen en dan moet je een keuze maken en wij wilden dus The Loop perse rijden.
En omdat Muang Ngoi in ons schema te krijgen waren we minimaal 3 dagen extra kwijt.
Ook wij wilden daar een trekking doen omdat we het jaar ervoor in Vietnam met de Sapasisters een trekking hadden gedaan van 2 dagen met homestay en dit was zo goed bevallen.
In Luang Prabang wilden we eerst nog naar de budha cave , maar als je net 2 dagen slowboot hebt gehad (je komt er dan langs) heb je niet dierect de behoefte om de volgende dag weer terug te varen :slight_smile: Onze dagen in Luang Prabang werden daarom 1 halve dag met de fiets door de stad en tempels bezichtigen. In de middag met de scooter naar Kuang Si waterfalls (supermooi daar).
1 dag hebben we doorgebracht bij http://www.elephantvillage-laos.com/ en hebben daar een dag mahout traning gedaan was ook een super dag. Dat wil je wel of niet. Wij hebben bewust hiervoor gekozen omdat ze hier heel goed voor de dieren zorgen, en ze niet behandelen als toeristische attractie zeg maar. Is wel duurder als ergens anders in Luang Prabang maar dat hebben we er dan ook wel voor over. Je gaat die dag ook nog naar de Tad Si waterfalls.
En we hebben daarom hier 1 dag een trekking gedaan naar 2 bergdorpen (naast elkaar). Heel anders dan in Vietnam ook omdat we maar 1 dag hadden, het was 3 uur lopen pal in de zon met bijna geen schaduw onderweg. de hele weg zo’n beetje bergop, geen moeilijk pad maar best zwaar voor. Vooral ook mede door de zon. (wij zijn niet echt sporters, maar dit is gewoon super om te doen ook al zit je er onderweg soms doorheen). Als je boven aankomt is het altijd de moeite waard!! Wij hebben bewust voor deze “trekking” gekozen omdat er bij andere excursies naar bergdorpen vaak ook een uur olifanten bijzat en wij hadden zoiets van olifanten hebben we al een hele dag gedaan dus wij wilden een excursie waar dat niet bijzat. We waren dan ook de enige 2…prive trekking. Na beide dorpen te hebben bezichtigd moesten we dezelfde dag weg terug. Er wordt door verschillende buro’s dagtochten aangeboden en dan is het gewoon kiezen welke je aanspreekt. Green discoverie staat heel goed aangeschreven zeggen ze op internet vaak maar ja, voor een kanotocht (dag) in Vang Vieng vroegen ze 80 euro voor ons 2en,. Uiteindelijk voor 15 euro ergens anders geboekt en goed bevallen en ook maar met 4 personen.

Pinnen tja, wij hebben de maestro card van ABN AMRO. In Pakbeng was er een pinautomaat waar we meteen gewoon konden pinnen. Soms kan het zijn dat ie zegt het kan niet als je teveel wil pinnen. Je kunt ongeveer 75 euro aan kip per keer pinnen. Bij sommige automaten kun je dit wel een paar x achter elkaar doen bij andere niet. In Luang Prabang hadden we wel moeite , we hadden alle automaten gehad dachten we en hebben toen met de mastercard (creditcard) gepind. Later bleek er in de buurt van ons hotel 1 te staan waar het wel kon. In Vientiane bij de ingang van het zuidelijke busstation kun je ook pinnen met meastro voordat je naar Thakhek gaat. Als je nog doorgaat naar 4000 eilands daar zijn geen pinautomaten en moet je zorgen dat je genoeg bij je hebt.
Al met al hebben geen echte problemen gehad.
Je kunt in heel het land ook betalen Thaise Bath en USD dus mocht je daarvan nog wat hebben…

Mocht je een hotel zoeken in Bangkok dan is Siam Swana erg leuk (alleen geen ontbijt). maar wel een supergoed sushi restaurant zit eraan vast.
Vanuit het vliegveld kun je dan met de skytrain naar het eindpunt en dan is het iets van 800 meter lopen.
Ook vlakbij het MBK winkelcentrum.

Ik zal wat morgen nog wat foto’s bijvoegen van de “trekking” zodat je een idee hebt.
Moet ze eerst verkleinen , kan ze er zo niet bij plaatsen krijg een foutmelding.