Ik wil graag het volgende tegen jullie aanhouden.
In september gaan wij voor 3,5 naar Thailand en nou was het onze bedoeling dit te combineren met de bekende route via de Mekong naar Luang Prabang, en vervolgens via Vieng Vang naar Vientiane om hier weer terug naar Thailand te gaan.
Echter, ik heb me de laatste paar dagen er wat meer in verdiept en we zitten natuurlijk nog net in het regenseizoen en ik las nogal wat horrer verhalen over de route Luang Prabang naar Vieng Vang. Dat de weg vaak geblokkeerd is door landslides maar dat het ook buiten deze landslides een rotweg is (wel heel mooi, maar grote kans op ziek worden, en dat is echt iets voor mij, word hier in Nederland al ziek in een bus, laat staan in de bergen). Natuurlijk kunnen we ook vliegen vanuit LP naar Vientiane maar is dat niet een beetje zonde? De kosten hiervoor nog ff buiten beschouwing gelaten? We zouden dan dus alleen voor de route grens thailand - LP en dan vanuit LP naar Vientiane naar Laos gaan. Vinden jullie dit de moeite waard?
Hallo Pjongh
Ik heb hetzelfde gedaan: in Chiang Rai mijn visum geregeld voor Laos; dan de gewone boot genomen ( geen “speed-boat”, het is te gevaarlijk, je zal zelf zien waarom) tot in Luang Prabang; onder weg, in een dorp een stop gedaan omdat het is verboden EN gevaarlijk 's nachts te varen.
's Andere daags verder, richting LP, onder weg, een stop gemaakt om een grot te bezoeken met héél veel standbeeldjes van Buddha en dan komt je in LP.
Vandaar verder met een minibusje naar Vang Vieng; de weg is gewoon prachtig, het is niet slecht (subjectief bekijken, natuurlijk), je ziet de echte Laos. In 2003, 2 dagen voor mijn vertrek, er is een bus aangevallen en de mensen geplunderd en dan met mensen en al in brand gestoken. Ik heb de skelet van de bus met mijn eigen ogen gezien.
Er zijn ook 2 Zweedse fietsers gedood, die gewoon langs op de fiets kwamen.
Wie was de boosdoener: de "guerilla, die gewapend in de jungle en in de bergen schuilt. Ik zag veel politie en gewapende leger en de chauffeur gaf hun regelmatig sigaretten.
Eens in Vang Vieng, heb enkele dagen doorgebracht omringd door bergen; je kunt mooie wandelingen doen, er is ook een prachtige lagune aan de voet van de bergen…
Verder naar Vientiane en dan de grens over in Nong Khai (terug in Thailand).
Als je nog vragen hebt, ik zal je graag antwoorden.
Dit alles is in 2003 gebeurd.
Groetjes
Sopirla>>>
De slowboot is een geweldig manier om het landschap te bezien en het leven aan de oevers van de Mekong te aanschouwen. Zelf alleen de tocht vanaf Pak Beng gedaan en voor één dag vond ik de slowboot prima te doen. De stop bij de Pak Ou Caves is niet standaard, zoals in voorgaande post beschreven staat. Qua planning: het is wel einde regenseizoen en de rivier kan zo 5-10 meter hoger staan dan in het droge seizoen. Of het dan nog steeds een leuke tocht is weet ik niet. Teveel water kan zeker een probleem zijn. Lees vooral in de resterende dagen/weken voor je vertrek de Bangkok Post en de Vientiane Times online om een beetje in de gaten te houden wat het weer actueel doet deze dagen.
De weg van Luang Prabang naar Vientiane (route 13) is de drukste weg van heel Laos. Vanuit LP gaat de eerst 50 km redelijk langs een rivier maar daarna flink de hoogte in, veel op en af en heel veel (haarspeld)bochten. De enige route op de wereld waar ik tot nog toe iedere keer weer wagenziek ben geworden is dit stuk weg in Laos. Maar beetje frisse lucht (het kan zelf echt heel fris worden hoog in de bergen!) en het fantastische uitzicht maakt veel goed.
In september kan het nog behoorlijk nat zijn (zelf nog nooit ervaren), een landslide kan gebeuren maar zal gezien de intensiteit van het verkeer (voor Laosiaanse begrippen) en het grote belang van deze route voor vervoer van toeristen en goederen zal het e.e.a. weer snel opgeruimd worden.
Hi Denp,
Ik zou me echt geen zorgen maken ( wagenziek is absoluut niet plezant); wat regenseizoen betreft, ik reis ALLEEN in het regenseizoen: 1) het regent niet de ganse dag; 2) minder toeristen, aangepaste prijzen; 3) misschien iets frisser voor diegene die de warmte niet echt leuk vinden.
Er zijn wat voordelen, in het regenseizoen.
Groetjes
Sopirla>>>
Luang Prabang is zeker de moeite waard, een pareltje in ZO-Azie…ik ben een beetje verliefd geworden op Luang Prabang. Er hangt zo’n relaxt sfeertje, niemand maakt zich druk, en het is heerlijk om aan de Mekong te genieten van een Laotiaanse laap en een koude Beerlao. Je kan er zeker meerdere dagen doorbrengen.
Sta 's ochtends eens erg vroeg op om de monniken die hun dagelijkse ronde doen eten te geven en ga daarna door naar de ochtendmarkt.
Pak Ou Cave is al genoemd…
Vanaf de heuvel Phu Si in het stadje heb je een mooi uitzicht over Luang Prabang en de omgeving. Ook de buiten het stadje gelegen Kuang Si watervallen zijn de moeite waard (helemaal in het regenseizoen).
Vang Vieng is m.i. verpest door de backpackers. De omgeving is prachtig, maar het stadje zelf is niet leuk meer. Backpackers hangen de hele dag in kussens in een van de restaurants, eindeloos naar herhalingen van Friends kijkend. Ze hebben vaak geen enkel respect voor de lokale bevolking en cultuur van het land en dames lopen gewoon in hun bikini’s door de straatjes van het dorpje. Vang Vieng was ooit een leuk, lieflijk Laotiaans dorpje, maar nu helaas niet meer. De toeristen die aan de waterkant staan te zuipen, gooien ook al hun rommel in het water. Want tenslotte doen de Laotianen dat toch zelf ook !
De hoofdstad Vientiane is ook leuk om te bekijken. Aantal mooie monumenten en tempels zoals Patuxai (de verticale startbaan genoemd in de volksmond), Haw Pha Kaew, Pha That Luang (het heiligste boeddhistische monument van het land), Wat Si Saket. En ga eens eten bij restaurant Khop Chai Deu.
Route 13 stond in het verleden slecht bekend, maar ook dat is verleden tijd en is tegenwoordig goed te bereizen.
@Denp
Zo te zien, ik had geluk; ik had een plaats in het dorp gevonden en daar heb ik geen toeristen gezien en de hele show; ik heb mooie wandelingen gedaan, een badje in de lagune, met wat kinderen “gesproken” en voor de rest, zat ik op de terrasje van “mijn” huisje gewoon te genieten.
Groetjes
Sopirla>>>
Luang Prabang vond ik heerlijk.
Vang Vieng is verpest door toeristen maar heeft wel heel mooie natuur.
Vientiane vond ik wat lelijk en saai, het is in ieder geval niet zo makkelijk te doorgronden en beleven als Luang Prabang.
Je kunt er meer over lezen in mijn blog (via de link in mijn handtekening).
De weg tussen Luang Prabang en Vang Vieng is inderdaad vol bergen en haarspeldbochten. Ik ben ook snel wagenziek dus ik had wat cola bij me (prik en suiker helpen mij wel tegen misselijkheid) en een pilletje tegen wagenziekte genomen. Ik ben niet misselijk geweest. Een ander meisje in ons busje wel.
Zorg wel dat je een goede stoel hebt in het minibusje of de bus… ik kwam terecht op een soort klapstoeltje naast de chauffeur met de pook tegen mijn knieën en geen hoofdsteun. Toen ik van de warmte en vermoeidheid telkens wegdommelde, viel mijn hoofd daardoor in de leegte naar achter, pijnlijk.
Aanvallen door guerrillas komen niet meer voor de laatste jaren. In 2009 heb ik er althans niemand over gehoord.
Tegenwoordig is er een nieuw treintje dat tussen de rand van Vientiane en Nong Khai rijdt. Vanuit Nong Khai rijden er treinen helemaal naar Bangkok. Meer info op www.seat61.com (ook foto’s en filmpjes van hoe bv. de bedden in de nachttrein eruit zien).
Goede avond, Cecilia
Ik hoop dat in Laos de “guerilla” probleem hoort bij het verleden tijd. Iedereen had schrik van: de “locals”, de toeristen; onze chauffeur reed plankgas toen we de beruchte streek moesten doorrijden. Ik was ook niet echt op mijn gemak…
Groetjes
Sopirla>>>
in de bus van lp naar phonsavan hadden wij in 2008 nog wel iemand op de bus zitten met een geladen wapen.
dit was ook tegen de overvallen die op de bussen gebeurden.
er zat vanaf lp een man bij ons in de bus en vlak voor de beruchte weg stopte de bus voor een plaspauze (midden op straat) en hier werd het wapen geladen, er zat 1 op de bus en 1 achterin de bus voor het geval dat…
Goede morgen Karin1976
Aha, dus is nog niet gedaan…arme mensen…stel je voor: de kleinigheden die ze bij hun hebben, geld die misschien 1 jaar voor gespaard hebben om iets te kopen of naar hun kinderen te geven, …
Dus de route blijft gevaarlijk en de guerilla zijn geen “softies” als ze de bus in brand steken met de mensen binnen en wie de ongeluk heeft om juist op dat moment te voet of met de fiets langs te komen, zijn gewoon gedood zonder geen moeite…
Toen ik de skelet van de verbrande bus zag…mijn zin voor avontuur is een stuk minder geworden.
Groetjes
Sopirla>>>
Hier rijden dagelijks vele bussen met touristen en altijd wel een aantal wereldfietsers de route Vientiane-Vang Vieng - Kasi - Phou Koun - Luang Prabang v.v. De incidenten waar op diverse internet fora zoveel over geschreven wordt zijn al jaren geleden. Tot het tegendeel bewezen wordt lijkt het vrij veilig.
In twaalf jaar tijd de route acht keer gedaan inclusief een week in de bergen rond het dorpPhou Koun doorgebracht. Mijn ouders hebben vorig jaar nog op de fiets de hele route gereden dus vanuit mijn perspectief is het hartstikke veilig…
Hello Denp
Ik durf niet zeggen dat het verleden tijd is; er is trouwens een van ons collega die recent een gelijkaardig incident heeft zich voor gedaan…ik wil niets garanderen; ik leef daar niet dagelijks maar na het schijt, het gebeurt toch iets onaangenaam…
Groetjes
Sopirla>>>
Begin 2012 zullen we vanuit Thailand Laos bezoeken. Daarna gaat het via Vietnam en Cambodja terug naar Thailand. De komende tijd zullen we jullie vragen om adviezen en tips.