Tips reisschema

Hoi,

Ik vertrek in februari 3 maanden naar Vietnam, Cambodja en Laos.
Ik maak een schema voor een logische reisvolgorde.

Dit heb ik tot nu toe:

Don Det: Kom via Stung Treng de grens over van Cambodja.
Bolaven Plateau
Pakse
Phonasvan
Luang Prabang
Muang Singh
Vang Vieng: Met bus naar Vientiane.
Vientiane: Vliegen naar Hanoi
Hanoi: Vlieg uiteindelijk via Hanoi weer naar Amsterdam.

Kan iemand me vertellen hoe ik van de ene plek naar de andere kan komen? het liefst zo goedkoop mogelijk.
En heb je nog aanvullingen? Anderen plekken die ik ook echt niet kan overslaan?
En iemand tips voor een goedkoop ticket naar Hanoi?

Bedankt alvast

Iemand die mij kan aanvullen?

Wij hebben afgelopen oktober Vientiane - Vang Vieng - Luang Prabang gedaan, dus kan je alleen over die delen antwoorden.

Bij elke plaats kan ik je aanraden een brommer te huren en de omgeving verkennen. Een motor heb ik ook gehad, maar voor het platteland raad ik je alleen aan als je ervaring hebt. Neem dan liever een brommer.

Vientiane - Vang Vieng hebben we met een minibus gedaan. Gaat vrij rap, maar de helft kwam er groen uit (remmen, optrekken, uitwijken, remmen) :slight_smile:

Vang Vieng - Luang Prabang met de “vip” bus. Ga er alvast van uit dat die ongeveer 325KM 8 tot 9 uur gaan duren. Als je haast hebt is Laos niet ideaal :wink: De route is prachtig, wat de reden was dat we een deel ervan op de motor nog eens hebben gedaan.

Mocht je willen “zip-linen” en niet in de buurt van de GE komen, dan kan ik je de Zips’ van Tad Sae watervallen bij Luang Prabang aanbevelen. Is wel niet zo groot, maar de langste lijn gaat toch tot 200 meter.

Pakse zelf is niet zoveel aan, maar is vooral een handige basis voor dingen in de omgeving.

Check even of je vanuit Cambodja wel makkelijk aan een visum voor Laos kan komen. Ik had begrepen dat je het daar niet aan de grens kunt krijgen en van tevoren in een grote stad moet regelen (maar misschien kan het inmiddels wel aan de grens).

Misschien wil je nog de Konglor Cave toevoegen, in midden-Laos. Hier lees je hoe ik die vond.
http://blog.travelpod.com/travel-blog-entries/cecilia74/6/1257000767/tpod.html

En mijn totale blog is hier: http://blog.travelpod.com/travel-blog/cecilia74/6/tpod.html
en foto’s hier: www.pbase.com/cile/laos

Hoe je van A naar B kunt reizen vind je in een reisgids zoals Lonely Planet of Rough Guide ofzo. Veelal bussen. De bussen zijn daar slecht en gaan vaak kapot, dus houd je schema flexibel en heb altijd wat drinken en eten bij je.

Succes met je plannen. Laos is prachtig! Meer inspiratie kun je wel uit mijn blog halen en dat van anderen (kijk ook eens op www.waarbenjij.nu).

Bedankt!
Ik haal me visum voor laos in pp in cambodja.
Vraagje, ik zie dat je een olifantenritje in Tat lo heb gedaan. Hoeveel kost zoiets ongeveer?

Geen idee meer, maar het zal een euro of 10 zijn geweest. Het was wel een bijzondere ervaring maar volgens mij had mijn olifant pijn van het ‘zadel’. Op een gegeven moment wou hij echt niet meer verder. Heel zielig. Toen werd ik overgezet op de andere olifant, en rende de mijne opgelucht naar huis.

1 like

Phonsavan vond ik persoonlijk niet de moeite waard.
Verder inderdaad overal genoeg reistijd voor berekenen want met de bus van plaats naar plaats kan even duren.

Je kunt vliegen vanaf VTE naar Hanoi, maar als je toch aan het rondreizen bent en richting het Noorden van Laos reist zijn er twee alternatieve routes.

Vanaf Vientiane via VV naar Phonsavan en dan door richting grens met Noord Vietnam en doorreizen naar Hanoi. Of vanaf Vientiane via VV naar Luang Prabang en dan bij Pak Mong / Beng (120km ten noorden van Luang Prabang) rechtsaf via Nong Khiaw ook naar de noordelijke grensovergang Na Meo.

Als je wat wil zien van ruraal Laos en een mooie route wil reizen en een beetje van de standaard backpack route wil afwijken dan zou ik zeker per bus of lokale bussen/vrachtautos naar Vietnam reizen. I.p.v. vliegen…