Vragen over Laos / trekking

Hallo,

Over een paar weken gaan wij naar Laos. De planning is ruwweg als volgt:
Bangkok, nachtbus naar Chiang Khong / Houayxai, naar Vieng Poukha / Luang Nam tha, Nong Kiaw / Muang Ngoi, boot over Nam Ou naar Luang Prabang, Vliegen naar Bangkok, paar dagen Koh Chang.
We kunnen het rondje ook nog andersom doen…

Graag horen we in zijn algemeenheid ervaringen van reizigers die op deze plaatsen zijn geweest. Alle tips zijn welkom!

Specifieke vragen:

  • wie heeft er ervaring met de nachtbus van BKK naar Chiang Khong? Zijn er verschillende aanbieders? Welke is het beste?
  • Hoe is het in Vieng Poukha? Ik kan er weinig over vinden op internet. De Rough Guide zegt er helemaal niets over. Is het iets? Of beter door naar Lunag Nam Tha?
  • Welke trekking is het mooiste en kun je in de regentijd wel een trekking doen? We willen het liefst niet alleen door de jungle, maar vooral ook mooie uitzichten en langs dorpjes. Een dagtocht of eventueel met 1 overnachting.
  • Is the Gibbon Experience aan te raden? Wij vinden het duur en vervelend om zo lang van te voren te moeten boeken. Maar willen het misschien ook niet missen?
  • Hebben jullie adviezen voor accomodaties?

Alle tips en adviezen zijn super!
Groetjes, Sali.

Ik heb niet die route gereisd, maar wellicht zou je nog kunnen overwegen een flink stuk met de nachttrein te doen (naar Chiang Mai) en daarna de rest met een bus (als daar geen treinen meer gaan). Wellicht is dat net iets comfortabeler, dan kun je kiezen voor een echt bed in de trein. Op www.seat61.com kun je er alles over vinden, zelfs foto’s en filmpjes van hoe de verschillende stoelen en bedden in de 1e en 2e en 3e klasse eruit zien. In een trein kun je ook nog eens je benen strekken, op een balkon met uitzicht gaan kijken, naar de wc etc. Je moet alleen wel je backpack veilig stellen met een slotje ergens aan vast.

Van de nachtbussen weet ik niet of ze ook types hebben waarvan de stoelen plat kunnen. Ik heb alleen een nachtbus gebruikt met gewone stoelen, dat vind ik best afzien (net als lang in een vliegtuig zitten).

Op Koh Chang had ik een erg fijne accommodatie, Warapura Resort, maar ik weet niet of het bij jullie stijl en budget past.

Warapura resort, Koh Chang

*Het restaurant van Warapura

*Na een reis met goedkope hotelkamertjes heb ik mezelf even verwend met dat wat luxere appartement. Volgens mij kostte het ongeveer US$45 (dus een euro of 38?) per nacht. Je kunt het beste via internet boeken (ook al is het op de dag zelf), dan is het goedkoper dan aan de receptie. Die tip kreeg ik nota bene van de receptionist… om even naar een internetcafe te gaan om het appartement goedkoper te kunnen krijgen!! :slight_smile: Aardig hè.
Je ziet hier meer foto’s en leest hoe ik het vond. Ik had eerst 3 of 4 andere plekken bekeken maar die vielen erg tegen: leken meer een soort gevangenissen, of waren echt in de heuvels en ver van het strand en hadden geen zwembadje.
Het Warapura resort lag aan zee met rotsen, met prachtige zonsondergangen die je vanuit het open restaurant kon bekijken. Het dichtsbijzijnde zandstrand was ongeveer 700 meter lopen.

In Bangkok vond ik het Riverview Hotel erg leuk, het staat midden in bruisend China Town met volop eettentjes op straat 's avonds, en veel leuke winkeltjes, en waar maar weinig toeristen zijn.
Dus niet zo’n Damrak-achtige bedoening als bij Khao San Road (bijna alleen maar toeristen).
Als je in dat Riverview Hotel een kamer met riverview op een zo hoog mogelijke verdieping neemt, heb je mooi uitzicht. Het is goedkoop en ze hebben ook nog gerenoveerd sinds ik er was.
Je kunt daar makkelijk in de buurt op zo’n boot stappen die als openbaar vervoer dienstdoet.

www.travelfish.org (dus org, niet com) is een superhandige site vol info over Zuidoost-Azië. Ook met veel accommodaties in alle categorieën, met reviews en beoordelingen (in aantal punten). Daarop staan veel meer hotels dan je in een Lonely Planet kunt vinden.

Veel plezier met de voorbereidingen.

Ik zie dat er naar Chiang Mai naast nachttreinen, ook nog de keuze is voor dagtreinen.
http://www.seat61.com/Thailand.htm#Bangkok%20to%20Chiang%20Mai

Ik heb een deel van jullie route afgelegd. Aangezien ik in een Filipijnse bus zit (met wifi ;)) kan ik even geen links plaatsen, maar op www.ikreis.net vind je mijn reisverhalen van Laos.

Ik ben zelf vanuit Chieng Mai naar de grens gereisd. Je bent op tijd voor de laatste boot. Toen ben ik naar Luang Nam Tha gereisd. De weg is nu stukken beter dan toen in 2006. In de omgeving van Luang Nam Tha heb ik een trekking gemaakt. Ik heb verschillende dorpen bezocht. Ik heb ook vanuit Luang Prabang een trekking gedaan. Die omgeving is veel toeristischer.

Gidsen passen indien nodig de route aan op het regenseizoen. Hoewel ze zelf vaak op flipflops lopen, raad ik je goede schoenen aan. De rode aarde kan heel glad zijn! Een (wegwerp) poncho kan ook handig zijn. Weegt niks, en als je nat bent kun je flink afkoelen.

Voordeel van het regenseizoen is de waterstand van de Nam Ou rivier. Ik moet diverse keren m’n bootje uit omdat we bleven steken op de keien van de bodem…

Bedankt nog voor alle goede tips. We zijn inmiddels terug uit Laos. Wat een prachtig land! M.b.t. De trekking. Voor iedereen die dit leest raad ik aan met green discovery te gaan. Wij hebben lang getwijfeld met welke touroperator in luang nam tha we zouden gaan. Ze lijken allemaal hetzelfde aan te bieden. Maar we spraken mensen die totaal niet tevreden waren over hun trekking /kayakken. Ze zagen allemaal plastic langs de rand van de rivier.

Alle touroperators hebben een kaart hangen van hoe hun trekking gaat. Het lijkt erop dat iedere touroperator een eigen deel binnen het natuurpark heeft. Onze tip is: kijk goed dat je stuk kayakken niet langs de weg loopt. Dan zie je plastic. Wij hebben Green Discovery gekozen, omdat die het diepste in het gebied ging. En wat een geluk. Het was fantastisch en goed georganiseerd! We betaalden iets meer, maar hadden superdagen in tegenstelling tot meerdere reizigers die wij hadden gesproken. Op de teugweg na de trekking zagen we de rivier met alle troep. Dat is toch geen jungle! Maak een slimme keus!

Hoi Sali,

Ik las je vraag over de nachtbus van Bangkok naar Chiang Khong! Ik ga zelf eind oktober naar Laos vanuit Bangkok, waar ik 1 nacht verblijf, en wil zo spoedig mogelijk naar Huay Xai afreizen. Hoe hebben jullie het uiteindelijk gedaan?

Hoi Maaike,

De nachtbus is echt heel goed te doen. Wij hebben de kaartjes een dag van tevoren op het busstation (noordoost of noordwest geloof ik) gereserveerd. Met de skytrain erheen en dan even op een brommertje verder: best leuk.
En de dag erna vertrokken we om 19 of 20 uur 's avonds (kan me niet meer herinneren). Een hele luxe bus (luxer dan de bussen die je boekt op Koa San Road en goedkoper, als we de verhalen mogen geloven) met vaste plaatsen. Wij hadden beneden de voorste plek: veel beenruimte, stoelen die goed naar achter konden, echt prima! Onderweg stopt de bus, kun je eventjes in de rij om te eten of kiezen voor pakjes drinken.
Hij rijdt de nacht door. 's Morgens denk je dat je er bijna bent, wat dan nog even tegenvalt. Maar daarna de tuktuk naar de grens. Hoppa!

Wij vonden het prima!
Succes en vooral veeeeel plezier!

Sali