Aan het eind van de zomer ga ik met mijn man (ik 29, hij 30) vier maanden op reis! Een droom die uitkomt! Het plan voor de eerste twee maanden is rondreizen door Laos, Cambodja en Vietnam. We vliegen op Bangkok. We zijn nu bezig met een route te bepalen en stuiten bij Laos op wat dingen. Ik las dat het reisadvies voor Laos wat is gewijzigd en nu wordt afgeraden om route 13 te nemen tussen Luang Prabang en Vientiane. Vooral mijn man begint zich nu toch wel zorgen te maken of het dan wel zo’n goed idee is om daarheen te gaan. Zijn er mensen die een beetje weten hoe het daar zit? Is het een groot risico? We zouden dan met de bus eerst naar Vang Vieng en dan een paar dagen later door naar Vientiane. Sowieso jammer dat er geen treinen rijden, want in de bus voel ik me altijd iets onveiliger. Is die route erg bergachtig en hobbelig? Hoe hebben jullie die route ervaren?
Verder in Laos staat op de planning: Nong Khiaw, Muang Ngoi, Pakse en Si Phan Don/Don Det. In Cambodja willen we graag naar Siem Reap, Phnom Penh, Sihanoukville, Koh Rong, Kampot en misschien Kratie. In Vietnam is dit ons plan: Ho Chi Minh, Mekong Delta, misschien Phu Quoc, verder Mui Ne, Dalat, Hoi An, Hue, Ninh Binh, Hanoi, Sapa en Halong Bay. We dachten aan vier weken Vietnam en voor Laos en Cambodja allebei 2 weken (of Cambodja iets korter en Laos iets langer). Alle tips zijn welkom! Best spannend allemaal! Maar ook heel gaaf Zijn er nog plekken die we niet aandoen, die echt de moeite waard zijn? Alvast heel erg bedankt!
Hoi Herma,
De route tussen Luang Prabang en Vientiane wordt door veel toeristen en backpackers genomen en is prima te doen, hoor! Als je je niet veilig voelt in een bus raad ik je af om de nachtbus te nemen tussen Vientiane en Si phan don. Die bussen rijden echt heel hard. Je kan ook vliegen.
Is het de eerste keer dan jullie die kant opgaan of zijn jullier er al geweest. De reden dat ik het vraag is dat het gemakkelijker reizen is in Vietnam dan in Laos. Meer mensen spreken Engels, betere infrastructuur etc. Je zou dan kunnen starten in HCM en dan naar boven. Eindigen bij Phu Quoc of Sihanoukville of koh Rong Samloen. Succes met plannen en veel plezier
Heb ook gewoon tussen Luang Prabang en Vientiane gereisd met de bus, was goed te doen! Wel onderweg paar keer wat mensen met geweren langs zien rijden, maar dat is in veel buitenlanden nu eenmaal het normale straatbeeld.
Ik vond Cambodja echt super qua land, zou wellicht daar iets langer blijven dan 2 weken en iets korter in Vietnam. Battambang in Cambodja is ook een aanrader! De stops die je noemt in Vietnam zijn allemaal leuk, alleen Ho Chi Minh vond ik tegenvallen. Veel plezier!
Bedankt voor jullie reacties! We zijn inmiddels al wat meer gerust gesteld Soms als je een aantal negatieve ervaringen leest, kun je jezelf helemaal gek maken hihi. Maar we hebben er zin in!
@Reisbrigade We zijn eerder wel in Thailand geweest. We twijfelen ook wel een beetje waar te beginnen, maar de vliegtickets van Bkk naar Luang Prabang of Vientiane zijn erg goedkoop! We hadden dus nu bedacht in Laos te starten, via het zuiden naar Cambodja en dan oversteken naar Vietnam en eindigen in Hanoi. En anders zouden we in Hanoi beginnen en de route andersom doen, volgens mij kun je bv. in Sapa beter eind oktober dan begin september zijn, klopt dit? Bedankt voor je tip om dan niet met de nachtbus vanaf Vientiane naar het zuiden te gaan. Wellicht is daar nog een mooie tussenstop te maken zodat het niet zo’n lange rit is?
@Linda op Reis Bedankt voor je geruststelling! En je tips We gaan daar ook wel een beetje zien hoeveel tijd we overal precies doorbrengen, maar Cambodja lijkt me inderdaad echt super!
Ik heb vorig jaar november gereist van vientiane naar vang vieng en vanuit daar luang prabang. Ik vond de busritten niet top maar je moet er iets voor over hebben. Ik voelde me erg naar in de bus van alle bochten.
Laos is een heerlijk land om doorheen te reizen.
De omgeving van Battambang in cambodja is erg mooi. Stadje zelf is niet zo veel bijzonders. In siem reap heb ik een tour gedaan naar kompong khleang, erg de moeite waard. Voor de tempels van Angkor wat heb je meerdere dagen nodig. Hoe verder me gaat, hoe mooier de natuur wordt.
Vietnam was mijn eerste verre reis, ik vond hoi an echt een heerlijke plek. Dalat is leuk met easy riders.