Iemand suggesties voor indeling reis?

Beste allemaal,

Ik ben mijn reis aan het plannen maar ik loop tegen paar zaken aan. Zelf heb ik via het internet al wat proberen uit te zoeken qua plaatsen maar ik kwam er niet helemaal uit.

Het gaat om het volgende:
Van Laos direct door naar Vietnam, wat is het beste? Ik kom in Luang Prabang aan en ga dan langs Vang Vieng, daarna wil ik door naar Vietnam. Maar hoe kom ik daar, via welke plaatsen?
Hierna wil ik vanaf Ho chi Minh naar Cambodia om zo door te gaan naar Bangkok, hier vlieg ik namelijk op terug.

Ik begin 8 juli en eindig 15 augustus, is deze reis te plannen binnen deze tijd?
Jullie wat suggesties? Bangkok 8 juli> Chiang Mai > Chiang Rai > Huay Xai (grensovergang) > slowboat naar Laos
Luang Prabang > **Vang Vieng > HANOI ? > **
Vanaf Hanoi wil ik door naar beneden reizen tot Ho chi Minh > **Phnom Penh (stukje Cambodia) > Bangkok **15 augustus

Alvast bedankt!

Hoihoi,

Ik ben net terug uit Azië, heb 4 maanden gereisd door Thailand, Laos, Vietnam en Cambodja en vond dat ik nog tijd te kort kwam. Het wordt dus heel lastig om alles in 6 weken te proppen, maar dat zal een persoonlijke afweging worden.

In ieder geval wil ik je wel wat informatie geven wat ik onderweg ben tegen gekomen. Ik weet dat er vanaf Chiang Rai ook een bus zou moeten gaan naar Luang Prabang. Er is een boot die er 1 dag over doet en eentje waarbij je 2 dagen onderweg bent en 1 keer moet overnachten.
Vanaf Vang Vieng is het beste om naar Vientiane te gaan en daar de bus naar Hanoi te nemen, dit is wel een hele lange reis, volgens mij 26 uur.
Ook vanaf Luang Prabang gaat er een bus naar Hanoi die er ook zo lang over doet.

In Vietnam heb ik 2 keer een nachttrein genomen. Comfortabel, maar wel duurder dan de bus. Waar je misschien voor een bus $15 betaalt betaal je voor hetzelfde traject met de trein $30 of zelfs iets meer. Wat ik zelf leuk vond in Vietnam waren de grotten bij Dong Hoi (Phong Nha) en dan met name de paradise cave. Het is mogelijk om een dagtrip vanaf Dong Hoi te doen, hier komt de trein namelijk langs (Van Hanoi naar het zuiden) en Phong Nha (waar de grotten zijn) ligt zo’n 40 kilometer van Dong Hoi. Ik heb vanaf Hanoi de nachttrein genomen naar Dong Hoi, dat was volgens mij zo’n $32. Tussen Dong Hoi en Danang heb je nog Hué, waar je een citadel hebt. Alleen voor de citadel heb je aan een dag genoeg. Ik had iets meer dan een halve om de citadel te gaan bekijken en had daarom een fiets gehuurd voor iets meer dan $1 (30,000VND). Om de citadel binnen te komen betaal je 150,000VND entree (is ongeveer $6).
Verder vond ik Hoi An ook een schattig plaatsje, als je kleding wilt laten maken dan is dit een goede plek, maar als je alleen wat rond wilt kijken heb je aan 1 dag wel genoeg. Ik zou niet naar Danang of Nha Trang gaan, veel te toeristisch. Zelf vond ik Mui Ne nog wel leuk. Da Lat viel me tegen, maar heb ook mensen gehoord die het helemaal geweldig vonden. Vanaf Nha Trang naar Da Lat is 3 uur (135,000VND/Ongeveer $5,5) en vanaf Da Lat naar Ho Chi Minh is het ongeveer 5 uur met de bus. Er gaan sowieso meerdere bussen per dag. Ik had niet verwacht dat reizen in Vietnam zo makkelijk zou zijn, maar alles valt te regelen. Ik was in Vietnam in september/oktober en het was erg simpel om tickets te regelen, overal zijn er reisbureau’s en alle hostels waar ik verbleef hadden een ticketservice. Ik zou wel aanraden om niet zo maar bij het hostel te boeken, vaak kun je goedkoper reizen als je even rond kijkt en bij verschillende reisbureau’s gaat vragen. Probeer te onderhandelen als je bij hetzelfde reisbureau bijv. een busticket en een tour boekt of iets dergelijks.

Ik hoop dat je wat aan de info hebt. Als je nog vragen hebt stuur maar een bericht!

Groetjes Sandra