Zoals hier al vaak gebeurd is, ga ook ik een poging wagen om onze reisroute door jullie eens onder de loep te laten nemen. We gaan van 23 maart tot 14 april met vakantie. We willen niet heel Laos bezoeken, maar combineren met Thailand. Onze voorlopige route is als volgt:
Dag 1: vertrek Amsterdam - Bangkok
Dag 2: aangekomen in Bangkok, vlucht nemen naar Chiang Rai. Hier overnachten
Dag 3: Chiang Rai
Dag 4: grensovergang via Chiang Khong (2 uur), onmiddellijk doorreizen naar Luang Nam Tha (7 à 8 uur)
Dag 5: fietsen in de omgeving van Luang Nam Tha, meerdaagse trektocht boeken
Dag 6: meerdaagse trektocht
Dag 7: meerdaagse trektocht
Dag 8: meerdaagse trektocht
Dag 9: Muang Ngoi OF Nong Khiaw (8 uur) OF boot naar Luang Prabang
Dag 10: Muang Ngoi OF Nong Khiaw OF Luang Prabang
Dag 11: Muang Ngoi met boot naar Luang Prabang (6 uur) OF Luang Prabang
Dag 12: Luang Prabang
Dag 13: Luang Prabang
Dag 14: Luang Prabang
Dag 15: Vang Vieng OF Phonsavan en Kruiken
Dag 16: Vang Vieng OF Phonsavan en Kruiken
Dag 17: busrit naar Vientiane (7 uur) en nachttrein naar Bangkok (18u20, eerste klas www.seat61.com)
Dag 18: Bangkok - Koh Chang of Koh Samet
Dag 19: strand
Dag 20: strand
Dag 21: strand - Bangkok
Dag 22: Bangkok en ’s nachts huiswaarts
Dag 23: thuis komen
Wat denken jullie van de haalbaarheid? Zijn er eventueel nog andere ideeën?
Zoals je ziet weten we niet goed of we na onze trektocht onmiddellijk moeten doorreizen naar Luang Prabang of toch nog ergens een tussenstop maken in Muang Ngoi of Nong Khiaw.
Alle reacties zijn welkom!
P.S.: ik plaatste eerder al op het forum de vraag naar ervaringen met de nachttrein van Vientiane naar Bangkok. Moeten we deze best op voorhand reserveren?
Ik ben niet zo goed in strakke schema’s beoordelen, maar kan je kort iets vertellen over de nachttrein. Ik nam die andersom, van Bangkok naar Nong Khai (en dan het vervolgtreintje naar Vientiane). Ik had het ticket de avond van tevoren gekocht en er was nog plek, wel alleen keuze uit bedden boven, maar uiteindelijk voelde dat ook het veiligst. Ik sliep met mijn waardevolle spullen op mijn lijf en in mijn lakenzak, en mijn backpack zat met een slotje vast aan een rek.
De trein schudde heel erg zodat ik wel vaak wakker schrok, en de airco was superkoud dus ik had mijn fleece vest nodig. Maar verder best prima geslapen.
Op www.seat61.com vind je tot in detail alle info over kaartjes kopen, het treintje tussen Vientiane en Nong Khai, de grensformaliteiten, foto’s en filmpjes van de trein van binnen (verschillende klassen), etc.
Ik vond Luang Prabang erg leuk.
Vang Vieng heeft prachtige natuur in de omgeving. Met het stadje zelf had ik een haat-liefde verhouding. Meer lees je daarover in mijn blog (en ook wat handige websites enzo).
Ik ben er zelf niet geweest maar Chiang Mai schijnt ook leuk te zijn. Daar gaan nachttreinen heen vanuit Bangkok. Misschien een optie om eerst daar heen te gaan en dan pas Chiang Rai.
Ongelooflijk, maar wij gaan juist dezelfde reis doen in juni maar dan verspreidt over 30 dagen. ik heb wel een hele goeie blog gevonden van iemand die dit al eens heeft gedaan . heel goed uitgelegd met veel praktische informatie.
Chiang Rai vond ik persoonlijk niet zo. Chiang Mai is veel interessanter.
Ik zou wel kiezen voor Nong Khiaw. Het is echt een heel klein plaatsje maar ik vond het er heel mooi! 1 nacht is voldoende daar hoor (Muang Ngoi ben ik niet geweest maar zal ook vast heel mooi zijn).
Anders zit je wel heel veel dagen in Luang Prabang (is ook leuk hoor, veel toeristen). Maar ja als je net een trektocht gedaan heb, kan ik me ook wel indenken dat je daarna weer wat luxe wilt en die vind je dan wel weer in Luang Prabang haha.
Maare ik denk dat het wel haalbaar is hoor. Fietsen kan je overal. Ik ben toen met de bus van Luang Namtha naar Muang Sing gegaan en vanaf daar met de fiets naar de Chinese grens gefiest. Is maar een paar km. Echt heel mooi tussen de rijstvelden enzo. Er is zoveel te doen en moois te zien maar dan heb je meer tijd nodig.
Dankjewel Sweet Ananas voor je reactie! Hoe ben je van Luang Nam Tha naar Nong Khiaw gegaan? En hoe van daaruit weer naar Luang Prabang? Ik neem aan dat deze verplaatsingen niet zo vlot lopen. Kwestie van voldoende tijd uit te rekken om van punt A naar punt B te gaan…
Ik ben van Luang Prabang eerst naar Nong Khiaw gegaan. Daar heb ik 1 nachtje geslapen en toen ben ik naar Luang Namtha gegaan. Dat was de hele dag in een busje zitten voor 150000 kip per persoon (veels te veel maar die chauffeur maakte er flink misbruik van dat we maar met ze 3e waren en hij op dat moment de enige was die naar Luang Namtha ging dus we moesten wel).
Daarna naar Muang Sing geweest en vanaf daar in 1x terug naar Luang Prabang. Ik deed er 9 uur over, 3x overstappen en kwam om middernacht aan. De volgende ochtend vroeg naar Vang Vieng.
Ook nog paar dagen Vientiane en toen met de nachttrein terug naar Bangkok.
Voor Laos had ik geen LP. Ik keek bij andere reizigers erin en ging af op wat andere mij aanraadde om te doen haha. Ging prima.
Ik ben in vanuit Huay Xai naar Luang Nam Tha gereisd, en toen verder naar Noi Kiauw. Toen ben ik per boot naar Luang Pranbang gegaan, en per bus verder naar Vang Vieng en Vientienne. Daarna ben ik doorgereisd naar het zuiden naar Savanaketh en Pakse.